* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 45
I alt: 45

Forfatter Emne: Printererfaringer  (Læst 12483 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Printererfaringer
« Dato: 21, April 2016 - 21:42 »
Dette er et nyt emne, dannet ved afskalning af to indlæg om "Flytbar USB-harddisk", som røg off-topic, men ser ud til at vække stærke følelser. Så lad os udveksle gode og dårlige erfaringer med diverse printere - laser såvel som blæk. Nedenstående er det indlæg af mig selv, der lokkede den oprindelige tråd på afveje:

... og jeg har ikke læst noget om indbygget forældelse ligesom i blæk-printer.
Jeg har heller ikke hørt om indbygget forældelse af blækprintere!
Og jeg kan da oplyse, at jeg stadig er den lykkelige ejer af en ca. 15 år gammel HP 920C - med parallelstik, men heldigvis også (som en af de første modeller) usb. Så den er stadig driftsklar og leverer fremragende (men lidt dyre) farvebilleder. Blækpatronerne fås stadig!
Jeg har haft den i drift så sent som i sidste måned, da jeg konstaterede, at man IKKE skal købe uoriginal toner til en Samsung CLP-680 laserprinter - som har leveret glimrende kvalitet indtil den originale toner løb tør. Den røde erstatningspatron lækker en anelse, så de næste 2-3 print efter et farvebillede får lyserøde striber i baggrunden. Det var ikke godt nok til en festindbydelse! Men den gamle printer blev hentet i kælderen og fungerede upåklageligt i første hug! :D

P.S. På blækprinterområdet er jeg i det hele taget HP-freak! Det er også dejligt, at sommerhusprinterne kan hentes frem efter fire måneders pause og straks virke upåklageligt! HP kan noget med blæk ...
« Senest Redigeret: 22, April 2016 - 11:01 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Printererfaringer
« Svar #1 Dato: 21, April 2016 - 23:39 »
Jamen så pas på de gamle maskiner Morten, for jeg kan fortælle dig at alle nyere printere med HP blækpatroner (HP og Canon) forlanger længe inden patronen er opbrugt nye patroner og accepterer ikke genfyldte eller hjemmefyldte patroner, som man kunne det førhen....de stopper med at køre indtil de får en ny original patron, når de mener at patronen er opbrugt!

Selv om du så heldigvis  ikke har bemærket det, så er der indbygget forældelse i printerne....de tre sidste har haft har udvist denne opførsel(HP) der gjorde at jeg skiftede til Canon der ikke er et hår bedre.
For hvergang de nægtede at køre mere, kunne man fjerne en plastik tap ,der af uransagelige årsager blokerede for printer slæden. Når man så fjernede denne kørte printeren gladeligt videre, indtil  en inreparabel årsag aflivede maskinen da en professionel reparatørs løn oversteg anskaffelse af en ny :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Printererfaringer
« Svar #2 Dato: 22, April 2016 - 11:19 »
Jeg vil gerne tilslutte mig emnet med indbygget forældelse - dog for mit vedkommende med en EPSON scanner.
Scanneren er en EPSON Perfection 4870 PHOTO, som er en udmærket scanner med softwarestyrede funktioner med seriescanning af både kontaktkopier (papir) og forskellige størrelser af filmformater. En række meget praktiske billedmasker medfulgte.
Da Win7 holdt sit indtog ophørte scanner softwaren at fungere. Derfor troede jeg, at der blot skulle hentes opdaterede drivere. Det viste sig ikke muligt - EPSON opdaterer ikke driverne - men de henviser til en anden leverandør (!), som ønsker en fed pris for at levere en passende og opdateret driver.
Så blev scanneren sat på hylden og en HP kombinations printer (print scanning og andre funktioner) købt. Scanneren har på denne maskine ikke alle de fine funktioner fra EPSON maskinen.
Surt!
Hilsen HP
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Printererfaringer
« Svar #3 Dato: 22, April 2016 - 11:38 »
En printer koster ca. 2000 kr.!

Det er min erfaring lige fra jeg fik den første omkring 1990 til nu.
Jeg husker ikke mærket på den første, som var en nåleprinter af den gode slags med farvebånd og 24 nåle - så man faktisk kunne læse teksterne, modsat de billige med kun 9 nåle!
Den næste - midt i 90'erne - var en Canon blækprinter (S/H), som jeg beholdt så længe, at det til sidst var svært at få blæk til den. I den periode prøvede jeg også uoriginalt refill-blæk, som man postede på de gamle patroner gennem et boret hul. Da jeg havde tømt 1 refillflaske, besluttede jeg, at besværet oversteg besparelsen.
Så kom den HP 920C, som jeg har endnu - og som jeg købte på åbningstilbud i en butik, der kom til at leve kortere end printeren - for ca. 2000 kr.!
Næste i rækken var en S/H laserprinter - Minolta 1400 SW. Så vidt jeg husker var den dog lidt billigere. Til gengæld virker den også endnu, men står ved min kones PC; hun har et mere beskedent printbehov end jeg og kun dokumenter. Jeg har derimod opslidt en Lexmark laserprinter (farve, modelbetegnelsen glemt) og har nu en Samsung CLP-680 farvelaserprinter. Den kostede godt nok 2100 kr. på tilbud.

Det var "2000 kr.-segmentet".
Ind imellem har jeg til sommerhusbrug opslidt en Lexmark multimaskine og en HP-ditto og bruger nu en HP 1510. Alle af den klasse, der kun koster lidt mere fra nye end et sæt blækpatroner.
Min erfaring omfatter dertil en årrække, hvor jeg tilså og "genoplivede" en lang række lokalprintere (blæk, mange mærker) på min arbejdsplads.

Så jeg vil lige opsummere mine erfaringer:
* Har du et printbehov af en vis størrelse, så køb en laser! Priserne starter idag ved ca. 1500 kr., hvis det skal være farve, lavere for kun S/H. Gem den gamle multimaskine som scanner, når patronerne er brugt op ...
* Som nævnt i mit første indlæg har jeg netop gjort en negativ erfaring med uoriginal lasertoner - så det køber jeg ikke igen - det er synd for en ellers fremragende printer!
* HPs blæk er dyrt, men pengene værd. Kvaliteten ER højere end de konkurrerende mærker.

Jeg har ikke personligt oplevet, at en printer har bedt om ny patron før den gamle reelt er tom. Jeg har hørt om "elektronisk beskyttelse" mod kopipatroner, men har ikke selv forsøgt. Jeg har dog også hørt om et trick til at omgå beskyttelsen, men har ikke hæftet mig ved detaljerne.

Vær så god! Så er der frit slag for andre erfaringer.  ;)
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Printererfaringer
« Svar #4 Dato: 22, April 2016 - 19:55 »
Citat fra: Morten Jødal
Jeg har heller ikke hørt om indbygget forældelse af blækprintere!
The Lightbulb Conspiracy (Full Length - English Subtitles).mp4
https://www.youtube.com/watch?v=-1j0XDGIsUg

Planned Obsolescence, Perceived Obsolescence
https://www.youtube.com/watch?v=N2KLyYKJGk0

Min forhenværende epson 4400 printer havde separater blækpatroner, men den nægtede at køre, hvis blot en' patron var tom :(
Så den er forlængst skrottet :)
I øjeblikket bruger jeg en HP 2280, men den bliver antagelig også skrottet, hvis den nægte at printe med en tom patron?

Begge type printer levere fine udskrifter af selv meget tynde linier. :)
Justering af printerPatroner er nærmest halvt automatisk med HP 2280 :)

Mvh jj

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Printererfaringer
« Svar #5 Dato: 23, April 2016 - 01:31 »
Da tråden nu hedder printerefaringer kan jeg godt komme med en erfaring som afviger lidt fra de andre.

På mit job har jeg i årevis holdt liv i netop en gammel HP 920c printer som har (havde) parallelinterface. Den kunne nemlig bruges i forbindelse med et ældre Tektronix oscilloskop som kun har dette interface.
Da printeren til sidst opgav ævred opdagede jeg, at alle printere på markedet var gået over til USB interface - ikke en eneste havde bibeholdt det parallelle.
Denne naturlige udvikling har ikke nået elektroniske måleinstrumenter, som generelt har en meget længere levetid end printere. Derfor har jeg været tvunget til at benytte den eneste alternative mulighed, som er at indspille skærmens data på en floppydisk. Det tager mindst 5 minutter og hvor finder man så lige en PC som den kan puttes i for at få den udlæst?

Morale - gamle printere (og PC'ere med XP) skal man gemme.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Printererfaringer
« Svar #6 Dato: 23, April 2016 - 09:24 »
Det er ret nemt at få fat i gamle printere med parallelinterface, specielt hvis der ikke også er usb interface.
Se på loppemarkeder, blå avis omlastestation mv.
De ældre hp printere er efter min erfaring ret sejlivede. Efterfyldning af patroner aakceptere de også, eller de skal bare have en ny ,og næste gang den forrige.
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Printererfaringer
« Svar #7 Dato: 23, April 2016 - 10:56 »
Jeg tilslutter mig IT-Nørden Steven Snedkers råd om at købe en Brother S/H laserprinter, der er billig i anskaffelse, forbrugsmaterialer og yderst holdbar.

http://www.fagbladet3f.dk/temaer/digitalt/f4bf76903f62403c9723307bacf969cb-20150312-den-bedste-printer-og-scanner-er-den-billigste

Citér
Den bedste printer og scanner er den billigste
En sort/hvid-laserprinter er rigeligt til langt de fleste danskere. Eventuelt med scanner i toppen. Farveprintere er dyre uanset teknologi.


http://www.edbpriser.dk/printer/brother-hl-l2340dw-id-8651824.aspx 699kr og knap 200 kr for toner til yderligere 2600 sider.
« Senest Redigeret: 23, April 2016 - 11:00 af E. Tranberg »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Printererfaringer
« Svar #8 Dato: 23, April 2016 - 11:20 »
Jeg står med et printerproblem som jeg oprindeligt kom herind for at få løst - men faldt så over den her tråd.

Så jeg vil lægge ud med mine egne betragtninger:

For det første er en laserprinter langt billigere i drift end en blæk-ditto. Så når der skal printes breve og invitationer og alt muligt andet ud, så skal den bruges. Jeg har indtil nu haft to farvelaserprintere, begge med netværksstik og til en pris på under 1.000 DKK(!!)

Når man så skal lave rigtig flotte billeder (på photo-papir) så kommer blækprinteren til sin ret. Og et godt råd: Køb en HP-printer!
Mange blækprintere har et printerhoved separat fra blækpatronen, og tørrer det hoved ud, så er løbet kørt.
HP leverer blækpatron og printerhoved i ét, så er printerhovedet tørret ud, så køber man en ny blækpatron og er kørende igen.
(Man skal så lige se sig for, jeg tror nok at HP har lavet enkelte printere med separat blækpatron og printerhoved. Undgå dem!)
Køb originalt blæk, og lev med at printeren vil have den skiftet selv om den ikke er helt tom. Så meget burde man heller ikke bruge den, at det vælter budgettet.
Lav en plan om at printe en lille side ud hver måned, med et par små firkanter med rød, grøn og blå samt komplementærfarverne. Så skulle dyserne nok kunne holde sig funktionsdygtige.

Så jeg mener man bør have begge printere (hvis man selvfølgelig har begge behov).
Hvis man derudover har brug for at printer rigtig flotte, state-of-the-art billeder, så skal man ha' sådan en Canon selphy-fidus, som bruger sådan et princip med en lang rulle med farvestof. De billeder den laver er ikke til at skelne fra 'rigtige' fotos!
Jeg har selv sådan en, men jeg ved ikke om den virker mere. Jeg købte den i tidernes morgen, fordi jeg troede at jeg skulle printe mine fotos ud og opbevare dem fysisk. Men sådan gør man jo overhovedet ikke længere...

En ting som måske er værd at overveje inden man vælger laser versus blæk til det man lige står og skal printe: Blækprint har det ikke godt med fugt. Og laserprint giver op overfor benzin og acetone.
Skal det man laver anvendes udenfor, så anskaf en (varm)laminator. Så skal man kun tænke på, at det man har lavet ikke må befinde sig i sollys. Det bleges over tid.

Åh ja, og så lige en bemærkning til disse 'kombi-maskiner': Jeg bryder mig ikke om dem! En af enhederne vil stå af en dag, og så er det irriterende at skulle kassere en fint funktionsdygtig scanner, bare fordi printeren i den ikke duer mere. Bevares, man kan da fortsætte med at bruge den som scanner, men i min optik er det noget rod at have halvdefekt apparatur stående, fordi det stadig fungerer halvt.

Og så lige et indspark omkring mit problem: Min dejlige Lexmark C540 er begyndt at lave magenta striber på tværs af det den printer ud. Det er ikke pænt. Min egen teori gik på at det var drum-kittet, men jeg har kigget på nettet og er kommet i tvivl. Der er også 'fuser-kit' ('sikring'??) og jeg fandt en video hvor man renser et eller andet for klumper af toner (men det var ikke min printer, så det hjalp ikke så meget).

Er der nogen af jer som kan pege på hvor problemet er? Jeg vil helst ikke investere i et drum-kit, hvis det ikke er der problemet er...!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Printererfaringer
« Svar #9 Dato: 23, April 2016 - 12:08 »
Og så lige et indspark omkring mit problem: Min dejlige Lexmark C540 er begyndt at lave magenta striber på tværs af det den printer ud. Det er ikke pænt. Min egen teori gik på at det var drum-kittet, men jeg har kigget på nettet og er kommet i tvivl. Der er også 'fuser-kit' ('sikring'??) og jeg fandt en video hvor man renser et eller andet for klumper af toner (men det var ikke min printer, så det hjalp ikke så meget).

Et par overordnede bemærkninger i anledning af Mads' problem (som jeg meget gerne lytter med til løsninger på, da jeg også har fået problemer med magenta overskudsfarve på min Samsung, selv om de ikke fordeler sig helt på samme måde, så årsagen er nok ikke den samme):

En laserprinter virker ved, at en tromle oplades ensartet med statisk elektricitet. Typisk er overfladen belagt med selen, som har lav løsrivelsesenergi, så belysning af et punkt kan fjerne opladningen. Toneren hænger ved, hvor tromlen er opladet og overføres derpå til papiret. Det er den proces, der foretages i "drum kit".
Efter et mellemtrin, hvor overskydende toner nænsomt suges bort fra overfladen, kommer vi til "fuse kit", som smelter (varmesvejser - deraf navnet "fuse" - det må høre til en anden tråd at forklare, hvordan dette ord også er kommet til at betyde en elektrisk smeltesikring, svejsning er den originale betydning) toneren ned i papiret, som nu kan rulles ud til brugeren uden at toneren kan børstes af.
Bemærk lige, at mine professionelle erfaringer med kopi/printerteknik ligger nogle år tilbage; farvelaserprintere har jeg kun været bruger af, så jeg skriver intet om hvordan man fordeler de fire forskellige tonere på tromlen (eller tromlerne?), for jeg ved det ikke. Men den grundlæggende teknik er som beskrevet.

Der er faktisk hele tre steder det kan gå galt!

Fejl på tromlen vil udløse striber på tværs med meget regelmæssige mellemrum svarende til en omdrejning.

Fejl på varmedelen vil efterlade løs toner i maskineriet og kan give uregelmæssige tilsmudsninger.

Men så den tredje - oversete - fejl: Den overskydende toner, der nænsomt suges af, skal jo et sted hen, så den afleveres i en "waste toner" beholder, og den bliver fyldt op på et tidspunkt. Det er en god ide altid at have en ny på lager (køb den sammen med det første sæt reservetoner, den er af plast, prisen er kun 40-50 kr., men da lasertoner jo tort set kun er til at købe på nettet, bør du købe den sammen med noget andet for at spare portoen).
Da jeg selv havde en Lexmark C540 løb beholderen fuld for mig, og jeg konstaterede på den hårde måde, at man godt kan tømme indholdet ud i skraldespanden, men det er IKKE klogt at gøre det indendørs! Toneren er MEGET finkornet og støver ud over alle grænser, når man tømmer beholderen. Til gengæld kunne denne sagtens sættes på plads og genbruges. Næste gang jeg købte ny toner, købte jeg en beholder med, som jeg aldrig fik brug for, da printeren desværre gik mekanisk i stykker og blev kasseret.

Jeg vil ikke kloge mig på, hvilken af de tre muligheder, der er din fejl, men den sidste er let at tjekke. Se hvilke skjolde på printeren, der kan åbnes - jeg kan ikke huske om det et nederste venstre eller højre hjørne foran, din beholder sidder i - men når du finder den, er du ikke i tvivl!
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Printererfaringer
« Svar #10 Dato: 23, April 2016 - 14:05 »
Hej Morten,

Tak for hurtigt svar.Jeg fandt frem til overskudstonerflasken (en ordentlig basse!) og fik - ganske ufrivilligt og uplanlagt - eksperimenteret med at tømme den. Det hjalp så ikke.

Ud fra din øvrige beskrivelse kan jeg regne ud at det må være trommesættet den er gal med.

Og det bliver så en ny printer, kan jeg se:
https://www.computersalg.dk/i/619625/lexmark-cs410dn-farvelaserprinter?utm_source=Wallpaper-banner&utm_medium=EDBpriser&utm_campaign=EDBpriserWall_Lexmark_CS410dn_Campaign_999_Left

versus:

https://www.proshop.dk/Printerblaek-toner-papir/photodeveloper-Imaging-Kit-bk/2149378?utm_source=edbpriser&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Yderligere gevinst er så også, at jeg kan udskrive på begge sider lige pludselig  ;D

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Printererfaringer
« Svar #11 Dato: 23, April 2016 - 21:53 »
Jamen så pas på de gamle maskiner Morten, for jeg kan fortælle dig at alle nyere printere med HP blækpatroner (HP og Canon) forlanger længe inden patronen er opbrugt nye patroner og accepterer ikke genfyldte eller hjemmefyldte patroner, som man kunne det førhen....de stopper med at køre indtil de får en ny original patron, når de mener at patronen er opbrugt!


Dette gælder ikke for Canon. Den kommer godt nok med en advarsel når blækket er lavt, hvilket vil sige at kun svampen indeholder blæk, men den funktion kan slås fra ved hjælp af knapperne på frontpanelet, hvorefter den printer lystigt videre uanset om der er blæk til stede eller ej. Om det også gælder for HP aner jeg ikke.

På min tidligere Canon printer var overvågningen slået fra permanent, da jeg selv fyldte de gamle patroner med uoriginalt blæk, så overvågningen bestod blot i, at jeg skiftede patroner når udskriften blev svag eller manglede en farve. Den nuværende printer er også en Canon, men jeg køber i dag uoriginale blækpatroner med chip monteret, så printerens overvågning stadig fungerer, men da patroner med chip er væsentligt dyrere end dem uden, går jeg nok snart over til at købe dem uden chip.

Argumentationen for HP´s patroner med indbygget printerhoved synes jeg er god  ;)
Hos HP køber man et nyt printerhoved med hver enkelt patron og hvis det bliver stoppet, så køber man blot en ny patron (med printerhoved).
For printere med et fast printerhoved og separate blækpatroner, ja så køber man et nyt printerhoved når det gamle er blevet tilstoppet af en eller anden grund. Dermed undgår man da at købe mange printerhoveder og for de fleste, der anvender printeren jævnligt, så vil printerhovedet nok aldrig tørre ud. For den tidligere printer (Canon) måtte jeg købe et nyt printerhoved efter at den  i flere år havde kørt med blækpatroner, som jeg selv fyldte op med uoriginal blæk. Årsagen var nok snarere at den af uheldige omstændigheder ikke var i brug i knap et år.

De gamle printere har jeg til gengæld haft stor fornøjelse af ved at skille dem i alle deres enkeltdele. Det er virkeligt sjovt at se, hvorledes papirfremføringen virker med et hav af mærkelige tandhjul og føringer af disse, så de kan have flere funktioner afhængigt af om der printes dobbeltsidet. Ligeledes var jeg duperet over de mange følere der var indbygget til overvågning af hvor papiret eksakt var i printeren. Da prisen på en printer jo er ret sparsom, må det være robotter, der får alle disse mekaniske ting sat sammen, og jeg var virkeligt imponeret over, at man kunne konstruere og montere mekaniske dimser så elegant. Ved mange af løsningerne kom jeg til at tænke på Storm P. eller Georg Gearløs.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Printererfaringer
« Svar #12 Dato: 24, April 2016 - 14:24 »
Ja den slags robotter siger "nihau" når du møder dem :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Printererfaringer
« Svar #13 Dato: 24, April 2016 - 14:26 »
Helt præcist....你好....Nǐ hǎo
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk