* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 65
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 54
I alt: 54

Forfatter Emne: JEG er en svamp !  (Læst 31411 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
JEG er en svamp !
« Dato: 12, Juni 2015 - 23:15 »
Jeg kan ikke fordrage nye sko, derfor bruger jeg de gamle som er lidt utætte. Nå ja det bliver lidt fugtigt ind imellem.
Ja,ja ved godt, at der kan gæmme sig ting og sager i fugtige omgivelser.
.......................................................................
Fik noget underligt på ståretåen. Lavede nogle vinter-varme-sæbevand-bade til minne føder.

Efter over 1/2 års tøven kom jeg til (lægen har fri) sygeplejeske der på afstand sagde NEGLESVAMP og den kommer inendfra!
Fik noget neglelak som jeg skulle forsigtig komme på. Kuren er på mindst 1 ÅR..!
................................................
Bevares jeg fik lidt "Krauterlikør" for smerter forståes mens jeg smurte det neglelak på,  ;D og kom til og rive hele neglen af.

..............................................................
Altså;
Svampen kommer indenfra og angriber KUN stortåen?
Ved hjælp af sæbe  giver jeg svampen de bedste livsbetingelser ?
Svamp bryder sig ikke om sur miljø?
Svamp i min krop ved hvad stortår er  ;D

HELP

Jeg er mere til og  brænde lortet af og afsyre, men med hvad; base eller syr?

Marek.


jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #1 Dato: 13, Juni 2015 - 14:04 »
Citat fra: chrismark
Altså;
Svampen kommer indenfra og angriber KUN stortåen?
Ved hjælp af sæbe  giver jeg svampen de bedste livsbetingelser ?
Svamp bryder sig ikke om sur miljø?
Svamp i min krop ved hvad stortår er  ;D

HELP

Skift til rene, tørre strømper og sko når det er nødvendigt?
Med en hudtemperatur på ca 30°C og en udvendig dugTemperatur på ca. 12ºC vil der afsættes fugt i strømper og sko. :(

Mvh jj

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #2 Dato: 14, Juni 2015 - 01:01 »
Det er ikke korrekt at svamp kommer indefra. Den kan gro på huden, på fugtige steder , og også under negle, hvor den æder sig ind frakanten og efterhånden løsner neglen.

Jeg kender godt det smøreri til fod eller neglesvamp. Det er ikke særligt effektivt. Det er en syre svag syre, som er med et fst bindmiddel.

Bad fødderne i en svag opløsning med eddikesyre. Det svir i første omgang, hvis du også har svamp som har lavet små sår.

Men allerede efter første gang, heler det så meget at du ikke mærker mere.  opkskylning af friske sokker i tynd eddikesyre eller lidt blødt papir ved tåen med eddikesyren er ret effektivt. Nemmerre bedre og billigere end smøreriet fra apoteket.

« Senest Redigeret: 14, Juni 2015 - 01:05 af harbst »
Jørgen Harbst

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #3 Dato: 14, Juni 2015 - 13:34 »
Bad fødderne i en svag opløsning med eddikesyre. Det svir i første omgang, hvis du også har svamp som har lavet små sår.

Hvor svag, er en svag opløsning (ca)`?
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #4 Dato: 14, Juni 2015 - 21:33 »
Mit bedste råd er ....som jeg selv bruger.....efter hvert eneste bad er ....konserveringsmidlet ..ATAMON ! Det er billigt og et års forbrug koster 13 kr!

Jeg fik neglesvamp og lægen foreskrev en Lamisilkur med piller, ikke salve ...det virkede....foruden på neglene, også på nogle hårsæksvampe der havde generet mig hele livet og andre hudsvampe.....men neglesvampen vendte tilbage.

Men dette har jeg også fået styr på

Når jeg har været i bad dypper jeg en vatpind i Atamon og trækker den mellem tæerne  på den ene fod og dypper en ny til den anden fod, Så fylder jeg lidt Atamon i  en engangssprøjte og sprøjter ind under neglen når og hvis der er tegn  på at  at neglesvampe er på vej og jeg har gravet det begyndende lag væk en gang om måneden......det er forbløffende , men det virker ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #5 Dato: 14, Juni 2015 - 23:22 »
Harbst har selvfølgelig ret - svamp kommer IKKE indefra, men kan putte sig i diverse kropsåbninger - og her tænker jeg ikke på de store, der går helt ind, men fx hårsække, i visse tilfælde tårekanaler og som nævnt bag negle. Der findes lægemidler - vistnok alle på recept, og dem skal jeg ikke kloge mig på.
Derimod er det helt korrekt, at hudens pH har betydning for svampens vækstbetingelser, og de fleste mikroorganismer (af dem der kommer i kontakt med mennesker og trives der) foretrækker et svagt basisk miljø.
Håndsæbe er svagt basisk, og det fortsat gode gamle råd med at holde et betændt sted i sæbevand virker netop af denne grund: bakterierne i bylden registrerer under badningen, at der er et mere gunstigt miljø ude i sæbevandet og trækker derfor sammen mod overfladen - så der i heldigste fald går hul på bylden, og ellers er koncentrationen på et mindre område en hjælp til kroppens eget immunforsvar. Husk lige, at det skal være håndsæbe/sæbespåner - diverse syndeter såsom opvaskemiddel har typisk lavere pH.
Eddikesyre i knap 2% opløsning er så mild, at rask hud tåler den i længere tid. Hvis udgangspunktet er husholdningseddike (brug den billigste!) tilsættes 1 del eddike til 4-6 dele vand.
Atamon indeholder natriumbenzoat og er ligeledes et effektivt middel mod mange hudsvampe. Jeg har hørt om folk med tendens til fodsvamp, som dypper deres sokker i det og lader dem tørre inden de tager dem på, eller andre, som sprayer det indvendigt i traveskoene. Alle hævder at virkningen er god, men brug det IKKE til Goretex! Den helt specielle virkning af dette  dyre, men gode materiale beror på mikroporer, og natriumbenzoat kan sætte sig i porerne og ødelægge materialet.
Mvh. Morten Jødal

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #6 Dato: 18, Juni 2015 - 10:13 »
Nu er verden gået af lave for mig.

Jeg har gennem hele livet anvendt alle jeres ovenstående råd – dog uden held.

Er enig med jer omkring surt/basisk miljø og svampevækst.

Men så for et års tid siden hørte jeg, at Natron(basisk) skulle kunne fjerne svampevækst, så det måtte prøves. Og wupti – Svampen er væk, mærkeligt når det nu er et basisk produkt.

Endvidere har jeg problemer med kløe i armhulerne, når jeg anvender deoderent.
Uden deoderent opstår der meget hurtigt en ubhagelig svedlugt, men ved at anvende natron også her udebliver lugten.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #7 Dato: 18, Juni 2015 - 12:08 »
Tillykke med det!
Natronkuren kendte jeg ikke - men som gammel kemiker, der har haft jævnlig omgang med biologer, kan jeg godt give en slags forklaring:
Alle mikroorganismer har et forholdsvis snævert pH-område, hvor de vokser og formerer sig bedst. Et klassisk skoleforsøg er at lade gærceller vokse i sukkervand tilsat lidt syre eller base. Det viser en meget tydelig top i det svagt sure område.

De irriterende eller farlige mikroorganismer, mennesker er plaget af, er for størstedelens vedkommende tilpasset blodets pH, der ligger omkring 7,4 (lige netop til den basiske side). Men hudens pH er anderledes.
Jeg har fundet en hjemmeside HER, der angiver forskellige nyttige pH-værdier, herunder for hud - lidt varierende, men typisk 5,5.
Disclaimer: Jeg står kun inde for, at de angivne pH-værdier er nogenlunde rigtige, ikke for det annoncerede produkts egenskaber, og heller ikke for resten af de kemiske oplysninger, herunder angiver siden fejlagtigt, at pH-skalaen "går fra 0 til 14" - den er principielt ikke afsluttet i enderne, blot ikke meget brugt på de yderste stykker.
Samme side beskriver hudens lavere pH som "et beskyttende "syrelag"", men det er da rimeligt nok, at der også findes mikroorganismer, der har fundet en niche i netop at tilpasse sig hudens pH, og ligeledes, at disse så kan bekæmpes med base.

Til sidst lidt "hård kemi":
Natron er natriumhydrogencarbonat, NaHCO3 - og det er en forholdsvis svag base, som tillige er helt ugiftig.
Stoffet er nærtbeslægtet med
Soda, som er natriumcarbonat, Na2CO3 - som også principielt er ugiftigt, men er alt for skrapt ved huden til at kunne bruges. I ældre tid brugtes det til opvask, og det kunne ses på opvaskernes hænder!
Og bland det SLET IKKE sammen med
Ætsnatron, som er natriumhydroxid, NaOH - en stærk og stærkt ætsende base, som kun kan håndteres med beskyttelsesforanstaltninger.
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #8 Dato: 18, Juni 2015 - 18:56 »
Citat fra: ahoj
Endvidere har jeg problemer med kløe i armhulerne, når jeg anvender deoderent.
Uden deoderent opstår der meget hurtigt en ubhagelig svedlugt, men ved at anvende natron også her udebliver lugten.

Der har været en DR-Kontant udsendelse om alluminium i deodoranter, som kan give visse gener :(

Myten om aluminium i deodorant – og hvorfor natron er et dårligt alternativ _ Pudderdåserne.
http://pudderdaaserne.dk/2014/07/14/myte-aluminium-deodorant-er-farligt/

Økologiske deodoranter uden parabener og aluminiumssalte.
http://www.clarashelse.dk/shop/deodorant-65c1.html?gclid=CP_8rejXmcYCFeXbcgodIl4F9A

Selv foretrækker jeg vand & pafumefri sæbe :)

Mvh jj

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #9 Dato: 18, Juni 2015 - 20:37 »
Diverse produkter til intim hygiejne er ogs effektive til at tage lugten af ram mandesved.

Det mest effektive er for mig dog at svede igennem pga. fysisk aktivitet og gå i bad bagefter.

Mon ikke det skyldes at svedkanalerne bliver skyllet godt igennem?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #10 Dato: 21, Juni 2015 - 01:06 »
Citér
Hvor svag, er en svag opløsning (ca)`?

Min er faring er med et lille skvæt eddikesyre i et vandfad med ca 2 l vand.
jeg vil tro det ca. svarer til en 0,2 til 0,5 % opløsling. .
Det svarer nogenlunde til det Morten opgiver med udgangspunkt i husholdningseddike.
Jørgen Harbst

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #11 Dato: 21, Juni 2015 - 01:19 »
Morten Jødal giver et link til en side , hvor man reklamerer for et produkt og samtidig skriver om hudens pH værdi.

Nu er pH  da efter min bedste viden defineret ved (H2O)H+  koncentrationen i en opløsning .
Det giver da ikke mening at tale om pH udenpå tør hud.
Hvis jeg tager fejl må Morten med sin bedre kemiske viden meget gerne kommentere det.

Så vidt jeg husker fra min biologi, er blodets neutralpunkt ved pH lidt under 7 fordi blodet er ved legemstemperatur og neutralpunktet i vand  er temperaturafhængigt.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #12 Dato: 21, Juni 2015 - 10:02 »
Du har principielt ret mht. pH, harbst.

Men nu er det sådan, at hud aldrig er HELT tør, og mikroorganismer på hud trives kun når den er lidt fugtig (derfor lugter fodsved og armsved mere end sved fra panden fx). Det er også sådan, at de "kemikalier", der naturligt findes på hudoverfladen, indholder flere puffersystemer, så den nævnte pH kan måles så snart huden er lidt fugtig - men kan jo altså variere noget.

Mht. blod er pH styret af hele 3 uafhængige puffersystemer, og pH er MEGET stabil. på 7,38-7,42, altså lidt OVER det neutrale punkt.
Kun under kvælning kan systemet bryde sammen og pH falde pga forøget CO2-indhold - hvilket er med til at udløse alarmer i kroppen (b.a. åndedrætscentret  på grænsen mellem hjernen og rygmarven), der forsøger at fjerne den farlige tilstand.
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #13 Dato: 21, Juni 2015 - 11:57 »
Kun under kvælning kan systemet bryde sammen og pH falde pga forøget CO2-indhold - hvilket er med til at udløse alarmer i kroppen (b.a. åndedrætscentret  på grænsen mellem hjernen og rygmarven), der forsøger at fjerne den farlige tilstand.

Ved kvælning og alvorlige lungelidelser er der risiko for respiratorisk acidose
Dårlig reguleret diabetes, samt nedsat nyrefunktion kan være årsag til en metabolisk acidose.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/akut-og-foerstehjaelp/tilstande-og-sygdomme/syrebase-forstyrrelser/metabolisk-acidose/
« Senest Redigeret: 21, Juni 2015 - 12:02 af Uffe Kaagaard »
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: JEG er en svamp !
« Svar #14 Dato: 23, Juni 2015 - 21:20 »
Det er åbenbart mange der døjer med div. svampe. Der nævnes mange kemi råd.

Bare for, at gøre noget med det jeg kender smurgte jeg med Atamon, edike samt par dage med kraftig kalii opløsning. Jeg er godt klar over, at det er planløst, men måske er jeg ude på "behandling" hvor man skifter fra syr til base konstant. Hmmmm.

MEN !

Som I alle ved bruger man hvidløg mod vampyrer, varulve og dæmoner, sygdome m.m.. På en måde virker det fint her i huset. Jeg har også lilie mod elefanter og det virker; ingen elefanter i haven..!  ;D

Hvidløg fed har jeg forarbejdet til smørbar konsistens smurt på neglen og dækket til med plaster. Efter 1/2 time begyndte det og svige. Efter par timer var jeg noget betænklig, men det skal jo gør ondt hvis det skal være godt. Efter 5 timer tog jeg det af. MEN nu havde jeg 20 x 5 mm byld fyldt med klar væske ved negleroden.!! Og den har jeg stadig 24 timer efter !
Hvad sker der?
Er hvidløg farlig?
Hmmmmm.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk