* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 25
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 32
I alt: 32

Forfatter Emne: Enøjede bilister  (Læst 16484 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Enøjede bilister
« Dato: 16, April 2015 - 18:44 »
Jeg har bemærket, at ret mange biler mangler lys den ene forlygte. Det irriterer mig en del. Jeg har spurgt nogle  af ejerne med den mangel om hvorfor. Svaret er hvergang, at de ikke kan skifte pærerne selv, da bilen skal skilles mere elle mindre ad for at komme til pærerne.


Da det er en detalje jeg altid undersøger før et bilkøb, undrer det mig, at det er tilladt at sælge biler, hvor en så væsentlig del, skulle være så besværligt at skifte, at bilen skal på værksted for at få det gjort.  :(

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Enøjede bilister
« Svar #1 Dato: 16, April 2015 - 20:12 »
Citat fra: B Mønnike
Da det er en detalje jeg altid undersøger før et bilkøb, undrer det mig, at det er tilladt at sælge biler, hvor en så væsentlig del, skulle være så besværligt at skifte, at bilen skal på værksted for at få det gjort.  :(

Det er tilsyneladende mere almindeligt at gøre ting besværlig så selv den mindste operation kræver fagfolk og specielt værktøj :(
Se bare Apple, som angiveligt har samlet nogle af deres telefoner med specielle 5-lobe-skruer, så man ikke selv kan udskifte batteriet :(
Med mindre man køber de specieller skruetrækker på internettet?
Til gengæld giver det omsætning og større moms-indstægter til staten :) og forurening i de lande, hvor man adskille elektronikSkrot. :(

Apple’s Diabolical Plan to Screw Your iPhone « iFixit Blog.
http://www.ifixit.com/blog/2011/01/20/apples-diabolical-plan-to-screw-your-iphone/

How to Remove Apple Pentalobe Screws Easily.
http://www.instructables.com/id/How-to-Remove-Apple-Pentalobe-Screws-Easily/

Apple’s Latest ‘Innovation’ Is Turning Planned Obsolescence Into Planned Failure
http://www.ifixit.com/blog/2011/01/20/apples-latest-innovation-is-turning-planned-obsolescence-into-planned-failure/

Mvh jj

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Enøjede bilister
« Svar #2 Dato: 16, April 2015 - 20:36 »
Når jeg hører unge mennesker omtale skift af pærer, så betegnes det som meget besværligt og som noget kun værkstedet kan udføre. Hvis jeg spørger om de selv har forsøgt er svaret 'nej, for det er besværligt og kræver værktøj'. Når man ikke har forsøgt, hvordan kan man så sige, at det er besværligt. Jeg tror blot, at det overhovedet ikke har deres interesse selv at prøve at reparere på noget mekanisk. De er vant til at smide ting ud, hvis de ikke længere virker perfekt, uden at undersøge, hvad årsagen kunne være.

Vi ældre har været oplært med, at man gerne skulle kunne lave mindre justeringer på en bil eller motorcykel for at få den til at køre, men i de sidste mange år er justeringer ikke længere aktuelt på en bil, og det kan kun udføres ved anvendelse af elektronisk specialudstyr. På en moderne bil kan man jo dårligt lave et ekstra strømudtag eller indsætte ekstraudstyr uden at skulle omprogrammere bilen, for den måler på alle forbrugere og brokker sig, hvis den detekterer et unormalt forbrug på en ledning.

Det kan da godt tage lidt tid at skifte en forlygtepære på min Citroën, men det mest tidskrævende er at få løsnet/monteret den fjederbøjle, der holder pæren, for det er ikke nemt at få fingrene ind i lygtehuset.

Mon ikke det er et problem, der løser sig selv indenfor den nærmeste fremtid, når man får lavet LED-lys til forlygterne.

Det samme gælder da vist også for f. eks. hårde hvidevarer. Hvor mange mon selv skifter varmelegemet, hvis det er defekt, for det kræver jo, at man delvist skiller udstyret ad og måler på varmelegemet. Det tror jeg ligger langt ud over, hvad de er i stand til.

Med hensyn til Appel skruer er det da et værktøj, der kan købes for en rimelig udgift. Hvis ikke man har det korrekte værktøj, så er alle ting jo umulige at reparere. Hvis man kun har gammeldags flade skruetrækkere, så er såvel stjerneskruer som Torx meget besværlige at håndtere. Jeg ser det da som en fordel at Appel har skruet tingene sammen, for meget af det øvrige elektronik sidder i kasser, der er klipset sammen og som næsten ikke kan adskilles ude skader, hvis man ikke ved nøjagtigt, hvor klipsene sidder og om de skal trykkes ud eller ind.


SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Enøjede bilister
« Svar #3 Dato: 16, April 2015 - 23:56 »
Tja - måske gør "folk" det sværere end det er!

Et vennepar havde en picanto med en defekt forlygtepære (troede de). Deres perlegrusmekaniker brugte en halv dag på at forsøge at skifte forlytepæren uden held. Det blev tilgengæld løst med et godt klask på forlygten af en anden person og så var der lys igen og en sjov historie at fortælle. 

Nogle år senere spørger et familiemedlem om jeg ved hvordan man skifter forlygtepære på en picanto, for han havde brugt 2 timer på det ude held til at finde ud af hvordan. Jeg kunne så berette om at det måtte være ganske kompliceret grundet overstående historie. Gik på youtube for om der måske var en løsning.

https://www.youtube.com/watch?v=q2O4ntZ00Zg

Det tager således ca. 2 min. at komme til pæren. Hvem havde gættet sig til og forsøgt med det håndgreb der skal til? Picantoen vælter jo næsten!



vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Enøjede bilister
« Svar #4 Dato: 17, April 2015 - 08:47 »
min gamle bil havde en pære for kombineret nær/fjern lys og for at udskifte den, eller positions-lyset, skulle man blot åbne motorhjelmen fjerne et plastik dæksel, en fjeder og pæren.

Min nye bil har 3 forskellige angrebspunkter for udskiftning af pærer. Forleden gik nær-lyset og for første gang skulle jeg skifte pære.
Udskiftningen skete i blinde med adgang fra et dæksel i skærmen over forhjulet.

Jeg skifter altid pæren i begge sider  på samme tid. Fordi min bil-bling-pusher altid har noget sidste nyt indenfor denne teknologi og fordi er nok ikke går lang tid fra den ene pære går til den næste.

Det gik rimeligt hurtigt, selv med famlen i blinde, at få skiftet den ene pære. Men den anden tog timer og jeg blev beskidt langt op ad armene inden pæren fandt sin plads. Desværre sad pæren ikke rigtigt - lyset pegede vildt opad på garage-døren - så jeg måtte forbi min mekaniker.

Regningen på justering af lygter: 10 minutters arbejdsløn 50 kr + moms. I samme omgang fik jeg så skiftet til sommerdæk, hvilket så bragte regningen lidt højere op.

Min onkel blev engang stoppet af politiet:
politi: "Godaften hr. Det er ikke godt med deres lygter, de lyser ad helvede til."
onkel: "Nå! min mekaniker siger ellers at de lyser ind i himlen."
Ha en god dag

Mikael Boldt

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Enøjede bilister
« Svar #5 Dato: 17, April 2015 - 19:45 »
Nu kender jeg hovedsageligt kun til franske biler, men der har der altid været en god beskrivelse i instruktionsbogen om, hvorledes man udskifter de enkelte pærer. Hvad skriver Kia om proceduren for udskiftning af pærer?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Enøjede bilister
« Svar #6 Dato: 19, April 2015 - 20:17 »
Det gik rimeligt hurtigt, selv med famlen i blinde, at få skiftet den ene pære. Men den anden tog timer og jeg blev beskidt langt op ad armene inden pæren fandt sin plads.

Præcis den oplevelse har jeg også haft på flere biler, produceret af forskellige nationaliteter.
Jeg drømmer mig en gang imellem tilbage til min elskede første Renault 4, som jeg havde i 10 år, og hvor motorrummet gav plads til masser af små hjemmereparationer.
Og så havde den endda startsving, som en enkelt gang hjalp mig i gang, da startrelæet havde sat sig fast!
Indrømmet: Selvfølgelig var der grunde til at mine senere biler har været teknisk mere avancerede - og det var ikke udelukkende Renaultens få hestekræfter der talte.

Mine senere tre Citroën'er var ikke lige så lette at skifte pærer på, og på dem alle var den ene side sværere end den anden og krævede mere eller mindre famlen i blinde.
Min Opel Astra Van havde jeg også i mange år (jævnsides med et par Citroën'er - det var tider, da familien havde to biler!), og jeg skiftede pærer flere gange, men det lykkedes mig aldrig uden at rive håndryggen til blods i den side hvor pæren sad klemt inde bag batteriet ...
På min nuværende Hyundai Getz kræves der også betydelig akrobatik i den ene side - så jeg må konstatere, at det manglende ønske om at lade folk klare en simpel operation selv er ret internationalt blandt bilfabrikanter.

Jeg kan dog glæde mig over, at samtlige mine biler har haft almindelige H4-pærer, som sidder fornuftigt, når klikket føles og lyder rigtigt, så jeg har ikke haft "himmel-og-helvede-oplevelser" i den anledning. Kun overfladiske sår på hænderne.
« Senest Redigeret: 19, April 2015 - 20:19 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Enøjede bilister
« Svar #7 Dato: 20, April 2015 - 12:06 »
Du må have nogle store hænder Morten ;D... for alle mine Citroêner fra 2CV, BX og Berlingoen gav mig ingen problemer....og skrammer. Min  nuværende Caddy er ret let at skifte forlygtepærer på, men tågelys og baglys/bermse/blinklys unitten skal man undlade at følge instruktionsbogen. For gør man det så.....må man købe nyt.......sund teknisk fornuft er en dejlig dåbsgave, når man møder en så elendig instruktionsbog som den fra VW.....den er lysår bagud fra de som Citroen og Fiat udgiver
Den PSA model Berlingo/Partner model 2 der fulgte efter flintstone Berlingoen havde en detalje  der gjorde at venstre forpæreskift krævede en større operation på et værksted.  ABS styringsenheden og batterikasse med sikringer skulle afmonteres ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Enøjede bilister
« Svar #8 Dato: 20, April 2015 - 15:32 »
BX og Berlingoen gav mig ingen problemer....og skrammer

Nej, for mit vedkommende var det også min Opel Astra, der direkte gav mig skrammer - og når sandheden skal frem, så husker jeg heller ikke med sikkerhed om jeg nåede at skifte pærer på min BX, som jeg "kun" havde i knap 4 år. Til gengæld har jeg faktisk haft 4 Citroëner, når man regner min kones Saxo med, og de andre har jeg alle skiftet pærer på - med større besvær end på Renault 4!
Det var hhv. en GSA, som tjente mig i nær et årti (dyr i drift, men dejlig!) og senest en Berlingo - som ikke var den allerførste Flintstone-model, men en Multispace Clim fra 2005 - med ABS og med to skydedøre bagi. Den husker jeg som svær, men ikke umulig.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Enøjede bilister
« Svar #9 Dato: 21, April 2015 - 14:40 »
Renault 4 (ikke 4 cv der var livsfarlig) var et gedigent udtænkt transportmiddel, der sikkert ville have eksisteret den dag idag.....hvis der blandt politikere fandtes teknisk  personer der forstod formålet. de så derimod en skattemæssig guldmine. Det er langt billigere at importere et billigt chassis end en hel bil......men politikere fattes altid penge til at indfri deres løfter!

Når undervognen var rustnet, så kunne man i begyndelsen købe en ny undervogn(chassis) til apparatet hos Frisia for 2000 kr.
Selv et postbud kunne finde ud af, at skrue en gammel postbil købt på auktion for 500 kr. over på et nyt chassis, i løbet af en formiddag ved hjælp af par øl til hjælperen, der skulle medvirke til at løfte motoren, fra det ene chassis til det andet.

Problemet var at stelnummeret stod på chassiset. Det hakkede Frisia gerne i det nye, men som sagt...det fandt politikerne sig ikke i........resultatet af de politiske overvejelser fra dengang har medført at biler ikke mere kan repareres hvis reparationen koster mere end en vis procentdel  af nyprisen.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Laj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
    • http://www.anthon.dk
Sv: Enøjede bilister
« Svar #10 Dato: 24, April 2015 - 14:33 »
Det er ubehageligt at møde en sådan, hvis det er mørkt og det er den mod midten af kørebanen der er gået - så kan man i lang tid tro det er en knallert..

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Enøjede bilister
« Svar #11 Dato: 24, April 2015 - 15:06 »
Det er ikke kun de én-øjede køretøjer der er farlige.

Traktorer med tætsiddende forlygter kan være ganske ubehagelige at møde, når man i en overhaling har vurderet det modkørende køretøj (traktor) til at være betydelig længere væk end det faktisk er.

Jeg har prøvet det 2 gange. ..........................................Heldigvis uden andre skader, end besværet med rene underbukser bagefter.

M.v.h.
Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk