* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 46
I alt: 46

Forfatter Emne: Exel problemer  (Læst 11133 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Exel problemer
« Dato: 23, Marts 2016 - 17:44 »
Hej jeg har en samling Exel regneark på mine ældre Computere som jeg gerne ville overføre til min Windows 10 computer....men det er ikke muligt for mig at gøre dette umiddelbart med direkte kopiering mere. Jeg kunne så sent som i sidste uge flytte et regne ark og få det til at virke, men nu vil det heller ikke fungere.

Jeg har også modtaget et vagtskema fra vort lokale gymnasium i sidste uge på et exelark om hvilke vagter de ønskede at jeg påtog mig. Det kan jeg heller ikke læse mere

Jeg har Microsoft Office 2007 med Microsoft Exel 2007 på min nuværende Windows 10 PC(laptop).

 De "gamle" ark har "navne.shs" og de nye har "navne.xlsx" .Forskelle er til at få øje på men hvad foregår der?





Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Exel problemer
« Svar #1 Dato: 23, Marts 2016 - 18:36 »
Navnene har noget at gøre med hvilken version af excel man bruger. De nyere kan eksportere i formater, som er kompatible med de gamle programversioner, men det er ikke alle som gør brug af det.
Det ville være bedre om alle nøjedes med at bruge standardformater eller sender som pdf filer.

Dertil kommer bævlet med de nyere windowsversioner, som nogengange ikke accepterer filer skrevet med en anden version, eller af en anden bruger. andre gange gårdet alligevel. den adgangshåndtering virker lidt tilfældig. Det kan hjælpe hvis filen placers i en delefolder, som igen hedder forskelligt i de varierende windowsversioner.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Exel problemer
« Svar #2 Dato: 23, Marts 2016 - 20:11 »
Dine "gamle" filer er ikke regneark, men en lille fil på dit skrivebord som linker til det rigtige regneark.
Her er lidt om .shs filer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Shell_Scrap_Object_File

Du er nødt til at finde de rigtige .xls filer på dine gamle PCer.

MvH,

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Exel problemer
« Svar #3 Dato: 23, Marts 2016 - 22:17 »
Tak Bent
Det undrer mig bare at de filer jeg prøvede at kopiere var fra mine Vista, Window 7 og Windows XP PCer.

Men det undrer mig meget mere er, at tilsendte exelfiler fra Allerød gymnasium, filer som jeg modtog for 14 dage siden, som jeg kunne læse dengang, også er ulæsbare i dag.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Exel problemer
« Svar #4 Dato: 24, Marts 2016 - 09:09 »
Citat fra: B Mønnike
De "gamle" ark har "navne.shs" og de nye har "navne.xlsx" .Forskelle er til at få øje på men hvad foregår der?

Måske kan følgende links hjælpe?
XLSX File (What It Is & How To Open One).
http://pcsupport.about.com/od/fileextensions/f/xlsxfile.htm

XLSX File Extension - Microsoft Open XML Excel Spreadsheet.
http://www.openwith.org/file-extensions/xlsx/883

Jeg bruger OpenOffice, Libre Ofice & WordPerfect Office X3 til gamle xls-filer på Win10 og det virker udmærket.

Mvh jj

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Exel problemer
« Svar #5 Dato: 24, Marts 2016 - 09:46 »
Du kan også downloade LibreOffice, det er et gratis office program som kan håndtere de fleste fil formater.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Exel problemer
« Svar #6 Dato: 27, Marts 2016 - 17:59 »
Men det undrer mig meget mere er, at tilsendte exelfiler fra Allerød gymnasium, filer som jeg modtog for 14 dage siden, som jeg kunne læse dengang, også er ulæsbare i dag.

Jeg tror Bent Andersen har fat idet rigtige,og jeg citerer lige fra slutningen af hans link:
Citér
Microsoft has since removed this function from the Windows Vista, Windows 7, Windows 8, and Windows 10 operating systems.

Jeg har to PCer, der kører Windows 10, og begge er blevet automatisk opdateret inden for den 14 dages periode, du nævner - så der kan meget vel være sket en ændring, enten hos dig eller Allerød Gymnasium.
Med Win10 har vi jo helt afskrevet os kontrollen over, hvilke opdateringer vi vil acceptere!
I så fald kan det næppe hjælpe at bruge et andet program, selv om dette kan læse Excel.
Jeg har aldrig før hørt om dette specielle filformat, men som jeg forstår forklaringen, har du ikke selv en komplet fil, men kun et link - og så er der næppe meget at gøre, når den originale computer ikke længere understøtter formatet.
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Exel problemer
« Svar #7 Dato: 28, Marts 2016 - 01:21 »
Jeg tvivler meget på, at det har noget med opdateringer og Windows eller Office versioner at gøre.

Mit billede er følgende:
Bjarke har alle disse regneark (Excel) liggende på skrivebordet.
Men det der rent faktisk ligger på skrivebordet er kun henvisninger via .shs filer til de rigtige regneark.
Når man kopierer dem, ja så får man kun henvisningen.

Altså: fyr op under Windows Explorer (ikke at forveksle med Internet Explorer) og søg efter Excel-filerne på harddisken.
Hvis det er helt galt, kan det tænkes at nogle af .shs filerne på skrivebordet peger på en ekstern server, f.eks. det lokale gymnasium.

MvH,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Exel problemer
« Svar #8 Dato: 28, Marts 2016 - 11:28 »
Hvis det er helt galt, kan det tænkes at nogle af .shs filerne på skrivebordet peger på en ekstern server, f.eks. det lokale gymnasium.
Det var præcis dette jeg mente med min kommentar. Og hvis værten så ikke længere understøtter shs-formatet, mener jeg godt det kan forholde sig som jeg skrev.
Men du har da helt ret i, at det er umagen værd at søge efter de samme filnavne, men med endelsen .xls, på de lokale computere.

Problemet har med garanti intet med Office-versioner at gøre - men jeg kan da forøvrigt varmt anbefale LibreOffice, ikke mindst til læsning af "sære" filformater. Det hjælper bare ikke i dette tilfælde.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Exel problemer
« Svar #9 Dato: 28, Marts 2016 - 16:32 »
Tak til alle
Bents forslag er det der kommer nærmest mit problem.....min manglende forståelse for udviklingen af Windows.

Jeg har i dag haft besøg af min søn, for hvem det pludseligt gik op hvad der reelt er mit problem og tålmodigt forklarede for mig hvad jeg ikke havde forstået, efter at jeg noget irriteret havde forkastet hans umiddelbare løsning.
For ham der lever af at lave dataløsninger for andre og dagligt roder med disse ting er min begyndende indskrænkning af både dataudviklingsviden og korttidshukommelse en by i Rusland.

Da dette pludseligt gik op for ham, lavede han så en brugbar løsning, med at samle alle versioner af de Exelfiltyper (mange havde jeg ikke kunnet finde i årevis...3 år ;) ) jeg havde de mærkeligste steder på mine hardiske, i en enkelt mappe, på den PC med Windows 10 jeg bruger mest. Jeg kan nu anvende dem alle, så tak til sønnen. For han tog sig også tid til at forklare mig hvor jeg gjorde tingene galt, så filerne af og til blev placeret i forkerte mapper når jeg savede en ny version.....uden at være opmærksom på hvad der stod  i hovedlinien når jeg savede.....hvis der ikke stod Exel som sidste destination, men bare dokumenter, ja så havnede filen i dokumenter og efter et antal brug af andre ark forsvandt filen fra...Seneste dokumenter.... og når jeg så fandt dem andre steder så var det ganske rigtigt .shs der ikke var anvendelige.

Men endnu engang tak til alle fra Bjarke

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Exel problemer
« Svar #10 Dato: 29, Marts 2016 - 12:40 »
Ovenstående viser med tydelighed hvor MS går galt. Prøver at gøre ting lettere ved skjule extension, laver mærkelige genveje der ligner den rigtige fil osv.
Hvis det ikke var for deres tågesnak, ville alle brugere vide præcist hvor deres fil var og hvad den hed.
Køre stadig windows, men er ikke specielt begejstret. 

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Exel problemer
« Svar #11 Dato: 29, Marts 2016 - 14:49 »
Stort set er jeg enig med dig, PJB (og jeg har da også brokket mig over MS en del gange i dette forum).
Men i dette tilfælde er det faktisk blevet LIDT nemmere med Windows 10!
I "gamle dage" skulle man ind i en undermenu i Stifinder og fjerne et default sat flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper", som stod på en lang liste over mulige indstillinger - og så først kunne man se hvilke filer man havde med at gøre.
I Windows 10 åbner du blot Stifinder, klikker "Vis" - og så har du ikke bare valg mellem forskellige ikonstørrelser fremme, men til højre for dette også bl.a.  "filtypenavne", som du kan sætte et flueben ved. De lidt mere nørdede indstillinger er gemt i feltet helt til højre "Indstillinger", men den meget nyttige er altså blevet lettere at finde.

Noget andet er så, at så snart man har flere filer end der naturligt kan placeres på skrivebordet, må man jo til at tænke over sin mappestruktur og lære at bruge "Gem som" ind imellem, ikke bare "Gem".
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk