* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 66
I alt: 66

Forfatter Emne: GPS og software  (Læst 42405 gange)

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #15 Dato: 26, Maj 2015 - 16:08 »
Måske vil man kunne finde svaret på TomTom's forum:
http://dk.support.tomtom.com/app/answers/list
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #16 Dato: 27, Maj 2015 - 08:25 »
Den seneste udvikling i denne lidt trælse sag er, at min TomTom i går eftermiddags - på Vestsjælland - helt holdt op med at vise andet en det aktuelle klokkeslæt. Og den manglende funktion fortsatte her til morgen under turen til arbejde - 24 km - på "myldretidsveje".
Samlet tur efter funktionsophør er ca. 170 km.
Det er nu kommet dertil, at apparatet er helt funktionsløst og jeg må overveje hvordan jeg reagerer.
Enten i frustration at smide TomTom'en ud og købe et andet mærke - eller på en eller anden måde at starte en "kamp" for fortsat at kunne anvende instrumentet.
Hvis jeg vil bruge lidt tid på det så har jeg en 4-5 år gammel Garmin liggende på hylden, som måske kan vækkes til live og bruges i en periode.
Om jeg har lyst til at bruge tid på sagen har jeg endnu ikke besluttet.
Gode råd / forslag?
Hilsen
HP
p

Ivan Fraer

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #17 Dato: 28, Maj 2015 - 09:22 »
Hej med Jer.

Jeg er den person som har skrevet ovennævnte artikel, og er af en læser blevet gjort opmærksom på denne tråd og føler behov for at uddybe et par ting.

Min webside er bygget i WordPress og er konfigureret så alle artikler skal oprettes i kategorier. Dette også for at læserne får et bedre overblik. I den nævnte artikel havde jeg kun sat flueben i kategorien ´TomTom`, fordi det jo var den maskine som vandt kåringen. Men jeg kan se at dette åbenbart kan misforstås og fair nok. Derfor har jeg nu også sat flueben i ´Garmin` ;- ) - Men uanset hvad:

Jeg ER OG BLIVER 100% upartisk!
Faktisk har jeg gennem de sidste ca. 10 år ´arbejdet` som (u-lønnet) betatester hos BÅDE Garmin, Navigon & TomTom. Jeg får ikke og har aldrig fået nogen form for betaling af nogen af de ovennævnte firmaer, med mindre man regner en gratis fadbamse med, som vi af og til får, når vi mødes til diverse messer i Tyskland etc. :- )

Jeg har tidligere startet og drevet hjemmesider som f.eks. navigon-user.dk, nav-user.dk, gpsfreak.dk og gpsforalle.dk, men valgte sidste år at stoppe af personlige årsager. Helt at holde mig fra det at have en hjemmeside, kunne jeg dog ikke og derfor startede jeg så min egen private blog, hvor jeg kan sidde og hygge mig lidt, i min sparsomme fritid.

Jeg deler roser og tidsler ud, uanset hvilken producent jeg skriver om og indtil for 4-5 år siden, var det f.eks. mig som ´kårede` Navigon (ejet af Garmin), som den bedste GPS.

Men herefter skete der nogle ting hos TomTom, specielt indenfor trafikstyringen, som gjorde at de ret hurtigt blev den producent som jeg nu anbefaler mine læsere.

Jeg prøver efter bedste evne at argumentere og ikke mindst at dokumentere mine udsagn og på nedenstående sider kan man se eksempler på dette:

http://www.xn--ivanfrer-o0a.dk/2015/02/tomtom-garmin-trafiktest-sammenligning/
http://www.xn--ivanfrer-o0a.dk/2015/03/overvejer-du-en-ny-garmin-pnd-maaske-du-skulle-genoverveje/

I ovennævnte artikler giver jeg eksempler på, hvorfor jeg p.t. mener at TomTom er et bedre valg end Garmin. Læg også mærke til, at mine argumenter jo kan efterprøves af alle som har en af de nævnte enheder.

HVIS jeg på den ene eller anden måde havde en ´hemmelig`mission om at favorisere TomTom, ville det vel ikke være klogt at skrive en artikel med overskriften ´Ny HERE APP som har potentiale til at slå Google, Garmin, TomTom`?

(http://www.xn--ivanfrer-o0a.dk/2014/12/ny-gratis-here-navigation-til-pc-og-smartphones/).
----------------------------------------------

Til HP vil jeg sige, at det self. er rigtig træls med dine oplevelser, men jeg må også sige at jeg er 99,99% sikker på at du tager fejl i din konklusion. Jeg har som sagt arbejdet med utallige GPS enheder fra mange forskellige producenter, heriblandt TomTom og jeg har dog aldrig hørt bare antydningen af sådanne mistanker før.

Jeg har selv TomTom enheder som er adskillige år. Jeg bruger dem ikke længere, men de virker alle og kan umiddelbart sættes ud i bilen og guide mig fra A til B uden problemer, bortset naturligvis, fra at kortene ikke længere er opdateret.

@HP
Det lyder som om din maskine har fået én eller anden defekt. Det sker jo... ;- )
1. Hvilken model er det du har?
2. Har du lavet en ´Factory reset`?

Hvis dette ikke hjælper, kan du evt. kontakte TomTom Support:
Tel.: 35 25 65 14
Mandag - Fredag: 10:00 til 17:00

Med venlig hilsen
Ivan

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #18 Dato: 08, Juni 2015 - 20:31 »
Jeg er ret enig med Ivan Fraers vurdering af Garmins GPSere og som ejer af to ældre  Navigoner er anskaffelsen af en Garmin en delvis fejltagelse.
 
Dens krav til eksakte adresser.....by vej og nummer.......hvem fanden kender vejnummeret på den vej man skal til. Og hvordan kan man i ro og mag indtaste de adresser man kunne få brug for i løbet af vinteren....som man kan på Navigonerne. Derimod er Garminen ganske god til at finde campingpladser, benzinstationer og lignende  i nærheden af ens nuværende position.
Men kender man adressen er den ganske kvik.

Så jeg anvender begge samtidig, til det de hver især er bedst til. Jeg har ikke haft problemer køer de sidste par år...held...så dette har jeg ikke GPS erfaringer med

Navigonerne er sat lidt ud på et sidespor fordi opdateringerne bestemt ikke er gratis, men samtidigt har dette vist sig at være nødvendigt når veje er blevet fornyet . Det er billigere at købe......netop en Garmin med "livstidsopdatering" troede jeg......hvis man kan finde den model man har købt og kan få overført opdateringen på Garmins sider....dette er ikke lykkedes for mig endnu.
 
PT træner jeg med min Garmin for at få den ind på rygmarven, for den har drillet en del efter jeg har troet at "indendørs simuleringen" bare kunne slettes ligesom på Navigonerne. Det er ret svært at få en til at opføre sig som en GPS der kan vise vej igen >:(

Det er en skam at Garmin har opkøbt Navigon, hvis det ikke fører til en ændring af Garminerne.


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #19 Dato: 08, Juni 2015 - 21:57 »
Jeg vil til gengæld tilføje, at efter de seneste oplysninger er jeg meget sikker på, at HP har været uheldig og ikke har været udsat for en "smart" pengeafpresning fra TomToms side. Hvad der så helt præcis er galt, skal jeg ikke gøre mig klog på - og heller ikke hvilket abonnement han havde fået med for 2 år og ikke længere.

Men hvad jeg tidligere har skrevet som antagelser, er hermed trukket tilbage.
Mvh. Morten Jødal

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #20 Dato: 06, August 2015 - 11:05 »
Der er nu gået nogen tid siden jeg sidst her beklagede mig over den dårlige funktion af min TomTom og de dårlige oplevelser er kommet lidt på afstand.
Gennem godt en måned var funktionen af GPS'en svingende. Ofte startede apparatet ikke uden min medvirken og funktionerne var stærkt præget af "manglende signal" og kun aktuel tid viste tegn på liv.
På min PC opdaterede jeg på opfordring GPS'en en del gange (6 - 8 gange) og så begyndte der gradvist at ske noget.
Der blev længere mellem "manglende signal" og skærmbilledet blev igen lidt mere nuanceret og kontrastrigt.
De seneste 2-3 uger er funktionen af enheden blevet normal - med undtagelse af trafik informationerne, som er blevet fjernet under en af opdateringerne.
Jeg opfatter det sådan, at TomTom har forsøgt at provokere mig til at betale et beløb for den manglende trafik information og da det ikke virkede så at give mig en begrænset funktion med ringere grafik, men anvendelig som GPS.
Mit syn på TomTom er efter disse oplevelser ikke positivt.
Om nogen tid regner jeg med at anskaffe en GPS af et andet mærke.

Venlig hilsen  HP
p

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #21 Dato: 06, August 2015 - 14:52 »
"Mit syn på TomTom er efter disse oplevelser ikke positivt.
Om nogen tid regner jeg med at anskaffe en GPS af et andet mærke."

Sjovt nok har min kone nu brugt min 4 år gamle GO1000 LIVE i 1½ år efter at abb. udløb.

Der har INTET været med den, det er da underligt at TOMTOM har valgt at lave en helt speciel software kun til dig..............

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #22 Dato: 07, August 2015 - 14:26 »
Hej.

Jeg stod for at anskaffe ny GPS, da denne tråd begyndte, så jeg har fulgt opmærksomt med og tillige læst andet, herunder Ivans anmeldelse, da det gik op for mig, at han ikke er reklamemand!  ;)

Jeg er på grundlag af det samlede forløb endt med at anskaffe en TomTom 5100 - som har livstidsopdatering af ALT og i modsætning til 4000-serien virker (også med opdateringer) uden at der ligger en smartphone ved siden af.

Det fremgår naturligvis af dette forløb, at jeg er kommet til at opfatte Mikkers oplevelser som sort uheld, der kunne være indtruffet med ethvert mærke.
Mvh. Morten Jødal

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #23 Dato: 07, August 2015 - 20:46 »
Morten Jødal: Hov, du forveksler mig med HP ;D

Godt valg du har taget, vi er lige kommet hjem fra Italien og det der live trafik, det virker bare.

Bare det at man ved hvor lang køen er, er en lettelse i stedet for at man sidder og ikke ved hvad der er sket.

Den ene gang fandt den en vej der var 48 minutter hurtigere, den var godt nok 5 km længere og gik igennem små fine Tyske byer, men vi kunne kikke på motorvejen hvor alt stod stille.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #24 Dato: 07, August 2015 - 23:38 »
Morten Jødal: Hov, du forveksler mig med HP ;D

Undskyld! Du har selvfølgelig ret.
Mvh. Morten Jødal

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #25 Dato: 22, Oktober 2015 - 10:45 »
Gennem længere tid har min nuværende TomTom fungeret nogenlunde. Gentagne opdateringer på TomToms hjemmeside har gjort, at apparatet har fungeret, men på "laveste" funktionsniveau.
Jeg er dog nu kommet til afslutningen på brugen af TomTom.
De sidste 3 - 4 uger har det som regel varet 15 - 20 minutter efter start før apparatet fanger GPS signalet. Det er stressende og irriterende ikke at vide om jeg kan få den ønskede funktion til en destination.
De seneste 3 dage har apparatet kun vist tiden - men ikke andet.
Derfor kommer en gammel Garmin igen i brug - indtil jeg indenfor en uges tid beslutter mig for en ny GPS.
Jeg ønsker ikke at blive manipuleret af nogen GPS-producent!

Venlig hilsen
HP
p

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #26 Dato: 25, Oktober 2015 - 10:38 »
Skriver programmet TomTomHome at gpsquickfix opdateres?

Det er meget vigtigt, for det er en funktion, der fortæller enheden hvor de forskellige satellitter befinder sig de næste 7 dage.

http://dk.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/9342/~/hvad-er-quickgpsfix,-og-hvordan-opdaterer-jeg-det%3F

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #27 Dato: 25, Oktober 2015 - 10:43 »
Send en privat besked hvis du vil have programmet FastActivate, der vil helbrede din TomTom


E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #28 Dato: 27, Oktober 2015 - 18:28 »
HP's TomTom Go 1000 er for ny til at Fastactivate programmet virker  :(

Vedrørende Garmins ringe kortkvalitet har jeg -efter Mikael Boldts henvisning til de gratis OpenStreetMaps -prøvet at lægge det ind på min Garmin, hvor det ganske vidst virker, og har de nye veje med, foruden sjove detaljer som offentligt tilgængelige vandposter.
Navigationen lader dog noget tilbage at ønske, da kun de overordnede veje er kategoriseret, hvorfor de prioriteres alt for højt, som jeg var vant til for 10-12 år siden, hvor længere ruter kun blev lagt via de veje der kunne ses på et 1:2 millioner kort.

En tur fra Tikøb til Hillerød Hospital førte derfor via Hillerød Vest! før vejen gik tilbage via Hillerød centrum.

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #29 Dato: 19, November 2015 - 09:44 »
Den nye Garmin har jeg nu brugt i nogle uger.
Til mit brug - hovedsageligt på Sjælland og Sydhavsøerne - fungerer Garmin bedre end TomTom. Den er meget hurtigere end TomTom ved start og til opdateringer under kørsel og grafikken finder jeg er bedre. Trafikmeldinger er hurtige og enkle - og giver hurtigt overblik over situationen.
Øjnene på vejen så meget som overhovedet muligt!
En mangel er dog, at aktuel tid ikke vises på skærmen og at anbringelsen i bilen er ikke helt så enkel som hos TomTom. Jeg fjerner (pga. tidligere indbrud i bilen) altid GPS'en fra bilen om natten.
Hilsen  HP

p

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk