* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 33
I alt: 33

Forfatter Emne: Hvor farligt er asbest?  (Læst 12026 gange)

Balder

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Hvor farligt er asbest?
« Dato: 15, Juni 2016 - 20:29 »
Hej,

Jeg er så uheldig at bo i en lejlighed hvor der skal fjernes nogle rør hvor isoleringen indeholder asbest - mit spørgsmål er derfor:

1) Er det sikkert at bebo lejligheden imens renoveringen pågår?
2) Renoveringen foregår i køkkenet - er det sikkert at bruge køkkenet imens arbejdet er igang?

Med til historien hører, at dem der forestår renoveringen flere gange har afgivet urigtige oplysninger, og har kun nødtvunget indrømmet, at der faktisk er tale om asbestholdige materialer. Ville I selv bo under disse forhold?

Tak!

Deuterium

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 8
    • Vis profil
Sv: Hvor farligt er asbest?
« Svar #1 Dato: 16, Juni 2016 - 10:18 »
Som så mange ting kommer det meget an på mængde, og koncentration (i luften). Der er meget strenge regler og protokoller for arbejde med asbest, bl.a. slusesystem som ligner noget fra en karantæne procedure, hvis det er større mængder der skal nedrives.

Hvis det kun er rør i begrænset mængde, og arbejderne ved hvad de laver kan man måske godt benytte lejligheden så længe den er isoleret fra køkkenet, efter min mening - men det er et gæt!
Men arbejderne skal have asbest-certifikat, det skal indeberettes til arbejdstilsynet 8 dage før påbegyndelse osv. osv.
Udluftning, fugtning af materialet, og isolering fra køkkenet burde være noget de gør som det første.

Nu ved jeg det ikke med sikkerhed, og jeg er da heller ikke professionel i det område, men at de ikke fortæller dig det ligeud, og ikke sætte restriktioner på brug af køkkenet lyder mistænkeligt.

Asbest er ikke en gift, det er faktisk bare glas, men det er den fysiske udformning der er et problem, da det har en aflang spore-struktur som irriterer lunger mm.

Se evt. https://arbejdstilsynet.dk/da/regler/at-vejledninger/a/c-2-2-asbest

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Hvor farligt er asbest?
« Svar #2 Dato: 16, Juni 2016 - 19:48 »
Nu er asbest ikke det samme som glas, men det kan Morten Jødal nok bedre forklare, men det er uvæsentligt i denne sammenhæng.
Hvis man arbejder med asbest er det nok absolut nødvendigt at træffe forholdsregler, men vi er mange, der hver gang vi åbner et vindue eller dør, har et asbesttag få cm over os og da et sådant tag forvitrer, så flyver der til stadighed asbestfibre rundt i luften omkring huset. Har selv (før risikoen blev kendt) skåret mange tagplader over med en nedstrygerklinge, men ville nok i dag tage et åndedrætsværn for munden, hvis jeg skulle gentage det. Tusinde af håndværkere har arbejdet med asbesttage og asbestisolering i mange år og kun enkelte, hvis overhovedet nogle, er blevet syge af det. Arbejderne på asbestfabrikken, der bogstaveligt talt vadede rundt i ren asbest mange timer om dagen, var derimod ramt i betydelig grad.
Når først håndværkerne har taget asbesten ned og fjernet den fra køkkenet, ser jeg ikke nogen risiko ved at opholde sig i køkkenet endsige i lejligheden, for hvis der var en sådan risiko, så måtte man jo nedrive hele ejendommen, for de fibre, der måtte være tilbage, vil jo ikke kunne forsvinde af sig selv.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Hvor farligt er asbest?
« Svar #3 Dato: 16, Juni 2016 - 20:12 »
Såvidt jeg husker er lungebetændelse den farligste sygdom ifgl. WHO?
Jeg ved ikke, hvor Asbest høre hjemme i statistikken?
Evt. forbud mod brug af asbest kan muligvis overtrædes straffrit?
Asbest bruges antagelig stadig i nogle elektriske hårtørrer?
Asbestos in Hair Dryers -Asbestos.net
http://www.asbestos.net/exposure/products/general/hair-dryers/
Billeder af asbestos in hair dryer
https://www.google.dk/search?q=asbestos+in+hair+dryer
I mine mindre gasbrænder bruges istedet ceramics som varmemodstand.
Får du problemer bør du antagelig kontakte din læge?

Mvh jj

Deuterium

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 8
    • Vis profil
Sv: Hvor farligt er asbest?
« Svar #4 Dato: 17, Juni 2016 - 11:08 »
Nu er asbest ikke det samme som glas, men det kan Morten Jødal nok bedre forklare, men det er uvæsentligt i denne sammenhæng.

Jeg var lidt generel i min udtalelse :P rent kemisk er asbest ligesom glas (silikat), blot med diverse "urenheder" som gør det til naturlige silikatmineraler, og så i en bestemt krystalform som gør det problematisk.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvor farligt er asbest?
« Svar #5 Dato: 17, Juni 2016 - 15:19 »
Asbestøv er indiskutabelt ikke sundt at indånde og asbestosekræften er ikke en behagelig måde at komme af med livet på.

Som før nævnt var eternitarbejderne hårdt ramte, men andre mekanikere, maskinmestre, rørsmede, støberiarbejder, der arbejdede med eller havde arbejdet asbest tilsyneladende ikke særligt generet af asbestose....fordi ....det er min teori at man døde af andre årsager inden, man fik asbest forårsaget lungekræft.

I dag hvor man lever længere har jeg bemærket, at blandt mine venner der har arbejdet på kraftværker som ingeniører er der to der har fået asbest forårsaget lungekræft  ret sent i livet. Mellem 80 og 90 år.

Jeg har haft kontakt med asbest siden jeg var spæd. Asbestbrødrister. Lejlighederne var isoleret med asbest. Fyret i kælderen var pakket ind asbest og det samme var varmerørene.
Senere i livet anvendte jeg asbesthandsker og forklæder. Hvor mange gange jeg har skiftet bremsebelægninger på mine knallerter, motorcykler og biler kan ikke tælles. Ligeledes asbestpakninger(Klingerit) i motorer og dampinstallationer. Og så har jeg eternittag!

Så jeg er meget spændt på om Jeg også bliver ramt en dag


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Hvor farligt er asbest?
« Svar #6 Dato: 17, Juni 2016 - 19:55 »
Rolig nu!
Folk der er blevet syge har arbejdet med asbest det meste af deres liv.
At Balder får fjernet et par rørisoleringer i køkkenet er på et helt andet niveau.

Hysteriet minder lidt om en ikke-ryger der bliver tvunget til at ryge en cigar og derefter forventer at dø af lungekræft i løbet af den følgende uge.

Proportionerne på plads, tak.

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvor farligt er asbest?
« Svar #7 Dato: 18, Juni 2016 - 00:32 »
Rent kemisk er asbest en fællesbetegnelse for flere mineraler, hvis hovedindhold er basisk magnesiumsilikat (nogle kalder det vandholdigt, det finder jeg misvisende, men der er OH-grupper i).
Materialet er grundlæggende vulkansk, men er i sin geologiske historie i jordens dyb blevet omdannet til lange tråde - det er såkaldte metamorfe bjergarter.
Det er IKKE glas, idet denne betegnelse er reserveret til amorfe mineraler, og asbest har tværtimod en meget stærk krystalstruktur i fibrene - det er med til at give mineralet dets unikke egenskaber, herunder et meget højt smeltepunkt.
Stoffet er et materiale med fremragende egenskaber, som nu er lagt for had - på linie med kviksølv, der også er svært at erstatte.

Kemisk set er asbest ikke giftigt, problemet ligger i, at de fineste fibre er ganske tynde og sylespidse, og de kan derfor blæse med vinden og nå helt ned i de fineste lungealveoler. Og der bliver de, for de hverken opløses eller flyttes.
Sygdommen asbestose består grundlæggende i, at fibrene irriterer lungecellerne, der reagerer ved at danne arvæv. Det er tykkere end normalt lungevæv og forhindrer dermed ilttransport til blodbanen, så man ikke kan ånde.
Derudover kan irritationen fremkalde lungekræft - især naturligvis i samvirkning med tobaksrygning.
Og endelig kan fibrene fremkalde en særlig ondartet lungehindekræft, som har meget dårlig prognose. Det er især den sidste risiko, der også omfatter asbestarbejderes pårørende - fx koner, der har vasket mændenes arbejdstøj.

Jeg er enig med Bent Andersen i, at frygten efterhånden har nået hysteriske højder. Jeg har selv fornylig demonteret en asbestbeklædning omkring kogesektionen i mit sommerhuskøkken. Asbesten kunne skrues løs som hele plader, og jeg så intet problem i at lægge dem i mit bagagerum og køre på genbrugspladsen, hvor de naturligvis blev afleveret i rette container. Havde jeg været professionelt ansat, skulle arbejdet have foregået i "rumdragt", og en sådan forholdsregel er fornuftig, hvis det drejer sig om dagligt arbejde og ikke "once in a lifetime".
Men jeg skærer ikke i asbest eller udfører andet støvende arbejde.

Balders køkken ville jeg holde mig væk fra, mens arbejdet foregår - og når håndværkerne går hjem om aftenen ville jeg lade emhætten køre nogle minutter inden jeg gik i gang med madlavningen. Jeg ville nok også tørre køkkenbordet over med et stykke letfugtet køkkenrulle, som naturligvis kasseres straks efter.
Når håndværkerne er færdige, ville jeg sørge for en grundig rengøring (herunder støvsugning) af køkkenet.
Hvis du holder dørene lukket, er risikoen ved ophold i lejligheden helt minimal.

Altså: Ingen panik - men tænk!
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk