* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 96
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 55
I alt: 55

Forfatter Emne: Dansk honning  (Læst 5439 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Dansk honning
« Dato: 20, Februar 2017 - 17:26 »
Forstår i; et neutral stykke brød med gammel ost og honning på, er en nydelse for mig. Når jeg køber en ny bøtte honning er den hård og fast. Jeg lægger den oven på osten og nyder hver bid.
MEN efter vel uges tid efter bliver honningen meget flydende og ikke til og holde på osten. Kan ikke længere nydes, men skovles i.  Lidt som dårlig sex; se og får det overstået., mangler nydelse.

Bøtten har jeg haft i fyseren uden resultat.
Nu jeg skriver "Gammel Ole" bør man prøve "Gamle Oles Kusine". Se; det er noget der vil frem. Muuuuuuuuuuummm
VH Marek.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Dansk honning
« Svar #1 Dato: 21, Februar 2017 - 01:39 »
Først: Gammelost kan vi blive enige om er en stor nydelse. Gamle Ole bruger jeg også indimellem, og en enkelt gang fik jeg fat i Gamle Oles Far - men han er vist død, jeg har ikke set ham længe. Og kusinen har jeg aldrig mødt.

Med hensyn til honning, så er det jo et vidt begreb, og der er flere måder at producere den på. Med produktion mener jeg selvfølgelig processen, der starter med biavlerens tyveri fra stadet og ender med det færdige produkt i dåse. Biernes del må de selv sørge for! Men også deres valg af blomster og temperaturen spiller ind på kvaliteten. Honning produceret i Sydeuropa er næsten altid flydende, mens dansk honning produceret ved slyngning og omrørt inden den tappes på glas bliver fast med fine sukkerkrystaller - hvis avleren kan sit kram.

Jeg kan ikke genkende dine oplevelser. Jeg har selv honning stående, købt af biavleren selv sidste efterår og åbnet for en måneds tid siden; den er stadig fast, og sådan plejer det at være.
Mit eneste råd er, at hvis konsistensen er så afgørende for dig, må du købe dansk honning "avlet i egen bigård" hos et medlem af Dansk Biavlerforening. Der er skrappe krav, før man må sætte den etiket på!

Mit supermarked har honning i mange kvaliteter.
Dels et par udenlandske - dem rører jeg ikke, medmindre jeg skal bage honningkage.
En stor dansk producent har både dansk honning, udenlandsk og økologisk honning - som også er udenlandsk, fordi teknikaliteter forhindrer danske avlere i at garantere for deres honnings øko-kvalitet.
Hans produkter går jeg også udenom på grund af en certificering, jeg ikke har tillid til (han vil ikke være medlem af biavlarforeningen).
Tilbage er så det absolut dyreste valg: dansk honning med biavlerforeningens etiket. Den kan jeg få i to forskellige beholdere, enten plast eller glas med skruelåg. Begge fra samme avler, så det er muligt, at glasset (som er dyrest) er bedst til at holde på hnningens konsistens, men jeg har ikke iagttaget det med sikkerhed.
Det meste af min honning køber jeg dog nd på "Ebelfestival" i Ebeltoft i skolernes efterårsferie. Der kommer den samme biavler hvert år, og jeg køber til lager hos ham. Hans honning er i glas og er heller ikke billig!

God sex må man gøre sig umage med - det fælder nok også honning?
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Dansk honning
« Svar #2 Dato: 21, Februar 2017 - 08:42 »
Min far er biavler og medlem af dansk biavlerforening, men bruger ikke deres logo på sin honning. (Du skal som biavler have samtlige dine stader registreret hos DBF på grund af risiko for sygdom og smitte. Her på Bornholm er der uvildigt tilsyn med staderne årligt.)

Den gode danske honning slynges ud af tavlerne og røres indtil den begynder at størkne. Derpå hældes den på glas (i dag bruges små plastik bøtter med låg - det er mere hygiejnisk og lettere at håndtere end glas), hvor den sætter sig og får den konsistens som du kan lide.

(Udenlandsk honning opvarmes for at komme ud af tavlerne. og hældes direkte på glas. Når det har stået forlænge eller for køligt krystaliserer det i en grov struktur. )

Honning skal opbevares køligt, ikke nødvendigvis i køleskabet, men  spisekammerets eller forrådskælderens temperatur er optimal. Det er honningens natur at blive flydende ved varmere temperaturer - ellers kan bierne ikke selv håndtere den i staderne.

Hvor hård honningen bliver afhænger af honningens naturlige vandindhold, hvilke blomster bierne har trukket på, og hvor meget den røres.

Den hårdeste - og mest smagløse - honning kommer fra raps.

Honning her på Bornholm koster ved stalddørssalg 100 kr/kg (2016)

Velbekomme
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk