* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 44
I alt: 44

Forfatter Emne: Varme i kontorlokale  (Læst 17097 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Varme i kontorlokale
« Svar #15 Dato: 31, Januar 2016 - 17:41 »
""Det var rigtig ærgerligt, at vi aldrig fik den kulegravning, som bendt Bendtsen stoppede - for så kunne vi have debatteret på et mere oplyst grundlag!""

Enig!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Varme i kontorlokale
« Svar #16 Dato: 31, Januar 2016 - 18:06 »
Tilbage til varme i kontorlokaler, et emne hvorom jeg er ganske enig med Ebbe Tranberg.

De sidste 4 år til nov. sidste år har jeg været den heldige indehaver af eget kontor som den eneste i et halvdagsjob hos Novo Nordisk, men også har haft opgaven med at høre på klager over kontortemperaturer storrumskontorerne.

Min erfaring er at PC arbejde hvor personer sidder helt stille og læser meddelelser på skærmen, kræver en væsentlig højere temperatur, end for de, som holder et møde eller anden form for interaktivt samvær med direkte nærvær. Undervisning f.eks.

Det er et tilbagevendende klagepunkt, som jeg fornemmer ofte kan fremkomme af andre grunde en varmeutilpashed, uden jeg direkte kan pege på en årsag.

Det er nærmest som når søfolk klager over maden, så er det ikke kokken de er utilfredse med , men kaptajnen.

For et tydeligt termometer der viser at temperaturen er som den skal være stopper ikke klagerne.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Varme i kontorlokale
« Svar #17 Dato: 31, Januar 2016 - 20:05 »
Jeg har haft stor glæde af en Milwaukee jakke med indbygget elvarme.

Lokal gulvvarme kan også gøre underværker, ligesom strålevarme generelt.



Damer, der klæder sig sommerligt hele året (og det vil jeg være den sidste til at klage over), har på forhånd mistet retten til at få deres klager taget alvorligt.


B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Varme i kontorlokale
« Svar #18 Dato: 31, Januar 2016 - 22:03 »
Nåda da da.....elcykel...varmejakke....hvornår Tesla:)

Jeg kiggede på dit link om varmejakken. Da der ikke var en forhandler angivet gik jeg på nettet. Der var priserne nu noget højere.



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Varme i kontorlokale
« Svar #19 Dato: 01, Februar 2016 - 13:26 »
For et tydeligt termometer der viser at temperaturen er som den skal være stopper ikke klagerne.

Der skal mere end korrekt temperatur (hvad det så vil sige! - det er der ikke enighed om) til et godt indeklime.

Jeg kan pege på korrekt luftfugtighed også - nogle får ubehag i næse og svælg af for tør luft, andre tåler ikke for høj fugtighed.

Dernæst er der den lodrette temperaturprofil: Det nytter ikke, at temperaturen er korrekt i øjenhøjde, hvis der er for ringe lodret lufttransport, så hovedet kan have en temperatur på 28°, men fødderne 18°! Varmejakken hjælper ikke på kolde fødder ...
Jeg var selv for mange år siden ansat på en arbejdplads, der fik Arbejdstilsynet på besøg for at tjekke indeklima. Teknikernes standardudstyr indeholdt bla. en 2 m høj stang med termometre monteret for hver 20 cm, så profilen kunne måles præcist.

Endelig er der spørgsmålet om træk, der deler befolkningen i skarpt adskilte lejre.
Jeg har mødt mennesker, der gerne åbner vinduer i begge sider af et opholdsrum, selv på en blæsende dag, for så er der "frisk luft". Hvorimod jeg selv er på den modsatte fløj: Er luften rolig, kan jeg befinde mig godt ved 18° eller 28° - men i gennemtræk kan jeg ikke koncentrere mig om noget!

Alt i alt er det noget af en kunst at lave godt indeklima - og sværere, jo større rummet er, hvilket er et af argumenterne mod storrumskontorer. Og diverse nødløsninger er og bliver lapperier.
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Varme i kontorlokale
« Svar #20 Dato: 01, Februar 2016 - 16:14 »
Det tragiske er at professor Langer ved DTU for 45 år siden satte det på formel i Komfortligningen:

Citér
Vurdering af generel termisk komfort
I 1970 opstillede P.O. Fanger det termiske komfortindeks (PMV-indekset) (1), som er et mål for
graden af termisk velvære.
PMV-indekset angiver graden af generel termisk diskomfort, som kan forventes i de tilfælde,
hvor de seks foran omtalte klimaparametre ikke opfylder komfortligningen.
Det er bestemt ved at lade et stort antal personer med veldefineret beklædning og aktivitet markere,
hvordan de opfatter de termiske omgivelser på nedenstående syv-punkt-skala. Før og under
denne markering (votering) opholder personerne sig i et klimakammer, hvor de fire tidligere
nævnte klimaparametre er kendte og konstante i hvert enkelt forsøg. På basis af disse voteringer
samt kendskabet til de dertil svarende kombinationer af alle seks parametre har Fanger opstillet
et matematisk udtryk til beregning af, hvor på skalaen en gruppe personers middelvotering vil
ligge, når de seks parametre kendes og indsættes i udtrykket. I dette sted på syv-punkt-skalaen er
den aktuelle PMV-værdi.
+3


Instituttets nuværende personalesammensætning viser at dette emne ikke har den store bevågenhed i dagens Danmark: http://www.byg.dtu.dk/Medarbejdere/IK

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Varme i kontorlokale
« Svar #21 Dato: 01, Februar 2016 - 17:56 »
Det tør siges :) tre billeder af de videnskabelige assistenter
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Varme i kontorlokale
« Svar #22 Dato: 01, Februar 2016 - 19:28 »
Citat fra: B Mønnike
For et tydeligt termometer der viser at temperaturen er som den skal være stopper ikke klagerne.

Office Too Cold or Too Hot  Secrets for Staying Comfortable - WSJ.
http://www.wsj.com/articles/office-too-cold-or-too-hot-secrets-for-staying-comfortable-1434741605

Heat index - Wikipedia, the free encyclopedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_index

Wind chill - Wikipedia, the free encyclopedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_chill

Mvh jj

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Varme i kontorlokale
« Svar #23 Dato: 01, Februar 2016 - 20:51 »
Det tør siges :) tre billeder af de videnskabelige assistenter

Måske har instituttet et samarbejde med et biologisk institut, der arbejder med kloning?

Eller også arbejder de 2 kvinder hver især for to hhv. tre?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk