* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 37
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 13
I alt: 13

Forfatter Emne: Induktionskomfur  (Læst 23097 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #15 Dato: 14, September 2015 - 21:13 »
Vægtbesparelse he he!

El pladen vejer 3.7kg! Hvad vejer en induktionsplade?

Når jeg kører med campingvognen har jeg plads til yderligere ca. 400 kg i bil og vogn. Med campletten kan jeg køre med yderligere 50 = ca. 450kg.

Der er mere vægt i campingvognen når jeg kører med den og mere af lasten i Caddyen når der køres med campletten.

En VW caddy har rigeligt med plads og lasteevne til 2 personer med det nødvendige campingudstyr plus to foldecykler i lastrummet.

Egenvægt tom minus bagsæder 1325. Max vægt 2162. Diff 837kg
Normal Campinglast (kugletryk incl.) 456kg

Campingvogn Caravelair 540kg last max 200 kg. normallast 175kg. restlaste evne 25kg.

Camplet egenvægt 150kg. max last 250kg. normallast 108kg.

Jeg ville næppe kunne registrere nogen besparelse i vægt og benzinforbrug, der ville kunne få mig til at skifte elpladen med en induktionsplade, da man sjældent betaler efter forbrug men et fast højt beløb per døgn





Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #16 Dato: 14, September 2015 - 23:53 »
Bjarke, du skal ikke skifte kogeplader for at spare vægt, men for at få en langt mere behagelig madlavning med plader, der varmer hurtigt og lynhurtigt kan skrues op og ned. At de også er mere energieffektive kan jeg forstå er ligegyldigt for campingfolk (som jeg ikke tilhører).
Vægten regnes ikke for interessant, så den er udeladt af de fleste specifikationer, men jeg har fundet et kogeelement med to zoner på 4,2 kg og et med 4 zoner på 5,6 kg. Min klare formodning er, at langt det meste af vægten ligger i glaspladen.

Søren, i mit forrige svar havde jeg ikke læst ordentligt, hvad du havde skrevet tidligere om din installation. Med 3*10 A har du selvfølgelig alle tre faser med og kan derfor bruge et kogeelement til 400 V. Jeg har fundet et der ser godt ud med 2 kogezoner - og hvor der udtrykkeligt er angivet, at det kan tilsluttes både 230 og 400 V. Se her:
http://www.lavpriskoekken.dk/induktionskogeplade/gram-kki-3432-90t/
Totaleffekten på 3,7 kW kan klares med 10 A sikringer, når den bliver tilsluttet flere faser.

Jeg har selv købt varer hos firmaet flere gange og været meget tilfreds - men jeg ved jo ikke om du specielt gerne vil handle med Conrad. Det er jo en mærkevare, som fås mange steder.

P.S. Masseplader er ikke uopslidelige! Jeg har skiftet to, som var brændt over. Den sidste var lidt ærgerlig, da jeg godt selv kunne nøjes med 3 plader, men måtte have et fuldt funktionsdygtigt komfur når jeg satte mit hus til salg. Komfuret var jo alligevel ikke nyt, så køberen smed det ud umiddelbart efter at have overtaget huset  :(
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #17 Dato: 15, September 2015 - 18:32 »
Det er morsomt at  læse Lavpriskøkkens  forklaringen på hvordan  pladen virker. 

Elektromagnetisk felt er et begreb som ikke har hold i fysikken. Det kan også undre hvordan varmen i gryden bund bliver ensrettet mod maden. 

Den glaskeramiske bund og andre omgivelser modtager da også varme.

Sælgeres forklaring på hvordan mikrobølgeovne fungerer kan også være ret morsomme.
Jørgen Harbst

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #18 Dato: 15, September 2015 - 19:38 »
Morten,

for at svare lidt omvendt, så er nogle af os her i Tasiilaq nået til den erkendelse, at rigtig mange danske firmaer er meget dårlige at handle med hvis man bor her. Conrad er fremragende. Deres priser er rigtige, prøv selv at kontrollere på mærkevarerne, momsen trækkes fra uden at man skal føre en krig, og hvad der nok kan undre, så er portoen også billigere. Somme tider er der tale om en halvering af den endelige pris leveret hertil.

Man skal selvfølgelig vide hvad man skal købe hvor, for eksempel har jeg de bedste erfaringer med at købe maritim elektronik i Californien, igen ca. en halvering.

Nu er det så endt med at jeg har bedt Conrad om de kan levere denne dobbeltplade fra AEG som er den venstre halvdel af

http://www.conrad.com/ce/en/product/1377298/Induction-576-mm-AEG-HK653320XB-Stand-alone?ref=list

som i modsætning til dit forslag fra Gram i højere grad varmer over det hele, kan ikke huske hvad det hedder. Jeg kan i øvrigt ikke finde ud af hvad firmaet har af holdning til at levere til Grønland. Ellers kunne jeg godt være fristet til selve den viste 3-plade model, den er i øvrigt også Stand-Alone.

De elektriske er jeg ikke så bekymret for, jeg har 3-fase og en elektriker til rådighed hvis det skulle blive nødvendigt.

Hilsen
Søren Basbøll

PS. De leverer vist slet ikke til Grønland.
« Senest Redigeret: 15, September 2015 - 19:45 af Søren Basbøll »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #19 Dato: 16, September 2015 - 17:49 »
Hej Søren
Tag en snak med din elektikker og vis ham data på kpomfuret inden du køber.

Jeg har en lille mistanke om skrivefejl i de data , for så stor effekt på 22o til 240 V er utroligt.

Jeg jar ferieleglighed i frankrig hvor man kører alting på 220*V , også komfuret, men  kogeplader og ovn har hver sin gruppe, Alligevel har begge meget lang opvarmningstid.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk