* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 48
I alt: 48

Forfatter Emne: Min kone vil have en tørretumbler!  (Læst 16141 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Min kone vil have en tørretumbler!
« Dato: 11, Januar 2016 - 19:40 »
Jeg ved der har været et tidligere indlæg omhandlende tørretumblere, men det er adskillige år siden nu.

Personligt foretrækker jeg udendørs-tørret tøj, men men....

Er det virkeligt rigtigt, at sådan et apparat kan nøjes med 230V 10A ?
Det er vist kun den kondenserende type der kan komme på tale her i huset, hvor bryggers desværre ikke er stort (nok). Efter en hurtig googling er jeg stadig i tvivl, om der skal tilsluttes til et afløb ?
Eventuelle nye erfaringer med tumblere er velkomne. 

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #1 Dato: 11, Januar 2016 - 20:07 »
En kondenstørretumbler behøver ikke at blive tilsluttet afløb. Der er en vandbeholder til opsampling af vandet, og denne beholder tømmer man så (oftest efter hver enkelt tørring). Man kan dog ofte tilslutte en slange, hvis der er et afløb.

Jeg har været glad for min Siemens kondenstørretumbler, som nu er ca. 10 år gammel og knokler ufortrødent på. En moderne version med varmegenvinding ville ganske vist bruge langt mindre strøm,  men dels vil det jo alligevel tage en rum tid at tjene den investering hjem, og dels er sådan en jo meget mere kompliceret = mange dele der kan gå i stykker.

Jakob

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #2 Dato: 12, Januar 2016 - 10:47 »
Her i huset anvendes ikke tørretumler på 42tyvende år, men tørresnor i vort bryggers.
Min kone vil ikke eje en tørretumler da den slider og krøller tøjet og så bruger den unødig strøm :)
Så angsten for reparationer har vi ikke :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #3 Dato: 12, Januar 2016 - 14:14 »
Jeg er enig med dig Mønnike, og når jeg spørger nu er det fordi vi aldrig har ejet en.
Men min kone ser nu pludseligt desværre anderledes på det, en din!

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #4 Dato: 12, Januar 2016 - 21:36 »
En moderne kondenstørretumbler med varmepumpeteknologi bruger under 2 kWh på at tørre en portion tøj. Ofte er det nærmere 1 kWh

Jeg mener at den bruger omkring 700 W når temperaturen er kommet op, det tager lidt tid at nå op på fuld effekt, da der svjv. ikke er noget varmelegeme til at få temperaturen op fra start, det hele kommer fra kondensatoren, hvor der i begyndelsen kun afsættes effekt svarende til elforbruget.
Når processen er godt i gang bruges den indvundne fordampningsvarme fra kølefladen til at varme tørreluften op.

Jeg har selv en Siemens IQ500 på vel 4.-5. år og er yderst tilfreds. http://www.siemens-home.de/produktliste/waschen-und-trocknen/trockner/WT46W362?breadcrumb=iq500tumbledryers#/tab-section-technicalspecs

Når vejret er til det ryger store ting på tørresnoren, men f.me om jeg gider at hænge en masse undertøj og strømper op for at spare 2 kr, som er tabt i det øjeblik det bliver regnvejr mens man er væk.

Velkommen til det 2100 århundrede, nogle ting er bedre.


Tilføjelse: Nu fandt jeg endelig data for eltilslutning:
Anschluss-Leistung max. 800 W
Absicherung 10 A

Det fungerer fint med samtidig drift med en 20 år gammel Miele vaskemaskine med varmelegemerne på 2 faser og moren på den 3. på en 16A 3-faset gruppe.
« Senest Redigeret: 12, Januar 2016 - 21:41 af E. Tranberg »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #5 Dato: 13, Januar 2016 - 00:39 »
En tørretumbler er en stor arbejdslettelse, hvis der er meget vasketøj, og tøjet bliver meget lækkert og blødt af denne type tørring - så jeg forstår godt din kone, Sophiante!
I vort hjem har vi haft tørretumbler i 43 år og aldrig fortrudt det. Den står oven på vaskemaskinen i en såkaldt vaskesøjle. En maskinfuld vask kan med få bevægelser flyttes op i tumbleren og sættes i gang - og et stykke tid efter er hele portionen klar til sammenlægning uden videre bøvl.
Det er unægteligt en del nemmere end at skulle have fat i hvert enkelt stykke to gange - både ved ophængning og nedtagning, og typisk på et sted, hvor man kun kan smide det tilbage i vasketøjskurven for at bære det indendørs til sammenlægning! Hvem står for denne praktiske proces i hjemmet? Svaret kunne måske forklare, hvorfor interessen kan være forskellige hos forskellige personer.
Vores første tørretumber (Miele) solgte vi sammen med huset efter 35 år - fuldt driftsklar. Den nye er nu 8 år gammel og har aldrig været til nogen form for reparation.

En enkelt ting: vores to tumblere - både den gamle og den nye - har en funktion, der på den nye kaldes "antikrøl", nemlig at hvis man ikke er over maskinen lige når den slutter, kører den herefter i korte intervaller, så tøjet ikke får folder inden det tages ud. Det har vi været glade for.
Nogle tumblere har også en akustisk alarm, når programmet er til ende, andre en signallampe. Et par ting at spørge til ved køb.

Jeg har aldrig ejet en kondenstumbler og kan se, at der allerede er mere kyndige folk, der har givet gode råd på det punkt, så jeg vil kun tilføje, at det destillerede vand fra opsamlingsbakken er glimrende til brug i dampstrygejernet ...
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #6 Dato: 13, Januar 2016 - 03:00 »
Vi har tidligere haft tørretumbler med aftræk til det fri. Det havde det problem at den varme fugtige luft udenfor i stille vejr om vinteren steg op i tagudhænget og kondenserede der. Fugtskaden kunne ses.  Om sommeren tørrer vi udenfor i det fri.
Nu bruger vi en lavenergi tørretumbler med varmepumpe og kondens. kondensator er selvrensende og vand opsamles i beholder.
Ikke al tøj er godt at tumble. Noget kryber for meget.
Der findes endda kondenstørrere til uldtøj, som ligger stille i en kurv og behandles med tør ikke så varm luft.
Lavenergitørrererne er selvfølgelig noget dyere, men fungerer godt og efter vores erfaring pengene værd.

 http://www.elgiganten.dk/product/hvidevarer/torretumbler/WT44W569DN/siemens-iq700-torretumbler-wt44w569dn
Jørgen Harbst

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #7 Dato: 13, Januar 2016 - 10:08 »
Hos os bruges tumbleren til at tørre alt hvad der kan tåle at blive tørret. Da hele husstanden er pollenallergikere i større eller mindre grad, er tørring af tøj udendørs kun muligt i vinterhalvåret, hvor det med disse tiders fugtige vintre kan tage lang tid at tørre noget.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #8 Dato: 13, Januar 2016 - 12:41 »
Tak allesammen for meninger om tørretumbler.

Jeg antager at de fleste af Jer er oppe i årene, lige som mig selv. Jeg kan også konstatere, skønt materialet er småt, at det kun er mig (og Mønnike) som stædigt holder fast i naturmetoden.

Men, mine herrer, vores lokale hus-diskussion er slut.

Jeg tabte!!!

Jeg har nu bestilt en A+++ kondens-tørrer med varmepumpe. Hvad gør man ikke for husfreden.

Jan

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #9 Dato: 13, Januar 2016 - 14:19 »
Visse diskussioner kan slet ikke vindes ;)

Definér oppe i årene - jeg er 45 8)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #10 Dato: 13, Januar 2016 - 16:58 »
Modtag mine undskyldninger Kobbernagel!
Der er altså unge mennesker her.....

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #11 Dato: 13, Januar 2016 - 21:16 »
Jan! Det er ikke mig der ikke vil have en tørretumbler, jeg er ikke indblandet i tøjbehandlingen og får nok heller ikke lov....nogensinde :)

Det er fruen i huset der ikke vil og hun hænger helt frivilligt, alt på tørresnore. Hun har tre sæt. Et i bryggers. Et i vor ene overdækkede carport og endeligt et "Juliana" til midt på plænen til brug i godt og blæsende vejr :)
Men hvis hun ville have en, så er økonomien ikke den afskrækkende faktor :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #12 Dato: 13, Januar 2016 - 21:30 »
Godt ord igen Mønnike.

Jeg er så mere "heldig" end dig  :( - jeg må godt blande mig i tøjophængningen.  Er der noget så friskt som tøj der har hængt ude i blæsten?

Men som sagt - husfreden er afgørende.

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #13 Dato: 14, Januar 2016 - 19:52 »
Jeg synes at I overser det vigtigste aspekt ved tøjtørring, nemlig dens indflydelse på ens cellos (eller violins) helbredstilstand.

 Om vinteren og i arktiske områder kan den indendørs fugtighed komme faretruende langt ned så træ begynder at flække lige som det også kan være hårdt for huden. Indendørs tøjtørring kan her være et velkomment tilskud til luftfugtigheden, problemet er at undgå for store og hurtige udsving, hvad der også i sig selv er uheldigt.

Hilsen

Søren Basbøll

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Min kone vil have en tørretumbler!
« Svar #14 Dato: 15, Januar 2016 - 10:45 »
Modtag mine undskyldninger Kobbernagel!
Der er altså unge mennesker her.....

Det er ellers efterhånden sjældent jeg bliver klassificeret som værende ung 8)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk