* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 56
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 34
I alt: 34

Forfatter Emne: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?  (Læst 17921 gange)

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #15 Dato: 09, Januar 2016 - 19:40 »
Clonzilla kan ikke nogle tricks, kun kopiere en partition eller en fysisk disk (incl alle patitioneringer ).
Jeg kan godt forstå hvis din hånd ryster lidt ved at lade dit C: drev krympe.
Det ville jo være fint hvis du kunne tage en backup via clonzilla, før manøvren.
Men jeg har brugt "Partition Magic" i 15 år og det har aldrig svigtet, så det går nok. 

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #16 Dato: 10, Januar 2016 - 12:09 »
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Det lykkedes!
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jeg troede at jeg skulle pille ved partionerne på den eksisterende Harddisk, inden jeg kunne overføre til den nye - og sådan er det også med clonzilla som jeg egentlig havde set mig lun på (i hvert fald i følge brugsanvisningen.)

Som flere gjorde opmærksom på er der andre løsninger derude på internettet.

På en hjemmeside med windows10 guides omkring partionering blev jeg opmærksom på programmet: Macrium Reflect Free og besluttede at prøve det.

Programmet findes i en gratisversion, samt i forskellige betalingsversioner (det er ikke en 30 days free trial ).

Hentning af og installation af program gik smertefrit.

Det nye SSD drev blev tilsluttet med en adapter til en USB port og Macrium startet.

Det første jeg kunne konstatere var at der faktisk var 7 partioner på disken og ikke kun 6 som vist med win10 disk-administration.

Jeg besluttede at flytte alle partioner til det nye drev - eller at clone som det kaldes i programmet. Programmet reducerede selv størrelsen på partionerne, men kunne ikke få plads til den sidste partion drev D:

Ved hjælp af programmet fik jeg dog reduceret partion C: med yderligere 15 GB så der blev plads.

Herefter satte jeg programmet i gang med at clone til det nye drev.

Inden programmet ville gå i gang tvang det mig til at lave en recovery usb-stick (alternativt CD-skive, men det findes ikke på min laptop) det blev understreget at der ikke ville ske noget med den eksisterende disk, men strøm-afbrydelse kunne skabe fejl på clonen.

Operationen varede en time og her til formiddag har jeg så fysisk byttet om på HDD og SDD.

Alt virker!

Tak for hjælpen.

Mikael Boldt

Ha en god dag

Mikael Boldt

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #17 Dato: 10, Januar 2016 - 15:53 »
Tillykke. Det værktøj kendte jeg ikke. :-)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #18 Dato: 29, Januar 2016 - 19:07 »
Som tidligere beskrevet fik jeg mit SSD klonet og installeret på min Laptop uden problemer.

Det skal siges, at laptoppen var relativ ny (9 måneder) men den kunne sagtens bruge denne opgradering.

Nu ville jeg så bruge samme metode til at redde min gamle kontor-pc, hvor harddisken er ved at stå af.

Men , hver gang jeg forsøger får jeg en fejlmelding "Broken pipe".
I følge forummet på Macrium Reflect skyldes det USB forbindelsen. og det eneste råd man har er at skifte til en af Pc'ens andre USB-porte.

Der er 6 USB-porte på min PC, men ingen af dem kan bruges.

Nu er det ikke et spørgsmål om at den klon jeg vil lave skal være på en mindre harddisk eller af en anden type. Det er nu rent 1:1.

Tror i andre programmer kan overkomme dette påståede hardware problem?

Tænkte på at købe denne her: Deltaco MAP-GD35U3
Nogen som kender sådan en?
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #19 Dato: 30, Januar 2016 - 10:49 »
Kære Mikael.

Da jeg sidst deltog i denne tråd, fik jeg demonstreret, at min viden på området ikke er helt skarp og up to date. Godt andre kunne hælpe!

Alligevel vil jeg forsøge med et nyt bud nu:
Det er sandsynligt, at dit program kræver usb 3.0 for at fungere, og at meldingen "Broken pipe" fremkommer, når dette krav ikke kan honoreres, fordi din PC er for gammel.

I så fald må du naturligvis søge at finde et program, der kan klare sig med usb 2.0 - og er det ikke muligt, gå den tunge vej med geninstallation af alt.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #20 Dato: 02, Februar 2016 - 18:32 »
Hvis din gamle kontor-pc er en stationær kan du vel bruge en af de ekstra SATA porte på bundkortet? Så slipper du helt for bøvl med USB drivere etc.

Det er dog aldrig et problem jeg har oplevet ved cloning af harddiske på stationære pc'er, men nogle gange har bærebare været lidt af en udfordring.

En alternativ måde er at bruge en ekstra harddisk. Så laver du en Image -> file  af harddisken og derefter en file - > image til den nye harddisk. Det har nogle gange gjort en forskel hos mig.
vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #21 Dato: 03, Februar 2016 - 09:04 »
Min kontor-pc er en all-in-one, så der er desværre ikke plads til et ekstra drev.
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk