* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 55
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 46
I alt: 46

Forfatter Emne: Hvem bruger min pc hver morgen kl 4:00 ?  (Læst 12512 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Hvem bruger min pc hver morgen kl 4:00 ?
« Dato: 14, Januar 2016 - 09:13 »
Har de seneste par nætter været oppe i andet ærinde og set min kontor pc starte uden min indvirken.

Min pc er kun sat til dvale når jeg slukker om aftenen.

I går ville pc'en så genstartes da jeg tændte for den om morgenen for at installere opdateringer - ja, det er den tid på måneden for MS

I dag ville pc'en så have genstartet firefox og thunderbird fordi mange addons skulle opdateres.

findes der en logfil, så jeg kan detektere hvilke aktiviteter der kører midt om natten? alternativt, kan jeg etablere en?

Kontor-pc win7 (med en meget aggressiv opfordring fra MS om at opgradere til win10)
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Hvem bruger min pc hver morgen kl 4:00 ?
« Svar #1 Dato: 14, Januar 2016 - 09:32 »
Min ene PC gør det samme hvis den er i dvale, starter ligepludselig op, og går så i dvale igen senere. Den er opgraderet fra 7 til 10, men den gør det stadig.


PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Hvem bruger min pc hver morgen kl 4:00 ?
« Svar #2 Dato: 14, Januar 2016 - 13:51 »
Har haft samme problem.
1. forsøg: I indstillinger kan man bestemme hvilke enheder der må vække PC'en. Jeg disablede netværk og det virkede 1. gang jeg havde problemet,
men fik også problemet på en blærbar, hvor denne løsning ikke var nok.
2. forsøg: Opdater BIOS ( eller hvad det nu hedder nu til dags ). Det hjalp.

Det var forøvrigt til version 007 🔫
Det MÅ jo være godt :-D

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvem bruger min pc hver morgen kl 4:00 ?
« Svar #3 Dato: 15, Januar 2016 - 15:15 »
har læst lidt omkring og fundet ud af følgende:
PC'en kan pauseres på 2 måder: Slumre eller Dvale
Slumre er som pauseknappen på en dv afspiller. Aktivisterne stopper og skærmen slukker. ved et tryk på en tast, en berøring af musen, signal via netværk, eller programmer kan få maskinen i gang igen.

Dvale: en kopi af PC'ens aktuelle udseende programmer, aktuelle dokumenter mv. gemmes og maskinen lukkes helt. Når maskinen vækkes indlæses alt og man kan fortsæktte hvorfra man slap.

Min maskine var ikke i dvale men kun i slumre tilstand, derfor kunne den vækkes kl 4 om natten.

Jeg har nu i kontrolpanelet ændret indstilling til Dvale i stedet for Slumre.

Næste problem er så, hvad det er som vækker min maskine?

Det er så lidt mere kompliceret fordi det kræver at man gennemgår samtlige enheder i PC'en ovre i kontrolpanelet for at se hvordan "Power management " er indstillet.

Man kan også ved hjælp af vejledningen her: http://www.yac.mx/da/pc-tech-tips/windows/how-to-prevent-your-pc-from-waking-up-in-sleep-mode-20130816.html få PC'en til at sladre. (siden er på dansk)

Wake-up Lan er mit problem, selv om den er afbrudt virker det stadigvæk. Tror der er noget galt i opsætningen (mine indstillinger overhøres.

Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem bruger min pc hver morgen kl 4:00 ?
« Svar #4 Dato: 15, Januar 2016 - 18:37 »
Vi er inde i nørdede indstillinger, som jeg sjældent bruger, så lad mig byde ind med en amatørfuskerløsning:

Afbryd nettet om natten! Så er du fri for Wake-up LAN

Hvis netforbindelsen er kablet, er det jo let nok, er den trådløs er det måske lidt sværere.

Selv bruger jeg aldrig dvale - min forrige stationærer PC havde svært ved at vågne helt af dvalen, så nogle programmer alligevel måtte genstartes; efter slummer har der aldrig været problemer.
Med min nye maskine og Windows 10 har jeg ikke prøvet dvale, som jo ikke længere umiddelbart findes i startmenuen.
Men jeg plejer til gengæld at slukke helt om natten.
Mvh. Morten Jødal

Hideout

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Sv: Hvem bruger min pc hver morgen kl 4:00 ?
« Svar #5 Dato: 15, Januar 2016 - 20:34 »
Er det mon ikke din 'autoupdate' der vækker din maskine, for at kigge efter opdateringer?
Det kan også være din antivirus...

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvem bruger min pc hver morgen kl 4:00 ?
« Svar #6 Dato: 16, Januar 2016 - 13:16 »
Øh Morten
Jeg har både slumre og dvale i start (og slutmenuen) på min Win 10 PC.
Snakker vi om det samme.

Jeg har en anden oplevelse med Win 10. Når jeg beder den om at slukke kan det tage  år og dag inden PCen besinder sig på at slukke.
og næste dag får jeg en meddelelse om at den ikke blev færdig med opgraderingerne.


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem bruger min pc hver morgen kl 4:00 ?
« Svar #7 Dato: 17, Januar 2016 - 00:17 »
Jeg har både slumre og dvale i start (og slutmenuen) på min Win 10 PC.
Snakker vi om det samme.

Jeg ved ikke om der er forskel på hvad Microsoft leverer til Sønderup og Allerød?

Jeg har to PCer - hhv. stationær og bærbar - der begge er opgraderet fra Windows 7; så vidt jeg husker hed den ene 7'er Home Premium og den anden bare Home Edition.Men i Windows 10 er de begge ens.

Når jeg klikker på vinduet i skærmens nederste venstre hjørne og får app-listen frem, er den sidste mulighed oven over "Alle apps" Tænd/sluk, og den opløses ved klik i Slumre - Luk computeren - Genstart.
Alternativt kan jeg højreklikke og får da punktet "Luk computeren,eller log af", som opløses i Log af - Slumre -  Luk computeren - Genstart.
På begge mine 7'ere gemte startknappen på 5 punkter: Log af - Slumre -  Dvale - Luk computeren - Genstart.
Jeg gik derfor ud fra, at "Dvale" var udgået af den menu, MS tilbyder som standard, og da jeg som tidligere nævnt har dårlige erfaringer med funktionen, har jeg ikke eftersøgt den i de dybereliggende indstillinger.

Det sker også for mig en gang imellem, at menupunktet "Luk computeren" er meget langsomt - men det har da skiftet til teksten"Installer opdateringer og luk derefter computeren". Så er jeg advaret og ved jeg skal lade maskinen være tilsluttet stikkontakten under lukningsprocessen (men ellers roligt kan forlade den) - og at den vil være langsom med næste opstart.  Det er et irritationsmoment, at jeg ikke selv kan bestemme, hvornår jeg har tid til den slags narrestreger, men den plejer at gennemføre processen, og jeg har ikke haft problemer med at få den til at starte normalt.
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Hvem bruger min pc hver morgen kl 4:00 ?
« Svar #8 Dato: 18, Januar 2016 - 11:01 »
Morten: Sådan ser en normal win10 lukke menu ud


Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvem bruger min pc hver morgen kl 4:00 ?
« Svar #9 Dato: 18, Januar 2016 - 11:44 »
På Microsofts hjemmeside: Hvordan aktiverer jeg dvalefunktionen på min Windows Vista-baserede computer?
forklares hvorfor Dvale ikke er tilgængelig.
Citér
Dette problem skyldes et af følgende forhold:
  • Fjernelse af dvalefiler er blevet fjernet ved hjælp af værktøjet Diskoprydning.
  • Computeren understøtter ikke dvalefunktionen.
  • Dvalefunktionen er deaktiveret.
  • Funktionen Hybrid slumring er aktiveret.

og der gives samtidig en metode til at løse problemet (hvis det kan løses)

PS. fandt også denne forklaring/ løsning: Sådan aktiveres dvaletilstand i Windows 7 og 8.
« Senest Redigeret: 18, Januar 2016 - 11:46 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem bruger min pc hver morgen kl 4:00 ?
« Svar #10 Dato: 18, Januar 2016 - 11:46 »
Morten: Sådan ser en normal win10 lukke menu ud

Tjah - jeg husker det ikke, men har måske fået valget under installationen og har fravalgt dvale? Jeg har ikke savnet funktionen, men har nu forstået, at mine 2 Win10-installationer er "unormale". Hvormed vi nok kan afslutte dette sidespor i tråden. Den ene af de to computere har med sikkerhed muligheden (i princippet).
« Senest Redigeret: 18, Januar 2016 - 11:47 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk