* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 57
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 39
I alt: 39

Forfatter Emne: Hvad bruger I som backup software?  (Læst 7104 gange)

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Hvad bruger I som backup software?
« Dato: 28, December 2015 - 23:24 »
Jeg bruger MS synctoy, med setting: "Contribute". Det betyder, udover at kopiere alle ny og ændrede filer, at der aldrig må slettes en fil fra backup medie. Synctoy kan godt acceptere flyttede filer og opdatere dette UDEN at kopiere filen igen.
Ulemper 1: hvis du reorganiserer fx dine billeder far yymmdd folder til jul, familie, natur foldere, så bliver billederne godt nok flyttet ( uden kopiering, yes ) MEN de tomme foldere findes stadig. Option sagde jo "slet aldrig nogle filer" og et direktorat er jo også en slags fil.
Ulemper 2: Det har du nok gættet:hvis der er en fil du virkelig gerne vil have slettet, må du både slette den op original placering og (manuelt) på backup medie.

Så hvad bruger I?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvad bruger I som backup software?
« Svar #1 Dato: 29, December 2015 - 00:25 »
Jeg bruger Secondbackup, som kan hentes HER.
Du kan se et review HER

Jeg udnytter dog ikke programmets fulde muligheder - jeg laver backup til en ekstern harddisk manuelt med ikke for lange mellemrum.

Derudover har jeg tre gamle kopier liggende af hele mit D-drev med alle filer, men ingen programmer. Det har reddet mig et par gange, når en fil, som jeg selv havde slettet, pludselig alligevel skulle bruges et par år efter ...
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvad bruger I som backup software?
« Svar #2 Dato: 29, December 2015 - 12:34 »
Jeg har alle mine billed og tekstfiler gemt på eksterne harddiske (WD), Cd-er og mine gamle PCer. Og de aller vigtigste gemt på papir!!!

Jeg har Dropbox, men, jeg nærer den største mistillid til "skyer" hvori man kan gemme sine ting gratis, for ingenting er gratis undtagen nullermænd og lommeuld.

Når jeg tænker på hvor kortlivet ethvert digitalt hukommelsesmedie og styringssystem har været og hvor kortlivet 90% af alle digitale firmaer har vist sige at været. De tre som har beskæftiget mig eksiterer ikke mere.

Jeg garanterer at en dag skal man betale for at få adgang til sine egne filer.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Hvad bruger I som backup software?
« Svar #3 Dato: 29, December 2015 - 18:24 »
Der er ingen tvivl om at "gratis" service, pludselig kan blive betalings service og der med hijacke dine data.
Men spørgsmålet var ikke om medie, men software til backup.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvad bruger I som backup software?
« Svar #4 Dato: 01, Januar 2016 - 17:00 »
Harddiske er i dag så billige at det er det foretrukne backupmedie.

Inden forsøg på større ændringer i systemet, danner jeg et fuldt image. som kopiers til et sikkert sted.
Den computer jeg bruger mest, og som har de vigtige programmer , der ikke lige kan genetableres, skifter jeg hardisk på ca hvert andet år. Hele systemet oveføres til den nye harddisk og den gamle lægges på lager som backup.
Mapper med mail ,dokumenter og fotos laver jeg løbende kopier af til en harddisk på en anden computer.

Jeg har gennem årene oplevet forskellige nedbrud, men har altid kunnet genetablere de vigtige data og programinstallationer. 
Jørgen Harbst

PSP

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
    • http://www.tech-p.dk
Sv: Hvad bruger I som backup software?
« Svar #5 Dato: 01, Januar 2016 - 17:26 »
Jeg bruger robocopy, som er en del af windows. Jeg har lavet en bat-fil med et antal liner som denne:
robocopy C:\Dropbox "E:\Dropbox" /e /np /tee /mt:8 /log+:"E:\Backup_%date%.txt"
robocopy "C:\Users\PSP\AppData\Roaming\Thunderbird" "E:\Thunderbird" /e /np /tee /mt:8 /log+:"E:\Backup_%date%.txt"
robocopy "\\nas\Multimedia\Foto" "E:\Foto" /e /np /tee /mt:8 /log+:"E:\Backup_%date%.txt"

Parametrene angiver at der kun skal kopieres nye filer. Alt logges til E:\Backup_DAGSDATO.txt.

Jeg har to eksterne diske. Lige uger kopierer jeg til den ene, ulige til den anden. På den måde er jeg også sikret, hvis det uheldige skulle ske, at jeg får en virus, som krypterer alt mens backupen er igang.

Den ene disk opbevares i en ip67-kasse i haveskuret. Så skulle jeg også være sikret mod brand.


vh
Poul Skadborg

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Hvad bruger I som backup software?
« Svar #6 Dato: 01, Januar 2016 - 19:51 »
MHT thunderbird & Firefox: prøv at se på programmet MozBackup.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk