* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 42
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 26
I alt: 26

Forfatter Emne: 3D-tegneprogram!  (Læst 29031 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
3D-tegneprogram!
« Dato: 18, Juni 2015 - 21:54 »
Hej venner,

I har sikkert læst om mit lille spørgsmål omkring 3D-printere tidligere, og nu er jeg løbet lidt ind i en forhindring:

Jeg har hele tiden forestillet mig, at et 3D-tegneprogram ville være en smal sag at får fat i hhv. betjene, og jeg må sige at Google ShetchUp er ret tæt på.

Men jeg savner i dén grad at se koordinater når jeg tegner hhv. flytter et objekt.

Søgning på google (meget a'propos) giver ikke rigtig noget. Kun noget med at man kan placere musen over et endepunkt på en linie, så vil man kunne se koordinatet til dét punkt. Det er der ikke meget ved.

Der er også en ting omkring at anbringe et genstand med en absolut angivelse: Det kan (angiveligt) tastes ind, omgivet af firkantede paranteser '[x,y,z]', men det virker ikke. Det er der en del som skriver om, men en løsning er der ikke.

Kan nogen anbefale et godt 3D-tegneprogram der egner sig godt til 3D-print? Og som kan vise koordinater når man tegner og flytter objekter?

Åh ja: Og som ikke koster en bondegård, eller spidsen af en jetjager...
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: 3D-tegneprogram!
« Svar #1 Dato: 19, Juni 2015 - 19:20 »
Citat fra: Mads Aggerholm
Kan nogen anbefale et godt 3D-tegneprogram der egner sig godt til 3D-print? Og som kan vise koordinater når man tegner og flytter objekter?

Ellers må du gerne undesøge følgende links:
CAD tools - Open Source Ecology.
http://opensourceecology.org/wiki/CAD_tools

LibreCAD - Browse _Windows_2.0.7 at SourceForge.net.html
http://sourceforge.net/projects/librecad/files/Windows/2.0.7/
http://sourceforge.net/projects/librecad/files/Windows/2.0.7/LibreCAD-Installer-2.0.7.1.exe/download

Open Source Alternative to AutoCAD
http://www.opensourcealternative.org/alternatives/graphic-editors/open-source-alternative-to-autocad/


FreeCAD  An Open Source parametric 3D CAD modeler.
http://www.freecadweb.org/
http://sourceforge.net/projects/free-cad/files/FreeCAD%20Windows/FreeCAD%200.15/

Hvilken type filer kan din 3D-printer acceptere som input?

Installation af Google SketchUp mislykkes i første omgang :(
Der mangler tilsynladende en licens?

Mvh jj

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: 3D-tegneprogram!
« Svar #2 Dato: 23, Juni 2015 - 05:50 »
Tak for input, JJ-.

Der er godt nok mange at tage af.

Nu har jeg fundet 123D Design. Det er indtil videre det bedste jeg har fundet: Man kan af en eller anden grund ikke opgive et absolut koordinat ved placering af et objekt, det er altid relativt til objektets nuværende position.
Men til gengæld kan alle input indtastes! Man kan stadigvæk trække og skubbe og dreje med musen, men hvis man ved at noget skal flyttes x antal millimeter eller drejes y grader, så kan man indtaste værdien så det bliver præcist.

En anden god ting er, at det er Autodesk som har udviklet det. Det er dem som også har lavet AutoCAD, og det kender jeg rigtig godt - i 2D. Derfor er det også mere intuitivt for mig at bruge 123D Design, fordi deres brugergrænseflade ligner AutoCAD's.

Det er jo muligt at nyere versioner kan acceptere absolutte værdier, der er flere som har efterlyst denne funktion i diverse fora.

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: 3D-tegneprogram!
« Svar #3 Dato: 23, Juni 2015 - 18:31 »
Jeg har downloaded 123D Design for at undesøge mulighederne.
Der findes tilsyneladende både versioner til Android  & Apple.
Den kan eksportere designs som STL-filer.
Citat fra: Mads Aggerholm
Det er jo muligt at nyere versioner kan acceptere absolutte værdier, der er flere som har efterlyst denne funktion i diverse fora.
Den version jeg har downloaded starte med x,y milimeterpapir med nulpunkt i front.

Mvh jj

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: 3D-tegneprogram!
« Svar #4 Dato: 23, Juni 2015 - 19:57 »
Citat fra: Mads Aggerholm
Det er jo muligt at nyere versioner kan acceptere absolutte værdier, der er flere som har efterlyst denne funktion i diverse fora.
Den version jeg har downloaded starte med x,y milimeterpapir med nulpunkt i front.

Ja ja, men den funktion jeg efterlyser er, at du kan flytte et objekt fra et eller andet sted til f.eks. nøjagtig '5,2,1'.
Som det er nu, skal man holde øje med hvor den er, fordi man kun kan flytte relativt til dét punkt.
Er der et objekt på [3,2,2] og skal hen på [5,1,6], skal den flyttes [2,-1,4]. Det er som sådan ikke et problem, men et objekt kunne jo ligge på et koordinat med en masse decimaler, og så vil man gerne have den hen i nøjagtig [5,1,6].
Og det kan man ikke - i hvert fald ikke sådan 'bare lige'...
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: 3D-tegneprogram!
« Svar #5 Dato: 26, Juni 2015 - 18:18 »
Citat fra: Mads Aggerholm
Og det kan man ikke - i hvert fald ikke sådan 'bare lige'...
Det kan jeg hverken bekræfte eller afvise, da jeg ikke har læst hele brugsanvisningen endnu :)
Desuden er min Win8.1 kolapset efter at jeg forsøgte at fjerne Search Protect :(
Så nu skal alle 123D-programmer geninstalleres :(
Heldigvis har jeg flere backup-computer :)

Mvh jj

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: 3D-tegneprogram!
« Svar #6 Dato: 03, Juli 2015 - 11:13 »
Hjælper dette: http://www.leeholmes.com/blog/2014/11/27/absolute-positioning-in-autodesk-123d-design/ ?

Ellers er det vel fuldstændigt tilsigtet at programmet i praksis er ubrugeligt til at tegne ting der skal fremstilles, så man er nødt til at købe et dyrt stykke software som AutoCad?

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: 3D-tegneprogram!
« Svar #7 Dato: 04, Juli 2015 - 06:39 »
Hjælper dette: http://www.leeholmes.com/blog/2014/11/27/absolute-positioning-in-autodesk-123d-design/ ?


Tak skal du ha'! Den fandt jeg også for et par dage siden. Jeg har bare ikke haft tid til at afprøve det før nu.

Men det virker! Man kan pænt anbringe et objekt i forhold til (0,0,0) - eller et hvilken som helst andet koordinat - på den måde.

Man kan ærgre sig lidt over, at den mulighed ikke bare findes under en almindelig flytning. I AutoCAD flytter man altid til en absolut position, med mindre man netop gør opmærksom på at man vil flytte relativt (absolut: 'x,y', relativt: '@x,@y'.)

Nå, men det ser ud til at 123D Design nu er kåret som 3D-værktøjet, når der skal laves 3D-Modeller.
Så må jeg bare se at få anskaffet den printer...
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: 3D-tegneprogram!
« Svar #8 Dato: 04, Juli 2015 - 20:34 »
Mit første møde med CAD var CATIA fra Dassault, og at gå til det primitive AutoCad var en våd klud i hovedet.

Da først AutoCad sad på rygraden var Google SketchUp fuldstændigt umuligt bare at komme i gang med, så det blev opgivet.

Jeg laver kun 2D og til eget brug, med det gratis Draftsight, der bruger AutoCads kommandoer.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: 3D-tegneprogram!
« Svar #9 Dato: 05, Juli 2015 - 06:43 »

Ja, selv bruger jeg AutoCAD til 2D, det er efter min mening et suverænt værktøj.
Jeg legede engang lidt med 3D-funktionerne, men jeg havde ikke noget at bruge dem til dengang (ca. 25 år siden), så det blev der ikke gjort så meget ud af.

Og i dag har jeg ikke længere den dér 3D-overbygning til AutoCAD, ellers havde jeg forsøgt mig med den.
Disketterne (!!) er blevet væk, og virksomheden der solgte det til min mor i sin tid er gået nedenom og hjem.

Jeg var lige inde og se på CATIA. Desværre skriver de ikke noget om hvad det koster, så jeg konkluderer ligesom med lystyacht-spørgsmålet1): Hvis firmaet ikke skriver prisen, så har jeg ikke råd!

I og for sig ville jeg ikke have noget imod at betale for et tegneprogram, forudsat det var et behersket beløb. Men enten er de gratis, eller også koster de 2 eller 3 spidser af jetjagere2).

Og så er det egentlig også vanskeligt at finde ud af om det duer. Man skal bruge det et stykke tid, for at opdage hvilke funktioner der mangler, og hvad man så gør for at kompensere. Ligesom med den dér 123D Design og linealen! Videoer med demo'er af programmerne er i bedste fald værdiløse: 'Se, nu tegner jeg grundplanen til et hus', og jup: Tryk på en knap, og der vokser nærmest en færdig tegning af en to plans patriciervilla op af papiret, med detaljer helt ned til knoppen på toilettet!

Nu er jeg så også lidt ligeglad med farver og animationer og lysindfald og overflader. Jeg skal jo bare ha' en 3D-model til udprintning, så alt det dér kommer jo bagefter, om overhovedet.

1): 'Lystyacht-spørgsmålet' går på, at hvis man er nødt til at spørge hvad den koster, så har man ikke råd!
2): http://hvadkoster.dk/hvad-koster-spidsen-af-en-jetjager/
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: 3D-tegneprogram!
« Svar #10 Dato: 05, Juli 2015 - 19:23 »
AutoCad12 (Og det er ikke 2012) var den sidste version der arbejdede med 3D-solids som man kunne opbygge hvad som helst af.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: 3D-tegneprogram!
« Svar #11 Dato: 06, Juli 2015 - 06:47 »
AutoCad12 (Og det er ikke 2012) var den sidste version der arbejdede med 3D-solids som man kunne opbygge hvad som helst af.

Ja det var i de gode, gamle dage. Dengang en mand var en mand, og vinduer var noget man kiggede igennem.
Min mor købte 11-versionen mod en løfte om gratis opgradering til 12 så snart den kom på gaden. Det kørte under DOS!
Opgraderingen fyldte noget i stil med +25 disketter, á 1.44 MB!

Men jeg vidste ikke, at de havde stoppet den dér 3D-pakke. Det virker som et skridt baglæns, med mindre 3D på en eller anden måde er implementeret i AutoCAD pr. default nu.
Det har jeg ikke undersøgt, det kan være jeg skulle se hvad AutoCAD kan på dét område i dag.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 3D-tegneprogram!
« Svar #12 Dato: 25, Juli 2015 - 12:42 »
Når man har arbejdet med de professionelle 3D CAD programmer Cadmam Catia, SolidWorks, ProEngineer er Autocad som Ebbe skriver, en tur ned i kælderen. Jeg har Acad LT 3D versionen, men bruger den kun til 2D opgaver på min gamle XP maskine. jeg har dog haft problemer med at få den version opgraderet til Windows 8. Med Windows 8 labtop  bruger jeg et gratis 2D program der hedder LibreCAD der er rimeligt let at lære at anvende.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: 3D-tegneprogram!
« Svar #13 Dato: 27, Juli 2015 - 23:26 »
Det, AutoCad12, som den sidste ACADversion, kunne, var at arbejde med boolske operationer på 3D-solids, dvs. fælles og komplimentærmængder af solids og bagefter redigere i emnerne.

Feks. "bore" et hul i en terning med en cylinder, hvis diameter og position man så senere kunne ændre.

I 13, og svjv de nyere, er der ingen anden vej end at "svejse hullet til" og bore et nyt.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk