* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 48
I alt: 48

Forfatter Emne: Windows 10 - godt eller skidt?  (Læst 24357 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Windows 10 - godt eller skidt?
« Svar #15 Dato: 16, November 2015 - 20:55 »
Du har ret Harbst et nyt Outlook er dyrt.

Jeg fik en ny PC med Windows 8 og her var .....på min PC...Outlook inclusive.  Da jeg opgraderede til Windows 10 fulgte alle mine Windows 8 APPser med op ubeskåret.

Jeg sidder lige nu og ser hvad jeg har på mine gamle CDer og jeg har ingen problemer med at anvende gamle Exel, Powerpoint,Word ting.
Ja selv et tussegammelt ADsee billedbehandlingprogram fra 2007kører ubesværet på PCen

Jeg har endnu ikke prøvet at flytte mine Cad programmer væk fra min stationære PC.

Men Harbst, da jeg gratis opgraderede, fik jeg et tilbud om at kunne vende tilbage til windows 8, hvis jeg fortrød......det kommer jeg nu ikke til :)

Men det skal tilføjes at man skal tænke en del anderledes
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Windows 10 - godt eller skidt?
« Svar #16 Dato: 16, November 2015 - 21:39 »
Hej Morten
Du skriver at dit 15 år gamle officeprogram også kører på Win 10. Gælder det også den gamle outlook fra officpakken.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med Outlook, som jeg aldrig har anvendt, så jeg ved det simpelthen ikke. Men jeg er MEGET glad for, at min gamle Access kører.

Med hensyn til, hvad man skal vænne sig til, så har min kone Windows 8 og tøver endnu med at skifte - så jeg kan slet ikke finde ud af hendes PC, når jeg en sjælden gang komme ri nærheden af den. Hvorimod 10'eren kun har taget enkelte træk med fra 8-looket - så tilvænningen fra 7 gik faktisk hurtigt.
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Windows 10 - godt eller skidt?
« Svar #17 Dato: 22, November 2015 - 19:39 »
Nu har jeg fået downloaded Windows 10 og opgraderet Windows 8, men jeg kan ikke få øje på nogen egentlige forbedring - endnu?
Jeg har erstattet Google Crome med Mozilla Firefox fordi Crome hele tiden ændre menu'er når jeg har vænnet mig til at bruge de gamle. :(
Mozilla Thunderbird virker udmærket, som email-program og så behøver jeg ikke at gennemgå den omfattende registrering hos Microsoft for at bruge Outlook :)

Windows 10 is watching YOU  Fans rage over Microsoft 'big brother spy software' - Mirror Online.
http://www.mirror.co.uk/news/technology-science/technology/windows-10-watching-you-fans-6187498
http://www.headlines-news.com/2015/08/03/114037/windows-10-is-watching-you-fans-rage-over-microsoft-big-brother-spy-software

Jeg håber at kunne vende det til min fordel, hvis de spionere? :)

Se evt. filmen "The Rainmaker" :)
The Rainmaker 1997 fuII movie
https://www.youtube.com/watch?v=N5JN3OHqyb0

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Windows 10 - godt eller skidt?
« Svar #18 Dato: 26, December 2015 - 00:21 »
Nu var jeg ellers - for første gang i mange år - blevet helt glad for hvad Microsoft har lavet, og I har formentlig bemærket, at jeg ikke har kritiseret Windows 10 på det sidste? Det var næsten for godt til at være sandt, og det var det så også!
I sidste uge kom der en stor opdatering - og pludselig ville min PC ingenting, mens jeg sad og brugte den!
Vi var et stykke inde i processen før den gav op og foreslog mig et passende tidspunkt at lave opdateringen på.
Det gjorde jeg så, hvorpå jeg oplevede:
- at de apps, der ikke fulgte med Windows 10, var forsvundet fra min app-liste (bl. a. de sjove Win XP/7-spil, som jeg omhyggeligt havde tilføjet efter at have fundet dem på nettet)
- at alle billedfiler og pdf-filer pludselig skal læses med Edge - som jeg oprindeligt havde store forventninger til, men nu har kasseret som ubrugelig
- at Internet Explorer pludselig ikke kunne bruge Google som startside (det lykkedes dog at snyde programmet ved at vælge .com i stedet for .dk)
- at til gengæld Bing var tilføjet på min favoritliste!
Og værst af alt: Min gode gamle Access kunne pludselig ikke længere åbnes ...

Jeg gik ind i Windows Update, og jeg måtte konstatere, at min mulighed for at fravælge opdateringer er blevet væsentligt forringet i forhold til Win 7. Jeg har dog mulighed for at vælge at "udsætte" en opdatering. Hvor længe ved jeg endnu ikke.

Derudover kunne jeg gå tilbage til forrige "build" - efter diverse advarsler. Men operationen lykkedes.

Her i eftermiddags kom så turen til min bærbare, som jeg letsindigt havde tændt, så den stod klar til brug lidt senere - men da jeg nåede hen til den, var processen netop gået i gang automatisk, og den næste halve time var maskinen ubrugelig!
Derpå fik jeg lavet det arbejde jeg skulle, konstateret, at også den havde smidt mine gode apps ud, hvorpå jeg straks rullede installationen tilbage. Så vidt jeg kan se er det lykkedes 100%

Men det er helt klart, at min opfattelse af M$ efterhånden ligner min mening om et militærdiktatur. Og min tilskyndelse til for alvor at sætte mig ind i Linux er steget væsentligt!

Glædelig jul
« Senest Redigeret: 26, December 2015 - 00:24 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Windows 10 - godt eller skidt?
« Svar #19 Dato: 26, December 2015 - 09:23 »
Citat fra: Morten Jødal
Men det er helt klart, at min opfattelse af M$ efterhånden ligner min mening om et militærdiktatur. Og min tilskyndelse til for alvor at sætte mig ind i Linux er steget væsentligt!

MS ønsker antagelig tvangsKunder ligesom Apple? :(
Jeg starter med at frakobler så meget automatik, som overhovedet muligt både på Windows og Android :)
Efter en opdatering undersøger jeg om opdateringen har ændret min opsætning?

Smurfs’ Village  The free game that’s never really been free. Players Unite!   My Smurfs Village.
http://www.mysmurfsvillage.com/smurfs-village-intro/smurfs-village-free-game-thats-never-really-free-players-unite/

'Credit Card Bait' In-App Purchases Worries Parents _ TIME.com
http://techland.time.com/2011/01/31/credit-card-bait-in-app-purchases-worries-parents/

Mvh jj

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Windows 10 - godt eller skidt?
« Svar #20 Dato: 26, December 2015 - 13:17 »
Tvangs opdateringer er ganske rigtigt det nye sort i win 10.
Man kan vælge at leve med det, eller skifte OS.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Windows 10 - godt eller skidt?
« Svar #21 Dato: 26, December 2015 - 23:00 »
Jeg har haft besøg af mit computernørdede barnebarn, som har hjulpet mig.
Og det ser ud til, at PJBs udsagn ikke er det endelige svar.

For det første fik jeg hjælp til at gensinstallere mine tabte Win7-spil. Men - vistnok fordi jeg har valgt at fastholde den gamle visdom at lægge programmer og data på hver sin disk - må jeg påregne at skulle geninstallere programmerne for hver større opdatering  >:(

Dernæst har jeg selv genoprettet mine programpræferencer: PDF-filer skal læses med Acrobat Reader DC, og alle billedfiler med Irfanview. EDGE-browseren DUER IKKE og skal undgås - men den er M$s standardvalg til en masse ting, og den "genoprettes" i den egenskab ved hver ny opdatering - helt uudholdeligt!

Mit barnebarn sagde også, at: "Hvis du ikke har googlet en løsning, har du ikke forsøgt!", og ganske rigtigt: Mange andre har opdaget problemerne før jeg gjorde det.
Jeg bringer herunder en række links, der spænder fra en hurtig nødløsning til den mere definitive: at rette i registreringsdatabasen. Diclaimer: Jeg har ikke prøvet noget af dem endnu!

http://www.howtogeek.com/224471/how-to-prevent-windows-10-from-automatically-downloading-updates/

http://www.wired.com/2015/07/stop-windows-10-auto-updates/

https://4sysops.com/archives/turn-off-automatic-updates-in-windows-10-build-9926/

Og til sidst den, der for mit vedkommende kommer for sent:

http://www.infoworld.com/article/2972298/microsoft-windows/10-reasons-you-shouldnt-upgrade-to-windows-10.html

Men det er givet, at jeg nu skal til at se nærmere på Firefox, da Internet Explorer i øjeblikket er den eneste af mine tre browsere, der understøtter Java, og det har jeg brug for - men den forventes jo udfaset.
Og min interesse for Linux er også opgraderet fra "en gang ved lejlighed" til "snart"
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Windows 10 - godt eller skidt?
« Svar #22 Dato: 27, December 2015 - 14:34 »
Ja well - det 1. link du henviser til svare ikke, hos mig.
2. link går specifikt på driver updates
3. link skulle virke, men er temmelig radikalt: disable windows update service.

Jeg kan ikke anbefale nogle af disse "hacks".
Mange opdateringer retter 0-day-fejl, som udsætter din computer for virus mm.

Jeg kan ikke gennemskue hvad der går galt med dine "win7 spil". De burde da bare virke.

MHT program pref. så har jeg kun oplevet at "billede gennemsyn" har ændret sig ved opdatering.
Jeg vil gerne bruge Picasa til dette og har 2 gange måtte ændre pref til dette.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Windows 10 - godt eller skidt?
« Svar #23 Dato: 27, December 2015 - 19:17 »
Jeg har også kun en tåget forklaring på, at mine Win7-spil forsvinder ved opdatering - men det gør de altså!
De kan umiddelbart geninstalleres og dukker så også op i min app-liste. Irriterende, men ikke katastrofalt.

Derimod har jeg nu - 3 gange på en lille uge og på to forskellige computere - oplevet at
- den vil åbne pdf-filer med Edge
- den vil tvinge billeder til at blive læst med et MS-program
Begge dele er uønsket for mig (min mening om Edge står tidiigere i tråden) og skal stilles om, hver gang der kommer et nyt build.

På den ene PC kører jeg jævnligt Java-krævende programmer, og der åbnede jeg derfor, kort efter opdateringen, Internet Explorer - som nu pludselig havde MSN som startside og Bing som favoritsøgemaskine. Som tidligere beskrevet kostede det endda lidt besvær at tvinge den tilbage til Google.
På samme PC har jeg endnu ikke fået min gamle Access til at køre, selv om jeg rullede det nye build tilbage.
På den anden rullede jeg straks tilbage, og det eneste der nu ikke virker, er MS's lommeregner-app. Jeg har installeret en anden. Heldigivs er det den PC, jeg har min vigtigste Access-applikation på. Den virker endnu.

PJB, det undrer mig. at det første link ikke virker; jeg sidder lige nu ved en anden PC end den jeg skrev indlægget på, og jeg kan åbne det umiddelbart. Men jeg har desuden prøvet en omvej, som sikkert også vil virke for dig:
Åbn www.howtogeek.com
Gå ind i Windows-afdelingen og scroll ned gennem artiklerne. Et stykke nede - i min test som nr. 17 - kommer "How to Roll Back Builds and Uninstall Updates on Windows 10", og få linjer nede i denne artikel er der link til, hvorda man kan slå ALLE updates fra på en specifik maskine (uden at røre registreringsdatabasen).

Det næste er så, at også dette nok er betænkeligt, da mange updates jo lukker vigtige sikkerhedshuller, men ikke generer dit arbejde. Jeg har været vant til at bede om en opdateringsliste, men selv vælge hvornår og hvilke jeg ville have ind. Jeg tilvalgte ca. 90% - de resterende var til features jeg ikke brugte, og i ganske enkelte tilfælde opdateringer, der kolliderede med specifikke programmer, som jeg havde købt og brugte. Men så kunne jeg jo fjerne denne ene opdatering og blokere for, at der blev gjort yderligere forsøg på at installere den.
Så min hovedanke går på, at det for hver ny Windows er blevet vanskeligere at bruge computeren "my way"; nu er det "Microsoft way", der er "the one and only". Og dette sidste skift er så alvorligt, at jeg som nævnt for alvor begynder at tænke på andre muligheder.
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Windows 10 - godt eller skidt?
« Svar #24 Dato: 28, December 2015 - 22:48 »
Jo det nye link virkede og det gør det originale så også nu :-/
Og ja vi mister mere & mere kontrol over VORES pc.
Det kan jeg sku' også blive harm over.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk