* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 54
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 31
I alt: 31

Forfatter Emne: Alka Seltzer  (Læst 15794 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Alka Seltzer
« Dato: 06, Marts 2016 - 21:38 »
Alka Seltzer synes at være et helt ukendt middel i Danmark. Jeg ved midlet kan købes mange steder på kloden - mens det i Danmark er helt "blindt".
Hvorfor mon?

Hilsen
HP
p

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Alka Seltzer
« Svar #1 Dato: 06, Marts 2016 - 23:38 »
Det virksomme middel i Alka Selzers er acetylsalicylsyre, det samme man finder i f.eks hovedpinetabletterne Treo elle Magnyl.

Nu har myndighederne efter at nogle personer har forsøgt selvmord ved at indtage store mængder acetylsalicylsyre besluttet at begrænse befolkningens køb af disse midler.

Til gengæld kan man købe store mængder Pamol, der indeholder stoffet paracetamol - disse er mindst lige så farlige.

Alka Seltzer har sikker opgivet at slås med de danske myndigheder og har droppet Danmark som salgsland.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Alka Seltzer
« Svar #2 Dato: 07, Marts 2016 - 11:32 »
Som Gerda skriver det, så er det aktive stof i Alka-Seltzer acetylsalicylsyre.
Så vidt, så godt.

Derimod er jeg uenig i hendes betragtninger om årsagen til, at tabletten ikke fås i Danmark.
Det specielle ved Alka-Seltzer er, at den er en brusetablet, som udover det aktive stof indeholder natriumhydrogencarbonat (natron) og citronsyre. Opløst i vand reagerer disse to ekstra ingredienser indbyrdes og udvikler CO2.
Brusetabletter har tendens til at virke hurtigere end tabletter uden brus.

At Alka-Seltzer ikke fås i Danmark, betyder ikke, at vi ikke kan købe brusetabletter, fx markedsføres Treo, der er næsten identisk med Alka-Seltzer - dog tilsat en smule koffein, der virker opkvikkende og dermed stimulerer den uniddelbare virkning.

Om Alka-Seltzer skriver engelsksproget Wikipedia bl.a.:
Citér
The brand is sold in North and Central America (and the Caribbean), as well in Asia-Pacific. In the 1980s and 1990s Bayer attempted to introduce the brand in Europe and South America with little success, withdrawing them after a few years.

Alka-Seltzer er et varemærke, ikke en tablettype - og der fås mange tabletter med samme aktive indhold i Danmark.
De begænsninger Gerda henviser til, som skyldes risikoen for selvmord med smertestillende tabletter, rammer både tabletter med acetylsalicylsyre og med paracetamol, og den indførte begrænsning går på, at man nu kun kan købe små pakninger i håndkøb (så vidt jeg husker, er grænsen 20 stk. ad gangen).
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Alka Seltzer
« Svar #3 Dato: 07, Marts 2016 - 21:04 »
Begrænsningerne tror jeg, anvendes overfor personer der henter piller for tit. Specielt de som beder om sovepiller(benzodiazepiner) for tit

Jeg har fået muskel og ledsmerter inden for de sidste par år, som lægerne er blevet enige om, er aldersbetinget slid og muskelgigt og derfor er jeg blevet udstyret med forskellige smertestillende midler, til at afbøde virkningerne af ubehagelighederne.

Jeg har aldrig haft hovedpine ( ingen morsomheder tak !) herunder tømmermænd, men da rødvin ikke virker på ømme knæ og rygsmerter, har jeg nu brug for smertestillende midler der virker.

Da jeg ikke har overrendt lægerne, med ønsker om diverse "sjove" piller førhen, tror jeg, som de oplever mig, at de heller ikke anser mig for, at være selvmords kandidat.

Jeg har derfor lige fået 100 Pamol, 50 Kodymagnyl, 300 Panodil og 50 Iboprofen på samme recept.....med en sidebemærkning om at Kodymagnyl og Iboprofen ikke var smart at indtage samme døgn :)

Jeg kender ikke max antallet for piller, men det kan åbenbart være større end de 20 af gangen.



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Alka Seltzer
« Svar #4 Dato: 07, Marts 2016 - 21:27 »
Ren nysgerrighed fik mig til at søge på nettet efter Alka Seltzer. Her fandt jeg, at midlet er tilstede i udlandet en del steder mens indenlandske sites var helt uden hits.
Det undrede mig - og vækkede nysgerrigheden.
For mange år siden kunne midlet købes i håndkøb i DK - og jeg anvendte det dengang til at reparere tømmermænd med - og enkelte gange til at få ro på mavefunktionerne.
Ved køb i USA (sælges der uden recept) for et par år siden har jeg i øjeblikket midlet til et par års lejlighedsvist forbrug i medicinskabet.
Som sagt var det nysgerrighed der fik mig til at søge.
Alka Seltzer har måske samme status i DK som Melatonin.
Melatonin kan heller ikke købes under navnet i DK, men på recept kan man få Circadin - og det er Melatonin. Hvorfor mon?
Mønnikes plager kan måske identificeres af en gigtlæge. Det oplevede jeg for nogle år siden hvor gigtlægens anbefalinger for tilsvarende plager gjorde mig symptomløs.

Hilsen
HP
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Alka Seltzer
« Svar #5 Dato: 08, Marts 2016 - 01:22 »
Jeg vil lige gentage, at Alka-Seltzer IKKE er forbudt eller på recept i DK, men blot ikke markedsføres længere på grund af svigtende salg. Treo eller Idotyl vil have samme virkning (men indeholder tillige koffein, hvad jeg tror er en fordel).

Mht. antal tabletter i håndkøb, så har max-tallet siden september 2013 været 20, dog kun 10 ved køb i dagligvareforretninger. Se HER.

Jeg kender ikke max antallet for piller, men det kan åbenbart være større end de 20 af gangen.

Ja selvfølgelig! Du skriver jo selv at du fik dem på recept. Så din læge har ikke ment du var selvmordstruet  :)
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Alka Seltzer
« Svar #6 Dato: 08, Marts 2016 - 13:45 »
Jeg kan bidrage med at Magnyl 500 mg ikke længere fås i småpakning, så jeg må købe Codimagnyl.
Alternativt skal jeg have min læge til at skrive recept på 100 stk Magnyl, men det nægter han da han vurderer for høj risiko for mavesår.  :(

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk