* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 70
I alt: 70

Forfatter Emne: Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine  (Læst 12018 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine
« Dato: 21, April 2015 - 05:03 »
Hej igen,

I årenes løb har jeg købt diverse akku-bore/skruemaskiner til 99,- eller 149,- eller lignende symbolske beløb.
De fungerer fint den første tid, men efterhånden gå batteriet i dørken, og kan kun overtales til at bore et par huller efter en helt frisk opladning.
At købe et nyt batteri kan der ikke være tale om, modellen er gået ud af produktion for længe siden.

Jeg kunne godt tænke mig at fyre et større beløb af på noget kvalivare, men jeg må indrømme at jeg faktisk er nervøs for at boremaskinens batterier er samme kvalitet som de billige.
Og hvis jeg skal ud og genanskaffe batterier til et par hundrede kroner hvert år, så kunne jeg lige så godt købe en helt ny billig boremaskine hvert år...

Er der nogen som har erfaringer med de bedre mærker?
Den kommer til at ligge ubrugt i månedsvis, og når jeg så skal bruge den ville det være dejligt hvis den bare var i topform!

Kan det overhovedet lade sig gøre?

Det skal lige siges, at jeg har arrangeret sådan et ladeanlæg, hvor maskinens batteri kan sidde og blive ladet med regelmæssige intervaller, eksempelvis en halv time to gange om dagen.

Om det så i det hele taget er en god idé, ved jeg ikke. Jeg lavede det for at se om mine billige boremaskiner så kunne være parat til aktion når som helst, men de batterier var allerede for slidte til at det kunne virke.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine
« Svar #1 Dato: 21, April 2015 - 08:29 »
Jeg kunne godt tænke mig at fyre et større beløb af på noget kvalivare

Så bør du overveje Festool.
Prisen ligger lidt højere end de fleste andre fabrikater. Til gengæld får du 4 ugers returret uden at der bliver stillet spørgsmål. 3 års garanti, samt ny maskine hvis den bliver stjålet i samme periode.

Ulempe: Du får sikkert lyst til at investere en formue i flere af deres produkter.
https://www.festool.dk/Produkter/Pages/Product-Category.aspx?foc=ol_bohren_und_schrauben_1569

Jeg har en maskine som den du her kan se testet: https://www.youtube.com/watch?v=-bZ4yrpTcjw


M.v.h.
Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine
« Svar #2 Dato: 21, April 2015 - 09:13 »
Jeg har også gennem tiden brugt billige boremaskiner - med udmærket resultat iøvrigt.

Alligevel købte jeg for et år siden en bedre model, som tilfældigvis blev en Bosch. Ingen problemer med batteriet, men den har en irriterende egenskab. Når man slipper knappen bremses motoren så hurtigt, at borepatronen løsnes og boret falder ud!

Men ang. batterierne, så lever Li-ion længere end NiCad.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine
« Svar #3 Dato: 21, April 2015 - 14:52 »
Jeg har haft en stor Bosch som jeg fik i afskedsgave for 6 år siden. Planetgearet og batterierne stod af samtidigt. Heldigt. Gearreparationen ville koste mere end en ny maskine og batterierne så aldeles anderledes ud idag. Jeg indrømmer at jeg har vært meget glad for den....men....men

Jeg har mange Bosch maskiner med ledning. Min ældste er en boremaskine fra 1986 der virker fortræffeligt, med højre/venstreløb og elektronisk hastighedsstyring. Men jeg skal ikke have en dyr batterimaskine mere. Jeg kigger efter drejningsmomentet og når den ikke kan mere så  ud. For det er spild af tid og penge at prøve at få den repareret og finde nye batterier, mener jeg
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine
« Svar #4 Dato: 21, April 2015 - 19:43 »
Citat fra: Mads Aggerholm
De fungerer fint den første tid, men efterhånden gå batteriet i dørken, og kan kun overtales til at bore et par huller efter en helt frisk opladning.
Hvis batteriet aflades for meget vil en celle kunne polvende og dermed nedsætte batteriets effekt.
Det forsøger jeg at undgå ved altid at oplade batteriet før det skal bruges.
Og jeg kontroller altid batterispænding før batteriet tages i brug.
Når jeg måler 21,5V på min 18V batteri regner jeg med at alle 15 celler er OK. :)
Efter brug lægges det varme batteri i en plastik pose, som forsegles så den er lufttæt.
Under opladning kontrollere jeg altid temperaturen. -Hvis batteriet bliver for varm afbryder jeg opladning indtil batteriet er passende afkølet.

Mvh jj

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine
« Svar #5 Dato: 21, April 2015 - 22:41 »
Jeg kan anbefale Makita som godt nok er i den dyre ende hvis du skal have en topmodel. Harald skrald har en af de mindre modeller (med slag) til en pæn pris, alt. kan jeg anbefalde prishammeren.dk

Mht. batterier, så er mine nu 3 år gamle og virker stadig fint uden at jeg har passet ekstra godt på dem. Generelt har jeg rigtig gode erfaringer med lithium batterier og alder. Har flere gamle(+5år) lithium batterier til kameraer der stadig fungerer fint. Det har jeg aldrig oplevet med NiMH batterier.

vh.
Claus

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine
« Svar #6 Dato: 22, April 2015 - 07:25 »
Okay, jeg synes jeg kan se en rød tråd her.

Det er simpelthen batteritypen!

De billige maskiner har NiMh, f.eks. 'Selecta Akku', mens en Bosch til en tusse har Li-ion.

Det forklarer også min fiasko med min 'ladestation': Jeg har indkøbt en større mængde opladelige batterier, og reserveret en hylde til opladning så jeg hele tiden havde et læs batterier klar!
Men for det første har jeg ikke brugt batterierne ret mange gange før laderen blinker rødt (signal om at batteriet ikke duer mere), og for det andet holder de ikke ret længe. De skal skiftes ustandselig.

Men det er jo også NiMh hele skidtet!!

Desværre, så vidt jeg kan se, er Li-ion batterier i 1,2 V udgave (AA og AAA) ikke rigtig til at opdrive...
Og hvis de var, kostede de vel en bondegård!

Jaja, men nu blev jeg da dét klogere. Mange tak, venner!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine
« Svar #7 Dato: 22, April 2015 - 09:02 »
Li-Ion batterierne ser da ud til at findes: http://www.amazon.com/14500-2000mAh-Rechargeable-Batteries-Flashlight/dp/B00M4Y60IQ/ref=pd_sim_sbs_lg_6?ie=UTF8&refRID=0B7GEW2ASQ7828SMTQ3E

(Det var bare det første Google-hit - der er flere derude...)

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine
« Svar #8 Dato: 22, April 2015 - 09:25 »
Hvis ikke der allerede er virksomheder i DK eller EU kan nedenstående link muligvis være en inspiration for en driftig iværksætter:
https://www.youtube.com/watch?v=F5ThF32YlW4

M.v.h.
Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine
« Svar #9 Dato: 22, April 2015 - 09:28 »
Li-Ion batterierne ser da ud til at findes: http://www.amazon.com/14500-2000mAh-Rechargeable-Batteries-Flashlight/dp/B00M4Y60IQ/ref=pd_sim_sbs_lg_6?ie=UTF8&refRID=0B7GEW2ASQ7828SMTQ3E

(Det var bare det første Google-hit - der er flere derude...)


Ja jo, dem har jeg godt nok fundet nogle af, men det er jo 3.7V...
De fleste apparater jeg har (hvis ikke dem allesammen) forventer at et AA og AAA batteri leverer 1.5 V.
Jeg ved ikke hvordan de forskellige systemer synes om at få f.eks. 11 V i stedet for de 4.5V de er bygget til...

Man kan selvfølgelig justere det ind med et par 'dummy'-batterier, det kan da godt være jeg skulle give den idé lidt overvejelse...!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine
« Svar #10 Dato: 22, April 2015 - 10:57 »
Privat har jeg en 14,4 v "grøn" Bosch. Den er mere end rigeligt til normalt privat brug. Den blev leveret med to Li-ion batterier, men har aldrig haft brug for at skifte under brug. Så vidt jeg husker gav jeg 600-700 kr for den, og for det beløb kan man ikke købe mange af de helt billige.
Arbejdsmæssigt har jeg gode erfaringer med især "blå" Bosch, men også med Makita. Men med mindre man skal renovere et helt hus, mener jeg de er lidt "overkill" til de flestes behov.
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine
« Svar #11 Dato: 22, April 2015 - 23:35 »
Jeg købte en makita fordi jeg savnede en maskine med et stort moment til de lidt større skruer. Her har jeg altid været skuffet over de billige maskiner. Jeg købte så en makita fordi jeg havde hørt godt om makita og mindre godt om andre mærker (specielt bosh).
Den topmodel jeg endte med at købe kan spænde til 80 NM og det er faktisk for meget, for maskinen bliver flået ud af hænderne hvis man nærmer sig de 80NM. Ud over det har det også kostet flere kvalitets bits som også falder fra hinanden hvis en skrue er rustet godt fast. Karmskruer i hård beton med en forboring der er i underkanten er heller ikke noget problem for maskinen, men skruen går gerne i stykker og så står man der......
Med tiden lærer man så at bruge momentbegrænseren!


Med andre ord - en maskine i mellemklassen der kan spænde op til 40NM er rigtig fint og koster det halve af topmodellerne! Jeg kan desuden anbefale at gå efter lav vægt og god balance. En vigtig ting er at maskinen kan stå selv når man sætter den fra sig, for sjovt nok kan ikke alle maskiner dette! En lille men rigtig dejlig detalje ved makitaen og sikkert også andre mærker er at der er 2 dioder der automatisk tændes og sørger for arbejdslys på det helt rigtige sted når maskinen bruges. Det er en meget brugbar detalje!



vh.
Claus

Jeha

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Sv: Hjælp til valg af akku-bore/skruemaskine
« Svar #12 Dato: 23, Maj 2015 - 11:39 »
Mærker som Dewalt, Bosch og Makita har jeg altid haft gode erfaringer med :)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk