* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 43
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 39
I alt: 39

Forfatter Emne: Styring af fjernvarme  (Læst 32767 gange)

miksen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Styring af fjernvarme
« Dato: 24, November 2015 - 20:44 »
Hej,

Vi er flyttet ind i et hus som har fjernvarme i fem rum, alle steder under klinker. Vi synes ikke rigtigt klinkerne bliver særligt varme, og selvom rumtermostaten står på 22 grader så bliver der kun ca. 20 grader varmt i de rum.

Jeg formoder at det er enten indløbs- eller udløbstemperaturen jeg skal have ændret?

I mit varmeskab sidder der en termostat både øverst (tæt ved varmeveksleren), og en nederst (tæt ved cirkulationspumpen). Hvad regulerer de? Se billeder her:
https://goo.gl/photos/A9E6mMQR7Jz8KpyQ6

Vh, Michael

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #1 Dato: 27, November 2015 - 20:55 »
Jeg er ikke skråsikker, men mit bud må være at termostaten nederst til venstre med cappilarrør er til fremløb. Men der er også en anden termostat ( Danfoss ) og til venstre for den en hane med blå-rød symbol, den kan være til det varme vand, men jeg er ikke sikker. Prøv at skru op for dem, en ad gangen.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #2 Dato: 28, November 2015 - 08:56 »
Jeg har selv haft problemer med mit gulvarme-system i starten af året, Efter 4 år problemfri kørsel ville det ikke varme rummet op.

Når jeg kigger på dit billede (billede 3) kan det være at du har samme problem som jeg havde: Nogle af dine telestater er brændt sammen.

Du har 5 telestater - de blå på billedet - hvoraf 2 er lukkede. Telestaterne er NC type, så ved strømløs er de lukkede og nr 1 og 5 har begge lukket for vandet. Nr 1 og nr 5 er nok brændt sammen.

Du kan klipse telestaterne af og se om det ikke giver mere varme.

En telestat koster ca 250-300 kr + forsendelse. Du kan sagtens skifte den selv - husk at slukke for strømmen inden.

Der står Wavin på dine, den ligner Altech's til en forveksling.

Når du nu er i gang med at tjekke dit system:
Når du alligevel har telestaterne af så husk at motionere ventilerne. (gør det på alle 5.)

I den anden ende af systemet - i stuen - sidder der en rumtermostat, min var af den trådløse slags og skulle derfor ha skiftet batteri.

For at afslutte beskrivelsen af dit anlæg:
Den hvide termostat på billedet styrer den maksimale fremløbstemperatur til dit gulvvarme-anlæg temperaturen bør for stuegulv ikke være over 40ºC og for baderum 45ºC.
(mit eget gulv har maksimal fremløbstemperatur på 35ºC)
« Senest Redigeret: 28, November 2015 - 08:58 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #3 Dato: 28, November 2015 - 12:30 »
Køb en hel stribe nye på tysk Ebay "Stellantrieb 24V",

http://www.ebay.de/itm/Stellantrieb-24V-stromlos-geschlossen-M30x1-5-Fusbodenheizung-z839-/321099119111?roken=SsL0iH

Knap 10 € stykket, 5,5€ i forsendelse for den første og 1,5€ for de efterfølgende.

3 på Ebay.de incl. forsendelse koster det samme som 1 incl. forsendelse koster i Danmark:

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-NeoTherm--NeoTherm%28R%29-Termomotor-24V-t-ledningsfoert-og-traadloes-styring-337115.html
« Senest Redigeret: 28, November 2015 - 12:36 af E. Tranberg »

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #4 Dato: 28, November 2015 - 15:35 »
Køb en hel stribe nye på tysk Ebay "Stellantrieb 24V"
Men, kun hvis dit system er 24V

Der findes 2 typer: 24V og 240V
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #5 Dato: 28, November 2015 - 16:19 »
Der findes sikkert også 110V, men min intuition og erfaring siger mig at trådstarters gulvvarmestyring kører 24V.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #6 Dato: 28, November 2015 - 16:28 »
...min intuition og erfaring siger mig at trådstarters gulvvarmestyring kører 24V.
godt jeg ikke skulle spørge dig til råds, da jeg skiftede telestat på mit gulvvarme-system ;)

Til Michael (miksen): check label på siden af telestaten, alternativ styringsboxen på væggen, hvor telestat-ledningerne ender.
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #7 Dato: 28, November 2015 - 17:14 »
Det siger sig selv at man kontrollerer spændingen på de bestående før man bestiller nye.

Det væsentlige er at prisen er 3 gange højere i Danmark i forhold til tysk Ebay.

Man skal jo også være sikker på koblingstypen, f.eks M30x1,5

miksen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #8 Dato: 04, December 2015 - 13:20 »
...til venstre for den en hane med blå-rød symbol, den kan være til det varme vand, men jeg er ikke sikker...

Jep, det er regulering af temperaturen paa det varme vand.

miksen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #9 Dato: 04, December 2015 - 13:27 »
Når jeg kigger på dit billede (billede 3) kan det være at du har samme problem som jeg havde: Nogle af dine telestater er brændt sammen. Du har 5 telestater - de blå på billedet - hvoraf 2 er lukkede....  Nr 1 og nr 5 er nok brændt sammen.

Er det et gæt at 1 og 5 er brændt sammen, eller kan du se det på en eller anden vis? Eller er det bare at afmontere den en efter en og se om det giver en forskel?

Den hvide termostat på billedet styrer den maksimale fremløbstemperatur til dit gulvvarme-anlæg temperaturen bør for stuegulv ikke være over 40ºC og for baderum 45ºC....

Jeg har skruet den op til 3.5, og det har bestemt hjulpet.

Som vist i billede to er der ikke et termometer på fremløbet, så jeg kan ikke se temperaturen på fremløb. Kan jeg regne med at 4 på termostaten er ca. 40 grader?

Og har du et bud på hvad termostaten i billede 1 regulerer?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #10 Dato: 04, December 2015 - 15:08 »
Citat fra: miksen link=topic=2936.msg27620#msg27620
Er det et gæt at 1 og 5 er brændt sammen, eller kan du se det på en eller anden vis?
Nej min logik er følgende:
Hvis der ikke er tilstrækkelig varme i huset, hvorfor skulle så 2 af dine 5 gulvvarmekredse være lukkede?
- jeg har selv haft tilsvarende problem.

Citat fra: miksen link=topic=2936.msg27620#msg27620
Eller er det bare at afmontere den en efter en og se om det giver en forskel?
Ja- de blå telestater er lige til at klipse af og på igen. Der sidder på siden 2 knapper som trykkes ind. Når du fjerner telestaten vil ventilen være åben. Det er kun nr 1 og 5 som jeg mistænker for at være brændt sammen.

Du ved bedre end jeg, hvor kreds 1 og 5 varmer op i dit hus. Du vil hurtigt kunne mærke på gulvet om der kommer varme frem når telestaten er fjernet - og med den højere fremløbstemperatur som du har sat den hvide termostat vil du helt sikkert få det for varmt i de områder.

Citat fra: miksen link=topic=2936.msg27620#msg27620
Jeg har skruet den op til 3.5, og det har bestemt hjulpet.

Som vist i billede to er der ikke et termometer på fremløbet, så jeg kan ikke se temperaturen på fremløb. Kan jeg regne med at 4 på termostaten er ca. 40 grader?
Nej det kommer helt an på fabrikat, type, p-bånd...
Hvis det har hjulpet er det godt.
Det er ikke så vigtigt, om den hvide termostat står for højt, fordi telestaterne med deres rumtermostater vil regulere fremløbstemperaturen til den korrekte temperatur. (Den hvide termostat skal blot sikre at der ikke kogende vand ind i gulvvarmeslangerne ved en fejl.) Står den hvide termostat for lavt, så har du jo selv konstateret at der ikke kan komme varme nok frem til dine værelser.

Dit anlæg er forsynet med 2 termometre (billede 2). Termometret til venstre viser det varme brugsvand - når der tappes vand. Termometret til højre viser radiatorvandets retur-temperatur - altså efter det har varmet huset op. På billedet er temperaturen mindre end 20C. Da det er gulvvarme du har, betyder det at rum-temperaturen også er mindre end 20C.

Citat fra: miksen link=topic=2936.msg27620#msg27620
Og har du et bud på hvad termostaten i billede 1 regulerer?
Termostaten begrænser returtemperaturen på fjernvarmevandet som kommer fra produktionen af det varme brugsvand. (Der er ingen retur-temperaturbegrænser for varmeproduktionen, da du har gulvvarme og temperaturen derfor ikke komme meget højere end den gennemsnitlige rumtemperatur.)

Dit anlæg producerer varmt brugsvand med en varmeveksler. Brugsvands-temperaturen reguleres på det lille håndtag på ventilen med den røde og blå prik. Denne ventil åbner for fjernvarmen når du åbner for det varme vand.
Returbegrænseren sørger for at fjernvarmevandet bliver afkølet inden det sendes tilbage til fjernvarme-centralen.

Din Fjernvarme-unit er af typen Redan Akva Vita (se label billede 1) ca 11 år gammel (september 2004).

Jeg kender hverken dit hus eller dit anlæg - har kun set de 3 billeder - og kan derfor ikke hjælpe yderligere.
« Senest Redigeret: 04, December 2015 - 15:12 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #11 Dato: 04, December 2015 - 16:08 »
Citér
Det er ikke så vigtigt, om den hvide termostat står for højt, fordi telestaterne med deres rumtermostater vil regulere fremløbstemperaturen til den korrekte temperatur. (Den hvide termostat skal blot sikre at der ikke kogende vand ind i gulvvarmeslangerne ved en fejl.) Står den hvide termostat for lavt, så har du jo selv konstateret at der ikke kan komme varme nok frem til dine værelser.

De kan kun regulere mængden af vand der løber igennem den gulvarmekreds de kontrollerer.
Fremløbstemperaturen bestemmes af den hvide termostat.
Det er mig en kilde til dyb undren at væsentlige ting som et termometer der kan vi fremløbstemperaturen spares væk.

Min egen gulvvarmefordeler har termometer på frem- og retur, samt en flowmåler for hver kreds.
Jeg fortryder at jeg ikke har et separat termometer på retur på hver kreds.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #12 Dato: 04, December 2015 - 16:36 »
De kan kun regulere mængden af vand der løber igennem den gulvarmekreds de kontrollerer.
Fremløbstemperaturen bestemmes af den hvide termostat.
Det er mig en kilde til dyb undren at væsentlige ting som et termometer der kan vise fremløbstemperaturen spares væk.
Du har ret.
Dette er flere gulvvarme-kredse, men kun en pumpe.
Så når telestaten lukker vil der ikke strømme vand i kredsen.

(Men, det rokker ikke ved at telestaterne er styret af rumfølere/termostater.)

Dette gør så, at den hvide termostat faktisk styrer fremløbstemperaturen, og det er så vigtigt at den ikke står for højt, af hensyn til komforten. (Hvis din hund eller kat nægter at ligge på gulvet - er det nok for varmt.)

Forslag: Køb et påspændings-termometer og noget kontakt-pasta og check temperaturen, når du alligevel skal shoppe telestater.

PS.
I mit gulvvarmesystem cirkulerer der en konstant mængde vand, uanset om telestaten er åben eller lukket. Sammen med rumføleren regulerer telestaterne så frem til optimal fremløbstemperatur for gulvvarmen.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #13 Dato: 04, December 2015 - 20:40 »
Hej Mikael,
Nok er dette INGENIØRdebat, men nogle af os er dog ignoranter på et eller flere emner.

Så når din (ellers meget seriøse) kommunikation med miksen omfatter følgende lille dialog:

Citat fra: miksen link=topic=2936.msg27620#msg27620
Er det et gæt at 1 og 5 er brændt sammen, eller kan du se det på en eller anden vis?
Nej min logik er følgende:
Hvis der ikke er tilstrækkelig varme i huset, hvorfor skulle så 2 af dine 5 gulvvarmekredse være lukkede?

- så er jeg overbevist om, at der er en kommunikationsbrist bestående i, at miksens vidensniveau mht. telestater er lavere end dit (ikke end mit!  ;)).

Da du første gang nævnte, at 1 og 5 er lukkede, forstod jeg heller ikke en dyt, men nu har jeg igen set på miksens billeder og konstateret, at nr. 2, 3 og 4 står med store hvide tandpastasmil højt oppe i det blå, hvorimod nr. 1 og 5 er grå og triste i samme felt.
Jeg får derfor ud fra, at tandpastasmilet opstår, når telestaten er åben? Og at du således ikke gætter på. at 1 og 5 er lukkede (eller defekte), men ved det.
Da vi let kan risikere, at debattråden bliver set af andre, også efter at billederne er blevet fjernet fra deres plads i skyen, synes jeg det vil være godt at få præciseret denne detalje (eller blive rettet, hvis jeg har set helt forkert).
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #14 Dato: 05, December 2015 - 08:55 »
Da du første gang nævnte, at 1 og 5 er lukkede, forstod jeg heller ikke en dyt, men nu har jeg igen set på miksens billeder og konstateret, at nr. 2, 3 og 4 står med store hvide tandpastasmil højt oppe i det blå, hvorimod nr. 1 og 5 er grå og triste i samme felt.
Jeg får derfor ud fra, at tandpastasmilet opstår, når telestaten er åben? Og at du således ikke gætter på. at 1 og 5 er lukkede (eller defekte), men ved det.
Da vi let kan risikere, at debattråden bliver set af andre, også efter at billederne er blevet fjernet fra deres plads i skyen, synes jeg det vil være godt at få præciseret denne detalje (eller blive rettet, hvis jeg har set helt forkert).

Ja - når kernen i midten af de blå telestater er løftet, er der et "hvidt smil" - og der løber en strøm gennem telestaten.
Telestaten består af en elektromagnet og en fjeder, hvor elektro-magneten er stærkest når strømmen er sluttet.
Telestaten er ikke kun en on/off regulator - "smilet" kan derfor være større eller mindre. På billedet er de 3 ventiler i midten dog fuldt åbne.

PS. mht. billeder, så er det muligt at vedhæfte billeder direkte i ingeniørdebat.dk - med de begrænsninger der er. (se: Om at vedhæfte filer)

PPS. jeg har vedhæftet det omtalte billeder her
« Senest Redigeret: 05, December 2015 - 09:09 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk