ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
passagerantal og stewardesse
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1397
Flest online idag: 56
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 57
I alt: 57
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: passagerantal og stewardesse (Læst 11346 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Dato:
21, August 2015 - 22:17 »
Ved mindre passagerfly som f.eks twinotter har man ingen stewardesse
Ved lidt større passagerfly som f.eks Dash 8 har man en stewardesse med.
Hvad er egentlig reglerne for hvornår man skal have stewardesse?
Spørgsmålet er relevant i flyvning på Grønland: Hvis man kan undlade stewardessen (og kaffen) kan man medbringe mere cargo - og hvis der er en grænse for passagerantal endnu mere cargo.
Lige før start kan andenpiloten (der skal stadig være to piloter) checke passagerernes sikkerhedsseler og instruere om nødlandinger etc.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #1 Dato:
22, August 2015 - 09:36 »
Stewardesser er en del af sikkerhedspersonalet i flyet ligesom medarbejderne på en passager-færge er en del. Jeg tror der er en formel, hvor antallet af nødudgange og antallet af passagerer (ikke nødvendigvis passagersæder) indgår.
Der skal ikke være 2 piloter i et passager-fly. Taxi-fly behøver kun en pilot.
Jeg tror ikke vægten af kaffe og en stewardesse har den store betydning. Det er værre med overvægtige passagerer.
Det er jo underligt at man skal betale for overvægt hvis kufferten vejer for meget men, hvis man selv vejer for meget skal man ikke betale -sålænge ens røv kan klemmes ned mellem flystolens armlæn.
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #2 Dato:
23, August 2015 - 23:19 »
Jeg tænker ikke så meget på vægten af stewardessen - mere på hendes løn.
Hvis den kan spares er meget vundet.
Jeg ser at både twinotter og flere andre små tomotores fly beskrives som 19 passagerers.
Jeg gætter på at formlen siger at uden stewardesse må man medbringe op til 19 passagerer. Er det rigtigt?
Air Greenland og Air Iceland flyver med dash 8 som i nogle versioner har 29 sæder og i andre versioner har 37 sæder.
Min ide er at man kunne flyve dash 8 med 19 passagerer uden stewardesse fra Reykjavik, Island til Kulusuk, Grønland - flyvetid 2 timer - og den sparede vægt kunne bruges til mere cargo og billigere pris ihvertfald for cargo.
På denne måde kunne vi få en bedre forsyning via fly i Østgrønland hvor skibstrafik stoppes af storis en stor del af året.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #3 Dato:
24, August 2015 - 09:21 »
Hej Gerda
Nu er det her godt nok link til reglerne i USA, men jeg tror de er lignende internationalt:
http://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?SID=a30806a57a88e01152352972ce4d90b2&mc=true&node=se14.3.121_1391&rgn=div8
Passagertallet "19" er ganske rigtigt ét af de vigtige skel, som ses i dette uddrag:
§121.391
(1) For airplanes having a maximum payload capacity of more than 7,500 pounds and having a seating capacity of more than 9 but less than 51 passengers—one flight attendant.
(2) For airplanes having a maximum payload capacity of 7,500 pounds or less and having a seating capacity of more than 19 but less than 51 passengers—one flight attendant.
(3) For airplanes having a seating capacity of more than 50 but less than 101 passengers—two flight attendants.
En Twin Otter har typisk 19 sæder og så vidt jeg kan finde ud af max payload på 2500 lb (undskyld, men i luftfarten bruges ofte ikke-SI-enheder) og falder dermed under §121.391(2) dvs ingen stewardesse påkrævet.
En Dash 8 (typisk mindst 37 sæder) ligger i forskellige udgaver mellem godt 7500 lb og knap 20.000 lb max payload, så den kommer under §121.391(1), dvs én stewardesse påkrævet. Der findes dog også Dash 8 med op til 86 sæder og så kommer den under §121.391(3) og der skal være to stewardesser.
Håber det var svar nok
Jens
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #4 Dato:
24, August 2015 - 16:43 »
Mange tak for gode oplysninger
Jeg ser at Dash 8 100 og 200 begge har payload på 7511 lb så det er vanskeligt at undslå sig for at have stewardesse medmindre man går helt ned til 9 pax.
Men så vil der jo også være plads til en masse cargo....
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #5 Dato:
24, August 2015 - 19:17 »
Hvorfor lejer du ikke hele flyet til en "cargo" flyvning fra Island. Så sparer du både stewardesse og sædevægte
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #6 Dato:
25, August 2015 - 03:02 »
Det er rigtigt. Jeg begyndte med at tænke på ren cargoflyvning men tænkte så at det måske kunne betale sig at have kombineret passager/fragtflyvning, som både Air Greenland og Air Iceland udfører.
Men nej, Jeg kan se at når det gælder større forsyninger, er ren fragtflyvning nok mest rentabelt
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
passagerantal og stewardesse
Seneste Debatindlæg
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Google ads:
DR-Nyheder
Beredskab talstærkt til stede ved efterskolebrand
Ombudsmanden vil lade journalist afprøve sag om aktindsigt i anklageskrift mod tidligere FE-chef ved domstole
Rekordmange danskere klar til Vueltaen - se dem her
Ukrainer anholdt i Italien for mistanke om sabotage mod Nord Stream-rørledningerne
Tarmbakterie fundet i drikkevand i Langeland Kommune
Dømt for vanrøgt af dyr: Ledende medarbejder i Naturstyrelsen fyret
Tivoli Friheden får fire nye ejere
Nyt flådeskibsværft er et skridt nærmere en realisering i Frederikshavn
Det Dyreetiske Råd kritiserer dansk svineproduktion
Billigere fjernvarme på vej til 5000 husstande i Halsnæs
FCK godt tilfreds med uafgjort i Basel
Kæmpekoncert kan give kø på E45 ved Horsens
Polske fly sendt på vingerne for at beskytte luftrum efter russiske angreb mod Ukraine
Slædehundes dna afslører nyt om Grønlands forfædre
Norge indfører aldersgrænse på køb af energidrik
Busselskab vil gøre det billigere at tage bussen på Bornholm
Hussalget stiger og sætter rekord i flere landsdele
Fralandsvind har været største udfordring for livreddere
Landstrænerens weekend går med at gruble over Eriksen-dilemmaet
75-årig kvinde i kritisk tilstand efter påkørsel af bus
Nyt fra ing.dk
Ukrainer anholdt for sabotage på Nord Stream: Mistænkt for at placere sprængstof
Teknologibeviser forandrer spektakulær retssag: Sass Larsen har ikke søgt på ‘grøn sofa’
Professor og ny centerleder: »AI har brug for filosofi« - Men hvorfor egentlig?
Niels Bohr Instituttet skal producere kvantechips: Sådan foregår det
Politiet efterforsker svindelnummeret SpaceAI: Ekspert tvivler på, at bagmændene bliver fanget
Ny elafgift kan give »kæmpe ryk« i markedet for elbilopladning
95 procent af virksomheder får ikke noget ud af generativ AI
Video afslører signalfejl: Advarselssystem tænder af sig selv - men der kommer ikke noget tog
Regeringen vil sænke elafgiften i to år - besparelser på op til 4000 kr. om året: »Det her er et afgørende gennembrud«
Usikkerhed om EU-krav volder problemer for dansk smykkegigant: »Klart en af de største udfordringer«
Dansk aldersverifikations-app bliver svært afhængig af amerikanske techgiganter: »De kan slukke for den«
Banedanmark vil ikke sætte bomme op, før signalsystem er klart: Men på Sjælland ku' de godt
Jysk robot-direktør har fundet bolværk mod Trumps kaos: »Min arbejdsdag kan være afhængig af, hvad der står i nyhederne«
Se PFAS-danmarkskort: Rigsrevisionen kritiserer ministerie for at afsætte for få penge til oprensning
Video og billeder: Her flytter de 600 ton kirke på 224 hjul i Kiruna
Ny model peger på fysisk grænse for store havvindmølleparker
SpaceAI snød tusindvis af danskere: Nu vokser nye pyramidespil frem
I år eller næste år sker det: VE bliver den største kilde til el i verden
Køge Havn, Aalborg og Københavns Lufthavn plaget af droner: Nu er dansk løsning klar
Musk kunne slippe afsted med skattefrihed for SpaceX i DOGE-tiden: Men han slipper ikke for en tur i retten
It-koks: Staten må opgive at inddrive gæld for 114 milliarder
Kamp om kontrakterne: Våbenleverandører fra 27 lande stiller skarpt på Danmark
Derfor eksploderede kæmperaket: Nu er SpaceX klar til at skyde igen
Rosenkrantz-Theil vil finansiere gratis børnehaver med AI: Løsningen sparer kun fem medarbejdere
Forsinket milliardprojekt spænder ben for nye jernbanebomme: Nu stiger regningen igen
Vi smider en hel kommunes bygninger på lossepladsen årligt: Nu skal riv-ned-kultur stoppes
Her er ministers alternativer til Tiktok og Instagram: Ét sted kan du selv tjene penge
London styrer mod vandkrise: Millioner af liter vand går tabt i lækager og overforbrug
Ukraine serieproducerer nu krydsermissil med rækkevidde på 3.000 kilometer
Chatkontrol kan blive it-mareridt for danske virksomheder: Ekspert foreslår alternativ løsning
Må leve med farlige jernbaneoverkørsler: Ingen bomme før signalsystem er klar ... heller ikke midlertidige
Leder: Kort over Europas våbenfabrikker udstiller Danmarks nøleri
Allergivenlige tomater og skimmelsvamp der producerer mælk - Her er fremtidens mad
De spiste kød fyldt med PFAS: Kommune erkender ansvar, men giver ikke erstatning
Derfor skal du undgå særlige hovedpinepiller i starten af din graviditet
Patriot i problemer: Russiske missiler snyder Ukraines top-luftforsvar
Blogindlæg: Nye byggeklodser til fremtidens energisektor
Snyd med AI stiger på universiteter: Studerende bliver bortvist og får annulleret karakterer
1912: Efter Titanic: Hvordan skal man forbedre sikkerheden til søs?
Spørg Læserne: Inden for skiven
Hvad skal Danmark med en 1000 kvantebit computer? Vi dykker ned i svaret her
Ny dansk forskning skal sikre lynopladning af el-lastbiler
USA planlægger at bygge atomkraftværk på Månen: Et nyt rumkapløb er skudt i gang
Nudging ændrer adfærd: Giv autopiloten et venligt puf
Voldsom togulykke i Sønderjylland: En person død og flere tilskadekomne
Synspunkt: Kina angriber os hurtigt og langsomt – og vi sakker bagud på begge fronter
Svensk vandproduktion i knæ: De kommende uger skal kommuner spare på vandet
Hør hele historien om pyramidespillet Space AI, der ruinerede tusindvis af danskere
Københavns Kommune indrømmer: Ingen kontrol med medarbejdernes snagen i borgernes CPR-data
DTU-professor: Olielobby spændte ben for plastikaftale