* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 46
I alt: 46

Forfatter Emne: VW skandale diesel blandet med motorolie  (Læst 16651 gange)

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
VW skandale diesel blandet med motorolie
« Dato: 09, November 2015 - 03:22 »
Læste lige denne her om VW skandalen:
http://finans.dk/live/erhverv/ECE8194064/VW-ingeni%C3%B8rer-f%C3%B8lte-sig-presset-af-topchef-til-at-snyde/

Hvor der står:

VW-ingeniørerne svindlede blandt andet med bilernes dæktryk og blandede dieselolie sammen med motorolie for at få bilerne til at bruge mindre brændstof. Bedrageriet begyndte tilbage i 2013, og fortsatte indtil foråret i 2015, hvor det blev opdaget.


Det er nyt for mig at diesel blandet med motorolie skulle give bedre brændstoføkonomi?

Jeg ved at mange nogle gange hælder en liter motorolie i dieselen for at smøre pumpe og dyser og det virker, men at det også skulle give en bedre brændstoføkonomi er nyt for mig.
Google hjalp mig ikke til at finde den oprindelige udtalelse så jeg ved ikke hvor det kommer fra. Kunne heller ikke finde andre artikler der skrev noget om det.
Måske de bare har hældt motorolie i tanken uden at dette så talte sammen med den mængde diesel der blev brugt til at måle efter?

vh.
Claus

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #1 Dato: 09, November 2015 - 09:10 »
Tror du at det kun er på dit eget fagområde at journalisterne er galt afmarcherede?


clausn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 21
    • Vis profil
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #2 Dato: 09, November 2015 - 10:06 »
Ja, hver gang (næsten) der skrives om en elulykke, skrives der, at den uheldige fik xxxxVolt igennem sig. :)
Claus Nielsen

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #3 Dato: 09, November 2015 - 16:05 »
Tjaaaa, ;)
Hvis jeg på min udskiftede motorolien med 50% olie og 50% diesel vil mit forbrug fra tanken også falde, da motoren vil køre på sin egen "motorolie".
Intet nyt i det. Godt kendt fra nedslidte diesler, hvor motoren kører hurtigere og hurtigere og kan ikke slukkes.
Altså indtil det siger BBBBUUUUUMMMM. ;D

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #4 Dato: 09, November 2015 - 23:35 »
Fra finans.dk:

"Det skriver den tyske avis Bild ifølge nyhedsbureauet Reuters."

Ja, så må det jo være rigtigt...

Mere retarderet kan finans.dk vel ikke fremstå - eller?

Bent.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #5 Dato: 10, November 2015 - 00:50 »
Det er nu ikke finans.dk eller Bild jeg stoler på, det er mere kommentarerne om at ingeniører har udtalt sig - for så må det jo være rigtigt!

Da der ikke er bragt ny viden til bordet vil jeg gå ud fra at det enten er en fejl eller også har ingeniørerne haft mulighed for at hælde frisk motorolie i dieseltanken uden at dette har talt med i regnskabet for brændstoføkonomien.
vh.
Claus

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #6 Dato: 10, November 2015 - 16:54 »
Det er åbenbart snart med nogle biler ligesom med nogle sportsgrene: Hvis man vil frem i verden skal man snyde!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #7 Dato: 10, November 2015 - 17:13 »
Du mener vel alle biler.
Alle snyder.......en bil med en 2liters motor er 100000 kr dyrere end e 1 liters......selv om 1iteren har flere hypper
Metallak koster kassen, men lakeringen koster ikke fabrikanten mere.
Hvorfor målte amerkanene ikke på deres egne forslugne øser.
20miles pr. gallon er kravet til dem, hvilket giver ca.9km/l.
Om en VW kun kører 18km/l istedet for 21 er set med mine øjne ikke diskvalificerende ting på det amerikanske marked.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #8 Dato: 10, November 2015 - 19:03 »
Den fine 1,2 TSI i din Caddy kan for 4000 kr vækkes til live

VW   Caddy   1.2 TSi 86hk (2010 ->)   86hk      160Nm         130   hk   215Nm,

Det er især det forøgede drejningsmoment der giver køreglæde, og det forøgede antal heste kan holde lastbilerne bag dig når du trækker campingvognen over Kasselbakkerne.


B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #9 Dato: 10, November 2015 - 20:44 »
Lastbiler i kasselbakkerne er ikke et problem for mig, med campingvogn af tre årsager.

Dels kan jeg sagtens køre fra dem dernede på nuværende tidspunkt, tro det eller lad være Ebbe og dels kører jeg altid uden om Kassel ( gammel vane fra min 2CV og Fiat 500 tid), ved at dreje af ved Dreieck Drammetal af motorvej 38 til Nordhausen( V1 bombernes hjemby) så af vej 27 mod Bad Herzberg, Fulda og Frankfurt AM.

Og sågider min kone ikke køre til syden mere i bil, men flyve derned bo på hotel og leje en bil.

Vi fik nok af Peager i Frankrig i år med 12 km køer før dem,  i skridtgang, fordi deres automater ikke kunne tage større sedler end 20€ og der ingen personer var tilstede til at veksle og de evindelige Wir bauen für Sie stau mængder i Tyskland. Ikke at forglemme regnmængderne :(
 
Så camping foregår i Danmark fremover. Som pensionist er der jo tid til begge dele :)

Min Caddy kører og accelererer langt bedre end en de bilister i deres store Skodaer, Audier og andet der har mange hestekræfter(på papiret), den færdes iblandt, så mit behov for at "hakke" og "plane topstykket" på motoren hører fortiden til :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #10 Dato: 10, November 2015 - 21:39 »
I modsætning til de mekaniske indgreb mærker man ingen bagside af medaljen, der er bare skruet op for kræfterne.

Mht peage så er det nu muligt at leje en Liber-T "motorvejsbizz" via nettet og få den tilsendt med frankeret returemballage.
Med den kan man følge lastbilerne gennem den automatiske betalingsbane, omend de iflg. min hjemmelsmand med blink og dyt prøver at skræmme én væk, fordi de ikke ved at biler med campingvogn kan have "bizzen" og forventer at man holder stille for at fumle med betalingen og derved forsinker dem.
Jeg må se at undersøge om Kroatien har noget tilsvarende, for jeg har droppet Frankrig for nærværende.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #11 Dato: 11, November 2015 - 16:35 »
Lige detalje Ebbe. I en peagekø på 12km før peagen på en tosporet motorvej kommer ingen hurtigere frem end andre motorvejsbizz eller ej :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #12 Dato: 11, November 2015 - 16:45 »
Derfor er det enormt vigtigt at man ikke bliver sinket når man skal krydse en forhenværende landegrænse.

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #13 Dato: 12, November 2015 - 11:45 »
En sparsom og omhyggeligt doseret mængde motorolie tilsat brændstoffet i dieselmotorer kan have en god virkning - blot ikke til bedring af brændstoføkonomien.
Mere til forlængelse af motorens og især indsprøjtningskomponenternes levetid.
Erfaringen stammer fra stationære dieselmotorers drift på Jetfuel i længere tid under kolde driftsforhold.
Jetfuel var det lokalt valgte brændstof.

HP
p

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: VW skandale diesel blandet med motorolie
« Svar #14 Dato: 12, November 2015 - 22:14 »
Jetfuel er vel nærmest bare diesel renset for paraffin, som ellers smører dieselmotorens brændstofpumpe

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk