* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 128
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 68
I alt: 68

Forfatter Emne: TV2 - Alarmcentral til kvinde i nød  (Læst 9373 gange)

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
TV2 - Alarmcentral til kvinde i nød
« Dato: 16, November 2016 - 20:43 »
Alarmcentral til kvinde i nød  Jaja – men så sender vi en ligvogn … - TV 2.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-11-16-alarmcentral-til-kvinde-i-noed-jaja-men-saa-sender-vi-en-ligvogn

Jeg er lidt forbavset over at alarmcentralen ikke kan finde en mobil ved hjælp af triangulering?

Mobile phone tracking
https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_tracking

Det ville være smart, hvis jeg kunne sende længe- & Bredegrad via sms til alarmcentralen, hvis jeg i fremtiden bliver eneste vidne til en ulykke, som kræver hurtig hjælp?

Derfor vil teste følgen 2 android apps.

Send My Location
https://play.google.com/store/apps/details?id=bg.angelov.send.my.location

Send My GPS Location
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.mypapit.mobile.myposition

Mvh jj

Poulsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Sv: TV2 - Alarmcentral til kvinde i nød
« Svar #1 Dato: 16, November 2016 - 20:51 »

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: TV2 - Alarmcentral til kvinde i nød
« Svar #2 Dato: 17, November 2016 - 00:10 »
"Jeg er lidt forbavset over at alarmcentralen ikke kan finde en mobil ved hjælp af triangulering?"

Hvad skulle det hjælpe? Hvis Politiet ikke har tid/lyst/ressourcer til en indsats kan det vel være ligegyldigt hvor og hvornår en forbrydelse foregår.

Jeg er rystet over alarmcentralmedarbejderens kynisme. Der er et eller andet helt galt i DK.

MvH,

Bent (som bor i Sydtyskland, hvor politiet kommer når man ringer).


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: TV2 - Alarmcentral til kvinde i nød
« Svar #3 Dato: 18, November 2016 - 09:33 »
Problemet grunder i at man har centraliseret alarmcentralerne.
Nu har personalet ingen lokalkendskab. De aner ikke hvor  i landet noget er placeret, hvis man ikke kan opgive den formelle adresse.
Det gør dem naturligvis helt frustreret og stresset. Det ender så med ubehøvlede kommentarer.
Fejlen ligger i den ledelse, som besluttede at rationalisere kendskabet væk. Det var sikkert baseret på den automatiske stedbestemmelse af de gamle fastnettelefoner.

Man fik opbygget et fint edb-register over adresser på alle telefonnumrene. Det er værdiløst når  anmeldelserne kommer fra mobiltelefoner.
Alt for få kender den formelle adresse de befinder sig på, når de er væk hjemmefra.
« Senest Redigeret: 21, November 2016 - 14:43 af harbst »
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: TV2 - Alarmcentral til kvinde i nød
« Svar #4 Dato: 18, November 2016 - 14:00 »
Mobil telefoners bevægelse logges og deres positioner gemmes i fem år. Altså  er det muligt at bestemme en mobil telefons position.

Det anvendes af amerikanernes flyvende robotter til at skyde raketter efter personer de ikke kan lide, som er så dumme at de  taler i mobiltelefon, når en af amerikanernes Predator Droner er inden for skudvidde.

Den "gode" justitsminister Søren Pind har ønsket at man også logger alle mails så man kan studere  folks vaner og hvem der har skrevet hvad. Det er man ikke enige med Søren Pind om, så han har måttet opgive forehavenet.......gudske lov!

Jeg foretrækker langt mafiaer selv om jeg afskyer dem, frem for statsovervågning og diktatorer



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: TV2 - Alarmcentral til kvinde i nød
« Svar #5 Dato: 18, November 2016 - 18:56 »
Jeg er helt enig med harbst!

Et grelt eksempel - som heldigvis har udløst en formel klage - havde vi fornylig, da Svinkløv Badehotel brændte.
Det var en hotelgæst fra Horsens, der ringede 112 - og blev svinet til i telefonen af operatøren!
Læs her:
http://www.bt.dk/krimi/laes-hele-112-opkaldet-fra-svinkloev-brand

112-app'en er en fin løsning for folk, der har en smartphone - og har mindst 25% strøm på den, når en nødsituation indtræffer, for ellers virker den ikke! Men den virker jo kun den ene vej. Det er alarmcentralens forbandede pligt at kunne hjælpe også folk, der ikke kan opfylde alle tre krav (smartphone - app'en installeret - mindst 25% opladet). Og det er desværre blevet voldsomt forringet.

En mobiltelefons position kan sagtens bestemmes, men når det gælder en brand eller ulykke, skal det kunne gøres i realtid - 2-3 minutter; og det er ikke muligt. Skulle det virke, skulle et alarmopkald automatisk udløse, at alle 4 mobilnet sendte besked til den nærmeste af de to alarmcentraler fra hver af de nærmeste master (for hvilket net er opringeren på?).
Jeg ved ikke hvad det ville koste, men givet et voldsomt stort beløb! Foruden at man skulle udforme systemet, så det ikke kan benyttes til realtidsovervågning af alle borgere uden dommerkendelse ... (og det ville jo være særdeles fristende for PET at overse dette krav)

Så løsningen er: decentralisering af alarmcentralerne (den bedste løsning, men svær at få igennem politisk), bedre spørgeteknik hos operatørerne (et must!) og bedre koordinering, så en medoperatør kan søge en adresse op på en kendt lokalitet.
Jeg har fx lige prøvet at søge Svinkløv Badehotel på Google Maps. Med kun dette søgeord tog det ca. 5 sekunder, før jeg havde adresse og rutevejledning!
Sammenlign udakriften af samtalen ...  :o >:( ::) :'(
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: TV2 - Alarmcentral til kvinde i nød
« Svar #6 Dato: 18, November 2016 - 19:44 »
Poulsen:
Tak for info!
Jeg har installeret og aktiveret 112app.

Citat fra: Bent Andersen
Jeg er rystet over alarmcentralmedarbejderens kynisme. Der er et eller andet helt galt i DK.

Måske kunne de lære lidt ved at se denne film?  :)
The Call Trailer (Halle Berry - 2013)
https://www.youtube.com/watch?v=9aEQdnk_rlY

Mvh jj

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: TV2 - Alarmcentral til kvinde i nød
« Svar #7 Dato: 18, November 2016 - 21:08 »
Det skyldes i høj grad ond vilje fra personen på alarmcentralens side.

De nægter at bruge anvisninger som virkede upåklageligt den gang ingen havde GPS.

Både på et kort og i virkeligheden er en stedangivelse i form af vejen mellem A og B, i kørselsretningen mod B, ca. x-hundrede meter efter vejen på højre side mod C nok til at kunne finde stedet. Det fungerede altid når min far skulle hente mig og mine nedbrudte køretøjer.
Hvorimod det har fejlet begge de gange jeg har haft brug for Falck vejhjælp.

Jeg har dog omvendt oplevet stor personlig fleksibilitet fra en politikvinde, der oplyste sit private mobilnummer, så jeg kunne sende hende en MMS med billedet af en bortkommet person, og også kunne forstå mine stedangivelser ved at se på et kort.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: TV2 - Alarmcentral til kvinde i nød
« Svar #8 Dato: 19, November 2016 - 19:44 »
Citat fra: Morten Jødal
Jeg har fx lige prøvet at søge Svinkløv Badehotel på Google Maps. Med kun dette søgeord tog det ca. 5 sekunder, før jeg havde adresse og rutevejledning!

Min metode tage lidt længere tid :)

Google med: Svinkløv Badehotel +  adresse
Hvilket giver:
Svinkløv Badehotel
Svinkløvvej 593
DK-9690 Fjerritslev
Telefon +45 9821 7002


og med www.findvej.dk
Finder jeg: 57.1526 N 9.3275 Ø
Lige til at taste ind i Brandbilernes GPS. :)

Mvh jj

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: TV2 - Alarmcentral til kvinde i nød
« Svar #9 Dato: 19, November 2016 - 20:28 »
Lidt apropo
! No longer available

Den er stadig available " No longer available" plader.
1/2 år siden besøgte jeg min genbo, låst. Jeg kikkede gennem glasdøren på de ting han har lånt af mig. Pludseligt var der "noget helt galt". Der lå en på gulvet. Der gik panik i mig og jeg kun tænkte på tlf. . Før jeg kom 10 meter derfra var der en mand ude og jeg råbte HJÆLP !. Samtidig er manden paramediciner. Han fik lov til det praktiske; smadre rude, ringe politi, falck. Jeg fejede glasskår og ryddede gangen for fri adgang. Manden ligger som 1/2 grøntsag den dag i dag på noget center. Måske var det bedre hvis han var faldet 1 meter fra synsfeltet?
« Senest Redigeret: 19, November 2016 - 21:17 af chrismark »

Poulsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Sv: TV2 - Alarmcentral til kvinde i nød
« Svar #10 Dato: 20, November 2016 - 08:56 »
Der er også en international version af 112 App'en, den hedder Echo112 https://itunes.apple.com/us/app/echo112-the-pocket-lifesaver/id613058743?mt=8 som sørger for opkald til redningstjeneste uanset hvad nummer de har i det pågældende land. Den viser også umiddelbart GPS koordinater og omtrentlig adresse (Samt højde over havoverfladen, hvis det skulle være interessant  :) .

Jeg vil også anbefale Trygs hjertestarter app https://hjertestarter.dk/find-hjertestartere/hjertestarter-app-paa-din-mobil der viser vej til nærmeste hjertestarter (hvis den er registret i TRYG fonden).

Skulle det dreje sig om ikke livstruende forhold, er der Akuthjælp App'en https://itunes.apple.com/dk/app/akuthj-lp/id673071589?l=da&mt=8 , som viser vej til nærmeste læge, apotek, tandlæge etc.

Alle kræver naturligvis at man har en smartphone med strøm og dækning - og data + lokalitetstjeneste slået til. Her er min holdning, at jeg hellere vil have muligheden for ovennævte systemer i 95% af tiden - end slet ikke  ;)

Med venlig hilsen
Stig

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk