Ingeniørdebat > Bil og båd, MC og alt andet transport

Gas termocoupler

(1/7) > >>

chrismark:
Par år siden virkede min køleskab i camperingsvognen kun hvis jeg holdt knappen i bund. Fik lavet beslag til og holde den inde. Varmen i vognen blev også ustabil; nogle gange ok, andre bot-bot. Nu har jeg kikket på Truma varmen og bestilt ny ventil til kun ca 1Kkr. Har også bestilt universal termocoupler. http://www.ebay.com/itm/371295846944?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
MEN;
Kan man bare korte coupleren til den rette længde?
Hvad kan man måle på sådan fætter?
Den el-gas-ventil hvordan prøves den? Med coupler? Er der noget standard for den slags?
Jeg har intet erfaring med den slags.

harbst:
Det er en sikkerhedsmæssig uforsvarlig måde du har det på nu. Du har sat flammekontrollen ud af drift.
Normalt virker den ved at en lille elektromagnet holder åbent for gassen. Strømmen til magneten kommer fra et termoelement, som sidder i toppen af flammen,hvor den er varmest. 
Hvis flammen går ud lukkes der så automatisk for gassen.
For at man overhovedet skal kunne tænde kan man med knappen åbne magnetventilen uden strøm fra termoelementet. Det hedder thermocouple på engelsk.

Når du holder knappen konstant inde vil gassen fortsat strømme ,selv om flammen går ud.

Lederen til termoelementet er normalt et mineralisoleret kabel, som udvendigt ligner et tyndt kobberrør. Det kræver kyndighed og specielt værktøj at afkorte sådan en ledning. Du har ingen chance for at gøre det selv, så MgO isolatoren ikke ødelægges af fugt.

Når magnet ventilen ikke kan hænge selv , kan det skyldes forskellige fejl.

--Der er lidt snavs på overfladen  mellem magnet og anker. Ganske lidt kan gøre at det ikke hænger ved den svage strøm. Det kan du rense selv.

--Spidsen af termoelementet er bøjet fra den korrekte position i flammen. Den skal være lige i toppen af den lysende del, og andre dele af ledningen må ikke rage ind i flammen.

- Brænderen skal renses for rust mv.  Måske brænder den ikke godt på det sted hvor termoelementet sidder. Flammen skal være helt blå og uden røde spidser

 - der kan selvfølgelig  være fejl i termoelement eller magnetventilen, som kræve udskiftning. Men en af de andre fejl er mere sandsynlig.   

chrismark:
Tak for svar.
Ventilen til Truma ha jeg "renset" med det resultat, at den vil IKKE slukke helt. Så stopper jeg her !
Ventilen sider under vognen og er vel de 30 år gammel.
Ny er på vej; http://www.ebay.com/itm/201492308318?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Nu vil jeg have de gamle stumper til og eksperimenter og lære lidt. Hvis Du Harbst Havde set adgangsforhold for reparation af køleskabet vil Du give mig ret i at "Her skal der fuskes". Men her er i tvivl om det lovlige og forsvarlige. Køleskabet har metal gasrør. Er det ok og udskifte noget af det med slange ? Der er fin udluftning til det fri. For udskiftning af termocoupleren kommer jeg til skær kæmpe hul i vognens side, alternativ pille Elektroluksen ud, hvilket er et helvede.

Bruger man fedt og hvilken til smøring ? Har "normal", grafit, silicone og keramisk.

Køleskabet har manuel piezo tænding, mens varmen har elektronisk der afgiver konstant gnist ca. 1 gang pr. sekund uanset om der er ild i. Gnistning kan kun afbrydes ved og slukke helt for ovnen.

P.S. Jeg var slet ikke klar over, at der var strøm og magnetventiler i strømløs gas køl/varme.

harbst:
Der er kun en måde at vedligeholde køleskabet ordentlig på. Det skal ud.  Gasrøret skal afmonteres med forsigtighed, og må ikke spændes hårdt når man genmomterer. Der hhar været alvorlige ulykker med folk som har spænt rørkoblinger i stykker.
Prøvning af tæthed foregår ved at pensle med sæbevand og se efter bobler.

Også ovnen skal skilles ad for at repareres ordentlig.  Magnetventilen sidder inde bag knappen, som du holder inde.
Den stadige tænding skyldes nok at du konstant har knappen inde.

Strømmen til magnetventilen kommer fra termoelementet. Så det er på en måde elektrisk, selv om du ikke vidste det.

Det du linker til er et nyt universalt termoelement, men om det passer til din ovn er noget usikkert.

Mit gæt er at det nærmere er rensning af brænder du skal have gjort, og det kræver adskillelse.

Hvis flammen ikke er optimal vil flammesikringen afbryde, som den skal, og så er det at du skal holde knappen inde konstant for at det ikke går ud.

Der skal ikke smøres. Jeg tror også at det er en forkert ventil du har haft gang i.
Du må ikke skifte til slange på koblinger,som er bergnet til rør.

chrismark:
Jeg kan se, at det er alt for mange ting jeg blander sammen. Nu er ventilen til varme ankommet. Ovnen er helt adskilt. Monter den nok i morgen.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version