* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 53
I alt: 53

Forfatter Emne: Styring af fjernvarme  (Læst 32773 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #30 Dato: 20, December 2015 - 01:33 »
Men undervejs i mit liv Er jeg også stødt på CGS systemet
Længde 1 meter
kraft 1 kilopond
Tid sekund
For masse 1 tekma

I min gymnasietid lærte vi faktisk om hele tre enhedssystemer: mks, cgs og "det tekniske".
Bemærk at bogstavforkortelserne betyder hhv. meter-kilogram-sekund og centimeter-gram-sekund - hvoraf det fremgår, at masseenheden i cgs ikke er tekma, som er en sammentrækning af tek(nisk) ma(sse) og altså er masseenheden i det tekniske system.
Dette system havde en vis udbredelse i ingeniørverdenen, men slog aldrig an i videnskabelige kredse.

MKS kom kort efter til at hedde MKSA, da man enedes om en ny definition på Ampere, som passede ind i systemet - og få år efter begyndte alle at sige SI - en forkortelse af Système International d'Unités

CGS-systemet har haft ganske stor udbredelse, og endnu da jeg i en moden alder læste Ph.D. ved DTU traf jeg en del folk på kemiteknik, som svor til systemet - hvad der var frygteligt besværligt, når de havde fundet hastighedskonstanter, der skulle omregnes med adskillige tipotenser, så man skulle holde tungen lige i munden!
Dette system udmærkede sig forøvrigt ved, at man skelnede mellem tung masse (der måles på en vægt på jordoverfladen) og træg masse, der måles som modstand mod acceleration, baseret på Newtons 2. lov.
Dette gav den naturlige kraftenhed kg*, som først efterhånden blev betegnet som kp for at skelne den fra enheden for tung masse. 1 kg* svarer til tyngdekraften på 1 kg ved Normalstedet - og "kg" overlever altså stadig som sjusket kraftenhed - jfr. starten på denne del af debatten.

IUPAP (International Union of pure and applied physics) besluttede engang sidst i 1960'erne, at både teoretiske argumenter og praktiske målinger viste, at tung og træg masse er ens, så man ophørte med at skelne.

Så ja - det er meget let at ryge ud ad en nørdet tangent i den slags spørgsmål!
Det skete nu også for mig, og jeg må derfor blot henvise til prioriteringen i mit forrige indlæg: det er trods alt vigtigere at have forstået begreberne rigtigt (fx forskellen på kraft og tryk) end at kunne alle enhederne udenad.
Enhederne skal naturligvis være rigtige, hvis man skal lave beregninger.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #31 Dato: 21, December 2015 - 10:20 »
Selvfølgelig skal enhedsbetegnelsen være rigtig.......men nogen gange får salgsfolk.....og journalister lyst til at vise...at de er med på vognen og bruger disse deres salgsmateriale for at vise hvor professionelle de er. Det smitter så igen igennem på almindelige talemåder. Megafedt for eksempel. Giga altmuligt, hvor giga bruges som en forkortelse for gigantisk.

Omdrejninger per minut bliver til rpm i minus første = rpm-1 ligesom den for kunden ligegyldige VA også er ret udbredt når der er tale om et elektrisk apparat

Hvor det er ligeså udbredt blandt ovennævnte typer at rode i brugsanvisningernes navngivning og betegnelser af fysiske enheder på en måde der forbløffer mig hver eneste gang jeg har skulle læse sådanne

Firmaerne Phillips og VW har rekorderne i min optik.

 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #32 Dato: 22, December 2015 - 10:58 »
Man skal ikke kaste med sten, når man selv har glasøje!  ;D
Det har jeg desværre gjort i den lille enhedskrølle på tråden om telestater.

Enheden kg* = kp fik jeg placeret - ukorrekt - i cgs-systemet. Der hedder kraftenheden dyn. 1 dyn = 10-5 N.

kg* er som kraftenhed en "horeunge", der udvikledes i det 19. århundrede og fik ret stor udbredelse. I 1939 blev den officielt omdøbt til kp.
Og endelig kom der i 1971 et EF-direktiv om, at i medlemsstaterne skulle brugen af enheden kp  ophøre den 31. december 1977.

Starten på denne debat viser, at EF/EU ikke rigtigt har haft held med denne harmonisering ...  :o
"Denne lov gælder ikke for Bornholm"  ;D
Mvh. Morten Jødal

carstenl

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 41
    • Vis profil
Sv: Styring af fjernvarme
« Svar #33 Dato: 22, December 2015 - 12:20 »
Det går da trods alt langsomt fremad med hensyn udbredelsen af korrekte enhedsbetegnelser.
Men jeg ser da jævnligt hastighed benævnt "knob i timen" eller blot 'km".
Visse opgiver areal i "fodboldbaner", som udover den store tolerance også giver en del hovedregning.
Masse skråstreg vægt kan opgives i "elefanter", og afstand kan måles i "rundetårne" når den er vertikal.

Mortens trykangivelse i "elefanter med eller uden stiletsko" synes jeg i øvrigt er meget bedre end nålen og ballonen.  ;D

Glædelig jul til jer alle  :)
Carsten

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk