* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 66
I alt: 66

Forfatter Emne: Opladelige batterier  (Læst 21234 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Opladelige batterier
« Dato: 02, November 2015 - 21:25 »
Jeg har et 7 år gammelt digitalkamera(canon Power Shot A590 IS), der er ret kræsent, men som tilgives, når det leverer udmærkede snapshotbilleder, samtidigt med, at det også har en anvendelig søger til brug i solskin.

Det fungerer udmærket med to almindelige AA batterier, men er storforbruger af dem. Jeg har brugt det som arbejdsredskab, hvor batterier ikke var et problem, der var rigeligt i printerrummet.
   
Af instruktionsbogen fremgår det, at man kan anvende NIMH opladelige AA batterier.......men det kære væsen vil kun køre med GS Yuasa batterier........jeg kan ikke greje hvor forskellen på dette mærke og de andre opladelige, Duracell, Panasonic med flere er.
Alle er nominelt på 1.2V og på 2000 mA (Yuasa) eller mere, men når jeg måler på dem, er alle over 1,4 V, typisk på 1,42 V.

Den eneste forskel jeg har kunnet finde er længden. Et almindeligt AA batteri måler 50,3 mm hvad Yuasa også gør, men de fleste andre måler 50,8 mm.

Er der nogen der har et bud på, hvor problemet kunne være?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #1 Dato: 02, November 2015 - 23:30 »
Spændingfald under forbrug.

Måske de andre mærker har et større spændingsfald når kameraet er tændt. Det kan være lidt omstændigt at måle sig frem til, men med tynde ledninger kan det lade sig gøre. Jeg kan tvivle på at et 0,5mm længere batteri skulle være årsagen.

Hvilken verison af Panasonic genopladelige har du forsøgt med?

vh.
Claus

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opladelige batterier
« Svar #2 Dato: 03, November 2015 - 00:08 »
Yep, det problem havde jeg også med mit kamera.
Efter min mening lå det i, om akkuerne havde høj kapacitet eller var udlagt til høj strøm.
Akkuerne med høj kapacitet (svjh. 2000 mAh) fik kameraet i knæ. Men typerne med lavere kapacitet (svjh. 1200 mAh) havde ingen problemer da de var specificerede som "high-current" typer, altså med lav indre modstand.

MvH,

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #3 Dato: 03, November 2015 - 09:12 »
@ Claus...Panasonic HHR-3XGE 1,2V ..NiMH 2600mAh og
               Duracell   HRG DC 1500 1,2 NiMH 2650mAh
Virker ikke, men
Yuasa       AACS         1,2V NiMH 2000

               Sanyo      HR_3UTAG 1,2V NiMH 1900mAh
               
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #4 Dato: 03, November 2015 - 09:23 »
Data kiks...mellemrumstasten afbrød skrivningen

Bent er muligvis på sporet

Yuasa       AACS         1,2V NiMH 2000mAh klarer 5-10 billeder

Sanyo      HR_3UTAG 1,2V NiMH 1900mAh klarer ca 15billeder

Så jeg har fundet nogle 1700mAh TOP fra Aldi........jeg har desuden læst opladningsbeskrivelsen på batterierne......krav 16 timer !.... min oplader var stillet på 6 timer....Hm!

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #5 Dato: 03, November 2015 - 11:58 »
« Senest Redigeret: 03, November 2015 - 12:18 af E. Tranberg »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #6 Dato: 03, November 2015 - 14:42 »
Hej Ebbe

Mine Sanyoer er netop ENELOOP......så om 16 timer ved jeg mere :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #7 Dato: 03, November 2015 - 15:14 »
På Bjarkes anbefaling har jeg nogle år siden købt Samsung S630. Prøvet alt det I beskriver. Dette aparatus  skal altså have noget strøm for og fungere.
Umidelbart bør en lipo 2A 35C eller 18650 med et par dioder virke.
Alt haves, men intet virker.(ikke prøvet)
Forklaring på Jeres og min resultatløse søgning er nok gemt her: http://videnskab.dk/krop-sundhed/sex-og-rodvin-kan-skaerpe-din-hjerne

 ;D

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #8 Dato: 03, November 2015 - 18:03 »
Jeg har stadigt mine to S630 Marek.....men de er begge to blevet så demente, at de ikke anvendes mere.......arbejdspresset i et hårdt miljø samt flere tab fra høje steder, har afgjort deres skæbne.
De er gemt i en kasse men andre opslidte kolleger, hvorfra de vil blive udtaget til obduktioner, som jeg vil foretage sammen med mine børnebørn :)

Jeg har været meget glad for mine 5 samsunger 2. S800, 2. S650 og den sidste WB150 der alle tog rigtigt gode billeder mens de var "unge", De var og er alle yngre end mine 2 Powershot og 2 old gamle Ixus´s der stadigt tager glimrende billeder, men samsungerne er ikke så holdbare......så mit valg fremover bliver nok en nyere fastlinse Canon, når de gamle falder fra og når jeg bliver træt af, at slæbe rundt på Olympussen (Pen E-PM1). Jeg har dog fået mig en sjov linse til sidstnævnte, rent legetøj. En dæksellinse ( Caplens F8 15mm) der tager forbløffende gode og skarpe billeder(snapshots) i godt lys, De største fordele er prisen (500 kr.) og det at dens størrelse gør Olympussen lommevenlig.

Jeg har lige hevet 6 batterier ud af laderen. Alle viste over 1,5V
Yuasa kunne klare at starte fotoapparatet
Sanyo ligeså, men TOP kunne ingen gang få et glimt på LCDen.
Jeg tjekkede polaritet i en diodelampe, alle bestod, men også her gav TOP det svageste lysudbytte.

Jeg må så medgive at lav indre modstand er væsentligere end høje mAh tal. Så fremover hedder det Yuasa ENI TIME og Sanyo ENELOOP :)

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opladelige batterier
« Svar #9 Dato: 04, November 2015 - 00:26 »
Bjarke, du skal investere lidt mere i laderen, det kan betale sig.
Det bedste man kan gøre med sine akkuer er at hurtiglade dem, dvs 30...90 min.
Det har jeg stor erfaring med som modelbygger, hvor NiCd- og NiMH-akkuer bruges overalt.
Jeg hurtiglader mine akkuer, og de bliver dårligt nok lune.
16-timers laderne er alt for primitive, og lader med en begrænset konstant strøm, men så snart akkuen er fuld lader de videre, og det er dødeligt for akkuerne (her bliver de varme).
Hurtigladerne holder øje med akkuernes spændingsforløb og standser opladningen præcist rigtigt.

Du skal over i noget i denne retning:
https://www.conrad.de/de/micro-aaa-mignon-aa-rundzellen-ladegeraet-voltcraft-charge-manager-cm420-202420.html

Jeg ejer selv forgængeren, som kke har display men kun LED (alt det fis-i-en-hornlygte nu om dage), men mht opladning fungerer fortræffeligt.

Hver enkelt akku bliver ladet og overvåget separat.

MvH,

Bent.
« Senest Redigeret: 04, November 2015 - 00:33 af Bent Andersen »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #10 Dato: 04, November 2015 - 18:04 »
Tak Bent


Min lader har 3-6-9 og 16 timers intervaller og jeg havde den antagelse af en længere tid var mere skånsomt :)

Jeg skifter nu nok ikke lader, da jeg kun har to"AA" Kameraer tilbage, som kun bruges sporadisk. Alle mine andre kameraer har ladere specielt til deres batterier eller lades direkte fra PC eller bil med et USB stik.

De tilbageværende NiMH som ikke kan anvendes i kameraerne, har jeg anden anvendelse for....hvor de virker udmærket og tilfredstillende....med den lader jeg har :)

Men nu hvor vi er i "batteriland" så har jeg et elcykelbatteri med 36V og 11 Ah.
Jeg har funderet over hvorfor man ikke har mulighed for at anvende det antal standard batterier her 30 stk for at nå 36V, placeret i en kasette.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opladelige batterier
« Svar #11 Dato: 05, November 2015 - 17:23 »
Men nu hvor vi er i "batteriland" så har jeg et elcykelbatteri med 36V og 11 Ah.
Jeg har funderet over hvorfor man ikke har mulighed for at anvende det antal standard batterier her 30 stk for at nå 36V, placeret i en kasette.

Det er vel et volumen/vægt spørgsmål.
LiIon/LiPolymer celler er lettere og mindre end Nixx celler (for den samme kapacitet) og kan have stort set enhver form, f.eks. firkantede og flade så man kan stable dem.
Cylindriske standard Nixx celler kan ikke pakkes uden en masse luft mellem cellerne.

MvH,

Bent.


efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #12 Dato: 05, November 2015 - 19:54 »
Hvis du selv laver en form for kasse, der kan holde batterierne fast også på ujævn vej, kan du vel i princippet anvende alle slags batterier med 36 Volt. Anvender du de små batterier, der er emnet for denne tråd, har du imidlertid kun 1,6 til 2,2 Amperetimer, hvilket begrænser afstanden, du kan cykle, en hel del.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #13 Dato: 05, November 2015 - 22:40 »
Skønt jeg ved at du er påholdende, Bjarke, så vil jeg prøve at ovebevise dig om at du skal træde ind i den spændende verden af Li-ion akkumulatorer.

I forhold til Ni-Cd eller NiMh får du med Lithium-polymer celler halv vægt og dobbelt kapacitet ved samme volumen batteri.

I mit konkrete tilfælde, med en ældre Yamaha elcykel, gik den fra 5Ah med 20 D-celler NiCd i serie til 11,2 Ah med 2 parallelforbundne 7-cellers LiPo-pakker.

LiPo'erne kan levere 25C, dvs. 25 [A] gange kapaciteten i [Ah], eller 250 A.
En LiPo-pakke på 105 x 33 x 24mm og 188 gram kan starte en dieseltraktor.

NiCd tog 6 timer at oplade, Lipo kan oplades på 40 minutter

1200 for cellerne, 50 kr for diverse stik og kabler, 1100 for en lader og 0 kr for 2 stk. 12V 40A strømforsyninger fra en HP server.
« Senest Redigeret: 05, November 2015 - 22:49 af E. Tranberg »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #14 Dato: 06, November 2015 - 17:08 »
Der er jeg allerede Ebbe :) .... Og jo Ebbe jeg anvender mine midler med omtanke :)

Min cykel er forsynet med et 36V 11Ah Li-On batteri der vejer 4.2 kg til en pris på 4500 for 2 år siden. Cykel og batteri kostede på tilbud 17000 kr. Samme cykel kan du erhverve i dag for 23000 :)

Min kones cykel der er  købt for 3 måneder siden er forsynet med et 36V 10,4Ah Li-On batteri der vejer 2,7kg!!!! Cykel og batteri kostede 6000kr(også et specialtilbud! Normalpris 8600).!!

Jeg er nødt til at plage jer med lidt fakta

Jeg er stoppet med at arbejde. Jeg bliver 72 i foråret og har ikke brug for en så avanceret cykel fremover, når jeg ikke mere skal cykle 40 km om dagen(når det ikke regnede!)

Når jeg sammenligner min cykel med min kones, både pris og kvalitetsmæssigt, så kunne jeg sagtens affinde mig med en som min kones fremover. Især prisen er interessant.

For alle batterier har en levetid og hvis et nyt til min cykel koster kassen. Så kunne man overveje at købe cykler som min kones og smide dem væk når batteriet ikke mere fungerer, da et nyt batteri til min koster 50-60% af prisen for en cykel som min kones

Nu er jeg glad for min cykel så jeg ender nok op med at købe et nyt batteri når den tid kommer.

Derfor skrev jeg om der var en mulighed for en billigere løsning, hvilket jeg kan forstå der er......men et er.....hvordan fungerer det.... på styreenheden sidder der 5 ben i to grupper 4 og 1 der går ind i batteriet......styreenheden er brændt af en gang og udskiftet på garantien der er på 3 år for min cykel, hvilket har afholdt mig fra at eksperimentere, da der nu er nye 3 års garanti på selve styre enheden.




Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk