* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 71
I alt: 71

Forfatter Emne: flisegulv og fuge areal vedr. damptryk  (Læst 9897 gange)

CFD-ing

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
flisegulv og fuge areal vedr. damptryk
« Dato: 07, Februar 2017 - 09:20 »
Hej,

Jeg er ny her på forummet, så beklager hvis dette ikke er postet det rigtige sted.

Jeg skal ha' lagt fliser i et kældergulv. Selve kældergulvet består kun af rå beton (6cm) og et tyndt lag vandex super. Dvs kældergulvet er lagt direkte oven på jorden og ingen dampspær eller noget. Vandex super stopper vandet i at trænge op men damptrykket skal stadig kunne stige op.

Jeg vil nu ha lagt fliser på gulvet. Jeg snakkede med et murer som sagde jeg ikke skulle bruge større fliser end 20x20 da jeg har en risiko for at fliserne vil kunne løfte sig fra underlaget grundet damptrykket. Jeg har en stærk mistanke om han siger jeg skal bruge den størrelse udelukkende pga han har en rest fliser i netop 20x20 han vil ha' solgt!!

Han begrunder dog med at ved mindre fliser (20x20) har damptrykket kortere vej ud til kanten af flis hvor damptrykket kan stige op igennem fugen.

Jeg vil gerne ha nogle specielle fliser på 31x31. Jeg forslog ham så om ikke blot man kunne øge fugebredden fra 4mm til 8mm. Herved er arealet af fugen, hvor damptrykket kan forsvinde, større og kompensere for den større flise.

Der er lidt forskellige spørgsmål i dette.

Er det korrekt at 20x20 er maks størrelse jeg kan bruge i min situation?
Vil jeg kunne bruge 31x31 fliser?
Har størrelsen på fliserne overhovedet noget at sige? (Vil jeg f.eks. kunne bruge 30x60?)
Fungere fugen i mit tilfælde til at slippe damptrykket ud under flisen? og er fugebredden relevant? Jo breddere jo bedre eller bare der er lidt fuge er det ok?

Mvh
Thomas
 

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: flisegulv og fuge areal vedr. damptryk
« Svar #1 Dato: 07, Februar 2017 - 19:37 »
Jeg kan anbefale dig at læse følgende:
5. Kældre, krybekældre og terrændæk - huseftersyninfo.dk
http://huseftersyninfo.dk/5.kaeldre,krybekaeldreogterraendaek/0/31

Generelt om kælderen.
https://www.bolius.dk/generelt-om-kaelderen-17220/

Fugtspærrer  Platon Flexi.
https://www.isola-platon.dk/produkter-2/gulv/fugtspaerrer/platon-flexi-2/

Mvh jj

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: flisegulv og fuge areal vedr. damptryk
« Svar #2 Dato: 07, Februar 2017 - 21:28 »
6 cm beton?
Du kan lægge hvad som helst på, intet vil holde. Og du skal nok nøjes med møbler af balsatræ.


CFD-ing

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: flisegulv og fuge areal vedr. damptryk
« Svar #3 Dato: 08, Februar 2017 - 12:44 »
Tak for linksene. Efter de skitser som var på andet link er det en fuld kælder.

Der er blevet drænet og isoleret rundt om huset samt givet sokkelstop.

Der var tidligere fliser på kældergulvet og disse var ikke "vippet op" eller anden synlig skade på dem.

Jeg syntes ikke at kunne læse noget i links'ene om max størrelse på fliser. Hvad er jeres mening?

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: flisegulv og fuge areal vedr. damptryk
« Svar #4 Dato: 08, Februar 2017 - 19:36 »
Citat fra: CFD-ing
Der er blevet drænet og isoleret rundt om huset samt givet sokkelstop.
Virker det godt?
Standsning af opstigende grundfugt
https://www.youtube.com/watch?v=uamSfoOD0Pw
Citat fra: CFD-ing
Der var tidligere fliser på kældergulvet og disse var ikke "vippet op" eller anden synlig skade på dem.
Hvilken størrelse havde de tidligere fliser?
Hvorfor er de gamle fliser blevet fjernet?
Citat fra: CFD-ing
Jeg syntes ikke at kunne læse noget i links'ene om max størrelse på fliser. Hvad er jeres mening?
Hvad skal kældergulvet bruges til?

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: flisegulv og fuge areal vedr. damptryk
« Svar #5 Dato: 08, Februar 2017 - 20:17 »
Hej Thomas.

Rent principielt burde denne tråd nok ligge under "Hus og have"-afdelingen.
Men det har kun betydning, hvis nogen om flere år vil søge specifikt på kældergulvsløsninger.
Jeg er ikke bygningsekspert, men problemet med fugtvandring har jeg sat mig en del ind i, og jeg vil som start sige, at din murer har ret!
Forklaringen er den, at din gulvkonstruktion grundlæggende ikke er rigtig.
Den rigtige - men meget dyre - løsning ville være at brække hele gulvet op, grave en del af underlaget væk og erstatte det med et kapillarbrydende materiale, oven på dette en fugtspærre og så et nyt betongulv. Med denne løsning ville du kunne gøre hvad du ønskede.

Men nu spørger du altså til, hvad du kan gøre ved dit eksisterende gulv, og her skal du tænke på de vandmolekyler, der forsøger at bane sig vej under midten af din flise. De kan sandsynligvis ikke komme videre og opbygger derfor et tryk på flisen nedefra. Hvis du bruger 20*20 cm fliser, er den kortest mulige vej ud til en fuge 10 cm, hvis du bruger 31*31 cm fliser, er afstanden 15,5 cm, og på ca. 1/8 af flisearealet bliver kapillartrykket højere end det værst tænkelige på en 20*20 cm flise. At lave bredere fuger forslår som en skrædder i H... i forhold til dette.
Og når først flisen har arbejdet sig løs på midten, kan der komme til at stå en damplomme, der arbejder videre med resten af flisen.

Din kloge murer kan sikkert også vejlede dig mht., hvad du så skal sættte fliserne fast med - for der findes både mineralske og organiske fliseklæbere. De sidstnævnte tillader ingen form for vandtransport og kan altså kun bruges på et helt tørt underlag.
Mvh. Morten Jødal

CFD-ing

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: flisegulv og fuge areal vedr. damptryk
« Svar #6 Dato: 09, Februar 2017 - 09:08 »
Jeg takker mange gange for svaret :-)

og beklager jeg har postet i den forkerte afdeling :-)

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: flisegulv og fuge areal vedr. damptryk
« Svar #7 Dato: 09, Februar 2017 - 15:12 »
Der er jo forskel på fliser. Nogle fliser er glasserede, og dermed ikke gennemtrægelige for damp. Andre fliser er lavet af tegl, som tillader damp at slippe igennem. Og så er der en hel masse derimellem.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: flisegulv og fuge areal vedr. damptryk
« Svar #8 Dato: 11, Februar 2017 - 18:08 »
Sagen er ikke så ligetil, og der er ikke et nemt endegyldigt svar.
Det hele afhænger af jordforholdene under din kælder. Hvis huset ligger på en bakketop med let jord eller sand omkring, vil det holde tørt, og du kan bruge fliser.
Men hvis det ,som så mange andre er beliggende så jordfugten på visse tidspunkter kan være høj.  Det er det, nogle kalder højt grundvand. Så vil vand langsomt trænge ind igennem betonen, og det uanset diverse kapillarbrydende lag, son ville blive vandfyldte.
Den eneste måde at blive af med indtrængende fugt i en kælder ,er ved at lade den fordampe og ventilere den væk.
Hvis man lægger vandtætte lag inderst vil man bare få flydende vandophobning bagved dem,
Så undersøg først forholdende i din kælder . Læg f.eks et tyk plast folie på en del af gulvet og hold det nede med et tæppe over. Hvis der aldrig kommer flydende vand under folien, har du ikke noget problem, og du kan lægge de fliser du vil.
Ellers er det  bedst med en anden diffusionsåben belægning, Det kan være fliser uden glasur. 
Jeg ville ikke turde satse på at fugerne klarer fordampningen. Slet ikke med store glaserede fliser.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk