* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 128
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 55
I alt: 55

Forfatter Emne: Måling af Henfald  (Læst 7162 gange)

HVH

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 104
    • Vis profil
Måling af Henfald
« Dato: 18, Marts 2017 - 18:13 »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Måling af Henfald
« Svar #1 Dato: 20, Marts 2017 - 20:55 »
Så vidt jeg kan se, er der på en del af målingerne markeret standardusikkerheder?
Hvis altså jeg har forstået "den vertikale linie" rigtigt - der er langt mere end 1!
På grafen er usikkerhederne betydeligt større end udsvingene -  men der synes dog at være en klar periodisk variation.
Mvh. Morten Jødal

HVH

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 104
    • Vis profil
Sv: Måling af Henfald
« Svar #2 Dato: 21, Marts 2017 - 13:44 »
Ja der er faktisk årstidsbetinget anomali / variation på 1 %
Det er sku da mærkeligt.

Jeg fik dette svar på et engelsk forum, (det er jeg godt tilfreds me)

I am seeing there "Normalized Chlorine-36 counts".
 
Normalization in this context will mean process of dividing local quantity by average quantity.
Suppose so you have decays between 900 to 1100 per some period of time (second, day, year).
Average of it will be 1000. 900 divided by 1000 = 0.9. 1100 divided by 1000 = 1.1.
 
Some scientists are detecting change of rate of decay of unstable isotopes
http://physicsworld....-decay-on-earth

" In recent years, however, there have been suggestions that decay rates are not constant and are influenced by the Sun.

 In 2009, physicists from Purdue University in Indiana published a paper discussing unexplained annual fluctuations in long-term measurements of decay rates of silicon-32 and chlorine-36 at Brookhaven National Laboratory (BNL) in New York and radium-226 at the Physikalisch-Technische Bundesanstalt (PTB) in Germany. "


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Måling af Henfald
« Svar #3 Dato: 22, Marts 2017 - 00:25 »
36Cl er et nuklid med meget lang halveringstid (ca. 3*105 år), og en lille del af henfaldet skyldes K-indfangning - altså at en elektron fra den inderste elektronbane indfanges af kernen.
At et sådant henfald kan påvirkes udefra, er der ikke noget mærkeligt i, selv om jeg ikke kender detaljerne i præcis denne proces.
Induceret radioaktivitet har trods alt været kendt siden 1934.
Som måske bekendt dannes fx 14C løbende i Jordens ydre atmosfære, når en 14N-kerne vekselvirker med en neutron. Da Solen er hovedkilde til neutroner i stratosfæren, og da Jordens afstand til Solen har en årstidsvariation, ser vi her et eksempel på det fænomen, du undrer dig over. Det må idag betragtes som velkendt.
Mvh. Morten Jødal

HVH

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 104
    • Vis profil
Sv: Måling af Henfald
« Svar #4 Dato: 23, Marts 2017 - 07:52 »
« Senest Redigeret: 23, Marts 2017 - 07:55 af HVH »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk