* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 45
I alt: 45

Forfatter Emne: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?  (Læst 13042 gange)

Deuterium

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 8
    • Vis profil
Halløjsa! Jeg er ny, og ligger hurtigt ud med et spørgsmål :) Regner med at kunne bidrage en del i naturvidenskabs-afdelingen.

Anyways, jeg er igang med at bygge en vand-køleopsætning af 2 aluminium radiatorer og 1 pumpe til væske cirkulation og køling i et destillerings-setup. Har ikke regnet på varmeoverførsel på forhånd, så ved ikke endnu om det overhovedet er effektivt nok, så det bliver spændende.

De to radiatorer er 140x280 mm og der skal derfor påmonteres 2x 140mm PC blæsere på hver. Blæserne er 0.7A hver, og kører på 12V. Jeg køber en 5A, 12V strømforsyning (jævnstrøm) til at køre dem alle. Men, nu er elektronik ikke min stærke side, så jeg har brug for assistance  ???

Jeg kan se at hvis jeg skal købe et potentiometer (hvilket jeg helst vil) skal det kunne holde til effekten på ca. 34W i alt, hvilket er meget dyrt. 4 potentiometre til hver blæser ville også være i orden, men stadig er de dyre hvis de skal holde til 8-9W.

Jeg tænker derfor at lave 3 "kanaler" med hver deres flip-kontakt så jeg derved åbner for 1 kanal af gangen. I de to dæmpede kanaler skal de 4 blæsere have monteret en ekstra modstand, dog trådviklet på en 10W. Jeg tænker at jeg derved kan åbne for hver kanal som så giver forskellige blæserhastighed. Men kan det fungere, og hvilken modstand bør jeg vælge?

Jeg tænker at hastigheden skalerer proportionalt med strømstyrken, så hvis jeg vil have 50% hastighed, 75% og 100% respektivt i hver kanal, skal jeg gå efter 0.35, 0.525 og 0.7A.
Det giver 12V / 0,35A = 34Ω modstand i kanal 1, 23Ω i kanal 2 og 17Ω (uændret) i kanal 3. Så bør jeg derved sætte en 34Ω - 17Ω = 17Ω modstand i kanal 1, og 23Ω - 17Ω = 6Ω modstand i kanal 2? Er den matematik rigtig, og kan det fungere?  :P

Det giver mening i mit hoved, men det er der så mange abstrakte ting der gør.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
« Svar #1 Dato: 12, Juni 2016 - 20:43 »
Jeg tror du skal nytænke dit projekt fuldstændigt.
PC-blæsere som jeg kender dem drives af børsteløse DC-motorer ("Aussenläufer") og er kun lavet til at virke ved en fast forsyningsspænding.
De indeholder elektronik til kommutering af motoren og kan ikke reguleres som en almindelig DC-motor.

Det eneste du kan gøre er, at lave en on/off regulering hvor blæseren måske kører 30 sekunder og derefter slukker indtil det er nødvendigt at starte den igen.

Der findes dog også typer med to hastigheder, det kunne give mere fleksibilitet.

MvH,

Bent.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
« Svar #2 Dato: 12, Juni 2016 - 21:29 »
Jeg har 4 x  pc-blæser på min brændeovn. Forsyndes via via 12V 2A og en 7805 regulator + potmeter. Virker fint her i huset. 5- 12 Volt regulerbar. :)

kurt54

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
Sv: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
« Svar #3 Dato: 13, Juni 2016 - 01:04 »
De fleste PC-blæsere kører udemærket på 5V -7V -12V enkelte kan være svære at starte på 5V men kører de kan man somregel gå derned. At jeg lige nævner de spændninger er fordi en PC strøforsyning giver disse - skal du ud at købe kan du jo overveje en PC strømforsyning - ikke købe som ny de er ofte gratis at komme til brugte.Et standard molex 4 polet pc strømforsynings stik indeholder de 3 spændinger og du kan så skifte mellem 3 hastigheder uden et kraftigt potmeter.

Bruger du 7805 løsningen op potmeteret som delvis spændningsdeler klarer du det også uden et kraftigt potmeter.


Deuterium

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 8
    • Vis profil
Sv: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
« Svar #5 Dato: 16, Juni 2016 - 09:38 »
Tak for svar allesammen!

Jeg synes 7805+potmeter løsningen lyder attraktiv. Men jeg må indrømme jeg kommer lidt til kort mht. at forstå de specifikke forbindelser. Jeg har fundet følgende:
http://www.rason.org/Projects/regulator/regulator.htm Chrismark, er det muligt du kan tegne et hurtigt kredsløb i paint af dit setup?  ;D

Hvis jeg ønsker input på 12v og output på ~8-12v er det så muligt kun med 1 potentiometer, eller skal jeg tilføre mere til kredsløbet?  :-[

Jeg har fundet denne 7805: http://www.elfadistrelec.dk/da/spaendingsregulator-to-220-st-l7805cv/p/17326242?q=7805&page=10&origPos=10&origPageSize=50&simi=0.0
Som kan trække 1.5A, så jeg må skulle bruge 2 stk, så jeg har 2 blæsere (på 0.7A) i hver, yes? Det kræver vel så også 2 separate potentiometre.

Så vidt jeg kan se er det så stort tab i den lineære buck regulator, at jeg aldrig vil kunne få 12v udgang med 12v indgang?

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
« Svar #6 Dato: 16, Juni 2016 - 20:14 »
Der findes dobbeltpotentiometre f. eks til stereo, dvs to potentiometre på den samme aksel, så det er ikke et problem. Potentiometeret skal erstatte R2 på det viste diagram.
Husk lige at ind- og udgangen bør afkobles med kondensatorer for at undgå svingninger. Jeg vil foreslå en værdi ikke under 0,5 μF.

Deuterium

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 8
    • Vis profil
Sv: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
« Svar #7 Dato: 17, Juni 2016 - 11:01 »
Tak for input! Jeg fandt et google docs dokument hvor man nemt kan tegne kredsløb. Hvis nogle er interesserede: https://docs.google.com/drawings/d/1m8Z3-AqddgyrH17Ixbwq4FP0LAKRqtx4LdHKJDsaFg4/edit?pref=2&pli=1

Jeg er kommet frem til et kredsløb pr. vedhæftede billede. Ved formlen for en 7805:

Vout = Vfixed + R2(Vfixed/R1 + Istndby)

Hvor Vfixed er 5volt, og Istndby er 0.0025A for en 7805.

Hvis R1 er 470Ω skal potmeteret kunne justere op til 500Ω for at regulatoren giver 11.6V. For at være sikker, hvis et potmeter er citeret som 0.5KΩ, justerer den så fra nul (eller lidt over) op til 0.5KΩ max?

Er der nogle elektriske folk (hah) der kan verificere at det burde virke? Jeg er virkelig ude i gætteland, her :D

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
« Svar #8 Dato: 17, Juni 2016 - 20:01 »
Det er rent køkkenbordsklyt, glem det.
En 7805 er ualmindeligt dårligt egnet til variable spændingsforsyninger (at forklare grundene bliver for omfattende)
En LM317 er et bedre valg.
Begge har dog det samme problem: forskellen mellem ind- og udgangsspænding er minimum omkring 3 V, så de kan max. levere ~9 V.

Du skal have fat i såkaldt LDO regulator (Low Voltage Dropout).
Kig hos:
www.ti.com
www.linear.com
www.analog.com
osv.

MvH,

Bent.
« Senest Redigeret: 17, Juni 2016 - 21:20 af Bent Andersen »

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
« Svar #9 Dato: 17, Juni 2016 - 22:49 »
Såvidt som jeg kan se af det første indlæg af Deuterium, så påregner han blot at indkøbe en 12 V forsyning.  Den skal blot ændres til en 18-20 volt, som fås til rundt regnet samme pris som dem til 12 V.
Jeg giver Bent ret i at LM317 el. lign., der er beregnet til en variabel spændingsforsyning er det bedste, men LM7805 kan sagtens anvendes til et så simpelt formål.
Der vil muligvis være et behov for at montere IC'en på en form for køleplade, afhængigt af hvor meget strøm, der trækkes, og hvilken indgangsspænding, der anvendes.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
« Svar #10 Dato: 19, Juni 2016 - 00:13 »
"men LM7805 kan sagtens anvendes til et så simpelt formål."

Men hvorfor?
Hvorfor ikke bare lave det rigtigt, i stedet for at misbruge en komponent til noget den ikke er beregnet til?
Jeg forstår ikke motivationen her...

"Do it right the first time!"

Bent.

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
« Svar #11 Dato: 20, Juni 2016 - 21:15 »
Da jeg svarede lå det i baghovedet, at man allerede havde 7805 til rådighed. En fornyet gennemlæsning af tråden viser, at dette ikke er tilfældet.

Jeg vil derfor også anbefale, at der købes en eller flere LM317, hvis man ikke allerede råder over 7805.

Reguleringen må kunne foretages med blot et enkelt potentiometer med et kredsløb som vist i databladet
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf
på figur 9.3.6
« Senest Redigeret: 20, Juni 2016 - 21:20 af efry »

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
« Svar #12 Dato: 28, Juni 2016 - 19:28 »
Bare for og irriter jer lidt har jeg bestilt dette 5A patent; http://www.ebay.com/itm/271485612839?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT  ;D
samt denne 40A opfindelse; http://www.ebay.com/itm/221842925195?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT  :P
For de penge starter jeg ikke lodekolbe. ;D

7805 Længe leve..Hurrrrra..


Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Elektrisk kredsløb med 3 kanaler, med hver sin modstand?
« Svar #13 Dato: 28, Juni 2016 - 19:47 »
Hvorfor skulle det dog irritere os?
At købe billigt Kina-bras kan alle vel finde ud af. Det svære er efterhånden at finde noget ordentligt kram.

MvH,

Bent.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk