* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 66
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 33
I alt: 33

Forfatter Emne: Opladelige batterier!  (Læst 21746 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Opladelige batterier!
« Dato: 30, Maj 2015 - 12:54 »
Hej igen,

Nu fik jeg jo rigtig godt input til mit spørgsmål om hvilken akku-boremaskine jeg burde anskaffe.
Det blev jo hurtigt klart, at spørgsmålet burde have omhandlet batterierne, og slet ikke maskinen!

Li-Ion var svaret, og det er jo fint. Imidlertid er det ikke til at finde Li-Ion-substitutter for almindelige AA og AAA-batterier.

Men nu er jeg så faldet over dem her:

http://batterier.dk/eneloop-pro-genopladeligt-batteri.html

Det lyder jo vældig godt, men det er stadigvæk NiMH-batterier.
Så spørgsmålet er, om man kan stole på de flotte ord?

...eller er det endnu en floppert, som giver røde lamper i opladeren efter de første fire gange.

Nogen som kender dem - eller princippet, for så vidt det er nyt...?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier!
« Svar #1 Dato: 30, Maj 2015 - 14:53 »
Jeg bruger TOPCraft Alkaline-batterier til 17,50kr/8stk til vejrstationer og DCF-ur.
2400mAh TopCraft NIMH koster som regel ca. 50kr/4AA  & ca 50kr/8AAA.
Det ville være rart med datoMærkning på batterier, da de slides uanset om de bliver brugt eller ej.
Det gælder især for Lithium-batterier.

Mvh jj
« Senest Redigeret: 30, Maj 2015 - 15:40 af jj- »

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier!
« Svar #2 Dato: 30, Maj 2015 - 21:48 »
Der findes vist nok Li-Ion batterier i AA størrelse (fysisk), men bemærk dog, at cellespændingen er omkring 3,6 Volt, så du kan ikke bruge normale ladere til NiMH batterier og det er nok ikke alle apparater, der er designet til 1,5 Volt spænding på batteriet, som umiddelbart kan tåle, at du indsætter Li-Ion batterier.

Det er nok derfor, du har svært ved at finde Li-Ion i størrelse AA og AAA.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Opladelige batterier!
« Svar #3 Dato: 31, Maj 2015 - 07:27 »
Det ville være rart med datoMærkning på batterier, da de slides uanset om de bliver brugt eller ej.

Enig. Man kan finde ud af det på spegepølse, mælk, dåseasparges, etc., ja selv salt (!!), så hvorfor ikke også på batterier...??

Der findes vist nok Li-Ion batterier i AA størrelse (fysisk), men bemærk dog, at cellespændingen er omkring 3,6 Volt, så du kan ikke bruge normale ladere til NiMH batterier og det er nok ikke alle apparater, der er designet til 1,5 Volt spænding på batteriet, som umiddelbart kan tåle, at du indsætter Li-Ion batterier.

Ja, dem har jeg fundet nogen af. Jeg måtte lige gnide øjnene, for i min optik skal man ikke konstruere genstande som passer med een standard på ét punkt, men en anden standard på et andet.
Jeg husker min far fortalte mig om, at nogen engang havde fundet på det 'geniale', at forbinde sine højttalerkabler til stereoanlægget med 220V-stikpropper! Så kunne han bruge en almindelig forlængerledning mellem højttaler og anlæg, og behøvede ikke ligge og fedte med jackstik eller phonostik.
Det fungerede fint, indtil der en dag blev ansat en rengøringskone, som i forbindelse med almindelig oprydning lige satte alle stik i kontakterne, for nu at få orden på tingene.
Jeg kender ikke slutningen på historien, men jeg kunne forestille mig at hun umiddelbart efter emigrerede til et eller andet u-land hvor elektricitet var et ukendt begreb...  ;D
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier!
« Svar #4 Dato: 31, Maj 2015 - 10:52 »
Der er dato på nogle af mine opladelige TopCraft batterier, men det fremgår ikke hvorvidt det er fremstillingsDato eller sidste salgsDato?
På TRONIC 2500mAh er det dato for Herstellung :)
Forhåbentlig finder batteriSælger ud af at oplyse fremstillingsDato i deres annoncer?

Du kan finde mange forskellige Lithium batterier ved at søge med:
Rechargable Cylindrical lithium battery sizes
En Nitecore Digicharger D4 kan tilsyneladende oplade både NIMH & Lithium :)

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier!
« Svar #5 Dato: 31, Maj 2015 - 16:19 »
Det ældste af familiens to "rigtige" digitalkameraer er født med en batterikasse, der passer til 4 stk, AA - men brugsanvisningen siger, at vi bør bruge genopladelige batterier, hvilket altså vil sige NiMH.
Det første år med kameraet gav blandede oplevelser - batterierne løb pludselig tør, og selvfølgelig var vi ikke i nærheden af en oplader på det tidspunkt, hvortil kom, at et sæt batteriet købt på den nærmeste tank ikke kunne give strøm nok, så kameraet strejkede hurtigt.
Vi købte et ekstra sæt genopladelige, men de taber hurtigt ladningen, når de ikke er i drift, så det var også bøvlet o langtfra optimalt.
Vi fandt så ud af, at de gode alkslinebatterier sagtens kan trække kameraet . Duracell, Vartas topserie - eller dem vi nu sværger til: Tero. Der er mindst 500 billeder i sådan et sæt - flere, hvis vi ikke bruger blitzen for flittigt og ikke bruger hele aftenen på at kikke billeder i selve kameraet, og de ekstrabatterier, vi har liggende i et lille rum i kameratasken, opfører sig eksemplarisk i den tid de ligger.
Så selv om vi har to hjemmeladere, samler de støv det meste af tiden. Vi har ikke længere børn der bruger elektrisk legetøj - og så er det reelle behov for de genopladelige altså ikke stort.

P.S. Det nyeste digitalkamera er købt med et Li-ion-batteri i speciel størrelse og en medfølgende lader; og,et ekstrabatteri kan sagtens klare at ligge i kamerataksken til der bliver brug for det.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier!
« Svar #6 Dato: 01, Juni 2015 - 10:24 »
Det er min erfaring at der er stor forskel på selvafladningen af NiMH elementer.
Det er også min erfaring at de, der angives med stor kapacitet også har den hurtigste selvafladning, så de i realiteten ikke duer.

Varta og andre har nogle "ready to use" eller lignende navn ,som sælges på at de kan bruges direkte uden forudgående opladning. Det er fordi de jhar så lav selvafladning at fabrikkens opladning holder. De har også meget lang brugstis efter egen opladning.
Køb den slags og en "intelligent" oplader, som ikke ødelægger dem ved overopladning. 
Jørgen Harbst

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier!
« Svar #7 Dato: 03, Juni 2015 - 19:32 »
habst:
Hvilken oplader er bedst efter din mening?
Mine bruge alle for stor ladestrøm til de små batterier.

mvh jj

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier!
« Svar #8 Dato: 04, Juni 2015 - 15:11 »
Hvis du køber kvalitetselementer, så står der på dem hvor stor ladestrøm de må få. Det kan evt stå som en opladetid.

Og du har ret i at nogle ladere giver så kraftig strøm ,at de kun kan bruges til hurtigladbare celler.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk