* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 71
I alt: 71

Forfatter Emne: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.  (Læst 20132 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Dato: 03, Oktober 2015 - 10:13 »
Jeg sidder og skal bruge en elektronisk tidsforsinker. Sådan en, hvor man tænder for et kredsløb og så efter en time (ca.) slukker det af sig selv. Den tid der går, skal gerne kunne varieres.

Præcision er ikke afgørende, men ønskeligt (='Nice to have').

Den slags laver jeg normalt efter de forhåndenværende søms princip, så jeg ville bruge en NAND med schmitt-trigger til en oscillator, og så et par MOS 4017, til at dividere oscillatoren med 100.
Så kunne en 50 KΩ potentiometer og en elektrolyt på knap 1000 μf levere et 36 sekunders signal, så vi lander på de omkring 3600 sekunder som der er på en time.

Variationens 'opløsning' er ikke så voldsom. Det kunne være et kvarter, en halv time, tre kvarter og en hel time.

Men for en gangs skyld er pladsen et problem en udfordring, så jeg spekulerer på om der ikke en en mindre løsning. Måske i form af én kreds (eller anden komponent) som har sådan noget indbygget(?)

I forlængelse af ovenstående 'nice to have' findes der måske en timer af en art, som tæller sekunder mere præcist.

Er der nogen som har et forslag?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Svar #1 Dato: 03, Oktober 2015 - 10:21 »
Jeg skal lige tilføje, at jeg på nettet har set nogle løsninger, som indebærer brug af nogen enorme modstande, helt op til 50 MΩ(!!)

På dén måde kan jeg nøjes med én NAND, og så var den potte ude. Men jeg synes selv jeg har haft problemer når modstandene blive så store...
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Svar #2 Dato: 03, Oktober 2015 - 13:47 »
Så store modstande kan ikke anbefales. Lækstrømmen i kondensatoren er måske i samme størrelsesorden. Hvis du bruger elektrolyt- eller tantalkondensator bør man ikke gå over 5 Mohm (min erfaring).

Har du ikke plads til en ekstra 4017? Store kapaciteter fylder væsentlig mere!

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Svar #3 Dato: 03, Oktober 2015 - 14:18 »
Kan du bruge en 555-chip hvor t=ln(3)RC [sec] ?

555 timer IC - Wikipedia, the free encyclopedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/555_timer_IC

Mvh jj

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Svar #4 Dato: 03, Oktober 2015 - 16:46 »
Hold nu op, der er sgu ingen der designer med en 555 længere. Upræcis og fuldkommen uegnet til så lange forsinkelser.
Mads, kig på en MC14536 fra ON Semiconductor, den ligner noget der kan hjælpe dig. Særlig eftersom du kan køre med højere clockfrekvens og dermed mindre kondensatorer.

Bent.
« Senest Redigeret: 03, Oktober 2015 - 17:00 af Bent Andersen »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Svar #5 Dato: 03, Oktober 2015 - 17:16 »
Så store modstande kan ikke anbefales. Lækstrømmen i kondensatoren er måske i samme størrelsesorden. Hvis du bruger elektrolyt- eller tantalkondensator bør man ikke gå over 5 Mohm (min erfaring).

Derfor undrer det mig også, at se konstruktioner hvor 50MΩ anvendes.

Har du ikke plads til en ekstra 4017? Store kapaciteter fylder væsentlig mere!

Det kan også blive enden på det...

Kan du bruge en 555-chip hvor t=ln(3)RC [sec] ?

555 timer IC - Wikipedia, the free encyclopedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/555_timer_IC

Jeg har kigget lidt på den, men bortset fra lidt flere indbyggede funktioner, kan jeg ikke se hvordan virkemåden adskiller sig fra en NAND (MOS 4096)

Jeg skal stadig bruge nogle kolossale elektrolytter og/eller ditto modstande.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Svar #6 Dato: 03, Oktober 2015 - 17:45 »
Hold nu op, der er sgu ingen der designer med en 555 længere. Upræcis og fuldkommen uegnet til så lange forsinkelser.
Mads, kig på en MC14536 fra ON Semiconductor, den ligner noget der kan hjælpe dig. Særlig eftersom du kan køre med højere clockfrekvens og dermed mindre kondensatorer.

Tak for forslaget. Den ser interessant ud. Men det ser ud som om den skal programmeres(?), ved du om det er en programmering som 'holder' selv om man tager spændingen fra?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Svar #7 Dato: 03, Oktober 2015 - 18:06 »
Programmeres skal den kun via A, B, C, D indgangene, dvs. i sidste ende  kan du dele med 2, 4, 8, 16 osv ganget med din oscillatorfrekvens samt resten af tælleren.

Hvis du skal have finere opløsning skal der kigges i andre retninger.

Bent.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Svar #8 Dato: 03, Oktober 2015 - 19:06 »
Mads.
Du kan overveje denne fidus; http://www.ebay.com/itm/Useful-Device-for-Arduino-Nano-V3-0-with-ATMEGA328P-Module-Mini-Module-Board-BU-/261973934286?hash=item3cfedd00ce
Pris med forsendelse !

Jeg har > par stykker.
Kan sende dig en hvis du ikke har konto på Ebay eller er i tidsnød.

Selve chipen kan køre med bare 1 kvarts og 22p condensator eller helt uden.

Marek.
« Senest Redigeret: 03, Oktober 2015 - 19:41 af chrismark »

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Svar #9 Dato: 03, Oktober 2015 - 22:33 »
Lad os lige få et par ting på plads (fra en ingeniør som har arbejdet over 30 år med elektronik):

RC-baserede monostabile multivibratorer (MMV) kan uden problemer konstrueres til pulstider mellem nogle mikrosekunder og et par sekunder. Alt derover er virkelighedsfjernt og dyrt, komponentværdier af modstande og kondensatorer bliver utopiske, for slet ikke at tale om lækstrømme eller andre parasitiske indflydelser.

MMVer der skal give pulser længere end et par sekunder kan realistisk kun konstrueres med en oscillator og digitale tællere/delere.

Om tælleren/deleren konstrueres med standard-logik, FPGA eller en mikrocontroller er ligegyldigt.

RC-oscillatorer fungerer bedst i et "sweet-spot" område der ligger fra nogle kHz til et par hundrede kHz (her kan man indsætte fornuftige komponentværdier). For højere frekvenser er keramiske resonatorer (455 kHz) eller krystaller (4+ MHz) det rigtige valg.

Da det oprindelige indlæg er så vagt/vattet at man ikke rigtig kan komme med et fornuftigt svar ("tjah måske en time eller en halv eller et kvarter, jeg ved ikke rigtig"), kommer vi her ikke længere.

Generelt kan jeg sige:
Til denne type anvendelser er en tællerkæde der tæller ned at foretrække. Tælleren loades fra start med den ønskede tid og tæller derefter ned til nul.

MvH,

Bent.
« Senest Redigeret: 03, Oktober 2015 - 22:45 af Bent Andersen »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Svar #10 Dato: 04, Oktober 2015 - 08:31 »
Du kan overveje denne fidus; http://www.ebay.com/itm/Useful-Device-for-Arduino-Nano-V3-0-with-ATMEGA328P-Module-Mini-Module-Board-BU-/261973934286?hash=item3cfedd00ce
Pris med forsendelse !


Tak for tilbuddet, men til dette ret enkle formål virker det næsten som overkill med en programmérbar processor. Men jeg vil have det in mente  :)

Da det oprindelige indlæg er så vagt/vattet at man ikke rigtig kan komme med et fornuftigt svar ("tjah måske en time eller en halv eller et kvarter, jeg ved ikke rigtig"), kommer vi her ikke længere.


Det hænger sammen med, at jeg har lavet en del konstruktioner gennem tiderne, og har altid savnet en komponent som kan give lange tidsforsinkelser.
Derfor leder jeg efter en generel løsning, og kan derfor ikke rigtig sige '49 minutter og 38 sekunder'.
Den justering skal jeg nok selv klare, men jeg efterlyser en kreds som kan dividere med 100 eller 1000, ligesom MOS 4017 kan dividere med 10.
Den findes tydeligvis (eksempelvis har jeg et armbåndsur med en chip som kan dividere med millioner, siden et krystal med 32768 Hz kan få timetallet til at tælle én op hver time!), men muligvis ikke som sådan en standard-komponent, og derfor overvejer jeg alternativer.

Generelt kan jeg sige:
Til denne type anvendelser er en tællerkæde der tæller ned at foretrække. Tælleren loades fra start med den ønskede tid og tæller derefter ned til nul.


Yep! Og det er muligt at dit forslag med MC14536 er det rigtige svar. Men jeg må have nærstuderet det lidt mere.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Svar #12 Dato: 04, Oktober 2015 - 21:12 »
Mads, hvis jeg skulle opdele projektet ville jeg starte med at spørge:
"Hvad er den ønskede opløsning?"
1 sekund?
10 sekunder?
1 minut?

Derefter kan man lave en "basisoscillator" fra en RC eller resonatoroscillator med efterfølgende delere der genererer den ønskede frekvens: 1 Hz, 0,1 Hz eller 1/60 Hz.

Efter den kan man så hænge programmerbare delere på der giver det ønskede delay.

Men jeg hælder også til, at en 10 krs. mikrocontroller hægtet på et billigt krystal er en enklere løsning.

MvH,

Bent.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Svar #13 Dato: 05, Oktober 2015 - 14:33 »
Til alle Atmega bange er her en kode til en blinkende lysdiode;
_________________________________________________
/*
  Blink test
  Turns on an LED on for one second, then off for one second, repeatedly.
 
  This example code is in the public domain.
 */

void setup() {               
  // initialize the digital pin as an output.
  // Pin 13 has an LED connected on most Arduino boards:
  pinMode(13, OUTPUT);     
}

void loop() {
  digitalWrite(13, HIGH);   // set the LED on
  delay(1000);              // wait for a second
  digitalWrite(13, LOW);    // set the LED off
  delay(1000);              // wait for a second
}

_____________________________________________________
Brug fantasien til og ændre koden.

Lav 1000 om til 10000.

Marek.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Elektronisk tidsforsinkelse, op til en time.
« Svar #14 Dato: 07, Oktober 2015 - 15:34 »
Og her er en HARDCORRE timer der kan også tælle timer.

http://www.instructables.com/id/Voltmeter-Clock/

 ;D

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk