Ingeniørdebat > Aktuelt

Grøn omstilling

(1/8) > >>

gerda vilholm:
Jeg har netop set et indslag på DR.DK DR 2 hvor man diskuterede om den grønne omstilling i Danmark.
Man viste en baggrundsvideo med havvindmøller hvor jeg kunne se at en stor del af vindmøllerne stod stille.

Jeg er ikke i tvivl om at det koster mange penge at bygge havvindmøller, men når 1 ud af fire møller er inaktiv kan økonmien ikke være god.

Jeg har selv observeret, når jeg landede med fly i Kastrup, at en del af vindmøllerne i øresund stod stille.

Jeg synes at når man taler om grøn omstilling, bør man også forklare hvorfor 25% af vindmøller4ne står stille.

Venlig hilsen   Gerda

jj-:

--- Citat fra: gerda vilholm ---Jeg synes at når man taler om grøn omstilling, bør man også forklare hvorfor 25% af vindmøller4ne står stille.
--- Afslutning på citat ---

Der antagelig forskellige grunde til at vindmøller ikke dreje rundt?
I øjeblikket er det måske manglende vind på grund af stillestående højtryk - varmeboble?

Forstandig afvisning af kystnære havvindmølleparker - Dagens leder - Debat.
http://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE8999452/forstandig-afvisning-af-kystnaere-havvindmoelleparker/

Mvh jj

B Mønnike:
Hej Gerda
Vindmøller kan stå stille af fem hovedårsager.

Manglende vind. Hovedårsagen :)
For lille pris for strømmen.  der kan skyldes formegen vind i de brugbare områder. 5-15m/sek
Eftersyn og rep af møllen. Nok kun en enkelt af gangen.
Møllen er havareret. Eller hvis flere i en flok er stoppede, pågår der måske en undersøgelse af et havari på en enkelt mølle, af en art, som man mener også kan opstå på dens "søskende".

Når du oplever at flere møller ikke drejer, mens andre gør det. Kan det være at vinden er lige på grænsen til at få møllerne i gang. De møller hvor vingen er krøjet, så den kan dreje møllen med den aktuelle vind der kan komme i byger kan så snurre rundt til forskel for dem som ikke har den indstilling.  Omvendt kan det også være at man forventer vind og er ved at rotere møllerne med el for at smøre systemerne så de er klar til at tage belastningene.......jeg ved det ikke.

For øvrigt tillykke med den varme sommer i Tassilaq.

Bent Andersen:
Helt enig med Bjarke.
Men efter min mening er det største problem med vindstrøm den manglende lagring af overskydende energi fra vind (og sol).

Og løsningen ligger lige for: vindgas.
Ingen arbejder alvorligt med det i øjeblikket, man vil hellere opbygge enorme overkapaciteter i vindkraft i stedet.

Vindgas er methan, der produceres ved elektrolyse af vand til brint og ilt, hvorefter brinten kombineres med CO2 til methan.

Methan kan ledes direkte ind i det eksisterende naturgasnet (sammen med lidt brint, hvis man vil).
Der ligger hele fidusen: det danske naturgasnet eksisterer allerede og kan lagre op til 3 måneders forbrug, og er dermed ideelt til udjævning af strømproduktionen fra vind og sol.

Effektiviteten af vindbaseret gasproduktion er lav (~20%), men trods alt bedre end at lade møllerne stå stille.

Jeg synes det er "low hanging fruit" men det store problem er prissættelser og subventioner, son skævvrider det hele.

MvH,

Bent.


Edit: så lige at dette er mit 500ste indlæg. Tillykke til mig  :D

chrismark:
Der produceres strøm som der ikke er brug for. Diverse afgifter + bla-bla gør denne energiform uønsket.  Derfor udbygges med forbindelser til steder hvor hvor der burde være behov. De har samme problem ; overskud af el. Derfor udbygges der mere net til andre........................bla bla.
Fiktive tal;
I dag pris på strøm (ca.  0.20 kr. /Kw)
Transport ca. 0,20 Kr.
Pris pr. Kwatt 0,40 Kr.

Om 10-20 år er pris på strøm -5,-Kr / Kw Dvs. Du modtager 5,-Kr pr. Kw.
Transport ca. 20,-Kr.
Pris pr. Kw 15,- Kr.

Alt er ++++ afgifter.

Og sådan går vi i ring.
Og hvad rager det mig ? Bøvs....
Nogle svenske vandværker lukker, da de trods stabil og miljø rigtig elproduktion ikke kan komme med el.
Og hvad rager det mig ?????

Bøvs. ;D

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version