ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
passagerantal og stewardesse
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1400
Flest online idag: 614
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 77
I alt: 77
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: passagerantal og stewardesse (Læst 11503 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Dato:
21, August 2015 - 22:17 »
Ved mindre passagerfly som f.eks twinotter har man ingen stewardesse
Ved lidt større passagerfly som f.eks Dash 8 har man en stewardesse med.
Hvad er egentlig reglerne for hvornår man skal have stewardesse?
Spørgsmålet er relevant i flyvning på Grønland: Hvis man kan undlade stewardessen (og kaffen) kan man medbringe mere cargo - og hvis der er en grænse for passagerantal endnu mere cargo.
Lige før start kan andenpiloten (der skal stadig være to piloter) checke passagerernes sikkerhedsseler og instruere om nødlandinger etc.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #1 Dato:
22, August 2015 - 09:36 »
Stewardesser er en del af sikkerhedspersonalet i flyet ligesom medarbejderne på en passager-færge er en del. Jeg tror der er en formel, hvor antallet af nødudgange og antallet af passagerer (ikke nødvendigvis passagersæder) indgår.
Der skal ikke være 2 piloter i et passager-fly. Taxi-fly behøver kun en pilot.
Jeg tror ikke vægten af kaffe og en stewardesse har den store betydning. Det er værre med overvægtige passagerer.
Det er jo underligt at man skal betale for overvægt hvis kufferten vejer for meget men, hvis man selv vejer for meget skal man ikke betale -sålænge ens røv kan klemmes ned mellem flystolens armlæn.
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #2 Dato:
23, August 2015 - 23:19 »
Jeg tænker ikke så meget på vægten af stewardessen - mere på hendes løn.
Hvis den kan spares er meget vundet.
Jeg ser at både twinotter og flere andre små tomotores fly beskrives som 19 passagerers.
Jeg gætter på at formlen siger at uden stewardesse må man medbringe op til 19 passagerer. Er det rigtigt?
Air Greenland og Air Iceland flyver med dash 8 som i nogle versioner har 29 sæder og i andre versioner har 37 sæder.
Min ide er at man kunne flyve dash 8 med 19 passagerer uden stewardesse fra Reykjavik, Island til Kulusuk, Grønland - flyvetid 2 timer - og den sparede vægt kunne bruges til mere cargo og billigere pris ihvertfald for cargo.
På denne måde kunne vi få en bedre forsyning via fly i Østgrønland hvor skibstrafik stoppes af storis en stor del af året.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #3 Dato:
24, August 2015 - 09:21 »
Hej Gerda
Nu er det her godt nok link til reglerne i USA, men jeg tror de er lignende internationalt:
http://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?SID=a30806a57a88e01152352972ce4d90b2&mc=true&node=se14.3.121_1391&rgn=div8
Passagertallet "19" er ganske rigtigt ét af de vigtige skel, som ses i dette uddrag:
§121.391
(1) For airplanes having a maximum payload capacity of more than 7,500 pounds and having a seating capacity of more than 9 but less than 51 passengers—one flight attendant.
(2) For airplanes having a maximum payload capacity of 7,500 pounds or less and having a seating capacity of more than 19 but less than 51 passengers—one flight attendant.
(3) For airplanes having a seating capacity of more than 50 but less than 101 passengers—two flight attendants.
En Twin Otter har typisk 19 sæder og så vidt jeg kan finde ud af max payload på 2500 lb (undskyld, men i luftfarten bruges ofte ikke-SI-enheder) og falder dermed under §121.391(2) dvs ingen stewardesse påkrævet.
En Dash 8 (typisk mindst 37 sæder) ligger i forskellige udgaver mellem godt 7500 lb og knap 20.000 lb max payload, så den kommer under §121.391(1), dvs én stewardesse påkrævet. Der findes dog også Dash 8 med op til 86 sæder og så kommer den under §121.391(3) og der skal være to stewardesser.
Håber det var svar nok
Jens
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #4 Dato:
24, August 2015 - 16:43 »
Mange tak for gode oplysninger
Jeg ser at Dash 8 100 og 200 begge har payload på 7511 lb så det er vanskeligt at undslå sig for at have stewardesse medmindre man går helt ned til 9 pax.
Men så vil der jo også være plads til en masse cargo....
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #5 Dato:
24, August 2015 - 19:17 »
Hvorfor lejer du ikke hele flyet til en "cargo" flyvning fra Island. Så sparer du både stewardesse og sædevægte
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #6 Dato:
25, August 2015 - 03:02 »
Det er rigtigt. Jeg begyndte med at tænke på ren cargoflyvning men tænkte så at det måske kunne betale sig at have kombineret passager/fragtflyvning, som både Air Greenland og Air Iceland udfører.
Men nej, Jeg kan se at når det gælder større forsyninger, er ren fragtflyvning nok mest rentabelt
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
passagerantal og stewardesse
Seneste Debatindlæg
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Misundelse
af
jj-
[06, September 2025 - 19:25]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Ingen erstatning til norsk flypassager efter prutte-klage
Amnesty vil overvære kampen mellem Norge og Israel
Efter 200 år er Akropolis fri for stillads
Mand død i trafikuheld med letbane i Glostrup
Forsvaret får egen kajplads i Nuuk
Postvæsen laver frimærker med croissant-duft
800 husstande i Odense uden strøm
Nato-mission: Amerikanske og britiske fly overvåger grænsen til Rusland
Næsten 10 procent af Europas vilde biarter risikerer udryddelse
Israelsk angreb i det sydlige Libanon koster én livet
Nordkorea viser atomvåben frem ved stor militærparade
Formel 1-boss savner fyret rival
Børnenes rekordbog udkommer med flere rekorder end nogensinde før
Svensk politibetjent sigtet for 22 seksuelle overgreb mod børn
21-årig sigtet for at påkøre vejarbejder-kolleger
Regnkatastrofen sætter spor i Valencia et år efter
Har du taget stilling? Frivillige på gader og stræder fortæller i dag om organdonation
Børns Vilkår vil have bedre tilsyn med botilbud
Odense Letbane slog passagerrekord i september
Landets mindste kommune dropper valgplakater
Nyt fra ing.dk
Specialist vovede sig ud af komfortzonen: »Jeg kunne have søgt nye udfordringer tidligere«
Rockmusiker advarer mod gement AI-tyveri: Nørdens paradoks driver Big Tech frem
Se videoen: ‘Verdens smukkeste bil’ er kommet til København
Simpel geometrisk gåde fra 1600-tallet spøger stadig
Havets droner ændrer krigen: Selv de største krigsskibe er blevet sårbare
Genopbygning efter dødsulykke afslørede nye fejl: Hundredvis af beboere akut evakueret i Odense
Revner i undervogne og utætte vinduer: Fire år gamle tog sendes på værksted i Spanien
Leder: Minister uden muskler
Millioner af selvkørende Teslaer efterforskes af amerikansk myndighed
Se droner dratte ned fra himlen: Ét skud fra nyt mikrobølgevåben er nok
Se tegningerne: Sådan vil Bach Gruppen forstærke Njals Tårn
Rå datamængder og sejlads i cyberspace gør dansker til verdens hurtigste sejler
Chokeret forsker vil levere våben mod mystiske droner: Byder ind med AI-drevet »myggedrone«
Efter konkurs af tech-dronnings selskab: »EIFO får sandsynligvis ikke en rød reje«
Opgiver nye funktioner i F-35 kampfly: Vigtig opgradering skudt til hjørne
Milliarder over budget og 12 år forsinket: Ny kæmpe-check skal redde kriseramte togsignaler
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Danmark vinder sølv til hacker-EM: »Jeg er helt overvældet og meget rørt«
Danskerne sorterer plast men nu lyder advarslen: Indsatsen kan snart ende med at være spildt
Tyskland blokerer for Chatkontrol: Men Hummelgaard »fortsætter forhandlingerne«
Bæredygtighedschef: »Jeg vil anbefale alle at kaste sig ud i ting«
Ørsted i stor fyringsrunde: Nedlægger 2.000 stillinger
Danske Vandværker og ekspert efterspørger beredskabsplan: Ministeriet svarer, at det kræver en lovændring
Spørg Fagfolket: Hvad var den lysende række prikker på himlen?
Danmark stormer frem ved EM i hacking: »Det er svært at være pessimistisk nu«
Forskere advarer om vindtyveri: Tyskere kan snuppe energi for milliarder i Danmark
100 gange billigere end Microsoft Copilot: Dansk AI-assistent indtager snart kommuner og regioner
Sommerfugle og guldsmede er ved at forsvinde: Dansk natur er i forfald
Letvægts-solceller kan limes på tusindvis af tage: Nu har de klaret den første storm
Opdagelse af kemisk struktur med små CO2-fangende hulrum udløser Nobelpris
Her er ‘den anden metode’ til at genskabe SMS’er i minksagen: Eksperter undrer sig
Mens økonomien vakler under brintbranchen, samler millioner af støttekroner støv
For få virksomheder har registreret sig til NIS2: Kan svække Danmarks cybersikkerhed
Italien stak af fra Danmark til 'hacker-jeopardy': Nu venter dramatisk angrebs-øvelse
Nu er der videnskabelige beviser: Derfor gør åndedrætsteknikker dig høj og lykkelig
Hackerangreb skabte flykaos i Europa: Nu har dansk ekspert en advarsel til danske lufthavne
Interstellart objekt drøner forbi Mars: Rover har måske fanget det på kamera
Lovkrav gør ‘tiny houses’ mindre grønne: »Mange krav giver ingen mening«
Tre forskere baner vejen for kvantecomputere: Nu fik de Nobelprisen i fysik
Energikæmpe satser på nyt anlæg: Brygger træsprit til skibe med alternativ opskrift
DKK 60 billion secured—Ørsted can continue operations
Blogindlæg: AI implementering - Barrierer og Løsninger
De nye elbiler har benzinmotor: Rækkeviddeforlængeren er tilbage
Taiwans første digitaliseringsminister: »Vi skal ikke bygge kunstig superintelligens«
60 milliarder er i kassen – Ørsted kan arbejde videre
Salt gør is til en elektrisk motor: Oplagt til robotter i Arktis
Ofte set på stationen: Elevatoren er ude af drift. Nu er det nok, mener handicapchef
Måger og løse aviser fik metroen til at opgive: Nu forsøger DSB sig med drilske detektorer
Politiet indsætter flyvende blå blink ved grænsen til Tyskland
Nobelprisen i medicin går til dyrebar viden om kroppens forsvar