* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 56
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 34
I alt: 34

Forfatter Emne: PVC faldstamme i etagebyggeri  (Læst 25362 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
PVC faldstamme i etagebyggeri
« Dato: 17, Juli 2015 - 05:44 »
Jeg er lige flyttet i lejlighed hvor badeværelset skal renoveres. Ejendommens faldstammer skal udskiftes i forbindelse med renovering af de enkelte lejligheder, hvilket betales af ejerforeningen (det er også mig i sidste ende). Problemet er, at bestyrelsen kun vil betale for faldstammer af pvc, mens vores vvs-mand siger, at det må man ikke i etagebyggeri med mindre de bliver isoleret af hensyn til støjen (muligvis også af hensyn til brandfare mener jeg). Vi bor på 1. sal i en 5-etagers ejendom.
Jeg vil gerne være helt klar i mælet når jeg taler med bestyrelsen, så hvad er reglerne?
Venlig hilsen
Eigil Winkel
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #1 Dato: 17, Juli 2015 - 08:15 »
Man må godt bruge PVC faldstammer gennem etageadskillelser men de skal brandisoleres.

Rockwool.dkskriver:
Citér
Faldstammer og afløbsrør af plast, som gennembryder brandklassificerede bygningsdele, udgør en ganske særlig risiko i tilfælde af brand, fordi de normalt står vandtomme.

I kortere perioder ledes afløbsvand eller koldt tagvand gennem røret, men det meste af tiden står røret tomt og tørt. Derfor skal rør sikres mod brand, støj, kondensation og energitab.


Linket til Rockwool ovenfor viser kun, hvordan man isolerer for lyd og kondens.
Skal du vide noget om brandisolering, må du på biblioteket og læse: "Brandtætninger - DBI Vejledning 31"
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #2 Dato: 18, Juli 2015 - 23:37 »
Det er ikke et absolut lovkrav at man følger vejledning 31. Men hvis man ikke gør det kan det blive meget svært at dokumentere, at man overholder bygningsreglementes krav .

Uden at gå på biblioteket kan du blive meget klogere ved at læse denne vejledning.


http://dk.wavin.com/web/download?uuid=8be4049e-1437-4b63-8103-7f7b2620291b
« Senest Redigeret: 18, Juli 2015 - 23:41 af harbst »
Jørgen Harbst

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #3 Dato: 19, Juli 2015 - 06:57 »
Tak for svarene.
Jeg vil under alle omstændigheder følge vores vvs-firma, der vil bruge støbejernsfaldstammer. Det er godt at være klædt på over for ejerforeningen, der får lavet et alternativt tilbud fra deres sædvanlige vvs-firma, der i parentes bemærket har monteret et uisoleret PVC-rør som faldstamme i et erhvervslejemål under mig. Røret går dog ikke gennem etageadskillelsen. Lejeren der klager også over støjen.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #4 Dato: 25, Juli 2015 - 10:39 »
Der er vel forøvrigt også den krølle, at hvis jeg foreslår en anden løsning end vvs-firmaet anbefaler, så kan de trække på skuldrene hvis der bliver problemer og sige, at sådan ville du jo have det lavet
Venlig hilsen
Eigil Winkel

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #5 Dato: 27, Juli 2015 - 23:05 »
Der findes "Silent" faldstammesystemer i kunststof, jeg mener at det er Wavin der laver det, ellers er det Geberit.

Det er ikke sagen at skulle høre på anderes toiletskyl.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #6 Dato: 28, Juli 2015 - 09:07 »
Ved renovering af bygninger på NOVO anvendes rustfrie faldstammer!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #7 Dato: 29, Juli 2015 - 00:28 »
Der bor nok ikke så mange mennesker i NOVO's bygninger, som kan forstyrres af andres nattetisseri.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #8 Dato: 30, Juli 2015 - 12:44 »
Jeg kan forstå at du mener at faldstammer i plast og støbejern er lydløse Ebbe. I så fald har du aldrig opholdt dig i etagebyggeri med sådanne, der er synlige i toiletrummene. I moderne byggerier føres faldstammer i kanaler der er uden for lejligeder ligesom affaldsskakte ( hvis de bygningsansvarlige ingeniører og arkitekter tør træde op mod "regnedrengene"). Der er yderligere en fordel ved dette at når og hvis de skal skiftes, så skal gulvene ikke brydes op i badeværelser og toiletrum. Her er rustfrie rør nemmere at genmontere. dels fordi de er lettere og dels fordi de kan krympes sammen  og tilslutningerne er forsynet med gummi pakninger og dels fordi de er lettere, at tilpasse i de nødvendige længder ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #9 Dato: 30, Juli 2015 - 19:32 »
Kære alle.
Mange tak for svarene. Nu er faldstammerne monteret af støbejern som tilrådet af VVS firmaet. Ifølge kommentarerne er det nok den mest ringe løsning, under alle omstændigheder mskal jeg ikke kloge mig over for et professionelt VVS-firma og risikere Storebæltstunnel-syndromet. Hvad med de udvendige rør i frostvejr?
Venlig hilsen
Eigil Winkel
Venlig hilsen
Eigil Winkel

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #10 Dato: 30, Juli 2015 - 19:47 »
http://www.geberit.dk/da_dk/target_groups/installer/products_installer/waste_and_drainage_systems/building_drainage/geberit_silent_db20_2/geberit_silent_pp_1.html
Citér
Tredobbelt beskyttelse mod støj
Geberit Silent-db20 opfylder eksisterende krav til lydisolering uden problemer, da lydisoleringen allerede er installeret. Den mineralsk forstærkede plast, PE, som bruges til fremstillingen, giver rør og formstykker en øget vægt, hvilket bevirker en effektiv nedsættelse af deres naturlige vibration og af den støj, der skabes. Lydisoleringsribber i slagzonerne giver en yderligere nedsættelse af støjudviklingen. Endvidere adskilles afløbssystemet akustisk fra både vægge og lofter i kraft af systemrørbærer til befæstigelse til væggen, hvilket hindrer overførsel af bygningslyd.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #11 Dato: 02, August 2015 - 08:04 »
For en del år siden hjalp jeg med istandsættelse af en gammel andelslejlighed.
Bygningen var en stor etageejendom fra tyverne.
Et af opgaverne var det lille toiletrum, hvor vi også skulle lave et nødtørftigt bad.
Den gamle fyldingsdør fik en specialmaling så den kunne tåle vand.

Et problem var at støbejerns afløb fra ovenboen var synlige i loftet, og ikke helt tætte så der kom mærker dråber og rust å ydersiden. Vi henvendte od til bestyrelsen. Man kendte problemet og udleverede et sær epoxi-lim,. så kunne vi selv tætne.

Nu spekulere jeg på om de tærede afløbsrør spyldes toiletrensning med saltsyre. Dette effektive middel mod snavs og kalk ødelægger porcelænets overflade og er næppe godt for vandlåsen af støbejern.
Selv i dag er der saltsyre i den toiletrens som Nettobutikkerne sælger . Det kaldet i deklarationen for hydrogenklorid, og kravet om ansigtsmaske forklæde og så videre er skrevet med meget svært læselig tekst. Direkte ulovligt. Det er grov vildledning af forbrugerne.

Jeg skiftede vores toiletkumme for nogle år siden . Brugsanvisningen advarede mod saltsyre , og angav eddikesyre som et egnet middel til rengøreing. 
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #12 Dato: 03, August 2015 - 16:38 »
Enig Harbst og min modstand mod støbejernsfaldstammer stammer fra en lignende oplevelse med støbejernsfaldstammer man kan se i etagen nedenunder. Den har jeg fra de lejligheder jeg købte til mine børn da de studerede. Udskiftningen  var ret bekostelig da gulvene  skulle hugges op i 3 og 5 etager.
(kærholmen vanløse og Sylviavej valby)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #13 Dato: 04, August 2015 - 14:42 »
Selv i dag er der saltsyre i den toiletrens som Nettobutikkerne sælger . Det kaldet i deklarationen for hydrogenklorid, og kravet om ansigtsmaske forklæde og så videre er skrevet med meget svært læselig tekst. Direkte ulovligt. Det er grov vildledning af forbrugerne.

Jeg har ikke hidtil blandet mig i denne debat, hvor jeg ikke har kunnet tilføje noget. Men da harbsts indlæg nu bevæger sig ind på mit fagområde, vil jeg gøre det.
For det første kan jeg deltage i forargelsen over Nettos ulovlige fremfærd, som alene må skyldes, at saltsyre er den absolut billigste syre på markedet.
Dernæst kan jeg anføre, at betegnelsen "hydrogenklorid" faktisk er helt korrekt i en varedeklaration. Da jeg aldrig handler i Netto, har jeg ikke set produktet, men jeg går ud fra at deklarationen følger reglerne om ingredienser i aftagende mængder, og den første derfor er "vand". Saltsyre er hydrogenchlorid (gas) opløst i vand og derfor en blanding, hvis elementer skal deklareres hver for sig.

Og så det gode råd til at undgå problemet: køb fast toiletrens!
Den almindeligste aktive ingrediens i sådanne produkter er kaliumhydrogensulfat, altså et surt salt af svovlsyre. Den er en knap så stærk syre - svovlsyres 2. proton er kun middelstærk, saltsyre er derimod en stærk syre - og angriber hverken porcelæn eller støbejern. Der findes også "miljøvenlige" produkter, hvor syren i stedet er citronsyre, som har samme gode egenskaber.
Begrænsningen til faste syrer udelukker heldigvis de rigtigt slemme!
Hvortil kommer, at det store ønske om nem dosering gennem et plasticlåg med et lille hul får os forbrugere til på en lang række områder at købe vand i dyre domme og slæbe 2-3 gange så megen vægt hjem som nødvendigt!  :(
Jeg kan ikke dokumentere det, men forventer faktisk, at prisen pr. behandling med det faste kvalitetsprodukt godt kan matche Nettos elendige discountmiddel!

Der kan gøres en del flere kemiske overvejelser vedrørende sammensætningen af toiletrens - dem skal jeg forskåne jer for i denne omgang ...
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: PVC faldstamme i etagebyggeri
« Svar #14 Dato: 05, August 2015 - 00:30 »
Ja vi ved vel alle at  hydrogenklorid  er en korrekt betegnelse. I hvert fald for fagfolk.
Men menigmand og toilettets brugsanvisning kalder det nu saltsyre. Når netto bruger den betegnelse er det kun for at misinformere brugeren.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk