* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 28
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 32
I alt: 32

Forfatter Emne: Kablet netværk  (Læst 7816 gange)

Ken Selmer II

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Kablet netværk
« Dato: 31, August 2015 - 18:33 »
Hej

Jeg går og spekulerer på at forny noget af det eksisterende kabelnetværk i huset for at få lidt mere overføringshastighed i den fjernere ende (pt. 10 Mbit).

Nu er jeg stødt på nogle bemærkninger om at kablerne ikke må have for skarpe bøjninger (knæk) for så kan noget af signalet finde på at ”fise lige ud”. Har det noget på sig? Hvad er den mindste radius man kan tillade sig i så fald?

Mvh

Ken

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Kablet netværk
« Svar #1 Dato: 31, August 2015 - 19:01 »
Det er korrekt.
Det galdt tidligere særlig for coaxkabler til TV-antennen, men gælder principielt set for alle kabler hvor høje frekvenser optræder/transmitteres.
Tommelfingerreglen er at et kabelknæk ikke må være skarpere end at radius er større end 10x kablets diameter.

MvH,

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kablet netværk
« Svar #2 Dato: 31, August 2015 - 20:42 »
Ja men forklaringen er absolut ikke at signalet kan fise lige ud og væk fra kablet i bøjningen.

Den rigtige forklaring handler om transmission af signaler i kabler. Bøjning vil deformere kablet og derfor ændre på forholdet mellem induktans og kapicitans. Derved ændres bølgeadmitansen, og noget af bølgen signalet vil reflekteres tilbage. .
Det er analogt til mekaniske  bølger på en snor, der heller ikke kommer ubrudt igennem hvis noget rører ven snoren undervejs, eller hvis den skifter massetæthed.

Ellsom er sten i vandet overfor vandbølger.
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Kablet netværk
« Svar #3 Dato: 31, August 2015 - 23:49 »
Bent Andersens forklaring/huskeregel har jeg også hørt, men det gælder koaksialkabler.

For alm. (5e) netværkskabel er tolerancerne i praksis meget store, så længe du er pænt under 100 meters længde, men det er også et balanceret kabel. Det kan til stadighed fascinere mig hvor meget information man kan flytte igennem et mishandlet 5e netværkskabel uden problemer.

Husk også at lysledere ikke må bøjes i for små diametre, da lys ikke kan bøjes om hjørner. Mener at have læst min. 7 cm diameter for lysledere, men da disse kommer i forskellige typer og standarder vil jeg helt ikke hænges op på det. I praksis kan du nemt slippe afsted med mindre, men det er min praktiske erfaring at det løser hvad der minder om periodiske problemer, at sørge for at lysledere ikke har for skarpe buk.



vh.
Claus

Ken Selmer II

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Kablet netværk
« Svar #4 Dato: 04, September 2015 - 18:07 »
Jeg opdagede at vægstikkene i hver ende af kablet kun var forbundet med fire ledere, så det var bare at forbinde alle 8 ledere og – vupti, så var der 100Mbit, på trods af mindst 6 skarpe knæk på kablet, der ligger uden på huset. Så dovenskaben vandt 

Men  tak for forklaringerne. Jeg har aldrig rigtig kunnet forlige mig med den med at strømmen fes lige ud i svingene.

Mvh

Ken

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Kablet netværk
« Svar #5 Dato: 05, September 2015 - 13:04 »
Jeg tror at du godt kan køre 100Mbit på 4 ledere, men det er så kun halfduplex. Fuldduplex giver bedre performens.
Det kan dog være at du stadig køre halfduplex, det har Win en tilbøjlelighed, ved automatisk konfiguration.
Jeg har også observeret at bare 1 computer med halfduplex, kan sænke hastigheden for alt der tilsluttet samme switch.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Kablet netværk
« Svar #6 Dato: 05, September 2015 - 14:38 »
For 10 og 100Mbit/s bruges kun 4 ledere (grøn og orange par) og det er full duplex. Det er nok grunden til at der kun var 4 ledere forbundet.

Jeg har svært ved at regne ud hvorfor du kun fik 10Mbit/s på 4 ledere og nu 100Mbit/s på 8 ledere. Var de 10Mbit/s full duplex?

1Gbit/s kræver alle 8 ledere. At det bliver nedskaleret til 100Mbit/s kan der være flere grunde til. Første ting at tjekke er at begge enheder forbundet til kablet kan håndtere 1Gbit/s.

 
« Senest Redigeret: 05, September 2015 - 14:48 af SuperClaus »
vh.
Claus

Ken Selmer II

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Kablet netværk
« Svar #7 Dato: 05, September 2015 - 19:32 »
Jeg var ikke klar over det med lederne.

Jeg tror at jeg har opdaget hvorfor der kun var 10 Mbit. Der sad en gammel hub som jeg samtidig skiftede med en nyere switch, og nu ved nærmere eftersyn viser det sig at hubben kun kan klare 10 Mbit. Jeg havde set mig blind på at det skulle være kablingen der bar skylden og helt overset hubben.

Det drejer sig om en kabelforbindelse der er sat op uden på huset. Ca. 30m.
Den er sat op af en af bekendt for ca. 15 år siden, så det er noget bedaget
Tre computere er placeret i den ene ende og er forbundet med Gbit LAN hhv. WIFI.

Den fjerde står i et værelse i den anden ende sammen med en printer. Alle netkort er gigabit, så jeg kan sikkert også få Gbit derud, men det vil så kræve et cat6-kabel. Det er det gamle er cat5e.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Kablet netværk
« Svar #8 Dato: 06, September 2015 - 03:11 »
Det begynder at give mening....

Cat5e er godkendt til 1 Gbit/s (og er også det mest brugte til det..), så det burde ikke være problemet og slet ikke på en 30m linje.

vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kablet netværk
« Svar #9 Dato: 06, September 2015 - 09:51 »
Til Megabit skal alle 4 par være forbundet.

Derudover handler det kun om signal/støj forhold.

Til korte strækninger under 5 m betyder dæmpning og crosstalk ikke så meget, så praktisk taget alle kabelkategorier kan efter min erfaring bruges. I det mindste, hvis man ikke er i et meget støjende miljø.

På længere stræk bør man nok kun bruge kategori 5 eller bedre. Men her er min erfaring begrænset.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk