* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 47
I alt: 47

Forfatter Emne: Temperaturbestandighed glasfibertank  (Læst 10459 gange)

bovbjerg

  • Gæst
Temperaturbestandighed glasfibertank
« Dato: 11, April 2016 - 20:44 »
Jeg har planer om at benytte to 710l cylindriske ø 750 mm glasfibertanke som akkumuleringstanke til et solvarmeanlæg.
Problemet er blot, at der på tankene står, maks. temperatur 50°C og maks. tryk 10 bar.

Spørgmålet er, om tankene kan holde til 100 °C vand ved maks. 1 bar?

https://www.dropbox.com/s/mzo9aqgjvk9qcph/IMG_1049.JPG?dl=0

m.v.h.
Jens

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Temperaturbestandighed glasfibertank
« Svar #1 Dato: 11, April 2016 - 23:01 »
Jeg ville ikke! Men jeg kan jo ikke bestemme hvad du gør.

Når fabrikanten har sat max temperatur på, for glasfiberen, er der en grund der ikke er nævnt på mærkaten. Nu ved jeg ikke hvad du mener med  1 bar er det atmosfære tryk eller er det atmosfæretryk + en bar ? Hvis det er det sidste, så tror jeg at temperaturanvisningen stadig er gældende....desværre. For jeg antager at over den temperatur sker der noget med plasten hvor det er ligemeget om trykket er to eller ti bar.

Glasfiber er  ikke en entydig størrelse. Hærdeplasterne der binder glassets egenskaber er mangfoldige med hensyn til hvad de kan tåle, Der kan være nogle krav til plast materialet om giftighed når tanken er til vandopbevaring ,der gør at den valgte plast , epoxy eller polyester, ikke har temperaturegenskaber der klarer højere temperaturer end de nævnte.

Hvis du alligevel vil opbevare 100 grader varmt vand i en sådan(uspeciferet) beholder, skal den stå et sted hvor ingen kan rammes af det varmevand, hvis den skulle havarere. Skoldninger kan være dødelige. Men vælger du at grave den ned i et isoleret hul er skaden til at overse. Og sørg for at der en sikkerhedsventil der virker!

Du kan prøve med den ene først :)

Søg på google : Hvor høj temperatur kan glasfiber tåle og du vil få en række ret omfattende beskrivelser af kompositplaster......god fornøjelse



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Temperaturbestandighed glasfibertank
« Svar #2 Dato: 13, April 2016 - 15:56 »
Jeg har netop søgt på google og bl.a. fundet denne undersøgelse, hvoraf det fremgår, at både træk og trykstyrke stiger med stigende temperatur op til 100 °C for derefter at falde igen. Hvad er så grunden til de 50 °C?

https://www.dropbox.com/s/dz8n1dpc959hp2h/Effect%20of%20Temperature%20on%20Mechanical%20Properties.pdf?dl=0

m.v.h.
Jens

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Temperaturbestandighed glasfibertank
« Svar #3 Dato: 13, April 2016 - 17:09 »
Pas på!

Betegnelsen "glasfiber" er uheldig, for glasset er ikke den svageste komponent. Ved den temperatur, hvor glasfibrene begynder at svækkes, er plasten forlængst smeltet eller dekomponeret.
Bovbjergs undersøgelse vedrører en komposit med glasfibre (16%) i et plastmateriale (29%) og desuden knust glas (27%) og sand (28%).
Den termisk svageste del af denne komposit er klart plasten, der er beskrevet som "a thermo set polyester resin (SIROPOL 7440)".
Jeg har ingen grund til at anfægte undersøgelsesresultaterne, men nok til at betvivle deres gyldighed for tilfældige tanke.

Min fornemmelse er, at til det specifikke formål behøver tankene overhovedet ikke være glasfiberarmerede, da dimensionerne ikke vil give voldsomt store mekaniske belastninger (bortset fra underlaget, som skal bære 2*750 kg). Til gengæld skal der absolut vælges en plast, der tåler 100° C - fx PP, der har anvendelsesområde op til 110°.
Hvis der er tale om eksisterende tanke, du vil genbruge, er mit råd at spørge fabrikanten om plastens egenskaber. Der kan meget vel være en større sikkerhedsfaktor end du har brug for. Men det kan også være, at plasten bliver blød ved 70-80°.
Mit hurtige overslag siger, at tankene er ca. 1,7 m høje, og hvis du bruger en termoplast, der ikke tåler 100°, vil de med tiden blive kortere og bredere. Glasfiberarmeringen kan udskyde denne proces, men ikke helt hindre den, hvis plasten ikke holder.

P.S. Trykket i bunden af tanken vil ikke være 1 bar, men nær 1,2 bar på grund af vandets vægt. Forskellen kan være af betydning, hvis plasten ikke er termostabil.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Temperaturbestandighed glasfibertank
« Svar #4 Dato: 13, April 2016 - 19:48 »
Foruden det Morten og Mønnike anfører ,er der et moment mere.  Den sædvanlige polyester der bruges i såkaldt "glasfiber" tåler ikke vand i ubegrænset tid. Plastbåde skal op på land om vinteren ikke kun på grund af frostfaren, men også fordi plasten skal udtørre i en periode.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Temperaturbestandighed glasfibertank
« Svar #5 Dato: 13, April 2016 - 21:20 »
Bovbjerg, pas på med det link du fandt på google.
Det udtrykker noget andet end du tror.

Det er almindeligt at opvarme 2-komponent polyester og også epoxy under hærdningen.

Det har intet at gøre med om man senere kan opvarme emnet, det fører ikke til større styrke.

Under hærdningen polymeriserer blandingen, og ved tilførsel af varme bliver polymerkæderne længere, binder på kryds og tværs, og hærder hurtigere.

Jeg har tidligere arbejdet med polyester, men er gået over til epoxy, fordi resultatet er bedre og styrken meget højere.

Når jeg har lavet en laminering med glas/epoxy ryger den i ovnen ved 150 grader. Først da opnår man den fulde styrke.

For god ordens skyld: jeg gør det kun når konen er undervejs :-)

MvH,

Bent.
« Senest Redigeret: 13, April 2016 - 21:21 af Bent Andersen »

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Temperaturbestandighed glasfibertank
« Svar #6 Dato: 20, April 2016 - 13:17 »
Tak for svarene. Jeg har fået følgende sparsomme besked fra leverandøren:
Composite C-1443-A3
Polyethylene innerliner Glass-epoxy laminate G-11 outer.

Polyethylene
Can withstand temperatures of 80 °C continuously and 95 °C for a short time.

Glass-epoxy laminate G-11
Max Operating Temp (°F / °C) 329 / 165

Det er jo nok lineren i tankene, der har sat grænsen på 50 °C med en sikkerhedsfaktor på 1,6.

Jeg tror nu jeg tager chancen, men sætter nok nogle stålbånd omkring. Tankene skal placeres i en isoleret trækasse i kælderen, og stå over et afløb, så der skulle ikke ske det store ved en eventuel læk og tankene har kun kostet 150 kr./stk  :)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Temperaturbestandighed glasfibertank
« Svar #7 Dato: 21, April 2016 - 10:53 »
Med epoxy kan du se bort fra min tidligere bemærkning, om at "glasfiberen ikke tåler vand over lang tid"

epoxy , glas komposit er stærkere , og det er jo godt til en trykbeholder.  PE inderst er sikkert for at holde den tæt og for at undgå rester af epoxy monomer i vandet. Til dit formål er disse rester vel ligegyldige, bare der ikke er forbindelse til drikkevand.
Så jeg ville ikke være bange for at drive den ved temperatur op til maksimalt 100° C
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk