* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 77
I alt: 77

Forfatter Emne: Lineære sensor til måling af bevægelse  (Læst 7239 gange)

plazu

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Lineære sensor til måling af bevægelse
« Dato: 04, August 2016 - 09:33 »
Hej

Jeg er på udkig efter nogle sensor der kan måle hvor meget et emne har flyttet sig fra udgangspunktet. Jeg forestiller mig noget i stil med en aktuatorer, dog uden at den skal have motor. Den skal ikke kunne påvirke emnet, kun måle hvor langt det flytter sig.

Jeg har brug for at signalet er digitalt og at den kan klare en meter eller mere.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Lineære sensor til måling af bevægelse
« Svar #1 Dato: 04, August 2016 - 10:34 »
Findes til værktøjsmaskiner til XYZ-displayet, men en meter er meget.
Eksempel her:
https://www.wabeco-remscheid.de/rund-ums-messen/glasmassstab-520-mm.html

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Lineære sensor til måling af bevægelse
« Svar #2 Dato: 05, August 2016 - 08:53 »
I en almindelig blækprinter skal man kunne måle positionen på hovedet meget præcis da bogstaver kan blive delt over flere printlinier.
Det sker med et fleksibelt plastbånd med fine linier på , som hovedet kan "se" og tælle sig hen langs med.

Så er det bare at bruge princippet og være god til programmering af mikroprocsessorer.

Alternativt må det kunne købes for mange penge færdigt.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Lineære sensor til måling af bevægelse
« Svar #3 Dato: 09, August 2016 - 09:12 »
@Plazu

Hvad er præcisions kravet ?
Der er forskellige måder at måle på.
Med glasstave, Heidenhahn , Wabeco med flere, dyrt og præcist men kræver en præcis og omhyggelig montage på en præcisions føring.
Med magnetstave, SONY, ikke så dyrt som glasstave, kræver samme montage som glasstave, men er ret ufølsom over for væsker og olie.
Bånd som kan aflæses magnetisk som Harbst nævner. Jeg kender ikke  leverandører men har set et  eksempel på en to meters løsning
Bånd der er spændt op mellem to punkter og  aflæses ved at en rulleanordning engagerer en roterende encoder. Bruges specielt til automat palle lager reoler med lange distancer.
Superpræcise roterende  encodere med glasskiver fås fra Heidenhahn (0,001 mm uden problemer) som jeg kan anbefale og har anvendt.

Er kravene mindre kan man måske klare sig med en laser afstandsmåler fra Bosch eller Leica der begge giver et digitalt billede. Set fra 800 til 4000 kr ;)

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Lineære sensor til måling af bevægelse
« Svar #4 Dato: 09, August 2016 - 18:05 »
Bjarkes svar er nok den mest komplette oversigt over mulighederne. Men det lader til at plazu har mistet interessen.


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk