* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 26
I alt: 26

Forfatter Emne: Opladelige batterier  (Læst 21236 gange)

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opladelige batterier
« Svar #15 Dato: 06, November 2015 - 21:06 »
Det svære i at finde nye batterityper til din cykel ligger i energiregenerationen (som jeg ikke ved om din cykel har, men gætter på).
Hvis du mener, at det er nok for dig at kunne oplade hjemme og regenerationen ikke er nødvendig bliver alting meget nemmere. Så kan man arbejde med standard LiIon-celler og en standard lader.
Og så er du ovre i modelbyg-teknik mht. til celler, lader og motorstyring, hvilket fås til rimelige penge.

MvH,

Bent.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #16 Dato: 06, November 2015 - 22:42 »
De rimelige penge er de beløb jeg nævnte.

For at LiPo celler skal kunne oplades forsvarligt kræves der balanceledninger fra hver enkelt celle(par) i seriefobindelsen, da cellerne skal følges ad op i spænding under ladningen og aldrig må komme over 4,2 V

Et nominelt 36V elcykelbatteri består af 10 serieforbundne LiPO celler, evt. flere af disse forbundet i parallel.

Der vi være 2 kraftige kabler til plus og minus foruden 11 tynde kabler til balanceringen.

Ofte vælger man at dele batteriet op i 2x 5S som man lader parallelforbundet, både på effekt og balancekabler, da en 6S lader er meget billigere end en 10S (5S ladere findes ikke).

Mod en ikke ubetydeligt lavere energitæthed og højere pris tilbyder LiFePo celler, med nominelt 3,3V pr. celle, og derfor 12S for at give 36 V, en markant længere levetid og højere robusthed ved ladning.

For selvbyggeren er PingPingbattery.com den foretrukne leverandør.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #17 Dato: 07, November 2015 - 12:59 »
« Senest Redigeret: 07, November 2015 - 15:29 af chrismark »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #18 Dato: 08, November 2015 - 10:06 »
Bagsiden af LiPo-eventyret fra HobbyKing og andre er en stor andel af batteripakker med "puffede" celler efter alt for få opladninger, skønt man gør hvad man kan for ikke at aflade dem for meget.

De dyrere mærker i LiPo er ikke markant bedre en Hobby Kings' husmærke Zippy, og står ikke i forhold til merprisen på 50-100%.

Disse oplevelser, og også med batterier til bærbare computere, gør at jeg er endog meget skeptisk overfor elbiler.

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #19 Dato: 08, November 2015 - 11:12 »
Jeg kan ikke bidrage med noget brugbart til denne debat og moderatoren er velkommen til at slette dette (sikkert overflødige) indlæg.
Det nedenstående link finder jeg meget spændende og jeg håber at ingeniører, forskere og producenter med tiden får succes, så en masseproduktion kan komme os alle til gavn.  :)

"Det ultimative batteri kommer tættere på"
http://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/det-ultimative-batteri-kommer-taettere-paa
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #21 Dato: 08, November 2015 - 17:46 »
En lang men god forklaring Ebbe, der også forklarer en undren, som jeg personligt har haft som firma batteri pusher, de sidste 4 år.

Jeg har måttet konstatere, at når kolleger udskiftede deres muse og keyboard batterier med nye, så var mere end 1/3 af batterierne på fuld voltstyrke....1,6V....og sjældent under 1,3V.......som jeg så tog mig af og anvendte i mine LED natlysinstallationer derhjemme, frem for at komme dem i batteriaffaldscontaineren på genbrugspladsen.
Alletiders, da spændingen skulle under 1V før end de holder op med at lyse.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #22 Dato: 08, November 2015 - 20:20 »
Jeg ville nu hellere høre om du har mod til at "re-celle" dit elcykelbatteri.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opladelige batterier
« Svar #23 Dato: 08, November 2015 - 22:42 »
Tør jeg bede Bjarke om at starte en ny tråd som beskriver elcykelproblematikken?
Vi begyndte her med kameraer, og er kommet temmelig langt væk :-)

MvH,

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #24 Dato: 10, November 2015 - 16:55 »
Hej Bent
Det kan du for såvidt have ret i, men gør det noget. For ret beset var emnet opladelige batteri....hvad det stadigt er.
Grunden for at emnet er placeret her i Morten Jødals område er jo fordi det omhandler fysik og kemi.
Da både Ebbe og jeg er moderatorer og ikke har bemærket at være for langt fra emnet er jeg da ked af at dette har generet dig.
Den letteste måde at ændre dette på er selv at oprette en ny tråd.

Og en detalje ingen af moderatorer her ønsker at dette sted kommer til at ligne debatten på ingeniøren......Det var faktisk derfor Ebbe i sin tid startede dette sted her.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #25 Dato: 10, November 2015 - 17:27 »
 ;D

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk