* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 64
I alt: 64

Forfatter Emne: læseindstilling i firefox  (Læst 9289 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
læseindstilling i firefox
« Dato: 07, Oktober 2016 - 00:06 »
Jeg bruger firefox.

For ca. en måned siden opdagede jeg at foroven til højre i adressefeltet var der opstået et lille ikon.
Et skilt kaldte dette ikon et eller andet med read.
Når jeg klikkede på dette ikon ændrede skærmbilledet sig, alle reklamer forsvandt og den læsbare tekst stod fint og klart.

En god ting.

MEN igår opdagede jeg, ikke blot på min egen computer, men også på min arbejdsplads hos Tele Greenland, at dette lille ikon er forsvundet.
Hvad skyldes dette? Jeg har hørt at en del websider er sure over at folk ikke bryder sig om reklamer og indbygger blokader imod adblockers.
Når Firefox læseindstilling er forsvundet skyldes det måske at man har mødt alvorlige protester fra reklamewebsiderne, så man har været nødt til at fjerne læseindtillingen?

Venlig hilsen   Gerda

Venlig hilsen

Gerda

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
læseindstilling i firefox
« Svar #1 Dato: 07, Oktober 2016 - 01:13 »
Jamen hov.
Jeg var lige inde på ing.dk og så at læseindstillingen er her igen, dog kun på undersider jeg åbner i et link som jeg åbner i en tab.
Her er læseindstillingen også meget nødvendig, idet nøren har indbygget en reklamevideo for Lån og Spar Bank. Denne video starter automatisk på hver underside jeg åbner.
Nøren og Lån og Spar Bank må have et eller andet imod brugere med dyre internetforbindelser, f.eks grønlandske brugere.
Sådanne videoer koster dyrt at kigge på, også selv om man kigger den anden vej.
Det er lige før at jeg ophører med at kigge på Nøren.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: læseindstilling i firefox
« Svar #2 Dato: 07, Oktober 2016 - 17:09 »
Det er derfor jeg har Adblocker!

Jeg får ganskevist et surt opstød en gang i mellem fra ing.dk, men jeg har fortalt dem at jeg med glæde vil betale de 13 øre som de mister i indtægt fra reklamen for at blive fri.

Bolden er på deres banehalvdel.
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: læseindstilling i firefox
« Svar #3 Dato: 09, Oktober 2016 - 02:16 »
For at læse de danske sider med adblocker og uden brokkerier om at slå den fra skal man slette alle filterabonnementer og bruge Schacks danske filterliste.


PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: læseindstilling i firefox
« Svar #4 Dato: 09, Oktober 2016 - 15:56 »
Jeg har kørt med ABP i mange år og de fleste filtre er hjemmelavede. Derud over har jeg også installeret NoScript. Begge i 1. omgang aht sikkerhed.
Reklameplads bliver solgt til 2. part der sælger det videre til 3. part OSV. Som fortjenesten bliver udvandet, forsvinder også ressourcer til at udøve kontrol med indhold.
Reklamer er derfor en seriøs kilde til virus/malware mm. selv om det ( tilsyneladende ) kommer fra kendt og betroet kilde.

Godt så - så til sider der detektere ADblockere: Hvis du ikke giver sider lov til at køre scripts (NoScript) , kan de ikke gøre dette.
Ok - nogle sider fungere virkelig ikke ikke uden script, men prøv det.

gerda vilholm: Har du sat flash indhold til "click to play"?, dette bremser  flash, men ikke dette nymodens html5 video :-/

Mht NoScript: sættes op i whitelist mode: hvis du ikke har givet lov er alt forbudt.


Nå ja: I skal også installere "Element Hiding Helper for Adblock Plus" hvis I gerne vil lave jeres egne regler på en nem måde.
Manuelle filtre kræver noget kendskab til CSS regler.
Lidt bøvlet i starten og specielt ved internethandel, der hopper mellem flere domains ved betaling, kan det være nødvendigt at disable NoScript ( "Tillad scripts globalt ( farligt )" ) . Husk at enable igen ( "Forbud scripts globalt (anbefales)" )
   
« Senest Redigeret: 09, Oktober 2016 - 16:02 af PJB »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: læseindstilling i firefox
« Svar #5 Dato: 10, Oktober 2016 - 23:34 »
Gider man ikke alt det bøvl, så klarer Schacks danske liste det meste.

Jeg besøger alle danske avisers sider uden at se hverken reklamer eller henstillinger om at lå adblocker fra

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: læseindstilling i firefox
« Svar #6 Dato: 11, Oktober 2016 - 17:33 »
FUCK. Skulle lige til at vise at man også effektivt kan blokere domains via C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts,
men windows10 har sku' overskrevet filen med en dummy 😱 ..... ( røg & damp ud af ørerne )
Nå jeg har genfundet mine host blokeringer på min gamle WIN-XP maskine.
Det er så mere end 10.000 liner, så min tanke om at publicere dem her, er nok udelukket  ;-)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: læseindstilling i firefox
« Svar #7 Dato: 11, Oktober 2016 - 19:11 »
I skriver meget om det der  C:\Windows.
Er det noget jeg bør købe? Er det godt?
Min Firefox henter reklamer ud fra sider jeg har kun set, men aldrig klikket på noget. På den ene PC er blocker slået til.
Jeg vil tilbage til; A:\startop.bat :D

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: læseindstilling i firefox
« Svar #8 Dato: 11, Oktober 2016 - 19:50 »
Hvis du kan leve uden windows, er det nok det bedste.
Min PC var en ver 8.1 og så bliver man røvrendt af win10 opdatering.
Men for mennesker med ringe indsigt i materien, er win10 nok ikke et dårligt valg.

Automatisk update, ja hvis du ikke kan finde ud af at opdatere din PC selv, er det da en rigtig god ide.
Har jeg lavet reklame nok for PatchMyPC ? Jeg er jo skeptisk og sikkerheds orienteret,
men dette program, ser ud til alt klare det meste.
Kan dog ikke anbefale det til sprog afhænge programmer, hvor den typisk vælger ENG version.
Så opdater browsere mm separat.   

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk