* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 55
I alt: 55

Forfatter Emne: Møbel fra Jysk: Folie buler! Kan det rettes ud?  (Læst 4976 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Møbel fra Jysk: Folie buler! Kan det rettes ud?
« Dato: 14, Maj 2015 - 07:41 »
Hej venner,

Jeg har købt den her kolos i Jysk: http://jysk.dk/sovevaerelse/kojesenge-brikse/kojeseng-uldum-hvid-gra

Nu er den blevet knaldet op, og står smuk og flot på min datters værelse. Men ak! Der er kommet et hak i forsiden på den øverste del.

Den er lavet af sådan noget spånplade belagt med en art plasticfolie. Det hak er der tale om har deformeret selve folien, men ikke træet inde under. Folien 'buler ud' (har sluppet taget i træet nedenunder) og er let deformeret. Det er ikke særlig pænt, og jeg ville gerne reparere det. Problemet er, at jeg ikke ved hvordan man kan gøre det.

Jeg gætter på at plastic'en har været udsat for et tryk, som har trukket lidt i det, så det er gået løs og har udvidet sig (uden at revne), sådan at der nu er for meget folie i forhold til det område det skal dække. Bare at komme lim ind bag det (med en engangssprøjte og kanyle) og mase det ind på plads vil ikke virke - tror jeg.

Derfor spekulerer jeg på om man kan lægge et stykke stanniol over og så give det et ensartet, kraftigt tryk med et strygejern?
Sådan noget plastic udvider sig med stigende temperatur så det kommer til at fylde endnu mere, men på den anden side vil det måske smelte tilstrækkeligt til at det kan blive trykket ind på plads?

Jeg er ikke så glad for at eksperimentere for meget, sådan noget kan hurtigt blive værre end det var før...!

Hakket er ca. 3 cm langt.

Nogle ideer?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Møbel fra Jysk: Folie buler! Kan det rettes ud?
« Svar #1 Dato: 14, Maj 2015 - 13:59 »
Jeg er temmelig sikker på, at pålægningsmetoden for folien har udnyttet, at den er en termoplast, hvilket taler for at din egen foreslåede metode vil virke. Dog tror jeg du skal supplere med en plade (af træ, masonit, under alle omstændigheder et materiale med ringe varmeledningsevne), der lægges over umiddelbart efter at varmetilførslen er ophørt og bliver holdt fastspændt i adskiliige timer, indtil hele området er koldt igen.
Jeg skal dog understrege at dette svar udspringer af min generelle viden om plastegenskaber. Jeg har hverken købt laminerede møbler i IKEA eller prøvet metoden selv. så ingen med erfaring skal holde sig tilbage med nye svar!
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Møbel fra Jysk: Folie buler! Kan det rettes ud?
« Svar #2 Dato: 15, Maj 2015 - 20:00 »
Tak Morten,

Det ligger så 'heldigt' at bagklædningen til trappedelen af sengen var knækket ved ankomsten, så den kasse som denne bagklædning var i, fik jeg leveret én mere af.
I denne kasse var også et ekstra sæt skuffefronter, ligeledes beklædt med dette plastic.
Jeg tror jeg bruger en af disse skuffefronter som prøveklud: Jeg prøver at lave en tilsvarende ridse/deformation på sådan en, og prøver så at udbedre den bagefter.

Så må jeg se hvordan det går...

Mvh
Mads
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk