ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 661
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 16003
Total antal emner: 1392
Flest online idag: 78
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 70
I alt: 70
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand? (Læst 15682 gange)
Deuterium
Debattør
«
Dato:
12, Juni 2016 - 17:58 »
Halløjsa! Jeg er ny, og ligger hurtigt ud med et spørgsmål
Regner med at kunne bidrage en del i naturvidenskabs-afdelingen.
Anyways, jeg er igang med at bygge en vand-køleopsætning af 2 aluminium radiatorer og 1 pumpe til væske cirkulation og køling i et destillerings-setup. Har ikke regnet på varmeoverførsel på forhånd, så ved ikke endnu om det overhovedet er effektivt nok, så det bliver spændende.
De to radiatorer er 140x280 mm og der skal derfor påmonteres 2x 140mm PC blæsere på hver. Blæserne er 0.7A hver, og kører på 12V. Jeg køber en 5A, 12V strømforsyning (jævnstrøm) til at køre dem alle. Men, nu er elektronik ikke min stærke side, så jeg har brug for assistance
Jeg kan se at hvis jeg skal købe et potentiometer (hvilket jeg helst vil) skal det kunne holde til effekten på ca. 34W i alt, hvilket er meget dyrt. 4 potentiometre til hver blæser ville også være i orden, men stadig er de dyre hvis de skal holde til 8-9W.
Jeg tænker derfor at lave 3 "kanaler" med hver deres flip-kontakt så jeg derved åbner for 1 kanal af gangen. I de to dæmpede kanaler skal de 4 blæsere have monteret en ekstra modstand, dog trådviklet på en 10W. Jeg tænker at jeg derved kan åbne for hver kanal som så giver forskellige blæserhastighed. Men kan det fungere, og hvilken modstand bør jeg vælge?
Jeg tænker at hastigheden skalerer proportionalt med strømstyrken, så hvis jeg vil have 50% hastighed, 75% og 100% respektivt i hver kanal, skal jeg gå efter 0.35, 0.525 og 0.7A.
Det giver 12V / 0,35A = 34Ω modstand i kanal 1, 23Ω i kanal 2 og 17Ω (uændret) i kanal 3. Så bør jeg derved sætte en 34Ω - 17Ω = 17Ω modstand i kanal 1, og 23Ω - 17Ω = 6Ω modstand i kanal 2? Er den matematik rigtig, og kan det fungere?
Det giver mening i mit hoved, men det er der så mange abstrakte ting der gør.
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
«
Svar #1 Dato:
12, Juni 2016 - 20:43 »
Jeg tror du skal nytænke dit projekt fuldstændigt.
PC-blæsere som jeg kender dem drives af børsteløse DC-motorer ("Aussenläufer") og er kun lavet til at virke ved en fast forsyningsspænding.
De indeholder elektronik til kommutering af motoren og kan ikke reguleres som en almindelig DC-motor.
Det eneste du kan gøre er, at lave en on/off regulering hvor blæseren måske kører 30 sekunder og derefter slukker indtil det er nødvendigt at starte den igen.
Der findes dog også typer med to hastigheder, det kunne give mere fleksibilitet.
MvH,
Bent.
Logget
chrismark
Senior
«
Svar #2 Dato:
12, Juni 2016 - 21:29 »
Jeg har 4 x pc-blæser på min brændeovn. Forsyndes via via 12V 2A og en 7805 regulator + potmeter. Virker fint her i huset. 5- 12 Volt regulerbar.
Logget
kurt54
Debattør
«
Svar #3 Dato:
13, Juni 2016 - 01:04 »
De fleste PC-blæsere kører udemærket på 5V -7V -12V enkelte kan være svære at starte på 5V men kører de kan man somregel gå derned. At jeg lige nævner de spændninger er fordi en PC strøforsyning giver disse - skal du ud at købe kan du jo overveje en PC strømforsyning - ikke købe som ny de er ofte gratis at komme til brugte.Et standard molex 4 polet pc strømforsynings stik indeholder de 3 spændinger og du kan så skifte mellem 3 hastigheder uden et kraftigt potmeter.
Bruger du 7805 løsningen op potmeteret som delvis spændningsdeler klarer du det også uden et kraftigt potmeter.
Logget
Mikker
Senior
«
Svar #4 Dato:
13, Juni 2016 - 23:19 »
http://www.ebay.com/itm/LM317-DC-DC-Converter-Buck-Power-Module-Linear-Regulator-Step-Down-Adjustable-/231970875181?hash=item36028aa72d:g:uBwAAOSwuhhXViVx
Logget
Deuterium
Debattør
«
Svar #5 Dato:
16, Juni 2016 - 09:38 »
Tak for svar allesammen!
Jeg synes 7805+potmeter løsningen lyder attraktiv. Men jeg må indrømme jeg kommer lidt til kort mht. at forstå de specifikke forbindelser. Jeg har fundet følgende:
http://www.rason.org/Projects/regulator/regulator.htm
Chrismark, er det muligt du kan tegne et hurtigt kredsløb i paint af dit setup?
Hvis jeg ønsker input på 12v og output på ~8-12v er det så muligt kun med 1 potentiometer, eller skal jeg tilføre mere til kredsløbet?
Jeg har fundet denne 7805:
http://www.elfadistrelec.dk/da/spaendingsregulator-to-220-st-l7805cv/p/17326242?q=7805&page=10&origPos=10&origPageSize=50&simi=0.0
Som kan trække 1.5A, så jeg må skulle bruge 2 stk, så jeg har 2 blæsere (på 0.7A) i hver, yes? Det kræver vel så også 2 separate potentiometre.
Så vidt jeg kan se er det så stort tab i den lineære buck regulator, at jeg aldrig vil kunne få 12v udgang med 12v indgang?
Logget
efry
Senior
«
Svar #6 Dato:
16, Juni 2016 - 20:14 »
Der findes dobbeltpotentiometre f. eks til stereo, dvs to potentiometre på den samme aksel, så det er ikke et problem. Potentiometeret skal erstatte R2 på det viste diagram.
Husk lige at ind- og udgangen bør afkobles med kondensatorer for at undgå svingninger. Jeg vil foreslå en værdi ikke under 0,5 μF.
Logget
Deuterium
Debattør
«
Svar #7 Dato:
17, Juni 2016 - 11:01 »
Tak for input! Jeg fandt et google docs dokument hvor man nemt kan tegne kredsløb. Hvis nogle er interesserede:
https://docs.google.com/drawings/d/1m8Z3-AqddgyrH17Ixbwq4FP0LAKRqtx4LdHKJDsaFg4/edit?pref=2&pli=1
Jeg er kommet frem til et kredsløb pr. vedhæftede billede. Ved formlen for en 7805:
Vout = Vfixed + R2(Vfixed/R1 + Istndby)
Hvor Vfixed er 5volt, og Istndby er 0.0025A for en 7805.
Hvis R1 er 470Ω skal potmeteret kunne justere op til 500Ω for at regulatoren giver 11.6V. For at være sikker, hvis et potmeter er citeret som 0.5KΩ, justerer den så fra nul (eller lidt over) op til 0.5KΩ max?
Er der nogle elektriske folk (hah) der kan verificere at det burde virke? Jeg er virkelig ude i gætteland, her
Logget
Bent Andersen
Gæst
«
Svar #8 Dato:
17, Juni 2016 - 20:01 »
Det er rent køkkenbordsklyt, glem det.
En 7805 er ualmindeligt dårligt egnet til variable spændingsforsyninger (at forklare grundene bliver for omfattende)
En LM317 er et bedre valg.
Begge har dog det samme problem: forskellen mellem ind- og udgangsspænding er minimum omkring 3 V, så de kan max. levere ~9 V.
Du skal have fat i såkaldt LDO regulator (Low Voltage Dropout).
Kig hos:
www.ti.com
www.linear.com
www.analog.com
osv.
MvH,
Bent.
«
Senest Redigeret: 17, Juni 2016 - 21:20 af Bent Andersen
»
Logget
efry
Senior
«
Svar #9 Dato:
17, Juni 2016 - 22:49 »
Såvidt som jeg kan se af det første indlæg af Deuterium, så påregner han blot at indkøbe en 12 V forsyning. Den skal blot ændres til en 18-20 volt, som fås til rundt regnet samme pris som dem til 12 V.
Jeg giver Bent ret i at LM317 el. lign., der er beregnet til en variabel spændingsforsyning er det bedste, men LM7805 kan sagtens anvendes til et så simpelt formål.
Der vil muligvis være et behov for at montere IC'en på en form for køleplade, afhængigt af hvor meget strøm, der trækkes, og hvilken indgangsspænding, der anvendes.
Logget
Bent Andersen
Gæst
«
Svar #10 Dato:
19, Juni 2016 - 00:13 »
"men LM7805 kan sagtens anvendes til et så simpelt formål."
Men hvorfor?
Hvorfor ikke bare lave det rigtigt, i stedet for at misbruge en komponent til noget den ikke er beregnet til?
Jeg forstår ikke motivationen her...
"Do it right the first time!"
Bent.
Logget
efry
Senior
«
Svar #11 Dato:
20, Juni 2016 - 21:15 »
Da jeg svarede lå det i baghovedet, at man allerede havde 7805 til rådighed. En fornyet gennemlæsning af tråden viser, at dette ikke er tilfældet.
Jeg vil derfor også anbefale, at der købes en eller flere LM317, hvis man ikke allerede råder over 7805.
Reguleringen må kunne foretages med blot et enkelt potentiometer med et kredsløb som vist i databladet
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf
på figur 9.3.6
«
Senest Redigeret: 20, Juni 2016 - 21:20 af efry
»
Logget
chrismark
Senior
«
Svar #12 Dato:
28, Juni 2016 - 19:28 »
Bare for og irriter jer lidt har jeg bestilt dette 5A patent;
http://www.ebay.com/itm/271485612839?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
samt denne 40A opfindelse;
http://www.ebay.com/itm/221842925195?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
For de penge starter jeg ikke lodekolbe.
7805 Længe leve..Hurrrrra..
Logget
Bent Andersen
Gæst
«
Svar #13 Dato:
28, Juni 2016 - 19:47 »
Hvorfor skulle det dog irritere os?
At købe billigt Kina-bras kan alle vel finde ud af. Det svære er efterhånden at finde noget ordentligt kram.
MvH,
Bent.
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Seneste Debatindlæg
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
STORE og små tal.
af
jj-
[04, April 2025 - 20:09]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[19, Marts 2025 - 20:09]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Google ads:
DR-Nyheder
Amerikansk angreb på havn i Yemen dræber mindst 38
Trump forventer at mødes med den britiske konge til september
Møller moser 13 mål i kassen for Flensborg
Årets højeste temperatur målt i Rønne
Udbrud af svamp i hårbunden har spredt sig via frisører i København
Mindst fire turister har mistet livet i kabelbaneulykke i Italien
Hjælpeorganisationer advarer om totalt kollaps i Gaza
Politi søger vidner til knivstikkeri på Nørrebro
Zelenskyj beskylder Kina for at levere våben til Rusland
Strand afspærret efter fund af formodet granat
Nationalbanken følger trop og sænker renterne
Vægttabspille fra Novos amerikanske rival viser positive resultater
Sønderjyske øjner overlevelse efter kedeligt bundbrag
Tredje frisparksmål på to kampe ikke nok for Viborg
16-årig varetægtsfængslet på lukket institution efter knivstikkeri på togstation
Verdensrekord i blæsevejr får svenskere til at ryste på hovedet
Ruslands højesteret fjerner forbud mod Taliban
Den Europæiske Centralbank sænker renten med 0,25 procentpoint
To mænd varetægtsfængslet efter groft røveri
Danskere på Tenerife advares om uro under strejker i turistindustri
Nyt fra ing.dk
Spørg Fagfolket: Hvorfor er fuger så svære at rengøre?
Glem håndsving og solceller: Erfaren radiomand giver fem råd til køb af nødradio
Derfor falder påsken ikke altid, som den skal
Cookies fra 7-eleven er med kakaofri chokolade: Ingeniøren har smagt den med opfinderen
Spørg Fagfolket: Hvorfor kan jeg finde jordstråler med et bøjet stykke ståltråd?
Overvejer grønt lys til pille mod brystkræft
Silkevejen sikret: Panamakanalen er tilbage i USA's fold
Brobizz bliver udsat for svindelforsøg: Ny betalingsteknologi skal afhjælpe problemet
Kinesisk skib slæbte anker 330 kilometer: Men ingen beviser for sabotage på kabel
Faglig boksekamp om atomkraft i Danmark bryder løs: Derfor er eksperterne rygende uenige
Nyt datasystem på vej til sundhedsvæsnet: »Kan have kæmpe potentiale for Danmark«
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Spørg Scientariet: Skal smør virkelig stå i køleskabet?
Amerikansk journalist er ikke i tvivl: Tech-milliardærer vil bruge Grønland til deres drøm om at skabe »netværksstaten«
Cyberangreb koster danske universiteter millioner: Alligevel mangler flere afgørende våben
Tropenætter og dødsfald: »Europa er det kontinent, der opvarmes hurtigst«
Læge snagede i tusindvis af patientdata i Sjælland og Hovedstaden: Jyske regioner afviser lignende kan ske
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
Kim har tjekket sikkerheden i Temu-skrammel: Massivt snyd med CE-mærkning
Er din virksomhed omfattet af NIS2-loven? Nyt værktøj giver dig svar
Ligesom på film: Storbritannien udvikler værktøj til at forudsige mord
Spørg Fagfolket: Hvorfor skummer minimælk bedre end sødmælk?
Lyssignaler i Jylland mister radarstyring: Fører til »fuldstændig kaos«
Danmark tøver: Svensk kystby opgiver nu et helt lavtliggende boligområde
Helikopterfirma lukker efter dødsulykke i New York
Netcompany-chef om big tech-afhængighed: Èn ting spænder ben for løsningen
Økonom har regnet på dansk atomkraft i et år. Nu er han klar med en kontroversiel konklusion
Virksomheder nøler med AI: Sådan kommer man bedst i gang
Håndlavede mikrofoner fra Asnæs bruges på verdens største scener
Midt i toldkrigen: »Særregler for amerikansk Big Tech vil ødelægge EU's indre marked totalt«
T=tu/L: Sådan laver du den største vandbombe i svømmehallen
Spørg Fagfolket: Findes der en grænse for rotationshastighed?
Ekspert kalder det »noget pladder«: Hvorfor bliver biotek-firma ved med at ville genskabe uddøde dyr?
1896: Den blev aldrig til noget: Den rullende båd
Forskere i skænderi over Microsofts påstand om kvantebit
Trods ny ministermelding om exitplaner: DFDS holder fast i amerikansk tech
På Københavns højeste punkt præsenterede minister de værste trusler mod danskerne. Men det vigtigste svar manglede
Nasa fjerner tegneserie, der inspirerer piger til at blive astronauter
Synspunkt: Civilingeniør: Dansk industri har ikke rykket sig siden 2013
Advokat med 30 års erfaring i miljøret slår fast: Odense Kommune skal gribe ind over for letbanestøj
Mere fjernkøling sendes i kredsløb: »Bæredygtighed og energieffektivitet er øverst på dagsordenen«
Seks personer dræbt i helikopterstyrt i New York
Leder: Vi er teknologisk dybt afhængige af USA: Trusler og alternativer skal på bordet nu
»Intet realistisk alternativ«: Dansk topchef advarer mod haste-exit fra Microsoft og co
Partier klar til at overveje tysk open-source alternativ til Microsoft 365
Fra Sputnik til SpaceX - tag med på rumfartshistorie
Snagelæge efterlader kritisk log på 300.000 linjer: »Det er bestemt ikke godt nok«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Synspunkt: Danske Regioner: Den kollektive trafik skal ikke siloopdeles