* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 21
I alt: 21

Forfatter Emne: rust - fugt  (Læst 22291 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: rust - fugt
« Svar #15 Dato: 09, Marts 2016 - 15:32 »
I det første indlæg, angives nichen hvor drejebænken står jo til at have et gulvareal på 1*1 m, så hvis der ikke er alt for højt til loftet, passer de 2 kubikmeter jo godt nok (men det er en meget lille drejebænk? :)
Ja, men det er jo kun en niche, og hvis der ikke er skabslåger for i fuld højde, er det hele skuret - altså omkring 40 m3 - der skal holdes på lav luftfugtighed. Men det er selvfølgelig en løsning at afgrænse nichen fra resten når den ikke er i brug.

Derfor vil det fortsat sænke den relative fugtighed at udlufte kraftigt og kortvarigt efter brug - jfr. tidligere grundig argumentation.
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: rust - fugt
« Svar #16 Dato: 09, Marts 2016 - 15:37 »
Citér
(men det er en meget lille drejebænk? :)

Den er 900mm lang og vejer 65Kg. Jeg havde ikke plads og penge til mere!
Men den kan det den skal til mig, undtagen at dreje bremsetromler.

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: rust - fugt
« Svar #17 Dato: 09, Marts 2016 - 15:41 »
Men det er selvfølgelig en løsning at afgrænse nichen fra resten når den ikke er i brug.
Der er i første indlæg også angivet, at nichen lukkes med en isoleret plade, når den ikke er i brug ;)

Flaks

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: rust - fugt
« Svar #18 Dato: 05, November 2016 - 18:41 »
Problemet er luftfugtighed.
Hvorfor er der ingen i debatten som har foreslået brugen af en affugter i dit lille værksted?
Jeg har en udestue hvor luftfugtigheden forårsager dug på vinduerne og små vandpytter om morgenen efter en kølig nat.
Det problem har jeg nu løst med en affugter. Den er timerstyret og den kører kun 1 time hver nat. Det løser problemet. På 1 time fjerner den 250 ml vand fra luften.
En kølekompressor på 250 Watt sørger for at kondensere vanddamp til vand.
Den kræver dog 12 °C for at kunne arbejde. Ved lavere temperaturer fryser vandet til is på kølefladen.
Jeg bruger i forvejen en affugter i stedet for en tørretumbler til hurtig tørring af vasketøjet.
En affugter er et meget nyttigt apparat, som kan løse flere forskellige opgaver i hjemmet.
En god debattør underbygger sin påstand med en god og forståelig begrundelse

Flaks

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: rust - fugt
« Svar #19 Dato: 05, November 2016 - 19:11 »
Sophiante skriver: Det drejer sig om at undgå rust på værktøj,
Min situation er denne:
Jeg har et lille værksted, ca 20 m2. Det er oprindeligt blot et cykelskur i carporten, men nu isoleret med 100mm mineraluld overalt.
Generelt har jeg ikke haft problemer med rustent værktøj, men alligevel.
I en niche på ca 1x1m står min lille elskede drejebænk og derunder en skab med tilbehøret, altsammen det bareste jern/stål.

Det fremgår ikke af ovenstående indlæg fra Sophiante at den volumen som du vil holde rustfri kun er 2 m3.
Den oplysning giver du i et senere indlæg.

Med et så begrænset volumen vil forslaget fra E. Tranberg - med at anvende Silicagel - være velegnet.
E. Tranberg's indlæg indeholder mange relevante informationer.
Blandt andet at jo mere silicagel du anvender jo sjældnere behøver du at regenerere den i microbølgeovn.
Men minimum hver 14 dag vil jeg mene.
Anvender selv 8 stk. fugtsuger i min bil og regenererer dem hver 14 dag.

En god debattør underbygger sin påstand med en god og forståelig begrundelse

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: rust - fugt
« Svar #20 Dato: 06, November 2016 - 11:13 »
Jeg er også begyndt at finde fugtsugeposerne frem igen.

I den forbindelse vil jeg advare mod at lægge dem på risten i mikrobølgeovnen, da poserne brænder/smelter igennem der hvor de lægger an mod risten.

Det havde jeg glemt fra sidste fugtsæson.

Flaks

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: rust - fugt
« Svar #21 Dato: 06, November 2016 - 14:06 »
Jeg er også begyndt at finde fugtsugeposerne frem igen.

I den forbindelse vil jeg advare mod at lægge dem på risten i mikrobølgeovnen, da poserne brænder/smelter igennem der hvor de lægger an mod risten.

Det havde jeg glemt fra sidste fugtsæson.

Fugtsugeposerne er en lavteknologisk løsning, men alligevel ganske efektive.
Dog skal de håndteres med en vis ingeniørmæssig tilgang for at undgå problemer.
Hul i posen har jeg lappet med succes med et kraftigt stykke stof - cowboybuksestof - fastgjort med kontaktlim.
I microbølgeovnen lægger jeg posen på 4 snapseglas, så den bedre kan afgiver fugten.
En vægt er nyttig. Giv den 1½ minut for hver 10 gram vand i fugtsugeposen.
- Emnet er lidt off topic - hørte mere logisk til under Biltema/ vinterforberedelse.
Men tak til E. Tranberg for ideen med kattegrus. Stor prisbesparelse da 1 fugtsugepose ikke er tilstrækkelig.
En god debattør underbygger sin påstand med en god og forståelig begrundelse

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk