* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 54
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 45
I alt: 45

Forfatter Emne: Chrome understøtter ikke længere java  (Læst 5004 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Chrome understøtter ikke længere java
« Dato: 12, April 2015 - 21:36 »
Som administrator for flere foreningers NemID-løsninger har jeg modtaget en mail fra Nets om, at Google Chrome fra engang midt i april ikke længere vil understøtte Java.
Dette betyder for Nets, at brugere med en nøglefil-løsning ikke længere kan bruge Chrome. Brugere med nøglekort vil ikke blive berørt (kortene kører åbenbart på Javascript og ikke Java, jeg har ikke sat mig ind i detaljerne).

Nets har naturligvia koncentreret sig om at fortælle, hvad det betyder for deres kunder, se mere her: http://nets.eu/nemidchrome
Selv har jeg tre nøglefiler liggende, så jeg er i den grad berørt af ændringen!

På den ene side forstår jeg godt Google, som utvivlsomt længe har været irriteret over, at man ved hver eneste opdatering af Java skal huske at fravælge ASK som standardsøgemaskine og (endnu værre) Ask Toolbar - får man ikke fjernet disse to flueben, som er sat på forhånd, er man fanget!

På den anden side er Java blevet så udbredt, at jeg nok tror Google spiller højt spil!

På den tredje side har sikkerhedsfolk jo i årevis opfordret os til at køre med to browsere: 1 med java, og KUN til de formål, hvor Java er nødvendigt, og en anden  til alt andet. Google Chrome ambitionerer måske nu at blive "til alt andet"?
« Senest Redigeret: 12, April 2015 - 21:38 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Chrome understøtter ikke længere java
« Svar #1 Dato: 13, April 2015 - 17:38 »
Google Crome tilvælges af flere og flere større firmaer frem for Internet Explorer, så du har nok ret i dine antagelser Morten ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Chrome understøtter ikke længere java
« Svar #2 Dato: 14, April 2015 - 10:29 »
Jeg fik også en mail fra skat, som indebar at der skulle logges ind med min virksomheds nem id. Den har jeg etableret for nogle år siden, men aldrig haft brug for til noget meningsfyldt.

Den er med nøglefil placeret på en gammel computer med  win xp som styresystem.

Da jeg ville logge ind , kunne det ikke gøres med Chrome, som Morten skriver. Med explorer kunne jeg heller ikke idet virk.dk krævede en nyere explorer version. Opgradering kunne jeg ikke idet hverken explorer eller java kan opgraderes på et xp system. Det tog mig det meste af en dag at finde en sikkerhedskopi af nøglefilen, som kunne bruges på en anden computer.

Man skulle langt tidligere have advaret , så folk i tide kunne  fnøglefilen.

Meddelelsen fra skat var noget ligegyldigt for min firmatype.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Chrome understøtter ikke længere java
« Svar #3 Dato: 14, April 2015 - 21:24 »
Fejlen skyldes nok at universitetets uddannelser er blevet 4,5,6,og 7 gymnasieår og leverer personer uden praktisk erfaringer. På Novo hvor jeg arbejder, udtrykte min chef at han håbede, at hans ansatte var gode til det de var ansat til, når brugen af en kaffemaskine kunne volde dem besvær ;D
De unge er så overbeviste om at at en enhver IT frembringelse er et fremskidt. De mangler totalt forståelsen for at indlæringsevnen aftager med alderen og at mennesket er et vanemenneske.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk