* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 65
I alt: 65

Forfatter Emne: Jernvitriol  (Læst 7438 gange)

AR

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Jernvitriol
« Dato: 01, November 2016 - 09:56 »
Til Morten Jødal

Jernvitriol - Jernsulfat - benyttes som kjent blant annet til å fremskynde aldringsprosessen i trevirke. Jernvitriol har (en sak jeg arbeider med) smittet over fra trevirke til vindusglas (enten under påføring eller med regn).  Å bytte glassene er på akkurat denne bolig svært kostbart.

Jeg er ingen kjemiker. Fant dette nettstedet etter lang tids nettsøk for å finne noen som kan noe om stoffet/saltet. Verken produsent av Jernvitriol, trelasthandel, maler, eller glassmestre (++) kan svare meg på min utfordring.

Jernvitriolen har etterlatt avrenninger. Så vidt jeg vet, er ikke jernvitriol etsende. For meg virker deg som om stoffet er utenpåliggende. Spørsmålet er hva som (evt.) ligger på vinduet, og enda viktigere - hvordan får man det av? Mye er forsøkt. En norsk kjemiker svarte at jernvitriol på vindu kan fjernes med fluss syre. Imidlertid vil fluss syre gjøre glasset matt, hvilket er irreversibelt (og glasset blir likevel ødelagt). Sitrusrens var ikke tilstrekkelig.

Noen forklaring eller tips til dette? På forhånd takk.
« Senest Redigeret: 01, November 2016 - 10:04 af AR »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Jernvitriol
« Svar #1 Dato: 01, November 2016 - 10:53 »
Det er rigtigt, at jernvitriol (jern(II)sulfat) ikke er ætsende. Så det er temmelig sikkert, at det ligger på overfladen.
Problemet er, at alle jern(II)-forbindelser meget let oxideres af bl.a. luftens ilt til jern(III)-forbindelser, og de fleste af disse er svære at opløse.

Mit første råd er at prøve med oxalsyre. Det er et relativt billigt kemikalium, og det burde være til at få fat i. Bl.a. benytter biavlere det til at bekæmpe varroamider i bistaderne om vinteren.
Stoffet er krystallinsk, og jeg ville starte behandlingen med simpelthen at drysse det på en blød skuresvamp (husk blød - den hårde ridser glasset!) sammen med lidt vand - og så gnubbe. Oxalsyre er ikke nogen stærk syre - omtrent samme syrestyrke som citronsyre, men mere effektiv, fordi den danner komplekse ioner med jernionerne, så de bliver opløst.

Et alternativt middel er natriumsulfit - eller endnu bedre natriumhydrogensulfit, men så vidt jeg husker er kun det første til at få fat i for almindelige mennesker. Sulfit er reducerende og kan omdanne jern(III) til jern(II) igen, så det er til at vaske af.  Det skal benyttes i sur opløsning, sammen med husholdningseddike eller citronsyre og vil under brug lugte af "afbrændte tændstikker" (svovldioxid). Det skal opløses i vand først, derpå tilsættes syren - og blandingen skal bruges frisklavet, den er ikke holdbar.

Ingen af de omtalte midler er giftige i de doser man kan risikere at komme i kontakt med ved at vaske vinduer, og de er heller ikke ætsende.

Held og lykke med vinduerne.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk