* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 50
I alt: 51

Forfatter Emne: NemId, systemkrav og Linux  (Læst 7160 gange)

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
NemId, systemkrav og Linux
« Dato: 14, Januar 2016 - 21:48 »
Jeg har hidtil levet uden NemId, hvad der nok er lidt lettere her på Grønland end i DK. Imidlertid opdagede jeg for første gang, at jeg ikke kunne gennemføre et køb på nettet da jeg endelig havde bestemt mig for en bestemt kogeplade til en vis pris, idet der blev stillet krav om NemId fra Visas side for at købet kunne gennemføres.

Jeg fik så tilsendt de to breve fra NemId som skulle gøre det muligt at komme på, men hver gang ender jeg så at sige i en endeløs sløjfe. Nu synes jeg at NemId.nu er en skandaløs dårlig hjemmeside da den ikke indeholder beskrivelse af systemkrav så som OS, Java(script) etc.

Mit OS er en ikke helt ny Ubuntu. Forsøg med telefonsupport var til stor glæde for televæsenet, men ikke for mig omend jeg måske vil prøve en anden gang hvor jeg muligvis vil kunne igennem.

Har I nogen gode råd?

Hilsen
Søren Basbøll

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: NemId, systemkrav og Linux
« Svar #1 Dato: 15, Januar 2016 - 09:45 »
Jeg forstår din frustration - de er ikke nemme at omgås.
Starten på NemID var også brydsom for mig.
Efter forgæves brug af noget mentalt krudt fik jeg hjælp fra min venlige bankrådgiver.
Han kendte systemet og fik sagen klaret.
Efterfølgende har jeg brugt mange flere kræfter på fornyelser - altså nye nøglekort - men også her var min bank hjælpsom.
I min lille virksomhed er jeg indtil nu nået op på 3 stk. nødvendige NemID nøglekort - og det gør ikke tingene enklere. Og et privat kort oveni.

Venlig hilsen
HP
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: NemId, systemkrav og Linux
« Svar #2 Dato: 15, Januar 2016 - 12:42 »
I begyndelsen krævede NemID Java - men er åbenbart gået over til kun at kræve javascript.
Hvilket betyder, at nøgleKORT-løsningen kører på alle browsere jeg har prøvet at anvende, modsat nøgleFIL-løsningen, som jeg bruger på tre professionelle adgange.
Og jeg kan højligt undre mig over, at det eneste sted jeg kan læse om dette, er på en besked, som dukker op når jeg ER logget ind med nøglefil. Så får jeg at vide, hvilke browsere jeg ikke kunne være kommet ind med ...
P.t. er Firefox det eneste sikre bud, MS Explorer virker også indtil den bliver udfaset - men mærkværdigvis ikke Edge.

Jeg har ingen Linux-erfaring, men du kan da prøve at snige dig til at låne en PC med Windows og se om det hjælper? Jeg vil bestemt ikke afvise, at der er fejl i oprettelsesprocessen, så den forudsætter en mainstreamløsning, selv om driften burde køre uafhængigt af styresystemet. Det er mit eneste bud.

Til gengæld kan jeg huske, at jeg spildte 7 nøgler på - da jeg først var inde - at gå ind på nemid.nu og omstille adgangen som jeg ønskede den:
For det første til ikke kun at gælde til den bank, der havde bestilt den for mig, og dernæst til at justere sikkerhedsindstillinger.
Her var for mig den vigtigste IKKE at kunne gå ind med mit cpr-nummer - for jeg opbevarer nøglekortet sammen med mit sygesikringsbevis, som CPR-nummeret står på! Nu kan jeg kun gå ind med min selvvalgte bruger-ID eller i nødsfald den lange kode, jeg fik på papir ved oprettelsen, og det passer mig fint.

P.S. Det er korrekt, at ekstrasikkerheden på et Visa/dankort for et par år siden blev omlagt fra "Verified by Visa" til NemID. Og når systemet kører, er det jo en lettelse, for så er der en kode mindre at huske.
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: NemId, systemkrav og Linux
« Svar #3 Dato: 15, Januar 2016 - 17:54 »
Din beskrivelse af dine problemer er ikke særlig sigende, for hvor er det, at du løber ind i en endeløs sløjfe? Er det ved selve oprettelsen eller er det på NemID.nu?
I øvrigt burde du også lige nævne, om det ved oprettelsen drejer det sig om den simple NemID med et nøglekort eller en af de mere sofistikerede løsninger.

Det kan godt være, at systemkrav ikke er formuleret som en tekniker ville gøre det, men det er da vist ret forståeligt, hvilke krav de stiller til browser og OS for at ville supportere kunderne. De, der som jeg ikke opfylder betingelserne, må så selv finde løsningen på deres problemer, hvilket vel er i orden.

https://www.nemid.nu/dk-da/support/faa_hjaelp_til_nemid/tekniske_krav/understoettede_programmer/internetbrowser/index.html

Det er da muligt at din Ubuntu er for gammel, men det ser jeg ikke som sandsynligt, og Firefox regner jeg også med, at du har opdateret.

Du har vel ikke blot overskredet tidsfristen på 10 minutter for aktivering af NemID?

Jeg vil forelå, at du, som Morten også nævner, prøver næste gang at aktivere NemID fra en nyere Windows-maskine, hvis der er tale om aktivering af den simple nøglekortløsning.

Selv kører jeg på XP og det har fungeret upåklageligt, selv om det tidligere, især ved Java-opdateringer, blev gjort klart, at der intet kunne garanteres for et så gammelt OP.


Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: NemId, systemkrav og Linux
« Svar #4 Dato: 19, Januar 2016 - 20:19 »
Tak for svarene, det har endnu ikke løst mine problemer, men det har i hvert fald givet mig nogle gode idéer om mulige løsninger.

Min mus valgte at lave en uvarslet strejke, så jeg var ikke helt med i lidt tid.

Det ender nok med nogle opdateringer i første omgang.

Hilsen
Søren Basbøll

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk