* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 58
I alt: 58

Forfatter Emne: Bly!  (Læst 7182 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Bly!
« Dato: 23, December 2016 - 15:08 »
Som en direkte følge af Mortens seneste indlæg i debatten om autogyro, hvor han skriver:

"vil jeg nødigere have bly i naturen end U-238".

Starter jeg en ny tråd.
Lad mig straks sige, at miljøforskellen mellem bly og uran ved jeg ikke noget om, men det gør Morten utvivlsomt. Men vi ved alle, at der gerne er stor modstand mod uran når det nævnes i medierne at det anvendes i nogle ammunitionstyper. Det er så her jeg studser da stort set al ammunition indeholder bly og har gjort det til alle tider - uden den helt store ballade.

Min pointe her er blyet (i naturen). Vi bor jo alle i naturen så her er al blyet på sin vis. Jeg har selv støbt revolverkugler af bly i 30 år (med polititilladelse) vistnok uden at have taget skade, og de er alle endt steder hvor de ultimativt kunne opsamles og måske genbruges.

Men min egentlige historie er andetsteds. Jeg arbejder i elektronikbranchen hvor jeg hele mit liv har loddet med tin/bly legeringer (startede i 12 års alderen). Nu er den slags forbudt af hensyn til miljøet, OK. Men der er så mange undtagelser fra den regel at det synes lidt tåbeligt, ret mig gerne!

Elektronikapparater indeholder vel kun bly i gram-størrelser, men tunge blybatterier sidder i alle biler verden over. Desuden er undtaget udstyr til offentlig anvendelse, militær, medicinsk brug, rumfart og mange andre undtagelser.
Det kunne være interessant at se fordelingen af bly på anvendelser på verdensplan. Hvis formålet er vigtigt nok (biler) så er der jo ingen hindring.

Gavner det overhovedet? Skulle vi hellere bruge uran? (jeg ved godt det ikke er en erstatning, men for lige at tage Mortens udtalelse på ordet)
 

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Bly!
« Svar #1 Dato: 23, December 2016 - 15:29 »
Idet jeg også henviser til mit svar i den anden tråd:

Bly er det tungmetal, der i verdenshistorien har forvoldt flest skader på mennesker, og det er som bekendt også nu om dage forbudt til jagtammunition.
Guld ville være et fuldgyldigt alternativ til blyhagl - endda bedre. Men jægere har økonomiske grunde til ikke at foretrække dette alternativ.
Kviksølv er et enestående og fantastisk metal, men miljøfarligt.
Fuldgyldige alternativer findes ikke, men der er fundet så mange til stoffets forskellige formål, at det nu udfases. Som nogle af Ingeniørdebats ældre læsere måske vil huske, har jeg engang ønsket mig et kviksølvbarometer - og fik det! Det gør nu daglig nytte, og så længe jeg ikke smadrer det, ingen skade.

Der har været forsket i alternativer til blybatterier i et halvt århundrede, men de er ikke fundet. Derfor er disse fortsat tilladt, men der er sat regler op for, hvordan de skal håndteres.

Jeg kan heller ikke tilslutte mig de uvidende miljøfreaks slagord: "Alle kemikalier burde forbydes!" Men det forhindrer jo ikke, at man begrænser brugen af farlige stoffer, hvor der findes brugbare alternativer. Kan spredningen af et farligt stof i naturen mindskes med 90%, er det ubetinget bedre end ikke at gøre noget!
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Bly!
« Svar #2 Dato: 23, December 2016 - 16:55 »
Det lykkedes at finde lidt om anvendelsen af bly, som bekræfter min formodning (godt nok fra 2012):

http://www.ila-lead.org/lead-facts/lead-uses--statistics

Et hurtigt overblik over verdens forbrug:

Batterier: 85%
Ammunition: 1,4%
Legeringer (loddetin): 1,3%

Man altså forbudt de 1,3%, men tilladt de 85% - så indtil vi alle bruger andre bilbatterier sker der vel ikke meget!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Bly!
« Svar #3 Dato: 23, December 2016 - 18:22 »
Hej Sophiante.
Jeg er godt klar over, at du med dit arbejde er irriteret over forbuddet mod bly i loddetin, og jeg har da også stadig selv lidt tilbage af en rulle af den gode gamle 60/40; for mit vedkommende fordi jeg i de senere år ikke har loddet meget, og det har hele tiden kun været på amatørbasis.
Jeg synes dog din fremstilling er lidt skæv, så jeg vil gerne opliste en række anvendelser, hvor man før brugte bly, men nu er holdt op (for enkelte af områderne kun næsten):

Afløbsrør og vandlåse
Beklædning af elkabler
Typemetal
Benzin
Glasur til keramik
Pigment i maling
Legetøj
Vægtlodder (herunder synk til fiskeri)
Sikkerhedsplomber
Jagthagl

Bly i benzin var en af de helt store miljøsyndere, og det kunne direkte påvises, at børn der boede tæt ved trafikerede veje fik mere bly i kroppen og havde ringere vækst samt lavere intelligens end andre børn. Det sidste resultat er dog usikkert, da resursestærke familier naturligvis ikke bosætter sig et sådant ubehageligt sted - de har andre muligheder.

Lystfiskere hører også til dem der vånder sig over forbuddet og har svært ved at rette ind. Men jeg morede mig over følgende annonce fra en netbutik: Stort udvalg i bly og lodder til fiskeri, herunder sildelodder, slaskebly, lod sortimenter, splithagl - Alle lodder er blyfri  :D

Min pointe er dog egentlig ikke de sure smågrupper, men at når en række anvendelser bortfalder, så kommer den ene produktion, der ikke kan udfases, til at fylde procentvis mere. Hvortil så kommer, at netop blyakkumulatorer indsamles og genbruges i meget stor omfang (96%). Trods stigende produktion af biler er den primære blyproduktion derfor IKKE steget i de senere år. Der er endda tendens til et fald - måtte det fortsætte!

Se også Miljøstyrelsens faktaark om bly og blybekendtgørelsen
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk