* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 25
I alt: 25

Forfatter Emne: Et spørgsmål om aerodynamik og amerikansk fodbold.  (Læst 16074 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om aerodynamik og amerikansk fodbold.
« Svar #15 Dato: 22, December 2016 - 12:32 »
Der er ingen der taler om vindens hastighed, Harbst, men hvordan sidevind påvirker en bold.
Nogle fodboldsspillere kan skrue deres bolde så de får en bane der snyder en målmand.
Der er to måder at udnytte vinden på med en bold. Den ene er at skyde op mod vinden i en vinkel der lader vinden afbøje retningen så bolden ramme det ønskede sted. Den anden er at skyde "ligeud" med et skru der som jeg før har beskrevet som vil modvirke vindens indflydelse.
Men  en boldspiller der spiller med runde bold kan også få bolden til at dykke ned bag en forhindring ved at give den topspin.
Dette anvendes ved frispark mod mål, i tennis, bordtennis og i golf. En golfkugle har yderligere forsænkninger i overfladen for at forstærke magnus effekten. Dels til lange skud og dels til at dreje bolden  sideværts rundt om eller dykke ned over  en forhindring.

Med Phillips type af bold vil disse spin muligheder nok ikke være nemme at anvende. For selv om du Phillip mener at du rammer bolden ens vil det selv med et højhøjhastighedskamera være svært at afgøre om sparkene er ens.
Der hvor jeg kommer fra, bruger vi at anvende et trykt mønster på en plade vi ønsker at deformere. Derved opnår vi at få at vide hvorledes og hvor der sker noget med pladen der kan give problemer.

Hvordan vil jeg så gribe det an.
Tegn en streg med en tusch fra top til top på bolden. Mærk den ene top så den altid er opad. Få lavet et bræt hvori der er et hul der er stort nok til at bolden lige kan stå lodret indtil du sparker og fire huller i hjørnerne så du kan sømme pladen til jorden så den ikke flytter sig fra spark til spark og en streg til at placere bolden i forhold til den streg der går fra top til top på bolden. Så lån lidt stregkalk af banemesteren til at male på  bolden der hvor du har tænkt dig at ramme den.

Så sparker du.....og lægger mærke til vinden(spark i forskellige vindretninger) hvordan bolden opfører sig(film det) og måler så hvor langt bolden kommer( angiver sparkets styrke).....derefter kigger du på det mærke du har lavet i kridtet og fotograferer det. Så kan du i ro og mag betragte resultater på din PC.
God lyst













Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om aerodynamik og amerikansk fodbold.
« Svar #16 Dato: 22, December 2016 - 14:55 »
Der er ingen der taler om vindens hastighed, Harbst, men hvordan sidevind påvirker en bold.
Det er der faktisk, Bjarke:

Men jeg har observeret at hvis jeg sparker bolden i ca. samme hastighed som medvinden så flyver den længere end hvis jeg sparker hårdere og derved får bolden til at flyver hurtigere end vinden hastighed at så bliver bolden bremset end smule?

Harbsts overvejelser om hvirvel eller hvirvelallé er ganske relevante og utvivlsomt den mest betydende faktor for sparkets længde.
Til gengæld mener jeg fortsat, at hvis man vil gribe det så videnskabeligt an som Phillip, så er en bog om aerodynamik i sport et bedre grundlag end diverse debattørers påpegning af den ene eller anden effekt.
Jeg kan se af tråden, at vi er flere der er skeptiske i forhold til, om det er muligt med succes - men det kunne jo komme an på en prøve!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om aerodynamik og amerikansk fodbold.
« Svar #17 Dato: 22, December 2016 - 17:20 »
Aerodynamik for en amerikansk fodbold er ikke en begynder opgave for nogen. Navier-stokes ligninger og Prandels matematik ville du nok kunne stave dig igennem for en fast vingeprofil og måske en helikopter rotorprofil.

Fluidmekanik er er en ret drilsk størrelse, der trods min store interesse for fly og aerodynamik altid har voldt mig besvær, når man skulle videre end de simple opdrift og modstands ligninger som ......1/2 ro * v¨2 *A*K.

Og så med en størrelse som en amerikansk fodbolds form udgør......her er vi så heldige som mennesker at vi er udstyret med en læringsevne der gør os istand til at ramme en papirkurv med en clips for så et øjeblik senere ramme samme kurv med en ting af anden vægt og form....det er derfor man træner i alle former for bevægelseskunnen.....tænk hvis jeg kunne matche en topsportsmand uden at øve mig på en hensigtsmæssig måde....selv med mit middelmådige kendskab til aerodynamik.

Phillip kan måske have gavn af at vide noget om aerodynamik, men jeg tror at den måde jeg har beskrevet, nok  er en sikrere måde at nå målet på :)





Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk