* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 51
I alt: 51

Forfatter Emne: Microsoft-diktatur?  (Læst 8774 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Microsoft-diktatur?
« Dato: 29, Februar 2016 - 17:03 »
En lokal forening har brug for en computer, der skal stå fast i mødelokalet og benyttes til tekstbehandling (især mødereferater) og lejlighedsvis fremvisning af Powerpoint.
Det begrænsede behov gjorde, at vi søgte i den billige ende, som virkelig er rykket langt ned!
Vi valgte en Asus Eeebook med 14" skærm og fandt den på tilbud til 1549 kr. - incl. forsendelse. Hvilket betyder, at vi nu er kørende med computer, multifunktionsprinter, trådløs mus og kabler for under 2100 kr.
Maskinen har ssd-drev, usb 3.0 og 2.0 og projektortilslutning via enten VGA eller HDMI.
Styresystemet er Windows 10.
Naturligvis er specifikationerne ikke imponerende, men det er heller ikke nødvendigt.
Så vidt, så godt.

Udpakning og opsætning forløb i første omgang uproblematisk.
Nu kommer der software til, og det viste sig straks, at den medfølgende "mini-officepakke" WPS dels ikke virker god, dels ikke er gratis, men kun på to måneders prøve - så det blev til LibreOffice. Der ligger en forberedt MS Office, men den skal vi ikke have ind!
Microsofts Edge-browser har jeg ikke ændret min negative opfattelse af, så Chrome er kommet ind i stedet, og Adobe Reader skal erstatte Edge til at læse pdf.

Men så:
Det viser sig, at selv om jeg gentagne gange har sat Chrome som standardbrowser, åbner den alligevel hver gang med en besked om, at "Chrome er i øjeblikket ikke din standardbrowser". Og da jeg forsøgte at stille standardapps til forskellige filtyper, opdagede jeg, at for alle de typer, der ligger naturligt for Microsoft Office, er dette valg låst fast!
Jeg har indtil videre opgivet at hente mit yndlingsprogram til billedbehandling, Irfanview, idet jeg ikke kan installere programmet fra hovedsiden: "Afsenderen er blokeret".

Mine oplevelser er fra weekenden og idag, og jeg ved ikke hvordan problemerne opstår.
Har M$ en særlig billig (men monopolbegrænset) udgave af Windows 10?
Kan jeg låse begrænsningerne op?

Jeg forventer da, at den lille og ellers gode computer kan løse det behov den er købt til, så den bliver ikke leveret tilbage.
Men under alle omstændigheder er jeg ret rasende!

P.S. Forklaringne på blokeringen indeholder et link til, hvordan man skulle kunne fjerne den. Men linket fører til en Microsoft-side, hvor jeg intet kan finde om dette, trods søgning på flere specifikke søgeod - derimod en masse om at anskaffe flere M$-produkter!
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Microsoft-diktatur?
« Svar #1 Dato: 29, Februar 2016 - 17:17 »
Morten Jødal: Kan du ikke lige læse dette og udlægge teksten.

Jeg er lidt groggy, lige ankommet til Laos efter 30 timers rejse.

http://www.irfanview.com/64bit.htm

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Microsoft-diktatur?
« Svar #2 Dato: 01, Marts 2016 - 12:05 »
Hej Mikael.

Tak for gode og saglige råd - mere groggy er du åbenbart ikke!

For det første fortæller dit link, at Irfanview 64 bit-versionen er blevet blokeret, fordi sikkerhedscertifikatet er forældet. Irfanviews egen løsning er at hente zip-verisonen, som jo ikke er en eksekverbar fil og derfor ikke skulle blive blokeret. Derpå skal man så pakke ud og installere fra selve computeren (den pågældende PC er nu afleveret i mødelokalet, så jeg har ikke adgang til den for en hurtig test, men prøver denne løsning senere).
Linket til Irfanview har to videre links, hvoraf jeg finder nr. 2 ganske instruktivt, da det indeholder præcise anvisninger på at fjerne et websted fra blokeringslisten - ganske vist i Internet Explorer, som ikke umiddelbart følger med Windows 10, men den generelle ide må kunne overføres.
Alternativt er der anvisning på at slå "Smart Screen Filter" fra. Det skulle også løse problemet, men mindsker selvfølgelig sikkerheden. Så begge fix bør kun anvendes i forhold til udbydere, man virkelig tror på.

Jeg får ved lejlighed installeret Irfanview 64 bit på computeren - og så skal den heller ikke have så mange flere programmer, da harddisken kun er på 32 GB, hvoraf 2/3 allerede er fyldt op. Men hvad får man også til den pris?

Tilbage er så det automatiske valg af M$-løsninger til alle grundlæggende ting (og ikke mindst blokeringen af skift af standardbrowser). Er andre stødt på dette? Strider det ikke imod EU-lovgivning?
Dette er den tredje PC. jeg lægger Windows 10 ind på, og jeg har ikke set problemet før. Er der virkelig en speciel begrænset version af styresystemet?
Eller er der valg, jeg har overset under opstarten?
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Microsoft-diktatur?
« Svar #3 Dato: 01, Marts 2016 - 18:46 »
Citat fra: Morten Jødal
Eller er der valg, jeg har overset under opstarten?
Det kan jeg hverken bekræfte eller afvise.
Jeg har installeret IrfanView 64-bit version på min Win10 - med ini-fil i IrfanView katalog - uden problemer.

Mvh jj

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Microsoft-diktatur?
« Svar #4 Dato: 02, Marts 2016 - 02:32 »
Mht Windows i begrænset udgave.

Det eneste jeg har hørt om er "Windows med Bing", hvor udbydere af pc'ere kan få windows licens til 0 kr, hvis de er med pre-installeret Bing søgemaskine. Det er MS våben i kampen mod Chromebooks og Android.
 
Det er dog som forbruger muligt at erstatte Bing med Google, men udbyderne må ikke gøre det. Se her hvordan: http://www.howtogeek.com/166949/how-to-disable-bing-from-the-windows-8.1-search-engine/

Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Microsoft-diktatur?
« Svar #5 Dato: 02, Marts 2016 - 13:20 »
Har du prøvet om Ninite.com's installer kan gøre det for dig?

https://ninite.com/ anbefalet af IT Nørden Steven Snedker, der altid er god at konsultere: https://www.facebook.com/Internetforbrugeren?fref=ts

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Microsoft-diktatur?
« Svar #6 Dato: 02, Marts 2016 - 14:26 »
Tak for diverse kommentarer.

Den pågældende PC får jeg ordnet ved lejlighed.
Behovet for billedvisning på den er forøvrigt så lille, at jeg såmænd godt kan klare mig med Edge, hvis det andet ikke virker.
Men tilsyneladende er dette et specielt Irfanview-problem og som sådan ikke interessant i en større sammenhæng.

Når jeg tog det op, var det mere det tilsyneladende meget klare forsøg på at indrette maskinen til kun at køre M$-software.
Hvis det breder sig, er det et meget mere principielt problem!
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Microsoft-diktatur?
« Svar #7 Dato: 09, April 2016 - 19:10 »
Citat fra: Morten Jødal
Jeg har indtil videre opgivet at hente mit yndlingsprogram til billedbehandling, Irfanview, idet jeg ikke kan installere programmet fra hovedsiden: "Afsenderen er blokeret".
Jeg kunne installere Irfanview på Win10 x64 uden problemer :)
Men da jeg senere ville ændre baggrundsfarve svarede windusPapagøjen med ADGANG NÆGTET :(
Jeg kunne ikke ophæve skriveBeskyttelsen på i_view64.ini :(
Så jeg afinstallerede irfanview og geninstallerede på D-drev og nu kan jeg ændre baggrundsfarven uden problemer :)
i_view64.ini er ikke længere skrivebeskyttet :)

Mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk