* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 75
I alt: 75

Forfatter Emne: Problem med NemID  (Læst 5866 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Problem med NemID
« Dato: 30, November 2015 - 14:17 »
Min virksomhed flyttede i begyndelsen af juni 2015 og skiftede derfor adresse. Flytningen skete indenfor samme postnummer.
Flytningen blev samtidig anmeldt til bl.a. CVR-registret.

Nogen tid efter flytningen var der behov for et nyt NemID nøglekort hvilket sker automatisk og ikke kræver nogen aktion fra brugeren.
Denne gang gik der lang tid uden at et nyt kort ankom. Da det eksisterende kortet nåede ned på 4 resterende nøgler henvendte jeg mig til min bank for at få rede på sagen.
Banken kunne fortælle, at et nyt kort var blevet sendt – men til den ”gamle” adresse. Da firmaet ikke længere findes på adressen blev kortet returneret til afsenderen, som uden tøven skrottede det.

Da fejlen ved bankens hjælp var opklaret lovede Nets NemID d. 20-11-15 at sende et nyt kort til den nye adresse. Kortet er imidlertid endnu d. 30-11-15 ikke ankommet.

Nets NemID kontrollerer tilsyneladende ikke virksomheders adresse ved at checke CVR registret før et nyt nøglekort udsendes – og reagerer ikke på returnering af kortet.
Kan man ikke forvente det?
Leveringstiden for et nyt nøglekort overskrider tilsyneladende 10 dage.
Er det rimeligt?

Det forekommer mig at være en bureaukratisk og lidet effektiv organisation, som administrerer NemID systemet.
Og jeg er formentlig ikke den eneste som har oplevet samme situation?

Venlig hilsen
HP
p

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Problem med NemID
« Svar #1 Dato: 30, November 2015 - 17:25 »
Jeg har haft samme problem som privatperson. Stort set alt bliver automatisk opdateret når man skifter adresse (skat, bank, forsikring mm., men ikke nem-id og jagttegn! Jeg kan ikke lure om der er en sikkerhedsmæssig gevinst ved den manulle process ang. nem-id og adresse, men det mindste de kunne gøre var at tjekke og så sende en elektronisk besked.
vh.
Claus

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Problem med NemID
« Svar #2 Dato: 04, December 2015 - 11:22 »
Det bliver sjovere og sjovere. :o
Det nøglekort som banken bestilte hos NemID er endnu i dag - d. 4-12-2015 - ikke ankommet. >:(
Og at rykke hos NemID er ingen enkelt sag - og det koster penge når man har et aktivt cvr-nummer! >:(
SUK :-[ :-[
Hilsen  HP :o
« Senest Redigeret: 04, December 2015 - 11:24 af HP »
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Problem med NemID
« Svar #3 Dato: 05, December 2015 - 19:28 »
HP, jeg forstår din frustration - jeg er selv administrator for tre foreninger med CVR-numre og synes at NemID er endog meget vanskeligt at danse med, så snart der er det mindste problem.
Jeg kan dog give dig et tip til en mulig akut løsning på dit problem: Der er to måder at have NemID-adgang på, nemlig med nøglekort eller nøglefil.
Vælger du en nøglefil, skal den ligge i din PC og er beskyttet af en adgangskode, som du selv vælger. Du får filen tilsendt - og kan naturligvis tage en sikkerhedskopi, så den kan overføres til en elelr flere andre PCer - jeg har skiftet PC i den tid jeg har brugt løsningen.

Problemerne (som du måske og måske ikke finder uovervindelige) er:
- en bestemt person kan kun have 1 medarbejderadgang - så du skal oprette medarbejdersignatur for en ny person og give ham/hende de nødvendige rettigheder
- der skal installeres et særligt læseprogram på den PC du bruger - fra nettet via et link. Dette var nær blevet uovervindeligt for mig, da jeg skiftede maskine, men blev løst fordi jeg heldigvis havde gemt den oprindelige velkomstmail og fandt linket via den.
- det er ikke alle browsere, der understørrer Java, som er absolut nødvendigt til NemID med nøglefil. MS Internet Explorer er OK (men ikke Edge!), og det samme er Firefox, men ikke Chrome.

Til gengæld fungerer det ret problemfrit i det daglige, og jeg bliver ikke forstyrret af nøglekort, der løber tør.
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Problem med NemID
« Svar #4 Dato: 06, December 2015 - 07:07 »
Jeg kan ikke lure om der er en sikkerhedsmæssig gevinst ved den manulle process ang. nem-id og adresse, (...)

Jeg kan i hvert fald ikke se, at der er nogen som helst sikkerhedsmæssig gevinst ved at risikere at sende et så vigtigt dokument til den forkerte adresse.
NemID burde som minimum kontrollere at den person eller virksomhed som bestiller et nøglekort (eller nøgleviser) stadigvæk er registreret på den adresse man sender til.

Alt andet er da komplet sikkerhedsmæssigt uforsvarligt!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk