* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 33
I alt: 33

Forfatter Emne: Afrustning  (Læst 10744 gange)

viborg

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 12
    • Vis profil
Afrustning
« Dato: 14, Oktober 2016 - 09:57 »
Jeg har flere gange fjernet rust (jern/stål) ved at lægge emnet i saltsyre, med efterfølgende passivering i natronlud.
Har også fjernet rust ved elektrolyse (NaCl - bad)

Ud over, at der forskel på hvor meget arbejde der er med de 2 metoder

Er der forskel på resultatet ?

Jeg tænker på om emnet tager mere skade af det ene metode, frem for det andet.

Vh Knud

viborg

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 12
    • Vis profil
Sv: Afrustning
« Svar #1 Dato: 14, Oktober 2016 - 10:01 »
Fejl ovennævnte:

Elektrolyse i NaOH-bad    (ikke i NACl)

Knud
« Senest Redigeret: 14, Oktober 2016 - 10:03 af viborg »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afrustning
« Svar #2 Dato: 14, Oktober 2016 - 20:36 »
Jeg har ingen erfaring - men vil umiddelbart foretrække den første metode.
Idet den kun kortvarigt vil udsætte stålemnet for base, hvorimod dette vil ske over længere tid med den anden metode og derfor øge risikoen for ludskørhed.
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Afrustning
« Svar #3 Dato: 16, Oktober 2016 - 00:41 »
Det er lidt svært at give et kvalificeret svar, når men ikke ved om det rustne emne er en Bailey-bro eller et barberblad.
Saltsyre-base metoden finder jeg temmelig brutal, elektrolyse kan fungere, men, men, men. Tørisstråling er også en mulighed, osv.

viborg, du er nødt til at komme ud af busken, ellers er det hele rent gætteri.

Bent.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Afrustning
« Svar #4 Dato: 16, Oktober 2016 - 13:20 »
Glem ikke denne tråd; http://ingeniordebat.dk/index.php?topic=2382.0

Jeg er selv overgået til helst varm citronsyr. ;)

Strøm er fin hvis man kan styre dens vej. Ved nogle behov eks. knækket bolt, kan der laves dedikeret opstilling.
« Senest Redigeret: 16, Oktober 2016 - 13:27 af chrismark »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Afrustning
« Svar #5 Dato: 18, Oktober 2016 - 09:08 »
Det er da helt galt at bruge natronlud i stedet for "sodavand" til badet til elektrolytisk rustfjernelse.

Sodaens formål er at gøre vandet ledende, rengøringsvirkningen er kun en biting.

Der hvor elektrolytisk rustfjernelse virkeligt brillerer er ved sammenrustede mekanismer, som kan bringes til at fungere igen, uden adskillelse. Jeg har prøvet det med held på tænger, skiftenøgler og endda en borepatron.

Senest, hvor jeg skulle afruste nogle dele til en lille motorcykel inden elektrogalvanisering, brugte jeg dog saltsyre, da galavaniseringsanstalten alligevel kommer delene i saltsyre og jeg sparede sandblæsningen, da delene efter syrebadet har det grå udseende, der viser at de er rene nok til deres bad.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afrustning
« Svar #6 Dato: 18, Oktober 2016 - 12:11 »
Det er da helt galt at bruge natronlud i stedet for "sodavand" til badet til elektrolytisk rustfjernelse.

Sodaens formål er at gøre vandet ledende, rengøringsvirkningen er kun en biting.

Jeg vil støtte Tranberg langt det meste af vejen - og herunder i hovedpointen.
Rengøringsvirkningen af en natriumcarbonatopløsning (soda-vand) er ligegyldig.
Derimod er det ikke ligegyldigt, at opløsningen er basisk og ikke sur, for metaller, der står før brint i spændingsrækken - herunder jern - er ikke egnet til elektrolyse i sur opløsning.
Til gengæld vil en alt for høj pH medføre isiko for ludskørhed, derfor ikke NaOH.

Til sidst lidt Off-topic: Hvad har sodavand med soda at gøre?
Historisk er der en sammenhæng, for sodium er det engelske navn for natrium, og det stof vi i DK kalder "tvekulsurt natron" eller bare natron, hedder på engelsk "baking soda" - og er et hævemiddel, fordi sure ingredienser i dejen får CO2 til at frigøres ved opvarmning.
Kommer man i stedet natron (i form af pulver eller en pastil) en flaske sur frugtsaft (uanset om der er tilsat ekstra sukker eller ej), vil der efter kort tid frigives CO2. Har man i mellemtiden sat en prop eller kapsel på flasken, får man en brusende væske - sodavand. Sådan blev denne drik opfundet en gang i 1800-tallet, , men der gik selvfølgelig ikke mange år før man fandt andre måder at tilsætte bruset på.

Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Afrustning
« Svar #7 Dato: 23, Oktober 2016 - 21:30 »
Diverse bade er sikkert helt fint hvis det er skjulte overflader, men, ved synlig overflade findes denne metode;
https://www.youtube.com/watch?v=Q8q3DZB_l6M

viborg

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 12
    • Vis profil
Sv: Afrustning
« Svar #8 Dato: 24, Oktober 2016 - 17:31 »
Den 'kanon' er da virkelig imponerende.
Men det er nok for stor en investering til mit brug.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk