* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 81
I alt: 81

Forfatter Emne: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?  (Læst 24824 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Dato: 27, September 2015 - 15:32 »
Hej,

Jeg er ved at sætte en gammel, udtjent iPhone i vores bil, for at bruge den til at se hvor bilen er.

Min første indskydelse er at forbinde den til bilens akkumulator, gennem sådan en bil-lader til iPhones - den må jo være beregnet til det.

Jeg ville helst bare sætte den direkte på akkumulatoren så den hele tiden havde strøm den vej, for jeg er ikke sikker på at de små ture man sådan kører (nogle gange slet ingen hele weekenden) er nok til at lade mobilens batteri op.

Men nu ser jeg at den trækker mellem 250-400 mA  :o

Jeg synes det virker voldsomt at trække så meget strøm fra batteriet døgnet rundt.

Kan I fortælle mig hvor længe en bilakkumulator kan klare at levere den strøm, før det er fladt?

Eller har I et forslag til en bedre metode?

REDIGERE:
1: Jeg har nu været ude og kigge på min akkumulator, der står '55 Ah', så det burde gi' 4 døgn, højt sat.
2: Og laderen som ligger på mit bord og bliver prøvet af, siger nu 100 - 120 mA. Måske trak den kun så relativt meget i begyndelsen fordi den skulle lade på batteriet (det var nu ellers næsten helt opladet).
Så hvis den kan 'nøjes' med ca. 100 mA, så kunne den køre i 12 døgn, før akkumulatoren er færdig.

Men hvor 'langt ned' kan akkumulatoren komme, før det giver startproblemer? Jeg regner ikke med, at bilen vil kunne starte når akkumulatoren er nede på den sidste ampere-time  ;)
« Senest Redigeret: 27, September 2015 - 15:41 af Mads Aggerholm »
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #1 Dato: 27, September 2015 - 20:11 »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #2 Dato: 27, September 2015 - 20:26 »
Mads; er du fra Lolland  ;D


Nej, Københavns omegn.

Hvad har det med spørgsmålet at gøre (er der en pointe jeg ikke forstår  :) )

http://horsevad.dk/landrover/Blybaserede_Bilbatterier.pdf


Okay, så blybatterier holder spændingen fint til det sidste - men gælder det også ved belastning (startmotor)?

Eller hvis min iPhone-lader kan køre på et fuldt opladt batteri i nøjagtig 11 døgn, så kan jeg fint starte vognen efter 10 døgn, 23 timer og 59 minutter, mens den to minutter efter er død som en sild...?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #3 Dato: 27, September 2015 - 22:40 »
Mads, nu er jeg ikke ekspert i iphones - jeg forlod Apples verden for nogle år siden (mest på grund af for høje priser), og mine indtil nu 2 smartphones har begge været med Android.
Men hvis Apple ikke også på dette område har valgt meget anderledes end andre, så forstår jeg ikke dit valg!
Min telefon begynder at blive "besværlig" når batteriniveauet er lavt (ringe lysstyrke, og skærmen slukker hurtigt), men i samme øjeblik ladestikket er sat i, er den normal igen!
Med andre ord: når du kun vil benytte telefonen som gps, behøver den slet ikke være opladet, men blot i gang med opladning under dine korte bilture; den burde virke alligevel. Og så aflader den ikke din akkumulator under stilstand.

Hvis jeg tager fejl, vil jeg gerne belæres!
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #4 Dato: 28, September 2015 - 06:54 »
Jeg er bestemt heller ikke begejstret for Apples produkter. Jeg kører selv android på alt, og når jeg skal rådgive familie og venner, så tager jeg altid afsæt i android.

Apples iTunes er ved at drive mig til vanvid, og deres forlorne moral omkring hvilke bøger og blade de vil have (og især ikke have) i deres boghandel giver mig kvalme.

iPhone er udelukkende inde i billedet, fordi min kone til at begynde med absolut ville ha' sådan en fyr.

Og der har jeg så opdaget, at iPhone har et helt vidunderligt sporingssystem. Jeg kan når som helst gå ind i iCloud og bestemme dens position på minuttet!

Det har jeg indtil nu ikke kunnet opnå med en android-telefon. Selv om jeg har prøvet lidt forskelligt, 'Lookout' for eksempel.
Når jeg skal finde telefonen, så fortæller den mig at den ikke kan findes lige nu, men den var der-og-der for '4 timer og 38 minutter siden'.

Google har sådan en funktion hvor man kan se hvor telefonen har været (yderst nyttigt, for så vidt), men det er med store spring: Når jeg tager på arbejde, kan jeg se 2-3 punkter på en 60 km lang tur! Og vil jeg vide hvor den er lige nu? Det kan jeg godt glemme alt om!

Derfor faldt valget på en iPhone, og så kunne jeg købe en iPhone 4 i DBA for et par hundrede kroner fordi glasset var knust.

Dit forslag (som jeg læser det) går ud på, bare at lade telefonen slukke når der ikke er mere strøm - og så lade den 'vågne' af sig selv når der kommer strøm på (bilen startes)? Det er ikke umuligt det kunne være 'godt  nok'. Den er godt nok adskillige minutter om at starte, men på den anden side ville den måske kunne klare at blive ladet tilstrækkeligt under daglig kørsel, så den kun går i stå når bilen ikke bliver brugt i et antal dage.

Jeg tænkte også på at lave et lille ekstra-kredsløb, så den lader fra akkumulatoren en eller to timer i døgnet.
Det var måske ikke så besværligt at stykke sammen.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #5 Dato: 28, September 2015 - 08:49 »
Blybatterier i biler er specielle startbatterier, som er beregnet til at kunne give en meget høj strøm i meget kort tid. Der er stort salg af den. De masseproduseres og kan fås til lav pris i forhold til andre typer.
Ulempen er at de meget dårligt tåler  ret megen afladning gentagne gange.
Det amperetimetal som de formelt har , skal man kun udnytte en lille brøkdel af hvis batteriet skal bevares .

Det duer ikke at tilslutte noget konstant med et forbrug over 5 mA , med mindre man dagligt kører langt og fuldt genoplader.

Hvis du forbinder direkte til batteriet så husk en sikring , umiddelbart ved batteriet.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #6 Dato: 28, September 2015 - 09:28 »
Jeg har nu forstået, at formålet er et lidt andet end jeg troede, og at konstant liv i telefonen er et must.
Jfr. harbsts indlæg, og at du er vaks med elektronik, så kunne du måske bygge en lader med en indbygget uoriginal akku af anden type, så telefonen er opladet hele tiden, men som kun selv bliver opladet fra bilbatteriet, når du faktisk kører i bilen.
Den korte batterilevetid i telefonen skyldes jo især at batteriet skal være meget lille. Et batteri der bare skal ligge et sted i bilen, kan jo sagtens være større.
Dertil skal du selvfølgelig være opmærksom på om der er gadgets i telefone, der bruger unødig strøm til dit formål. Umiddelbart kan jeg komme i tanker om Wi-Fi (men naturligvis ikke gps). Ellers står jeg helt af i forhold til en ukendt telefon.
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #7 Dato: 28, September 2015 - 21:28 »
Der er et par ting i ovenstående målinger, som jeg ikke helt kan få til at stemme.

Batteriet i en iPhone 4 har en kapacitet på 1420 mAh ved 3,7 Volt, svarende til 5,254 Wh.



http://www.gsmarena.com/apple_iphone_4-3275.php

er stand-by tiden angivet til 300 timer, taletid for hhv. 2G og 3G er 14/7 timer, og det er angivet at den kan spille musik i 40 timer. Hvor lang tid batteriet kan bruges i din specielle opsætning kan jeg ikke afgøre, men hvis jeg sætter det til 20 timer, er det nok ikke for lavt. Dette vil så svare til et forbrug på ca 250 mW pr. time.

Hvis alle ladekredsløb forudsættes næsten tabsfri, skulle det svare til et forbrug fra et 12,7 volt batteri på ca. 20 mA, så det virker lidt voldsomt med dine målinger på 100 mA og højere.

Et eksternt batteri på 12 Volt, der f. eks. skal holde i en uge, skal derfor have en kapacitet på 3,4 Ah plus tab i konverteringen fra 12 via 5 til 3,7 Volt.

At køre opstillingen via bilens normale batteri er nok farligt, for hvad sker der da under ferier, sygdomsperioder og ikke at forglemme, hvis bilen står længere tid på et værksted. Til brug for bl.a. køletasker findes der en spændingsovervågning, som skulle sikre, at batteriet ikke aflades for kraftigt, men om disse også fungerer i hårde kuldeperioder, hvor batteriet belastes stærkt af startmotoren, tillader jeg mig at betvivle.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #8 Dato: 28, September 2015 - 21:48 »
efry, hvis du tror på de angivelser, så har jeg et Eiffeltårn til salg.
Ifølge dem bruger en iPhone mindre energi end en ganske simpel DECT-telefon.

I praksis kører en smartphone død i løbet af 1...2 dage. Netop derfor er jeg gået tilbage til min gamle Nokia, som først opgiver ævret efter en uge.

Men at slukke for WLAN i iPhonen sparer helt sikkert omkring 50 mA, derefter kan man begynde at slå andre funktioner fra. Under 100 mA for telefonen bliver trods alt svært at opnå.

MvH,

Bent.

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #9 Dato: 28, September 2015 - 23:03 »

Har du lidt yderligere data på dette eiffeltårn, herunder prisen og især vægten?

Jeg kan ikke se, hvad det er for data, du mener er fejlagtige. Min kones IPhone kan lige holde til 24 timer uden ret meget brug, men hvis hun glemmer at sætte den til opladning om aftenen, så er den ikke meget værd næste morgen. Svarer det ikke meget godt til, at jeg konservativt sætter tiden til 20 timer?

Mener du, at batterikapaciteten er væsentligt højere end det, der er angivet? Umiddelbart synes jeg, at det nogenlunde svarer til de kapaciteter, jeg ser angivet for andre telefoner.

Nu bruger du benævnelserne mA uden at fortælle, om de er angivet for det interne 3,7 volt batteri, for et tilsluttet 12,7 volt autobatteri eller for de 5 V der kommer fra den eksterne lader, så det er lidt svært at modsige dig.

Bemærk også, at jeg ikke medregner tabene i spændingskonverteringen, men det er ikke mit indtryk, at iPhone bliver væsentligt varm, når den lades, så jeg tror på, at telefonens interne ladekredsløb er rimeligt tabsfrit (hvad det så end må betyde).

Hvis dine 100 mA er er angivet for det interne batteri så ligger du på 370 mW og jeg på 250 mW, hvilket godt nok er en forskel, men det er da ikke en hel størrelsesorden. Til gengæld vil telefonen med et forbrug på 100 mA komme ned på en levetid mellem opladninger på kun godt 14 timer, hvilket synes mig noget lavt, da GPS'en godt nok skal være aktiv, men til gengæld vil datatransmissionen være ret begrænset i forhold til brug af Facebook, Instagram og streaming af film etc. 

Jeg har i øvrigt samme problem med de nye telefoner, så jeg anvender selv en gammel Siemens, som dog kun tillader 4-5 dage mellem hver opladning.

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #10 Dato: 29, September 2015 - 08:44 »
Hvad med at anskaffe en powerbank og tilslutte den til bilens 12 V stik (cigarettænder), og slutte telefonen til denne. Jeg har lige købt en på 10 Ah til ca 20 euro, men det var et impulskøb på ferieøen Borkum, så kan nok fås noget billigere.
Den kan lade med 2 A, og hvis din telefon bruger ca 0,1 A vil det betyde at du i gennemsnit skal køre 1 time for hver ca. 20 timer den er tilsluttet (har ikke taget højde for virkningsgrad). Så hvis du i gennemsnit kører mere end 8-9 timer pr uge, vil dette være en nem og forholdsvis billig løsning.
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #11 Dato: 29, September 2015 - 19:28 »
Jeg kunne muligvis leve med at den ikke lades på hele tiden. Så kunne jeg nøjes med at lade mens bilen kører, og i daglig drift vil det måske være nok.
Der er også muligheden at jeg kunne lave en dims som fortsætter ladningen f.eks. en time efter at bilen er stoppet.

Mit andet problem her er, at jeg ikke er særlig ferm med biler. Jeg kan godt komme til akkumulatoren, men at få fat i en ledning som kun bærer spænding når tændingsnøglen er drejet volder mig besvær.
Jeg har aldrig været inde bag beklædningen i en bil indvendig, og jeg har ikke voldsomt meget lyst til at gå i gang. For jeg aner ikke hvor man lige skal trykke eller trække, for at noget løsner sig - og så risikerer jeg at et eller andet knækker, så jeg ikke kan få det på igen.

Men jeg kunne jo lave en dims som altid er sat til akkumulatoren, og med sådan en 'motion'-detektor som slår det til når bilen bevæger sig - og fortsætter en time efter at den holder stille igen  ;)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #12 Dato: 29, September 2015 - 20:38 »
Meget vigtigt!!! Lad være med at forbinde noget som helst direkte til akkumulatoren! Hvis kablet du har klasket på får en defekt isolering p.gr.a. vibrationer og gnubber mod karosseriet har du potentielt en motorbrand. Batteriet kan uden problemer levere 500+ A.

Citér
Mit andet problem her er, at jeg ikke er særlig ferm med biler. Jeg kan godt komme til akkumulatoren, men at få fat i en ledning som kun bærer spænding når tændingsnøglen er drejet volder mig besvær.


Det typiske (og bedste) sted at hente spænding fra er bilradioen. Du skriver ikke hvilken bil du har, men de fleste radioer har i dag et ISO-multistik på bagsiden.
Dette stik har "permanent"-plus samt "tændings"-plus, almindeligvis på ben 4 og 7, skønt de på visse modeller er ombyttede.

Altså: radioen ud. Det er normalt ikke svært, men man behøver et par specielle bøjler som skal stikkes ind i begge sider af fronten, så kan man trække den ud.
Derefter kan man enten sætte "strømtyve" på de to ledninger, eller købe en mellemadapter som indskydes mellem kabel og radio.

Begge ledninger er sikrede mht. kortslutning osv., og kan uden problemer levere op til et par ampere.

Her et link (på tysk, men det klarer du vel:-)
http://www.tobias-albert.de/ta_autohifi/iso_connector/iso_connector.html

God fornøjelse,

Bent.
« Senest Redigeret: 29, September 2015 - 21:05 af Bent Andersen »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #13 Dato: 29, September 2015 - 21:12 »
Citér
Mit andet problem her er, at jeg ikke er særlig ferm med biler. Jeg kan godt komme til akkumulatoren, men at få fat i en ledning som kun bærer spænding når tændingsnøglen er drejet volder mig besvær.

Det typiske (og bedste) sted at hente spænding fra er bilradioen. Du skriver ikke hvilken bil du har, men de fleste radioer har i dag et ISO-multistik på bagsiden.
Dette stik har "permanent"-plus samt "tændings"-plus, almindeligvis på ben 4 og 7, skønt de på visse modeller er ombyttede.

Glimrende idé, Bent. Det skal jeg have kigget på!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Lade på iPhone i bilen - døgnet rundt?
« Svar #14 Dato: 30, September 2015 - 22:34 »
Moderne biler med CAN-bus har ikke klemme 15 tændingsplus ved radioen, men kun klemme 30 konstant spænding.
Radioen får via CAN-bussen signal om der er tænding på eller ej, og har den ikke indgang til det må man købe en boks der kan fortælle den det.

Så P-Watch og lignende skal tilsluttes direkte i bilens sikringsboks.

Hvis man bruger 10 Ah på et 55 Ah batteri skal man være glad hvis motoren gider starte, da de fleste bilers generator giver for lav ladespænding, især om vinteren, hvorfor batteriet sjældent er mere end 75-80% opladet.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk