* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Skrivebord med manuel mekanisk indstilling  (Læst 22871 gange)

V1llum

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Skrivebord med manuel mekanisk indstilling
« Dato: 27, Maj 2015 - 18:38 »
Hej folkens.

Jeg er studerende på DTU, og er igang med et projekt hvor vi skal bygge et indstilleligt skrivebord. Vi har valgt at bordet ikke skal have en motor, men at man indstiller manuelt med et håndving, ligesom på dette bord: http://www.designboom.com/weblog/images/images_2/andrea/KiBiSi/Xtable01.jpg

Mit spørgsmål går ganske enkelt ud på: Hvad hedder sådan et håndsving, og hvordan fungerer det?
For at bordet skal kunne opretholde en bestemt højde, forestiller jeg mig at man skal have en slags låsemekanisme (klikhjul). Findes der nogle håndsving som kan modstå kraft nok til at bordet kan holde en bestemt højde, og samtidig både hæves og sænkes med håndsvinget?

Mange tak for jeres inputs.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Skrivebord med manuel mekanisk indstilling
« Svar #1 Dato: 27, Maj 2015 - 22:19 »
Med det navn du har, skulle du have let ved at finde løsningen. Villum Kann Rasmussen er kendt for for Velux vinduet, men få ved at han opfandt kaffemaskinen, konstruerede Combi camp teltvognen og taget på Nørrebro station. Han var en opfinder af guds nåde.

Et sådant håndsving hedder et håndsving. Hvis det skal virke som du ønsker skal der anvendes en snekkegearsløsning, med en udveksling der modsvarer de belastninger som bordet foventes at skulle bære.

Hvordan et sådant virker kan ses på You Tube under emnet " worm gear reducer " eller bare " worm gear"
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

V1llum

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Skrivebord med manuel mekanisk indstilling
« Svar #2 Dato: 28, Maj 2015 - 10:13 »
Tusind tak for dit fyldestgørende svar B Mønnike. Jeg tjekker lige op på min navnebror Villum Kann Rasmussen!  ;)

Kan et sådant snekkegear købes med en udveksling som modsvarer fx 40 kg, og holde bordet helt stabilt?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Skrivebord med manuel mekanisk indstilling
« Svar #3 Dato: 28, Maj 2015 - 15:47 »
Ja det kan det :)
Men nu er det din tur til at vise og overbevise dig selv om at du skal leve af at være ingeniør.......en ingeniør er jo som bekendt en der ved hvad han snakker om når det er tekniske emner der er på banen. Han er også istand til at beregne de nødvedige fysiske forhold og kræfter........fordi han har læst sine lektier :)
For i den virkelige ingeniørverden kan man ikke klare sig med at spørge internettet........dine kommende arbejdsgivere kender ordet tillid, men mener at kontrol er bedre. For ingen firmaer har råd til at deres produkter fejler. Broer der ikke holder og fly der havarerer giver altid ingeniører problemer med fortsat at arbejde som ingeniør :)

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

V1llum

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Skrivebord med manuel mekanisk indstilling
« Svar #4 Dato: 02, Juni 2015 - 20:28 »
Projektet skrider jævnt fremad, men jeg har et spørgsmål mere som jeg håber at i kan svare på. Jeg søger en trisse hvori man kan montere et kabel, og derved lave et "optræk". Det eneste jeg har kunne finde er denne 3D-printede trisse: https://ihrchive.files.wordpress.com/2010/12/d5fee-witer-01.jpg?w=640&h=480

Jeg har søgt på: pulley stop, mount, attachment, winch drum, osv, men jeg kan ganske enkelt ikke finde navnet på dette komponent. På forhånd tak :)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Skrivebord med manuel mekanisk indstilling
« Svar #5 Dato: 02, Juni 2015 - 20:33 »
http://www.ebay.com/itm/310763770287?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT


Søg også på WINCH.
 ;)

I kan også starte med en gevindstang og møtrikker og se hvorledes det virker. Men som Bjarke skriver skal i selv forstår funktionen samt bevise funktionaliteten og ikke mindst sikkerheds faktorer der er på spil.  :)
« Senest Redigeret: 02, Juni 2015 - 21:08 af chrismark »

V1llum

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Skrivebord med manuel mekanisk indstilling
« Svar #6 Dato: 02, Juni 2015 - 21:42 »
Hej Chrismark

Jeg forstår ganske udemærket funktionen. Jeg har opstillet de mekaniske principper, fastlagt krafter og beregnet statik. Men hele den mekaniske struktur er bygget op om at bordbenene bliver trukket sammen af et kabel, som rulles op på en trisse. Derfor skal jeg finde en trisse af samme type som jeg viste på billedet før: https://ihrchive.files.wordpress.com/2010/12/1cff4-witer-02.jpg?w=640&h=480

Findes der et specifikt navn for denne type trisse?

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Skrivebord med manuel mekanisk indstilling
« Svar #7 Dato: 03, Juni 2015 - 11:54 »
wire rope pulley windup wheel


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk