* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.  (Læst 13227 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Dato: 24, Marts 2016 - 14:53 »
Jeg anskaffede sådan en trådløs dørklokke til min mor, så hun kunne have et ringeapparat inde i stuen også.

Der sidder en i forvejen lige inden for døren ude i entreen, og den har hun svært ved at høre.

Nå, men for at gøre det nemt, så modificerede jeg den medfølgende ringetryk-sender så det altid var trykket ind, og i øvrigt fik strøm fra det eksisterende ringeapparat i entreen (som kører på batterier). Ideen var, at når nogen trykkede på det oprindelige ringetryk, ringede klokken ude i gangen, og samtidig fik ringetryk-senderen strøm, så det ville aktivere den trådløse dørklokke i stuen.

Nu er det sådan, at den oprindelige dørklokke er sådan en med en elektromagnet, og en jernpind som banker mod et par metalplader - ding dong. Den slags producerer overspændinger, og det har elektronikken det ikke så godt med. Derfor satte jeg en diode over ringetryk-senderens kontakter (der hvor de får strøm fra dørklokken) fra minus til plus.

Det fungerer normalt udmærket når jeg (en sjælden gang imellem) er nødt til at bruge et relæ.

Men efter ganske få gange holdt ringetryk-senderen op med at virke! Og det har ikke virket siden.

Derfor har jeg en teori om, at den med dioden ikke virker her (hvorfor ved jeg så ikke), og spørgsmålet er jo: Hvad gør jeg så?

Jeg har en ide om at sætte en stor kondensator over plus og minus.

Kan det løse problemet?

Jeg er nødt til at gå ud og købe et nyt ringetryk (evt. et helt sæt ringetryk+dørklokke) så det er begrænset hvor meget jeg kan eksperimentere med forskellige løsninger...!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Svar #1 Dato: 24, Marts 2016 - 17:30 »
Du har vel styr på at klokkens batterispænding passer til den trådløse sender.
Din friløbsdiode skal være en hurtig type( for at beskytte godt nok) og ret så solid , for at tåle energien i den regn af hårde spikes som ringeapparatet genererer.
Når du bruger en diode på et almindeligt relæ , drejer det sig om en enkelt spike som skal passere med lange mellemrum, En ringeklokke sender dem så hurtigt at diodeovergangen i krystallen ikke køles meget ind imellem.
« Senest Redigeret: 24, Marts 2016 - 17:34 af harbst »
Jørgen Harbst

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Svar #2 Dato: 24, Marts 2016 - 17:46 »
Du har vel styr på at klokkens batterispænding passer til den trådløse sender.

Ja, senderen skal normalt have et af de her små 12-volt batterier, men jeg fandt ud af at det sagtens kunne fungere med de 6 volt fra ringeapparatet. Det virkede jo også i begyndelsen.

Din friløbsdiode skal være en hurtig type( for at beskytte godt nok) og ret så solid , for at tåle energien i den regn af hårde spikes som ringeapparatet genererer.
Når du bruger en diode på et almindeligt relæ , drejer det sig om en enkelt spike som skal passere med lange mellemrum, En ringeklokke sender dem så hurtigt at diodeovergangen i krystallen ikke køles meget ind imellem.

Nu er det ikke sådan en 'dingelingelingelingeling...'-ringeklokke, sådan en genererer ganske rigtigt en kolossal mængde spikes, og det havde jeg nok heller ikke brugt så.
Det er sådan en, hvor man trykker på knappen, metalstangen bliver trukket ud til den ene side og rammer en metalplade - 'Ding' - og når man så slipper igen, ryger den tilbage og rammer den anden metalplade - dong. Man kan selvfølgelig generere sådan en ding-dong-ding-dong-serie ved at trykke hurtigt på knappen flere gange, men det er der ikke mange der ville gøre. I øvrigt ville det jo bare lave et par spikes, stadigvæk ingenting i sammenlignin med en traditionel ringeklokke.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Svar #3 Dato: 24, Marts 2016 - 18:53 »
Det her er rigtig morsomt, præcis det samme projekt havde jeg hos min far for mange år siden.
Han kunne ikke høre dørklokken fra 1. sal, og derfor satte jeg en elektronisk "repeater" op deroppe - dengang med ledning, ikke trådløst.
Den brændte også hurtigt af :-(

Så vidt jeg husker min analyse fra dengang:

Den oprindelige klokke var af ding - dong typen, med en solenoide (bevægelig jernpind i spole :-). Ved tryk på knappen blev den trukket over til "ding" siden, og når man slap knappen blev den trukket tilbage med en fjeder til "dong" siden.

Det ene fænomen var den spike der kom når man slap knappen, altså afbrød strømmen gennem spolen.
Det klarede jeg med en såkaldt TransZorb/TVS, som er en Zenerdiode specificeret til høje pulsstrømme

Det fiksede problemet for en kort tid, så brændte elektronikken af igen.

Der gik det op for mig, at et andet problem var negativ spænding til elektronikken. Når jernpinden slår tilbage mod "dong" siden inducerer den negativ spænding i spolen.

Den endelige løsning var en TransZorb/TVS over spolen og en seriediode i spændingsforsyningen til elektronikken.

Men som sagt, det er mange år siden...

TVS dioden hed noget i retning af 1.5KE12A.

MvH,

Bent.

UPDATE: ved nærmere eftertanke dukkede et tredie problem op efter monteringen af TVS og diode.
TVSen fungerede som diode når solenoiden slog tilbage mod "dong" siden og kortsluttede dermed næsten spolen.
Det gjorde bevægelsen mod "dong" siden meget langsom, så der slet ikke var et "dong".
Så vidt jeg husker var løsningen at bruge bidirektional TVS, der klippede både positive og negative spændinger.
Jeg mener den hed 1.5KE12CA (C angiver bidiretional).

« Senest Redigeret: 24, Marts 2016 - 19:39 af Bent Andersen »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Svar #4 Dato: 24, Marts 2016 - 19:59 »
Hovedet på sømmet, Bent.

Jeg har hele tiden monteret dioder vendt mod strømretningen (til mine relæer), fordi den inducerede spænding netop ville bytte om på plus og minus når man slipper knappen.

At der også induceres en spænding når pinden ryger tilbage har jeg overhovedet ikke skænket en tanke!

Men kunne det ikke klares på en nemmere måde med en kondensator? Den burde jo kunne tage begge 'veje' så at sige...?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Svar #5 Dato: 24, Marts 2016 - 20:20 »
En kondensator kunne være en mulighed, men pinden skal jo bevæge sig med en vis hastighed i begge retninger.
Min løsning med en TVS og en diode kan vel ikke gøres meget enklere?

Men det er klart at TVS ikke kan købes overalt. Et forsøg med to Zenere "ryg-mod-ryg" kunne nok også fungere. Det åbner for forsøg med forskellige Zenerspændinger for at optimere pindens bevægelse :-)

MvH,

Bent.
« Senest Redigeret: 24, Marts 2016 - 20:24 af Bent Andersen »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Svar #6 Dato: 25, Marts 2016 - 09:57 »
En kondensator kunne være en mulighed, men pinden skal jo bevæge sig med en vis hastighed i begge retninger.
Min løsning med en TVS og en diode kan vel ikke gøres meget enklere?

Rigtigt, men jeg håbede jo lidt at jeg kunne bruge noget jeg allerede havde liggende. Men nu har jeg bestilt 10 TVS'ere på nettet, så må jeg prøve det når de en dag kommer.

Men det er klart at TVS ikke kan købes overalt. Et forsøg med to Zenere "ryg-mod-ryg" kunne nok også fungere. Det åbner for forsøg med forskellige Zenerspændinger for at optimere pindens bevægelse :-)

Mjah, men jeg har ikke rigtig råd til at eksperimentere for meget med ringetryk til 200 DKK pr. stk. :-)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Svar #7 Dato: 26, Marts 2016 - 01:16 »
OK, viel Spass :-)

Som sagt, mit projekt ligger 25 år tilbage, så lad være med at rive hovedet af mig hvis jeg har glemt et eller andet.

MvH,

Bent.

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Svar #8 Dato: 26, Marts 2016 - 17:02 »
Hvorfor al det bøvl. Men kan få trådløse dørklokker med 2 modtagere/lydgivere
https://www.google.dk/?q=tr%C3%A5dl%C3%B8s+d%C3%B8rklokke+med+2+modtagere

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Svar #9 Dato: 26, Marts 2016 - 21:24 »
Hvorfor al det bøvl. Men kan få trådløse dørklokker med 2 modtagere/lydgivere
https://www.google.dk/?q=tr%C3%A5dl%C3%B8s+d%C3%B8rklokke+med+2+modtagere

Det andet er sjovere ;-)

Og så er det en andelsbolig. Jeg foretrækker at ændre så lidt ved det oprindelige setup som muligt, så man ikke skal slås med foreningen om det når man en dag fraflytter.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Svar #10 Dato: 01, April 2016 - 18:45 »
Min løsning med en TVS og en diode kan vel ikke gøres meget enklere?

Sådan! Nu har jeg anskaffet nogle TVS'ere. Som jeg ser det, kan man bare anbringe den over strømindtaget til elektronikken - hvad skal dioden du nævner lave?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Svar #11 Dato: 01, April 2016 - 19:42 »
Har du fået bidirektionelle TVSer?
I så fald er det enkelt.
TVSen placeres tværs over spolen i den oprindelige ringeklokke. Så er du sikker på at du maksimalt har +/- 12 V over den.
Dioden placeres i serie med ledningen til din elektronik, så er du sikker på at den kun får +12 V og at den negative periode blokeres.

Hvis du har unidirektionelle TVSer skal du serieforbinde to "ryg-mod-ryg" samme sted.

Have fun,

Bent.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Svar #12 Dato: 01, April 2016 - 20:12 »
Aha! Ja, jeg havde ikke tænkt på, at der ville blive sendt 'minus 12 V' ved tilbageslaget...!

Nu klipper en almindelig diode normalt 0,7 V af spændingen, og da jeg kører et 12V system med 6 V, så vil jeg helst bevare så meget af spændingen som muligt. Så jeg kunne vel egentlig bare sætte en normal diode over spolen ved siden af TVS'en, så den 'forkerte' spænding forsvinder helt - eller i hvert fald dæmpes til -0.7 V(?)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Overspænding fra elektromagnet smadrer elektronikken.
« Svar #13 Dato: 01, April 2016 - 23:04 »
Læs min "update" i svar #3.

Bent.


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk